gozaresh-giri-chand-resanei0

گزارش گری چند رسانه ای 1: زمانه اینترنت

درس اول: ﺍﺯ ﻗﻠ ﺗﺎ ﮐﺎﻣﭙﻴ

ﺍﮔﺮ ﺯﻣﺎﻧﯽ ﺗﻌﺮﻳﻒ ﺭﻭﺯﻧﺎﻣﻪ ﻧﮕﺎر/ ﺧﺒﺮﻧﮕﺎﺭ ﺍﻳﻦ ﺑﻮﺩﻩ ﮐﻪ ﮐﺴﯽ ﺍﺯ ﺭﺍﻩ ﺗﻬﻴﻪ ﯼ ﺧﺒﺮ ﻭ ﮔﺰﺍﺭﺵ ﺑﺮﺍﯼ ﻳﮏ ﺭﺳﺎﻧﻪ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺍﺵ ﺭﺍ ﺗﺄﻣﻴﻦ ﮐﻨﺪ، ﺍﮐﻨﻮﻥ ﺑﺎ ﻓﺮﺍﻫﻢ ﺷﺪﻥ ﺍﻣﮑﺎﻧﺎﺕ ﮔﻮﻧﺎﮔﻮﻥ ﺍﻧﺘﺸﺎﺭ ﺩﺭ ﺍﻳﻨﺘﺮﻧﺖ ﻭ ﺩﺭ ﺩﺳﺘﺮﺱ ﺑﻮﺩﻥ ﺍﺑﺰﺍﺭ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻭ ﺍﻧﺘﺸﺎﺭ ﺧﺒﺮ ﺑﺮﺍﯼ ﺟﻤﻊ ﻭﺳﻴﻌﯽ ﺍﺯ ﻣﺮﺩﻡ ﺟﻬﺎﻥ، ﺩﻳﮕﺮ ﭼﻨﺎﻥ ﺗﻌﺮﻳﻒ ﺑﺴﺘﻪ ﺍﯼ ﺑﺮﺍﯼ ﺧﺒﺮﻧﮕﺎﺭ ﻭﺟﻮﺩ ﻧﺪﺍﺭﺩ.

ﺍﻣﺮﻭﺯ ﺑﺴﻴﺎﺭﯼ ﺍﺯ ﺗﻮﻟﻴﺪﮐﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﮔﺰﺍﺭﺵ ﻫﺎﯼ ﺧﺒﺮﯼ ﮐﺴﺎﻧﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﻓﻘﻂ ﺑﻪ ﺩﻟﻴﻞ ﻋﻼﻗﻪ ﯼ ﺷﺨﺼﯽ ﻭ ﺩﺭ ﮐﻨﺎﺭ ﺍﻣﻮﺭ ﺩﻳﮕﺮِ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺷﺎﻥ ﺑﻪ ﺗﻔﻨﻦ ﮔﺰﺍﺭﺵ ﻫﺎیی ﺗﻬﻴﻪ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ. ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﻫﺎ ﺷﻬﺮﻭﻧﺪ- ﺧﺒﺮﻧﮕﺎﺭ ﻣﯽ ﮔﻮﻳﻨﺪ ﻭ ﺍﻳﻦ ﻧﻮﻉ ﮐﺎﺭ ﺑﻪ ﮔﺰﺍﺭﺵ ﮔﺮﯼ ﺷﻬﺮﻭﻧﺪﯼ ﺷﻬﺮﺕ ﻭ ﺍﻋﺘﺒﺎﺭ ﭘﻴﺪﺍ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ.

ﻭﺳﻌﺖ ﻭ ﮐﺎﺭﺑﺮﺩ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺍﻳﻨﺘﺮﻧﺖ ﺩﺭ ﺟﻬﺎﻥ ﻣﻌﺎﺻﺮ ﭼﻴﺰﯼ ﻧﻴﺴﺖ ﮐﻪ ﺍﺣﺘﻴﺎﺝ ﺑﻪ ﺷﺮﺡ ﻭ ﺑﺴﻂ ﺯﻳﺎﺩﯼ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ. ﻫﻤﻴﻦ ﺩﻭﺭﻩ ﯼ ﮐﺎﺭﺁﻣﻮﺯﯼ ﮐﻪ ﺑﺮ ﭘﺎﻳﻪ ﯼ ﺍﻳﻨﺘﺮﻧﺖ ﻭ ﺍﻳﻤﻴﻞ ﺑﻨﺎ ﺷﺪﻩ، ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺍﯼ ﺍﺯ ﮔﺴﺘﺮﺩﮔﯽ ﮐﺎﺭﺑﺮﺩ ﺍﻳﻦ ﺭﺳﺎﻧﻪ ﯼ ﻧﻮ ﺍﺳﺖ.

ﻫﻤﻪ ﯼ ﻣﺎ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﺭﻭﺯﻣﺮﻩ ﺑﺎ ﺍﻳﻨﺘﺮﻧﺖ ﺳﺮ ﻭ ﮐﺎﺭ ﺩﺍﺭﻳﻢ، ﺍﻳﻤﻴﻞ ﻣﻰ ﺯﻧﻴﻢ، ﺍﺯ ﺣﺎﻝ ﻭ ﺭﻭﺯ ﺩﻭﺳﺘﺎﻧﻤﺎﻥ ﻫﻤﺰﻣﺎﻥ ﺑﺎ ﻭﻗﻮﻉ ﺣﻮﺍﺩﺙ ﺯﻧﺪﮔﻰ آن ها ﺧﺒﺮ ﻣﻰ ﮔﻴﺮﻳﻢ، ﺩﺭ ﺑﻼﮒ ﻧﮕﺎﺭﻯ ﻫﺎﻣﺎﻥ ﮔﺰﺍﺭﺷﮕﺮﻯ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻯ ﺧﻮﺩﻣﺎﻥ ﺭﺍ ﺗﺠﺮﺑﻪ ﻣﻰ ﮐﻨﻴﻢ ﻭ ﺩﺭ ﺷﺒﮑﻪ ﻫﺎﻯ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻰ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻓﻴﺲ ﺑﻮﮎ ﻭ ﺗﻮﻳﻴﺘﺮ ﺑﻪ ﻃﻴﻒ ﻭﺳﻴﻊ ﺗﺮﻯ ﺍﺯ ﺁﺩﻡ ﻫﺎ ﻭ ﻭﻗﺎﻳﻊ ﺩﺳﺘﺮﺳﻰ ﻣﻰ ﻳﺎﺑﻴﻢ.

ﺍﻳﻨﺘﺮﻧﺖ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻳﮏ ﺭﺳﺎﻧﻪ ﻯ ﺧﺒﺮﻯ ﻫﻨﻮﺯ ﺩﺭ ﺑﺴﻴﺎﺭﻯ ﺍﺯ ﮐﺸﻮﺭﻫﺎ ﺑﺎ ﻣﺸﮑﻼﺕ ﻣﺘﻌﺪﺩﻯ ﻣﻮﺍﺟﻪ ﺍﺳﺖ. ﺳﺮﻋﺖ ﻣﺤﺪﻭﺩ ﻭ ﮐﻨﺘﺮﻝ ﺷﺒﮑﻪ ﻯ ﺁﻥ ﺑﻪ ﺩﻻیل ﮔﻮﻧﺎﮔﻮﻥ، ﺍﻋﻢ ﺍﺯ ﺍﺧﻼﻗﻰ، ﺳﻴﺎﺳﻰ ﻭ ﻓﻨﻰ، ﻭ ﻧﻴﺰ ﻫﺰﻳﻨﻪ ﻫﺎﻯ ﺩﺳﺘﺮﺳﻰ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺑﺮ ﻣﻴﺰﺍﻥ ﮐﺎﺭﺑﺮﺩ ﺍﻳﻨﺘﺮﻧﺖ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺭﺳﺎﻧﻪ ﻯ ﺍﺻﻠﻰ ﺍﺭﺗﺒﺎﻃﻰ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻣﻨﻔﻰ ﺩﺍﺭﺩ، ﺍﻣﺎ ﺑﺎ ﻭﺟﻮﺩ ﺍﻳﻦ ﻣﺤﺪﻭﺩﻳﺖ ﻫﺎ ﺗﻌﺪﺍﺩ ﮐﺎﺭﺑﺮﺍﻥ ﺍﻳﻨﺘﺮﻧﺖ ﻭ ﻣﺮﺍﺟﻌﺎﻥ ﺑﻪ ﺳﺎﻳﺖ ﻧﺸﺮﻳﺎﺕ ﺍﻳﻨﺘﺮﻧﺘﻰ ﺻﺪﻫﺎ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺧﻮﺍﻧﻨﺪﮔﺎﻥ ﮐﺘﺎﺏ، ﺭﻭﺯﻧﺎﻣﻪ ﻭ ﻣﺠﻠﻪ ﺍﺳﺖ.

ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﮐﻪ ﺣﮑﻮﻣﺖ ﻫﺎ ﻭ ﻗﺪﺭﺕ ﻣﺪﺍﺭﺍﻥ ﻣﺎﻳﻞ ﺑﻪ ﻣﺤﺪﻭﺩ ﮐﺮﺩﻥ ﻭ ﮐﻨﺘﺮﻝ ﮐﺎﺭﺑﺮﺩ ﺍﻳﻨﺘﺮﻧﺖ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﺍﻣﺎ ﻧﻴﺎﺯ ﻧﻬﺎﺩﻫﺎﻯ ﺍﺩﺍﺭﻯ ﺧﻮﺩ آن ها ﺑﻪ ﺳﻴﺴﺘﻢ ﻭ ﺷﺒﮑﻪ ﯼ ﺍﻳﻨﺘﺮﻧﺖ ﺩﺳﺖ آن ها ﺭﺍ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﻣﯽ ﺑﻨﺪﺩ. ﭼﺮﺧﺶ ﮐﺎﺭ ﺑﺎﻧﮏ ﻫﺎ ﻭ ﻣﺆﺳﺴﺎﺕ ﺗﺠﺎﺭﻯ ﻭ ﻧﺤﻮﻩ ﻯ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﻧﻬﺎﺩﻫﺎﻯ ﺣﮑﻮﻣﺘﻰ ﺑﺎ ﻳﮑﺪﻳﮕﺮ، ﭼﻪ ﺩﺭ ﺩﺍﺧﻞ ﻭ ﭼﻪ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﺍﺯ ﻳﮏ ﮐﺸﻮﺭ، ﭼﻨﺎﻥ ﺑﺎ ﺷﺒﮑﻪ ﯼ ﺍﻳﻨﺘﺮﻧﺖ ﮔﺮﻩ ﺧﻮﺭﺩﻩ ﮐﻪ ﺩﻳﮕﺮ ﻋﻘﺐ ﻧﺸﺴﺘﻦ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻭ ﺗﻌﻄﻴﻞ ﺍﻳﻦ ﺟﻬﺎﻥ ﻣﺠﺎﺯﻯ ﻧﻪ ﺑﻪ ﻣﺼﻠﺤﺖ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻧﻪ ﻋﻤﻠﻰ.

ﺍﻣﺎ ﺭﻭﺵ ﻫﺎﯼ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻓﻴﻠﺘﺮﻳﻨﮓ ﺑﺮﺍﯼ ﺑﺴﺘﻦ ﺳﺎﻳﺖ ﻫﺎﯼ ﺍﻳﻨﺘﺮﻧﺘﯽ ﺩﺭ ﺑﺴﻴﺎﺭﯼ ﺟﺎﻫﺎ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺗﺎ ﺣﺪﻭﺩﯼ ﻫﻢ ﺩﺭ ﺍﻳﺠﺎﺩ ﻣﺎﻧﻊ ﺑﺮﺍﯼ ﮐﺎﺭﺑﺮﺍﻥ ﻋﺎﺩﯼ ﺍﻳﻨﺘﺮﻧﺖ ﻣﻮﻓﻖ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. ﺍﻣﺎ ﺍﻳﻦ ﮐﻪ ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺵ ﻫﺎ ﺗﺎ ﭼﻪ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﻗﺎﺩﺭ ﺑﻪ ﺳﺪ ﺭﺍﻩ ﮐﺎﺭﺑﺮﺍن ﮐﻨﺠﮑﺎﻭ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﺑﺤﺚ ﺟﺪﺍﮔﺎﻧﻪ ای است ﮐﻪ ﺑﻪ ﺗﻨﺎﺳﺐ ﺩﺍﻧﺶ ﺁﻥ ﮐﺎﺭﺑﺮﻫﺎ ﺑﺮﺍﯼ ﻋﺒﻮﺭ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺻﺎﻓﯽ ﻫﺎ ﻣﺘﻐﻴﺮ ﺍﺳﺖ.

ﻧﮑﺘﻪ ﻯ ﺩﻳﮕﺮﻯ ﮐﻪ ﮐﺎﺭﺑﺮﺩ ﺍﻳﻨﺘﺮﻧﺖ ﻭ ﻧﺤﻮﻩ ﯼ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺗﺤﺖ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﯽ ﺩﻫﺪ ﺣﺠﻢ ﻭ ﻭﺳﻌﺖ ﺍﻣﮑﺎﻧﺎﺕ ﺍﻃﻼﻋﺎﺗﻰ ﺩﺭ ﺷﺒﮑﻪ ﻯ ﺍﻳﻨﺘﺮﻧﺖ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﺩﺭ ﺍﺳﺎﺱ ﺍﺭﺯﺷﯽ ﻣﺜﺒﺖ ﺍﺳﺖ، ﺍﻣﺎ ﺑﻪ ﺩﻟﻴﻞ ﻓﺮﺍﻫﻢ ﮐﺮﺩﻥ ﮔﺰﻳﻨﻪ ﻫﺎﻯ ﻧﺎﻣﺤﺪﻭﺩ ﺑﺮﺍﻯ ﮐﺎﺭﺑﺮﺍﻥ ﺍﺯ ﻳﮏ ﺟﺎﻧﺐ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺍﺳﺒﺎﺏ ﺳﺮﺩﺭﮔﻤﯽ آن ها ﺑﺸﻮﺩ ﻭ ﺍﺯ ﻃﺮﻑ ﺩﻳﮕﺮ آن ها ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﻓﺮﺍﺩﻯ ﮐﻢ ﺣﻮﺻﻠﻪ ﻭ ﻋﺠﻮﻝ ﺗﺒﺪﻳﻞ ﻣﻰ ﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﺣﺎﺿﺮ ﻧﻴﺴﺘﻨﺪ ﺑﺮﺍﻯ ﻣﺎﻧﺪﻥ ﻭ ﭘﻰ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﻳﮏ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﻭﻗﺖ ﺯﻳﺎﺩﻯ ﺻﺮﻑ ﮐﻨﻨﺪ.

ﺍﻣﺎ ﻋﻠﻴﺮﻏﻢ ﻫﻤﻪ ﻯ ﻣﺸﮑﻼﺕ ﻓﻌﻠﻰ، کاربرد ﺍﻳﻨﺘﺮﻧﺖ، ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺍﺑﺰﺍﺭ ﺧﺒﺮﺭﺳﺎﻧﻰ، ﺭﻭﺯ ﺑﻪ ﺭﻭﺯ ﮔﺴﺘﺮﺵ ﺑﻴﺸﺘﺮﻯ ﭘﻴﺪﺍ ﻣﻰ ﮐﻨﺪ ﻭ ﺑﻪ ﻧﺎﭼﺎﺭ ﮔﺰﺍﺭﺷﮕﺮ ﺟﻬﺎﻥ ﻧﻮ ﻧﻴﺰ ﺑﺎﻳﺪ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻧﻴﺎﺯﻫﺎﻯ ﺍﻳﻦ ﺭﺳﺎﻧﻪ ﻭ ﺷﮑﻞ ﮔﺰﺍﺭﺵ ﮔﺮﻯ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺗﻄﺒﻴﻖ ﺩﻫﺪ.

ﮔﺴﺘﺮﺩﮔﯽ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺍﻳﻨﺘﺮﻧﺖ ﺩﻭ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﯼ ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ ﻫﻢ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺍﺳﺖ. ﻳﮑﯽ ﺍﻳﻦ ﮐﻪ ﻣﺼﺮﻑ ﻭ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﺧﺮﻳﺪ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﻭ ﮔﺰﺍﺭﺵ ﻫﺎ ﮔﺴﺘﺮﺩﻩ ﺗﺮ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺟﻤﻌﻴﺖ ﻋﻈﻴﻤﯽ ﺍﺯ ﻣﺼﺮﻑ ﮐﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﺗﺎﺯﻩ ﺑﻪ ﺟﻤﻌﻴﺖ ﻫﺎﯼ ﮐﻮﭼﮏ ﻭ ﻣﺤﺪﻭﺩ ﺧﻮﺍﻧﻨﺪﮔﺎﻥ، ﺷﻨﻮﻧﺪﮔﺎﻥ ﻭ ﺑﻴﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﺧﺒﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎ ﺍﻓﺰﻭﺩﻩ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺩﻳﮕﺮ ﺍﻳﻦ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻓﺮﺍﺧﻮﺭ ﮔﺴﺘﺮﺵ ﺍﻳﻦ ﺑﺎﺯﺍﺭ، ﺟﻤﻌﻴﺖ ﺗﻮﻟﻴﺪﮐﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﺧﺒﺮ ﻭ ﮔﺰﺍﺭﺵ ﻧﻴﺰ ﺍﻓﺰﺍﻳﺶ ﭘﻴﺪﺍ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ.

ﺑﺎ ﻓﺮﺍﻫﻢ ﺷﺪﻥ ﺍﻣﮑﺎﻧﺎﺕ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺍﺭﺯﺍﻥ ﻋﮑﺎﺳﯽ، ﺻﺪﺍﺑﺮﺩﺍﺭﯼ، ﻭ ﺿﺒﻂ ﻓﻴﻠﻢ، ﮐﻪ ﮔﺎﻫﯽ ﻫﻤﻪ ﺩﺭ ﻳﮏ ﺩﺳﺘﮕﺎﻩ ﺗﻠﻔﻦ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺧﻼﺻﻪ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ، ﮐﺎﺭ ﺗﻬﻴﻪ ﯼ ﺍﻧﻮﺍﻉ ﮔﺰﺍﺭﺵ ﺍﺯ ﺩﺳﺖ ﺍﻫﻞ ﺣﺮﻓﻪ ﻭ ﻣﺪﻋﻴﺎﻥ ﻗﺪﻳﻤﯽ ﺭﻭﺯﻧﺎﻣﻪ ﻧﮕﺎﺭﯼ ﻭ ﺧﺒﺮﻧﮕﺎﺭﯼ ﺧﺎﺭﺝ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﻫﺮ ﮐﺴﯽ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﺪ آن چه ﺑﻪ ﻧﻈﺮﺵ ﺍﻫﻤﻴﺖ ﮔﺰﺍﺭﺵ ﺷﺪﻥ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﺭﺍ ﻣﺴﺘﻘﻼ ﺗﻬﻴﻪ ﻭ ﻣﻨﺘﺸﺮ ﮐﻨﺪ.

سرفصل دوره آموزشی گزارش گری چند رسانه ای 1

  • درس اول : از قلم تا کامپيوتر
  • درس دوم: ابزارها و افزارها
  • درس سوم: ملاحظات اوليه
  • درس چهارم: چه می‌گوئيم؟
  • درس پنجم: منابع و سنجه‌ها
  • درس ششم: اينترنت پايگاه نو
  • درس هفتم: سنن اينترنت خوانی
  • درس هشتم: ضرورت‌های گزارشگری‌ چندرسانه‌ ای

لطفا جهت انجام فرآیند خرید وارد لینک فروشگاه شوید

aksi-dijital-1-0

دوره آموزشی عکاسی دیجیتال 1

ﻣﻘﺪﻣﻪ

ﺑﺎ ﻭﺟﻮﺩ آن کهﺍﻣﺮﻭﺯﻩ ﻋﮑﺎﺳﯽ ﺩﻳﺠﻴﺘﺎﻝ ﻭ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺗﺠﻬﻴﺰﺍﺕ ﻭ ﺍﻣﮑﺎﻧﺎﺕ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺩﺭ ﺳﻄﺢ ﺁﻣﺎﺗﻮﺭ ﻭ ﺣﺮﻓﻪ ﺍﯼ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺭﻭﺯ ﺍﻓﺰﻭﻥ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﮔﺴﺘﺮﺵ ﺍﺳﺖ، آن گونه  ﮐﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﻭ ﺷﺎﻳﺪ ﺍﺻﻮﻝ ﺍﺑﺘﺪﺍﻳﯽ ﻭ ﻣﺒﺎﻧﯽ ﺁﻥ ﻣﻮﺭﺩ ﺗﻮﺟﻪ ﻗﺮﺍﺭ ﻧﻤﯽ ﮔﻴﺮﺩ. ﺣﺎﻝ آن که ﺁﮔﺎﻫﯽ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻣﻮﺍﺭﺩ، ﺑﻪ ﺧﺼﻮﺹ ﺩﺭ ﺳﻄﺢ ﺣﺮﻓﻪ ﺍﯼ، ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺗﺎﺛﻴﺮ بسزایی ﺩﺭ ﮐﻴﻔﻴﺖ ﻭ ﺟﻠﻮﻩ ﻫﺎﯼ ﻓﻨﯽ ﻭ ﻫﻨﺮﯼ ﻋﮑﺎﺳﯽ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ، ﺍﺯ ﺛﺒﺖ ﺗﺼﻮﻳﺮ ﻭ ﻭﻳﺮﺍﻳﺶ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺗﺎ ﺍﺭﺍﺋﻪ.

ﺷﺎﻳﺪ ﻳﮑﯽ ﺍﺯ ﺩﻻﻳﻞ ﺍﻳﻦ ﺍﻣﺮ، ﺍﻳﻦ ﺗﺼﻮﺭ ﺍﺷﺘﺒﺎﻩ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﺻﻮﻝ ﻭ ﻣﺒﺎﻧﯽ ﻋﮑﺎﺳﯽ ﺩﻳﺠﻴﺘﺎﻝ ﺑﺎ ﻋﮑﺎﺳﯽ ﺁﻧﺎﻟﻮﮒ ﻳﮑﯽ ﺍﺳﺖ، ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﺩﺍﻧﺶ ﮐﺎﻓﯽ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﻋﮑﺎﺳﯽ ﺁﻧﺎﻟﻮﮒ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﻋﮑﺎﺱ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺩﺍﻧﺶ ﺍﺻﻮﻝ ﭘﺎﻳﻪ ﺍﯼ ﺩﻳﺠﻴﺘﺎﻝ ﺑﯽ ﻧﻴﺎﺯ ﺳﺎﺯﺩ. ﺩﺭ ﺣﺎﻟﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺑﺮﺧﯽ ﺍﺯ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﺍﺳﺎﺳﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺗﻨﻈﻴﻢ ﻣﻴﺰﺍﻥ ﻧﻮﺭﺩﻫﯽ ﻧﻴﺰ، ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺍﺻﻮﻝ ﺁﻧﺎﻟﻮﮒ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﻣﺎﻧﻊ ﺛﺒﺖ ﺑﺮﺧﯽ ﺍﺯ ﺟﺰﺋﻴﺎﺕ ﻭ ﻳﺎ ﺑﺎﻋﺚ ﺍﻳﺠﺎﺩ ﺁﺳﻴﺐ ﻫﺎﯼ ﺗﺼﻮﻳﺮﯼ ﺩﺭ ﻋﮑﺎﺳﯽ ﺩﻳﺠﻴﺘﺎﻝ ﺷﻮﺩ.

ﺍﺯ ﺩﻻﻳﻞ ﺩﻳﮕﺮ ﻧﺎﺩﻳﺪﻩ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺑﺮﺧﯽ ﺍﺯ ﺍﺻﻮﻝ ﻓﻨﯽ ﺩﻳﺠﻴﺘﺎﻝ، ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻥ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﻧﮑﺘﻪ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﮐﺮﺩ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻋﮑﺎﺳﯽ ﺩﻳﺠﻴﺘﺎﻝ، ﺑﻪ ﺳﺎﺩﮔﯽ ﻭ ﺳﺮﻳﻊ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻥ ﻋﮑﺴﯽ ﺭﺍ ﺛﺒﺖ ﻭ ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﮐﺮﺩ. ﺍﻣﺎ ﺑﺎﻳﺪ ﺗﻮﺟﻪ ﺩﺍﺷﺖ ﮐﻪ ﺍﻟﺰﺍﻣﺎ ﺍﻳﻦ ﻋﮑﺲ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﻧﻴﺴﺖ ﻭ ﺷﺎﻳﺪ ﺑﺎ ﮐﻤﯽ ﺩﻗﺖ ﻭ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﺘﻮﺍﻥ ﺑﻪ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺍﯼ ﺑﻪ ﻣﺮﺍﺗﺐ ﻣﻄﻠﻮﺏ ﺗﺮ ﺩﺳﺖ ﻳﺎﻓﺖ.

ﺩﺭ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺩﻭﺭﻩ ﺁﻣﻮﺯﺷﯽ «ﺍﺻﻮﻝ ﻣﻘﺪﻣﺎﺗﯽ ﻋﮑﺎﺳﯽ»، ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺩﻭﺭﻩ ﺗﻼﺵ ﺷﺪﻩ ﺑﺎ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﻣﺒﺎﻧﯽ ﻭ ﺍﺻﻮﻝ ﺣﺮﻓﻪ ﺍﯼ ﻋﮑﺎﺳﯽ ﺩﻳﺠﻴﺘﺎﻝ، ﻧﮑﺎﺗﯽ ﺍﺳﺎﺳﯽ ﻭ ﮐﻠﻴﺪﯼ ﺩﺭ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭ ﻋﮑﺎﺳﺎﻥ ﻭ ﻋﻼﻗﻪ ﻣﻨﺪﺍﻥ ﺩﺭ ﺣﻮﺯﻩ ﻋﮑﺎﺳﯽ ﺣﺮﻓﻪ ﺍﯼ ﺩﻳﺠﻴﺘﺎﻝ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﻴﺮﺩ. ﺩﻭﺭﻩ ﻋﮑﺎﺳﯽ ﺩﻳﺠﻴﺘﺎﻝ ﺩﺭ ﺩﻭ ﺩﻭﺭﻩ ﺍﺭﺍﺋﻪ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺩﻭﺭﻩ ﺍﻭﻝ ﺗﺎﮐﻴﺪ ﺭﻭﯼ ﺍﺟﺰﺍﯼ ﺩﻭﺭﺑﻴﻦ ﺩﻳﺠﻴﺘﺎﻝ ﻭ ﺩﺭ ﺩﻭﺭﻩ ﺩﻭﻡ ﺗﺎﮐﻴﺪ ﺑﺮ ﻭﻳﮋﮔﯽ ﻫﺎ ﻭ ﮐﻴﻔﻴﺖ ﻫﺎﯼ ﺑﺼﺮﯼ ﺗﺼﻮﻳﺮ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﻓﻨﯽ ﻭ ﺗﻮﺻﻴﻔﯽ ﺍﺳﺖ.

ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺁﻏﺎﺯ ﺍﻳﻦ ﺩﻭﺭﻩ، ﻻﺯﻡ ﺑﻪ ﺫﮐﺮ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺩﻭﺭﻩ، ﻫﺪﻑ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻃﺮﺯ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﻳﮏ ﺩﻭﺭﺑﻴﻦ ﺧﺎﺹ ﻳﺎ ﺗﺠﻬﻴﺰﺍﺕ ﺩﻳﺠﻴﺘﺎﻝ ﻧﻴﺴﺖ ﺯﻳﺮﺍ ﺍﻳﻦ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺗﻨﻮﻉ ﺍﺑﺰﺍﺭ ﻭ ﺗﺠﻬﻴﺰﺍﺕ، ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻣﺘﻔﺎﻭﺕ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﺎ ﺭﺟﻮﻉ ﺑﻪ ﺩﻓﺘﺮﭼﻪ ﺭﺍﻫﻨﻤﺎﯼ ﻫﺮ ﻳﮏ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺗﺠﻬﻴﺰﺍﺕ ﺑﻪ ﺳﺎﺩﮔﯽ ﻗﺎﺑﻞ ﺩﺳﺘﺮﺱ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﺑﻠﮑﻪ ﻫﺪﻑ ﺍﺻﻠﯽ، ﺍﺭﺍﺋﻪ ﺍﺻﻮﻝ ﻭ ﻣﻔﺎﻫﻴﻤﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﮐﻠﻴﻪ ﻣﺮﺍﺣﻞ ﻋﮑﺎﺳﯽ ﺩﻳﺠﻴﺘﺎﻝ ﺑﺎﻳﺪ ﻣﻮﺭﺩ ﺗﻮﺟﻪ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﻴﺮﻧﺪ. ﻻﺯﻡ ﺑﻪ ﻳﺎﺩﺁﻭﺭﯼ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻋﮑﺎﺳﯽ ﺗﻨﻬﺎ ﺛﺒﺖ ﻋﮑﺲ ﻧﻴﺴﺖ، ﺑﻠﮑﻪ ﻓﺮﺁﻳﻨﺪﯼ ﺍﺳﺖ ﺷﺎﻣﻞ ﺛﺒﺖ ﻋﮑﺲ، ﻭﻳﺮﺍﻳﺶ ﻭ ﺩﺭ ﻧﻬﺎﻳﺖ ﺍﺭﺍﺋﻪ ﻋﮑﺲ.

ﺩﺭﺱ ﺍﻭﻝ- ﻣﻌﺎﻳﺐ ﻭ ﻣﺰﺍﻳﺎﯼ ﻋﮑﺎﺳﯽ ﺩﻳﺠﻴﺘﺎﻝ

ﻇﻬﻮﺭ ﻋﮑﺎﺳﯽ ﺩﻳﺠﻴﺘﺎﻝ ﺑﺎ ﻣﺸﮑﻼﺕ ﻭ ﮐﺎﺳﺘﯽ ﻫﺎﯼ ﺑﺴﻴﺎﺭﯼ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻣﺮﻭﺭ ﺯﻣﺎﻥ، ﺑﺎ ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ ﻫﺎﯼ ﮔﺴﺘﺮﺩﻩ ﺩﺭ ﻋﺮﺻﻪ ﺗﮑﻨﻮﻟﻮﮊﯼ ﺩﻳﺠﻴﺘﺎﻝ ﻭ ﻣﻬﻨﺪﺳﯽ ﺍﭘﺘﻴﮏ، ﺗﺎ ﺣﺪ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺯﻳﺎﺩﯼ ﻣﺮﺗﻔﻊ ﺷﺪﻧﺪ. ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻗﻄﻊ، ﺍﻣﺮﻭﺯﻩ ﻣﺰﺍﻳﺎ ﻭ ﺗﺴﻬﻴﻼﺗﯽ ﮐﻪ ﺗﻮﺳﻂ ﻋﮑﺎﺳﯽ ﺩﻳﺠﻴﺘﺎﻝ ﺩﺭ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭ ﻋﮑﺎﺳﺎﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘﻪ، ﺍﻳﻦ ﻧﻮﻉ ﺍﺯ ﻋﮑﺎﺳﯽ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﺮﺍﺗﺐ ﻣﺤﺒﻮﺏ ﺗﺮ ﺍﺯ ﻋﮑﺎﺳﯽ ﺁﻧﺎﻟﻮﮒ ﺳﺎﺧﺘﻪ، به ﻃﻮﺭﯼ ﮐﻪ ﺭﻓﺘﻪ ﺭﻓﺘﻪ ﻋﮑﺎﺳﯽ ﺩﻳﺠﻴﺘﺎﻝ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﮐﺎﻣﻞ جایگزین ﻋﮑﺎﺳﯽ ﺁﻧﺎﻟﻮﮒ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ.

ﺍﻟﺒﺘﻪ ﻫﻨﻮﺯ، علیرغم ﻣﺤﺎﺳﻦ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺯﻳﺎﺩ ﺁﻥ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻋﮑﺎﺳﯽ ﺁﻧﺎﻟﻮﮒ، ﻋﮑﺎﺳﯽ ﺩﻳﺠﻴﺘﺎﻝ ﺑﺎ ﻣﺸﮑﻼﺕ ﻭ ﺩﺷﻮﺍﺭﯼ ﻫﺎﻳﯽ ﻧﻴﺰ ﺩﺳﺖ ﺑﻪ ﮔﺮﻳﺒﺎﻥ ﺍﺳﺖ. ﺩﺭ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺑﻪ ﭘﺎﺭﻩ ﺍﯼ ﺍﺯ ﻣﺤﺎﺳﻦ ﻭ ﻣﻌﺎﻳﺐ ﻣﻬﻢ ﺩﺭ ﻋﮑﺎﺳﯽ ﺩﻳﺠﻴﺘﺎﻝ ﻣﯽ ﭘﺮﺩﺍﺯﻳﻢ.

ﻣﺤﺎﺳﻦ ﻋﮑﺎﺳﯽ ﺩﻳﺠﻴﺘﺎﻝ


- ﻋﮑﺎﺳﯽ ﺩﻳﺠﻴﺘﺎﻝ ﺍﻣﮑﺎﻥ ﺩﻳﺪﻥ ﻋﮑﺲ، ﺑﻼﻓﺎﺻﻠﻪ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺛﺒﺖ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻣﻤﮑﻦ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ. ﺍﻳﻦ ﺍﻣﺮ ﻣﺸﮑﻞ ﻏﻴﺮ ﻗﺎﺑﻞ ﭘﻴﺶ ﺑﻴﻨﯽ ﺑﻮﺩﻥ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺭﺍ ﺗﺎ ﺣﺪ ﺯﻳﺎﺩﯼ ﺭﻓﻊ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﻋﮑﺎﺱ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺩﻳﺪﻥ ﻋﮑﺲ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺩﺭ ﻣﺤﻞ ﻋﮑﺎﺳﯽ ﻧﻘﺎیص ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﺛﺒﺖ ﻋﮑﺲ ﺭﺍ ﺗﺸﺨﻴﺺ ﺩﺍﺩﻩ ﻭ ﺍﻗﺪﺍﻡ ﺑﻪ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﻋﮑﺲ ﻫﺎﯼ ﺟﺪﻳﺪ ﺑﺎ ﺗﻨﻈﻴﻤﺎﺕ ﺟﺪﻳﺪ ﮐﻨﺪ ﺗﺎ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﻣﻄﻠﻮﺏ ﺣﺎﺻﻞ ﺷﻮﺩ. ﺍﻳﻦ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻋﮑﺎﺳﯽ ﺁﻧﺎﻟﻮﮒ، ﺍﻣﮑﺎﻥ ﺳﻌﯽ ﻭ ﺧﻄﺎ ﺩﺭ ﻣﺤﻞ ﻋﮑﺎﺳﯽ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﭘﺎﻳﻴﻦ ﺍﺳﺖ.

- ﻋﮑﺲ ﻫﺎﯼ ﺩﻳﺠﻴﺘﺎﻝ ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﮐﻴﻔﻴﺖ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻣﻄﻠﻮﺏ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺑﺎ ﻋﮑﺎﺳﯽ ﺁﻧﺎﻟﻮﮒ ﻗﺎﺑﻞ ﺭﻗﺎﺑﺖ ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﺑﻠﮑﻪ ﺩﺭ ﺩﻭﺭﺑﻴﻦ ﻫﺎﯼ ﺣﺮﻓﻪ ﺍﯼ، ﮐﻴﻔﻴﺖ ﻋﮑﺲ ﻫﺎﯼ ﺩﻳﺠﻴﺘﺎﻝ ﺗﺎ ﺣﺪ ﺯﻳﺎﺩﯼ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻟﻮﮒ ﭘﻴﺸﯽ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ.

- ﺩﺭ ﻋﮑﺎﺳﯽ ﺩﻳﺠﻴﺘﺎﻝ ﻧﻴﺎﺯ ﺑﻪ ﺗﻌﻮﻳﺾ ﺩﺍﺋﻤﯽ ﻓﻴﻠﻢ ﻫﺎ ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ ﺷﺮﺍﻳﻂ ﻣﺤﻴﻂ ﻧﻴﺴﺖ. ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﻧﻴﺎﺯ ﻧﻴﺴﺖ ﮐﻪ ﻋﮑﺎﺱ ﻣﻨﺘﻈﺮ ﺗﻤﺎﻡ ﺷﺪﻥ ﻓﻴﻠﻢ ﺑﺮﺍﯼ ﺗﻌﻮﻳﺾ ﺑﺎﺷﺪ ﻳﺎ ﻣﺠﺒﻮﺭ ﺷﻮﺩ ﻳﮏ ﺣﻠﻘﻪ ﺭﺍ ﻧﻴﻤﻪ ﮐﺎﺭﻩ ﺍﺯ ﺩﻭﺭﺑﻴﻦ ﺧﺎﺭﺝ ﮐﻨﺪ. ﺑﻪ ﺭﺍﺣﺘﯽ، ﺩﺭ ﻫﺮ ﺯﻣﺎﻥ ﻭ ﺑﺪﻭﻥ ﺗﻌﻮﻳﺾ ﺻﻔﺤﻪ ﺣﺴﺎﺱ، ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻥ ﺗﻨﻈﻴﻤﺎﺕ ﺩﻭﺭﺑﻴﻦ ﺭﺍ ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ ﺷﺮﺍﻳﻂ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﺩﺍﺩ.

- ﺩﺭ ﮐﺎﺭﺕ ﻫﺎﯼ ﺣﺎﻓﻈﻪ ﮐﻮﭼﮏ ﺍﻣﺮﻭﺯﯼ، ﺑﺪﻭﻥ ﻧﻴﺎﺯ ﺑﻪ ﺗﻌﻮﻳﺾ، ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻥ ﺗﻌﺪﺍﺩ ﺍﻧﺒﻮﻫﯽ ﺍﺯ ﻓﺎﻳﻞ ﻫﺎﯼ ﻋﮑﺲ ﺭﺍ ﺫﺧﻴﺮﻩ ﺳﺎﺯﯼ ﮐﺮﺩ ﻭ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﺑﺎ ﻓﻴﻠﻢ ﺩﺭ ﻋﮑﺎﺳﯽ ﺁﻧﺎﻟﻮﮒ، ﻓﻀﺎﯼ ﺑﺴﻴﺎﺭ کم تری ﺭﺍ ﺍﺷﻐﺎﻝ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ ﻭ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺳﺒﮏ ﺗﺮ ﻫﺴﺘﻨﺪ.

- ﮐﭙﯽ ﮐﺮﺩﻥ ﻭ ﺗﮑﺜﻴﺮ ﺗﺼﺎﻭﻳﺮ ﺩﻳﺠﻴﺘﺎﻝ ﺩﺭ ﺗﻌﺪﺍﺩ ﺑﺎﻻ ﻭ ﺑﺪﻭﻥ ﺍﻓﺖ ﮐﻴﻔﻴﺖ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺳﺎﺩﻩ ﺍﺳﺖ.

- ﻃﺒﻘﻪ ﺑﻨﺪﯼ، ﺩﺳﺘﺮﺳﯽ ﻭ ﻧﮕﻬﺪﺍﺭﯼ ﺍﺯ ﻓﺎﻳﻞ ﻫﺎﯼ ﺩﻳﺠﻴﺘﺎﻝ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﺑﺎ ﻓﻴﻠﻢ ﻭ ﻋﮑﺲ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺳﺎﺩﻩ ﺗﺮ ﺍﺳﺖ.

- ﺩﺭ ﻃﻮﻻﻧﯽ ﻣﺪﺕ ﺑﺎ ﺣﺬﻑ ﻫﺰﻳﻨﻪ ﺧﺮﻳﺪ ﻓﻴﻠﻢ، ﭼﺎﭖ ﻋﮑﺲ ﻭ ﺭﻓﺖ ﻭ ﺁﻣﺪ ﺑﺮﺍﯼ آن ها، ﻋﮑﺎﺳﯽ ﺩﻳﺠﻴﺘﺎﻝ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻣﻘﺮﻭﻥ ﺑﻪ ﺻﺮﻓﻪ ﺍﺳﺖ. ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺑﺎ ﺣﺬﻑ ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻮﺭﺩ ﻧﻴﺎﺯ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺮﺍﺣﻞ ﻓﻮﻕ، ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﻧﻴﺰ ﺻﺮﻓﻪ ﺟﻮﻳﯽ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ.

- ﺍﺭﺳﺎﻝ ﻭ ﺑﻪ ﺍﺷﺘﺮﺍﮎ ﮔﺬﺍﺭﯼ ﺗﺼﺎﻭﻳﺮ ﺩﻳﺠﻴﺘﺎﻝ ﺗﻮﺳﻂ ﺷﺒﮑﻪ ﻫﺎﯼ ﺩﻳﺠﻴﺘﺎﻟﯽ، ﺍﻳﻨﺘﺮﻧﺖ، ﺍﻳﻤﻴﻞ ﻭ ﻏﻴﺮﻩ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺳﺎﺩﻩ ﻭ ﺳﺮﻳﻊ ﺍﺳﺖ. ﺍﻧﺘﻘﺎﻝ ﺍﻳﻦ ﺗﺼﺎﻭﻳﺮ ﻧﻴﺰ ﺑﻪ ﺭﺍﺣﺘﯽ ﻭ ﺑﺎ ﺭﻭﺵ ﻫﺎﯼ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﮔﻮﻧﺎﮔﻮﻥ ﺍﺯ ﻗﺒﻴﻞ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﺑﯽ ﺳﻴﻢ، ﮐﺎﺑﻞ، ﺍﻧﻮﺍﻉ ﮐﺎﺭﺕ ﻫﺎﯼ ﺣﺎﻓﻈﻪ ﻭ ﺍﻣﮑﺎﻧﺎﺕ ﺫﺧﻴﺮﻩ ﺳﺎﺯﯼ، ﺻﻮﺭﺕ ﻣﯽ ﭘﺬﻳﺮﺩ.

- ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺑﺮﺧﯽ ﺍﺯ ﺗﻨﻈﻴﻤﺎﺕ، ﺗﻐﻴﻴﺮﺍﺕ ﻭ ﺟﻠﻮﻩ ﻫﺎﯼ ﺗﺼﻮﻳﺮﯼ ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﺛﺒﺖ ﻋﮑﺲ ﻳﺎ ﺑﻼﻓﺎﺻﻠﻪ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺁﻥ، ﺗﻮﺳﻂ ﺩﻭﺭﺑﻴﻦ ﺍﻣﮑﺎﻥ ﭘﺬﻳﺮ ﺍﺳﺖ.

- ﺗﺼﺎﻭﻳﺮ ﺩﻳﺠﻴﺘﺎﻝ ﺭﺍ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻥ ﺑﻪ ﺭﺍﺣﺘﯽ ﻭ ﺩﺭ ﺍﺳﺮﻉ ﻭﻗﺖ ﻭ ﺑﻌﻀﺎ ﺑﺎ ﮐﻴﻔﻴﺖ ﻫﺎﯼ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺑﺎﻻ ﺗﻮﺳﻂ ﭘﺮﻳﻨﺘﺮﻫﺎ ﭼﺎﭖ ﮐﺮﺩ. ﺍﻟﺒﺘﻪ ﻫﻨﻮﺯ ﺑﺮﺍﯼ ﭼﺎﭖ ﻫﺎﯼ ﺣﺮﻓﻪ ﺍﯼ ﻧﻴﺎﺯ ﺑﻪ ﻣﺎﺷﻴﻦ ﻫﺎ ﻭ ﺍﺑﺰﺍﺭ ﺩﻗﻴﻖ ﺍﺳﺖ.

- ﺩﺭ ﺍﻏﻠﺐ ﻣﺮﺍﺣﻞ ﻋﮑﺎﺳﯽ ﺩﻳﺠﻴﺘﺎﻝ، ﺩﻳﮕﺮ ﻧﻴﺎﺯﯼ ﺑﻪ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﻣﻮﺍﺩ ﺷﻴﻤﻴﺎﻳﯽ ﻣﻀﺮ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻭ ﻣﺤﻴﻂ ﺯﻳﺴﺖ ﻧﻴﺴﺖ.

- ﺍﺯ مهم ترین ﻣﺤﺎﺳﻦ ﻋﮑﺎﺳﯽ ﺩﻳﺠﻴﺘﺎﻝ، ﮐﻨﺘﺮﻝ ﻭ ﺍﻣﮑﺎﻧﺎﺕ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﮔﺴﺘﺮﺩﻩ ﺍﯼ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﺍﺩﻳﺖ ﻭ ﺗﻨﻈﻴﻤﺎﺕ ﻋﮑﺲ ﻫﺎﯼ ﺩﻳﺠﻴﺘﺎﻝ ﺩﺭ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭ ﻋﮑﺎﺱ ﺍﺳﺖ. ﺍﻳﻦ ﮐﻨﺘﺮﻝ ﻫﺎ ﻭ ﺍﻣﮑﺎﻧﺎﺕ ﺩﺭ ﻋﮑﺎﺳﯽ ﺁﻧﺎﻟﻮﮒ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺩﺷﻮﺍﺭ ﻳﺎ ﻏﻴﺮ ﻣﻤﮑﻦ ﻫﺴﺘﻨﺪ.

- ﺑﺴﻴﺎﺭﯼ ﺍﺯ ﺩﻭﺭﺑﻴﻦ ﻫﺎﯼ ﺩﻳﺠﻴﺘﺎﻝ، ﻋﻼﻭﻩ ﺑﺮ ﺛﺒﺖ ﻋﮑﺲ، ﻗﺎﺩﺭ ﺑﻪ ﺛﺒﺖ ﻓﻴﻠﻢ ﻭ ﺻﺪﺍ ﻫﻢ ﻫﺴﺘﻨﺪ.

- ﻋﮑﺲ ﻫﺎﯼ ﺩﻳﺠﻴﺘﺎﻝ ﺭﺍ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻥ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ Slide Show ﻭ ﻳﺎ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ Multimedia ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎ ﺻﺪﺍ، ﻣﺘﻦ، ﻓﻴﻠﻢ ﻭ ﺳﺎﻳﺮ ﺟﻠﻮﻩ ﻫﺎﯼ ﻫﻨﺮﯼ ﺍﺭﺍﺋﻪ ﺩﺍﺩ.

لطفا جهت انجام فرآیند خرید وارد لینک فروشگاه شوید

alefbaye ertebatatbasari va tasviri0

دوره آموزشی الفبای ارتباطات زبان بصری و تصویر

مقدمه

ما در زمانی زندگی می کنیم که عکس، فیلم، پوستر و تابلو، دنیای اطراف ما را پر کرده است. هر کدام از این تصاویر سعی دارند پیام یا خبری را به ما برساند. شاید خود ما هم بارها خواسته یا ناخواسته از توانایی تصاویر برای انتقال مفاهیم مورد نظرمان استفاده کرده ایم.

این دوره آموزشی سعی دارد ما را با قواعد و روش های انتقال مفهوم و پیام از طریق تصاویر بیشتر آشنا کند؛ تا هم بتوانیم آن چه را می بینیم بهتر و آگاهانه تر درک کنیم و هم این روش ها را در فعالیت های مختلف زندگی به کار بگیریم.

در این دوره مقدمات الفبای زبانی را که تصاویر به وسیله آن با ما ارتباط برقرار می کنند آموزش داده می شود. به عبارت دیگر، طی دروس مختلف، مبانی اولیه بیان مفاهیم به وسیله تصویر به مخاطب ارائه می شوند. در این جا تصویر مفهومی عام را در برمی گیرد که از تابلوی نقاشی تا تابلوی تبلیغاتی، جلد کتاب و مجله تا بسته بندی محصولات تجاری، همه را شامل می شود.

در این دوره آموزشی سعی شده تا مباحث به صورتی مقدماتی و از ابتدا تشریح شوند تا همه علاقه مندان به این موضوع، حتی کسانی که تا به امروز با این گونه مباحث آشنایی نداشته اند را مخاطب قرار دهد.

در نهایت این نکته را هم باید ذکر کنیم که برای درک بهتر آن چه در این دوره ارائه شده است، شدیدا توصیه می کنیم که تمرین های هر درس را با دقت و حوصله انجام دهید.

سرفصل دوره آموزشی الفبای ارتباطات زبان بصری و تصویر

مقدمه

  • درس اول- آشنایی با سواد بصری
  • درس دوم- آشنایی با ترکیب بندی (کمپوزیسیون)
  • درس سوم- عناصر اولیه در تصویر
  • درس چهارم- آشنایی با رنگ
  • درس پنجم- آشنایی با تضادهای رنگی
  • درس ششم- ایجاد کیفت های متفاوت در تصویر
  • درس هفتم- بیان مفاهیم ابتدایی در ترکیب بندی تصویر
  • درس هشتم- انتقال پیام تصویر

لطفا جهت انجام فرآیند خرید وارد لینک فروشگاه شوید