aksi-dijital-1-0

دوره آموزشی عکاسی دیجیتال 1

ﻣﻘﺪﻣﻪ

ﺑﺎ ﻭﺟﻮﺩ آن کهﺍﻣﺮﻭﺯﻩ ﻋﮑﺎﺳﯽ ﺩﻳﺠﻴﺘﺎﻝ ﻭ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺗﺠﻬﻴﺰﺍﺕ ﻭ ﺍﻣﮑﺎﻧﺎﺕ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺩﺭ ﺳﻄﺢ ﺁﻣﺎﺗﻮﺭ ﻭ ﺣﺮﻓﻪ ﺍﯼ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺭﻭﺯ ﺍﻓﺰﻭﻥ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﮔﺴﺘﺮﺵ ﺍﺳﺖ، آن گونه  ﮐﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﻭ ﺷﺎﻳﺪ ﺍﺻﻮﻝ ﺍﺑﺘﺪﺍﻳﯽ ﻭ ﻣﺒﺎﻧﯽ ﺁﻥ ﻣﻮﺭﺩ ﺗﻮﺟﻪ ﻗﺮﺍﺭ ﻧﻤﯽ ﮔﻴﺮﺩ. ﺣﺎﻝ آن که ﺁﮔﺎﻫﯽ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻣﻮﺍﺭﺩ، ﺑﻪ ﺧﺼﻮﺹ ﺩﺭ ﺳﻄﺢ ﺣﺮﻓﻪ ﺍﯼ، ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺗﺎﺛﻴﺮ بسزایی ﺩﺭ ﮐﻴﻔﻴﺖ ﻭ ﺟﻠﻮﻩ ﻫﺎﯼ ﻓﻨﯽ ﻭ ﻫﻨﺮﯼ ﻋﮑﺎﺳﯽ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ، ﺍﺯ ﺛﺒﺖ ﺗﺼﻮﻳﺮ ﻭ ﻭﻳﺮﺍﻳﺶ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺗﺎ ﺍﺭﺍﺋﻪ.

ﺷﺎﻳﺪ ﻳﮑﯽ ﺍﺯ ﺩﻻﻳﻞ ﺍﻳﻦ ﺍﻣﺮ، ﺍﻳﻦ ﺗﺼﻮﺭ ﺍﺷﺘﺒﺎﻩ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﺻﻮﻝ ﻭ ﻣﺒﺎﻧﯽ ﻋﮑﺎﺳﯽ ﺩﻳﺠﻴﺘﺎﻝ ﺑﺎ ﻋﮑﺎﺳﯽ ﺁﻧﺎﻟﻮﮒ ﻳﮑﯽ ﺍﺳﺖ، ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﺩﺍﻧﺶ ﮐﺎﻓﯽ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﻋﮑﺎﺳﯽ ﺁﻧﺎﻟﻮﮒ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﻋﮑﺎﺱ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺩﺍﻧﺶ ﺍﺻﻮﻝ ﭘﺎﻳﻪ ﺍﯼ ﺩﻳﺠﻴﺘﺎﻝ ﺑﯽ ﻧﻴﺎﺯ ﺳﺎﺯﺩ. ﺩﺭ ﺣﺎﻟﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺑﺮﺧﯽ ﺍﺯ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﺍﺳﺎﺳﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺗﻨﻈﻴﻢ ﻣﻴﺰﺍﻥ ﻧﻮﺭﺩﻫﯽ ﻧﻴﺰ، ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺍﺻﻮﻝ ﺁﻧﺎﻟﻮﮒ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﻣﺎﻧﻊ ﺛﺒﺖ ﺑﺮﺧﯽ ﺍﺯ ﺟﺰﺋﻴﺎﺕ ﻭ ﻳﺎ ﺑﺎﻋﺚ ﺍﻳﺠﺎﺩ ﺁﺳﻴﺐ ﻫﺎﯼ ﺗﺼﻮﻳﺮﯼ ﺩﺭ ﻋﮑﺎﺳﯽ ﺩﻳﺠﻴﺘﺎﻝ ﺷﻮﺩ.

ﺍﺯ ﺩﻻﻳﻞ ﺩﻳﮕﺮ ﻧﺎﺩﻳﺪﻩ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺑﺮﺧﯽ ﺍﺯ ﺍﺻﻮﻝ ﻓﻨﯽ ﺩﻳﺠﻴﺘﺎﻝ، ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻥ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﻧﮑﺘﻪ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﮐﺮﺩ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻋﮑﺎﺳﯽ ﺩﻳﺠﻴﺘﺎﻝ، ﺑﻪ ﺳﺎﺩﮔﯽ ﻭ ﺳﺮﻳﻊ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻥ ﻋﮑﺴﯽ ﺭﺍ ﺛﺒﺖ ﻭ ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﮐﺮﺩ. ﺍﻣﺎ ﺑﺎﻳﺪ ﺗﻮﺟﻪ ﺩﺍﺷﺖ ﮐﻪ ﺍﻟﺰﺍﻣﺎ ﺍﻳﻦ ﻋﮑﺲ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﻧﻴﺴﺖ ﻭ ﺷﺎﻳﺪ ﺑﺎ ﮐﻤﯽ ﺩﻗﺖ ﻭ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﺘﻮﺍﻥ ﺑﻪ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺍﯼ ﺑﻪ ﻣﺮﺍﺗﺐ ﻣﻄﻠﻮﺏ ﺗﺮ ﺩﺳﺖ ﻳﺎﻓﺖ.

ﺩﺭ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺩﻭﺭﻩ ﺁﻣﻮﺯﺷﯽ «ﺍﺻﻮﻝ ﻣﻘﺪﻣﺎﺗﯽ ﻋﮑﺎﺳﯽ»، ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺩﻭﺭﻩ ﺗﻼﺵ ﺷﺪﻩ ﺑﺎ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﻣﺒﺎﻧﯽ ﻭ ﺍﺻﻮﻝ ﺣﺮﻓﻪ ﺍﯼ ﻋﮑﺎﺳﯽ ﺩﻳﺠﻴﺘﺎﻝ، ﻧﮑﺎﺗﯽ ﺍﺳﺎﺳﯽ ﻭ ﮐﻠﻴﺪﯼ ﺩﺭ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭ ﻋﮑﺎﺳﺎﻥ ﻭ ﻋﻼﻗﻪ ﻣﻨﺪﺍﻥ ﺩﺭ ﺣﻮﺯﻩ ﻋﮑﺎﺳﯽ ﺣﺮﻓﻪ ﺍﯼ ﺩﻳﺠﻴﺘﺎﻝ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﻴﺮﺩ. ﺩﻭﺭﻩ ﻋﮑﺎﺳﯽ ﺩﻳﺠﻴﺘﺎﻝ ﺩﺭ ﺩﻭ ﺩﻭﺭﻩ ﺍﺭﺍﺋﻪ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺩﻭﺭﻩ ﺍﻭﻝ ﺗﺎﮐﻴﺪ ﺭﻭﯼ ﺍﺟﺰﺍﯼ ﺩﻭﺭﺑﻴﻦ ﺩﻳﺠﻴﺘﺎﻝ ﻭ ﺩﺭ ﺩﻭﺭﻩ ﺩﻭﻡ ﺗﺎﮐﻴﺪ ﺑﺮ ﻭﻳﮋﮔﯽ ﻫﺎ ﻭ ﮐﻴﻔﻴﺖ ﻫﺎﯼ ﺑﺼﺮﯼ ﺗﺼﻮﻳﺮ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﻓﻨﯽ ﻭ ﺗﻮﺻﻴﻔﯽ ﺍﺳﺖ.

ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺁﻏﺎﺯ ﺍﻳﻦ ﺩﻭﺭﻩ، ﻻﺯﻡ ﺑﻪ ﺫﮐﺮ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺩﻭﺭﻩ، ﻫﺪﻑ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻃﺮﺯ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﻳﮏ ﺩﻭﺭﺑﻴﻦ ﺧﺎﺹ ﻳﺎ ﺗﺠﻬﻴﺰﺍﺕ ﺩﻳﺠﻴﺘﺎﻝ ﻧﻴﺴﺖ ﺯﻳﺮﺍ ﺍﻳﻦ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺗﻨﻮﻉ ﺍﺑﺰﺍﺭ ﻭ ﺗﺠﻬﻴﺰﺍﺕ، ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻣﺘﻔﺎﻭﺕ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﺎ ﺭﺟﻮﻉ ﺑﻪ ﺩﻓﺘﺮﭼﻪ ﺭﺍﻫﻨﻤﺎﯼ ﻫﺮ ﻳﮏ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺗﺠﻬﻴﺰﺍﺕ ﺑﻪ ﺳﺎﺩﮔﯽ ﻗﺎﺑﻞ ﺩﺳﺘﺮﺱ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﺑﻠﮑﻪ ﻫﺪﻑ ﺍﺻﻠﯽ، ﺍﺭﺍﺋﻪ ﺍﺻﻮﻝ ﻭ ﻣﻔﺎﻫﻴﻤﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﮐﻠﻴﻪ ﻣﺮﺍﺣﻞ ﻋﮑﺎﺳﯽ ﺩﻳﺠﻴﺘﺎﻝ ﺑﺎﻳﺪ ﻣﻮﺭﺩ ﺗﻮﺟﻪ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﻴﺮﻧﺪ. ﻻﺯﻡ ﺑﻪ ﻳﺎﺩﺁﻭﺭﯼ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻋﮑﺎﺳﯽ ﺗﻨﻬﺎ ﺛﺒﺖ ﻋﮑﺲ ﻧﻴﺴﺖ، ﺑﻠﮑﻪ ﻓﺮﺁﻳﻨﺪﯼ ﺍﺳﺖ ﺷﺎﻣﻞ ﺛﺒﺖ ﻋﮑﺲ، ﻭﻳﺮﺍﻳﺶ ﻭ ﺩﺭ ﻧﻬﺎﻳﺖ ﺍﺭﺍﺋﻪ ﻋﮑﺲ.

ﺩﺭﺱ ﺍﻭﻝ- ﻣﻌﺎﻳﺐ ﻭ ﻣﺰﺍﻳﺎﯼ ﻋﮑﺎﺳﯽ ﺩﻳﺠﻴﺘﺎﻝ

ﻇﻬﻮﺭ ﻋﮑﺎﺳﯽ ﺩﻳﺠﻴﺘﺎﻝ ﺑﺎ ﻣﺸﮑﻼﺕ ﻭ ﮐﺎﺳﺘﯽ ﻫﺎﯼ ﺑﺴﻴﺎﺭﯼ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻣﺮﻭﺭ ﺯﻣﺎﻥ، ﺑﺎ ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ ﻫﺎﯼ ﮔﺴﺘﺮﺩﻩ ﺩﺭ ﻋﺮﺻﻪ ﺗﮑﻨﻮﻟﻮﮊﯼ ﺩﻳﺠﻴﺘﺎﻝ ﻭ ﻣﻬﻨﺪﺳﯽ ﺍﭘﺘﻴﮏ، ﺗﺎ ﺣﺪ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺯﻳﺎﺩﯼ ﻣﺮﺗﻔﻊ ﺷﺪﻧﺪ. ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻗﻄﻊ، ﺍﻣﺮﻭﺯﻩ ﻣﺰﺍﻳﺎ ﻭ ﺗﺴﻬﻴﻼﺗﯽ ﮐﻪ ﺗﻮﺳﻂ ﻋﮑﺎﺳﯽ ﺩﻳﺠﻴﺘﺎﻝ ﺩﺭ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭ ﻋﮑﺎﺳﺎﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘﻪ، ﺍﻳﻦ ﻧﻮﻉ ﺍﺯ ﻋﮑﺎﺳﯽ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﺮﺍﺗﺐ ﻣﺤﺒﻮﺏ ﺗﺮ ﺍﺯ ﻋﮑﺎﺳﯽ ﺁﻧﺎﻟﻮﮒ ﺳﺎﺧﺘﻪ، به ﻃﻮﺭﯼ ﮐﻪ ﺭﻓﺘﻪ ﺭﻓﺘﻪ ﻋﮑﺎﺳﯽ ﺩﻳﺠﻴﺘﺎﻝ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﮐﺎﻣﻞ جایگزین ﻋﮑﺎﺳﯽ ﺁﻧﺎﻟﻮﮒ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ.

ﺍﻟﺒﺘﻪ ﻫﻨﻮﺯ، علیرغم ﻣﺤﺎﺳﻦ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺯﻳﺎﺩ ﺁﻥ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻋﮑﺎﺳﯽ ﺁﻧﺎﻟﻮﮒ، ﻋﮑﺎﺳﯽ ﺩﻳﺠﻴﺘﺎﻝ ﺑﺎ ﻣﺸﮑﻼﺕ ﻭ ﺩﺷﻮﺍﺭﯼ ﻫﺎﻳﯽ ﻧﻴﺰ ﺩﺳﺖ ﺑﻪ ﮔﺮﻳﺒﺎﻥ ﺍﺳﺖ. ﺩﺭ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺑﻪ ﭘﺎﺭﻩ ﺍﯼ ﺍﺯ ﻣﺤﺎﺳﻦ ﻭ ﻣﻌﺎﻳﺐ ﻣﻬﻢ ﺩﺭ ﻋﮑﺎﺳﯽ ﺩﻳﺠﻴﺘﺎﻝ ﻣﯽ ﭘﺮﺩﺍﺯﻳﻢ.

ﻣﺤﺎﺳﻦ ﻋﮑﺎﺳﯽ ﺩﻳﺠﻴﺘﺎﻝ


- ﻋﮑﺎﺳﯽ ﺩﻳﺠﻴﺘﺎﻝ ﺍﻣﮑﺎﻥ ﺩﻳﺪﻥ ﻋﮑﺲ، ﺑﻼﻓﺎﺻﻠﻪ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺛﺒﺖ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻣﻤﮑﻦ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ. ﺍﻳﻦ ﺍﻣﺮ ﻣﺸﮑﻞ ﻏﻴﺮ ﻗﺎﺑﻞ ﭘﻴﺶ ﺑﻴﻨﯽ ﺑﻮﺩﻥ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺭﺍ ﺗﺎ ﺣﺪ ﺯﻳﺎﺩﯼ ﺭﻓﻊ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﻋﮑﺎﺱ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺩﻳﺪﻥ ﻋﮑﺲ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺩﺭ ﻣﺤﻞ ﻋﮑﺎﺳﯽ ﻧﻘﺎیص ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﺛﺒﺖ ﻋﮑﺲ ﺭﺍ ﺗﺸﺨﻴﺺ ﺩﺍﺩﻩ ﻭ ﺍﻗﺪﺍﻡ ﺑﻪ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﻋﮑﺲ ﻫﺎﯼ ﺟﺪﻳﺪ ﺑﺎ ﺗﻨﻈﻴﻤﺎﺕ ﺟﺪﻳﺪ ﮐﻨﺪ ﺗﺎ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﻣﻄﻠﻮﺏ ﺣﺎﺻﻞ ﺷﻮﺩ. ﺍﻳﻦ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻋﮑﺎﺳﯽ ﺁﻧﺎﻟﻮﮒ، ﺍﻣﮑﺎﻥ ﺳﻌﯽ ﻭ ﺧﻄﺎ ﺩﺭ ﻣﺤﻞ ﻋﮑﺎﺳﯽ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﭘﺎﻳﻴﻦ ﺍﺳﺖ.

- ﻋﮑﺲ ﻫﺎﯼ ﺩﻳﺠﻴﺘﺎﻝ ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﮐﻴﻔﻴﺖ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻣﻄﻠﻮﺏ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺑﺎ ﻋﮑﺎﺳﯽ ﺁﻧﺎﻟﻮﮒ ﻗﺎﺑﻞ ﺭﻗﺎﺑﺖ ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﺑﻠﮑﻪ ﺩﺭ ﺩﻭﺭﺑﻴﻦ ﻫﺎﯼ ﺣﺮﻓﻪ ﺍﯼ، ﮐﻴﻔﻴﺖ ﻋﮑﺲ ﻫﺎﯼ ﺩﻳﺠﻴﺘﺎﻝ ﺗﺎ ﺣﺪ ﺯﻳﺎﺩﯼ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻟﻮﮒ ﭘﻴﺸﯽ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ.

- ﺩﺭ ﻋﮑﺎﺳﯽ ﺩﻳﺠﻴﺘﺎﻝ ﻧﻴﺎﺯ ﺑﻪ ﺗﻌﻮﻳﺾ ﺩﺍﺋﻤﯽ ﻓﻴﻠﻢ ﻫﺎ ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ ﺷﺮﺍﻳﻂ ﻣﺤﻴﻂ ﻧﻴﺴﺖ. ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﻧﻴﺎﺯ ﻧﻴﺴﺖ ﮐﻪ ﻋﮑﺎﺱ ﻣﻨﺘﻈﺮ ﺗﻤﺎﻡ ﺷﺪﻥ ﻓﻴﻠﻢ ﺑﺮﺍﯼ ﺗﻌﻮﻳﺾ ﺑﺎﺷﺪ ﻳﺎ ﻣﺠﺒﻮﺭ ﺷﻮﺩ ﻳﮏ ﺣﻠﻘﻪ ﺭﺍ ﻧﻴﻤﻪ ﮐﺎﺭﻩ ﺍﺯ ﺩﻭﺭﺑﻴﻦ ﺧﺎﺭﺝ ﮐﻨﺪ. ﺑﻪ ﺭﺍﺣﺘﯽ، ﺩﺭ ﻫﺮ ﺯﻣﺎﻥ ﻭ ﺑﺪﻭﻥ ﺗﻌﻮﻳﺾ ﺻﻔﺤﻪ ﺣﺴﺎﺱ، ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻥ ﺗﻨﻈﻴﻤﺎﺕ ﺩﻭﺭﺑﻴﻦ ﺭﺍ ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ ﺷﺮﺍﻳﻂ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﺩﺍﺩ.

- ﺩﺭ ﮐﺎﺭﺕ ﻫﺎﯼ ﺣﺎﻓﻈﻪ ﮐﻮﭼﮏ ﺍﻣﺮﻭﺯﯼ، ﺑﺪﻭﻥ ﻧﻴﺎﺯ ﺑﻪ ﺗﻌﻮﻳﺾ، ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻥ ﺗﻌﺪﺍﺩ ﺍﻧﺒﻮﻫﯽ ﺍﺯ ﻓﺎﻳﻞ ﻫﺎﯼ ﻋﮑﺲ ﺭﺍ ﺫﺧﻴﺮﻩ ﺳﺎﺯﯼ ﮐﺮﺩ ﻭ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﺑﺎ ﻓﻴﻠﻢ ﺩﺭ ﻋﮑﺎﺳﯽ ﺁﻧﺎﻟﻮﮒ، ﻓﻀﺎﯼ ﺑﺴﻴﺎﺭ کم تری ﺭﺍ ﺍﺷﻐﺎﻝ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ ﻭ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺳﺒﮏ ﺗﺮ ﻫﺴﺘﻨﺪ.

- ﮐﭙﯽ ﮐﺮﺩﻥ ﻭ ﺗﮑﺜﻴﺮ ﺗﺼﺎﻭﻳﺮ ﺩﻳﺠﻴﺘﺎﻝ ﺩﺭ ﺗﻌﺪﺍﺩ ﺑﺎﻻ ﻭ ﺑﺪﻭﻥ ﺍﻓﺖ ﮐﻴﻔﻴﺖ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺳﺎﺩﻩ ﺍﺳﺖ.

- ﻃﺒﻘﻪ ﺑﻨﺪﯼ، ﺩﺳﺘﺮﺳﯽ ﻭ ﻧﮕﻬﺪﺍﺭﯼ ﺍﺯ ﻓﺎﻳﻞ ﻫﺎﯼ ﺩﻳﺠﻴﺘﺎﻝ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﺑﺎ ﻓﻴﻠﻢ ﻭ ﻋﮑﺲ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺳﺎﺩﻩ ﺗﺮ ﺍﺳﺖ.

- ﺩﺭ ﻃﻮﻻﻧﯽ ﻣﺪﺕ ﺑﺎ ﺣﺬﻑ ﻫﺰﻳﻨﻪ ﺧﺮﻳﺪ ﻓﻴﻠﻢ، ﭼﺎﭖ ﻋﮑﺲ ﻭ ﺭﻓﺖ ﻭ ﺁﻣﺪ ﺑﺮﺍﯼ آن ها، ﻋﮑﺎﺳﯽ ﺩﻳﺠﻴﺘﺎﻝ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻣﻘﺮﻭﻥ ﺑﻪ ﺻﺮﻓﻪ ﺍﺳﺖ. ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺑﺎ ﺣﺬﻑ ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻮﺭﺩ ﻧﻴﺎﺯ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺮﺍﺣﻞ ﻓﻮﻕ، ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﻧﻴﺰ ﺻﺮﻓﻪ ﺟﻮﻳﯽ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ.

- ﺍﺭﺳﺎﻝ ﻭ ﺑﻪ ﺍﺷﺘﺮﺍﮎ ﮔﺬﺍﺭﯼ ﺗﺼﺎﻭﻳﺮ ﺩﻳﺠﻴﺘﺎﻝ ﺗﻮﺳﻂ ﺷﺒﮑﻪ ﻫﺎﯼ ﺩﻳﺠﻴﺘﺎﻟﯽ، ﺍﻳﻨﺘﺮﻧﺖ، ﺍﻳﻤﻴﻞ ﻭ ﻏﻴﺮﻩ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺳﺎﺩﻩ ﻭ ﺳﺮﻳﻊ ﺍﺳﺖ. ﺍﻧﺘﻘﺎﻝ ﺍﻳﻦ ﺗﺼﺎﻭﻳﺮ ﻧﻴﺰ ﺑﻪ ﺭﺍﺣﺘﯽ ﻭ ﺑﺎ ﺭﻭﺵ ﻫﺎﯼ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﮔﻮﻧﺎﮔﻮﻥ ﺍﺯ ﻗﺒﻴﻞ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﺑﯽ ﺳﻴﻢ، ﮐﺎﺑﻞ، ﺍﻧﻮﺍﻉ ﮐﺎﺭﺕ ﻫﺎﯼ ﺣﺎﻓﻈﻪ ﻭ ﺍﻣﮑﺎﻧﺎﺕ ﺫﺧﻴﺮﻩ ﺳﺎﺯﯼ، ﺻﻮﺭﺕ ﻣﯽ ﭘﺬﻳﺮﺩ.

- ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺑﺮﺧﯽ ﺍﺯ ﺗﻨﻈﻴﻤﺎﺕ، ﺗﻐﻴﻴﺮﺍﺕ ﻭ ﺟﻠﻮﻩ ﻫﺎﯼ ﺗﺼﻮﻳﺮﯼ ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﺛﺒﺖ ﻋﮑﺲ ﻳﺎ ﺑﻼﻓﺎﺻﻠﻪ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺁﻥ، ﺗﻮﺳﻂ ﺩﻭﺭﺑﻴﻦ ﺍﻣﮑﺎﻥ ﭘﺬﻳﺮ ﺍﺳﺖ.

- ﺗﺼﺎﻭﻳﺮ ﺩﻳﺠﻴﺘﺎﻝ ﺭﺍ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻥ ﺑﻪ ﺭﺍﺣﺘﯽ ﻭ ﺩﺭ ﺍﺳﺮﻉ ﻭﻗﺖ ﻭ ﺑﻌﻀﺎ ﺑﺎ ﮐﻴﻔﻴﺖ ﻫﺎﯼ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺑﺎﻻ ﺗﻮﺳﻂ ﭘﺮﻳﻨﺘﺮﻫﺎ ﭼﺎﭖ ﮐﺮﺩ. ﺍﻟﺒﺘﻪ ﻫﻨﻮﺯ ﺑﺮﺍﯼ ﭼﺎﭖ ﻫﺎﯼ ﺣﺮﻓﻪ ﺍﯼ ﻧﻴﺎﺯ ﺑﻪ ﻣﺎﺷﻴﻦ ﻫﺎ ﻭ ﺍﺑﺰﺍﺭ ﺩﻗﻴﻖ ﺍﺳﺖ.

- ﺩﺭ ﺍﻏﻠﺐ ﻣﺮﺍﺣﻞ ﻋﮑﺎﺳﯽ ﺩﻳﺠﻴﺘﺎﻝ، ﺩﻳﮕﺮ ﻧﻴﺎﺯﯼ ﺑﻪ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﻣﻮﺍﺩ ﺷﻴﻤﻴﺎﻳﯽ ﻣﻀﺮ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻭ ﻣﺤﻴﻂ ﺯﻳﺴﺖ ﻧﻴﺴﺖ.

- ﺍﺯ مهم ترین ﻣﺤﺎﺳﻦ ﻋﮑﺎﺳﯽ ﺩﻳﺠﻴﺘﺎﻝ، ﮐﻨﺘﺮﻝ ﻭ ﺍﻣﮑﺎﻧﺎﺕ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﮔﺴﺘﺮﺩﻩ ﺍﯼ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﺍﺩﻳﺖ ﻭ ﺗﻨﻈﻴﻤﺎﺕ ﻋﮑﺲ ﻫﺎﯼ ﺩﻳﺠﻴﺘﺎﻝ ﺩﺭ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭ ﻋﮑﺎﺱ ﺍﺳﺖ. ﺍﻳﻦ ﮐﻨﺘﺮﻝ ﻫﺎ ﻭ ﺍﻣﮑﺎﻧﺎﺕ ﺩﺭ ﻋﮑﺎﺳﯽ ﺁﻧﺎﻟﻮﮒ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺩﺷﻮﺍﺭ ﻳﺎ ﻏﻴﺮ ﻣﻤﮑﻦ ﻫﺴﺘﻨﺪ.

- ﺑﺴﻴﺎﺭﯼ ﺍﺯ ﺩﻭﺭﺑﻴﻦ ﻫﺎﯼ ﺩﻳﺠﻴﺘﺎﻝ، ﻋﻼﻭﻩ ﺑﺮ ﺛﺒﺖ ﻋﮑﺲ، ﻗﺎﺩﺭ ﺑﻪ ﺛﺒﺖ ﻓﻴﻠﻢ ﻭ ﺻﺪﺍ ﻫﻢ ﻫﺴﺘﻨﺪ.

- ﻋﮑﺲ ﻫﺎﯼ ﺩﻳﺠﻴﺘﺎﻝ ﺭﺍ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻥ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ Slide Show ﻭ ﻳﺎ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ Multimedia ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎ ﺻﺪﺍ، ﻣﺘﻦ، ﻓﻴﻠﻢ ﻭ ﺳﺎﻳﺮ ﺟﻠﻮﻩ ﻫﺎﯼ ﻫﻨﺮﯼ ﺍﺭﺍﺋﻪ ﺩﺍﺩ.

لطفا جهت انجام فرآیند خرید وارد لینک فروشگاه شوید

alefbaye ertebatatbasari va tasviri0

دوره آموزشی الفبای ارتباطات زبان بصری و تصویر

مقدمه

ما در زمانی زندگی می کنیم که عکس، فیلم، پوستر و تابلو، دنیای اطراف ما را پر کرده است. هر کدام از این تصاویر سعی دارند پیام یا خبری را به ما برساند. شاید خود ما هم بارها خواسته یا ناخواسته از توانایی تصاویر برای انتقال مفاهیم مورد نظرمان استفاده کرده ایم.

این دوره آموزشی سعی دارد ما را با قواعد و روش های انتقال مفهوم و پیام از طریق تصاویر بیشتر آشنا کند؛ تا هم بتوانیم آن چه را می بینیم بهتر و آگاهانه تر درک کنیم و هم این روش ها را در فعالیت های مختلف زندگی به کار بگیریم.

در این دوره مقدمات الفبای زبانی را که تصاویر به وسیله آن با ما ارتباط برقرار می کنند آموزش داده می شود. به عبارت دیگر، طی دروس مختلف، مبانی اولیه بیان مفاهیم به وسیله تصویر به مخاطب ارائه می شوند. در این جا تصویر مفهومی عام را در برمی گیرد که از تابلوی نقاشی تا تابلوی تبلیغاتی، جلد کتاب و مجله تا بسته بندی محصولات تجاری، همه را شامل می شود.

در این دوره آموزشی سعی شده تا مباحث به صورتی مقدماتی و از ابتدا تشریح شوند تا همه علاقه مندان به این موضوع، حتی کسانی که تا به امروز با این گونه مباحث آشنایی نداشته اند را مخاطب قرار دهد.

در نهایت این نکته را هم باید ذکر کنیم که برای درک بهتر آن چه در این دوره ارائه شده است، شدیدا توصیه می کنیم که تمرین های هر درس را با دقت و حوصله انجام دهید.

سرفصل دوره آموزشی الفبای ارتباطات زبان بصری و تصویر

مقدمه

  • درس اول- آشنایی با سواد بصری
  • درس دوم- آشنایی با ترکیب بندی (کمپوزیسیون)
  • درس سوم- عناصر اولیه در تصویر
  • درس چهارم- آشنایی با رنگ
  • درس پنجم- آشنایی با تضادهای رنگی
  • درس ششم- ایجاد کیفت های متفاوت در تصویر
  • درس هفتم- بیان مفاهیم ابتدایی در ترکیب بندی تصویر
  • درس هشتم- انتقال پیام تصویر

لطفا جهت انجام فرآیند خرید وارد لینک فروشگاه شوید

linux gnu0

دوره آموزشی آشنایی مقدماتی با نرم افزار گنو

ﺩﺭﺱ ﺍﻭﻝ- ﻧﺮﻡ ﺍﻓﺰﺍﺭ ﺁﺯﺍﺩ

ﺷﻌﺎﺭﯼ ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎﯼ ﻟﻴﻨﻮﮐﺲ ﻫﺴﺖ ﮐﻪ ﻣﯽ ﮔﻮﻳﺪ ﻟﻴﻨﻮﮐﺲ ﻳﮏ ﺳﻴﺴﺘﻢ ﻋﺎﻣﻞ ﻧﻴﺴﺖ، ﻟﻴﻨﻮﮐﺲ ﻳﮏ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺍﺳﺖ: ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺁﺯﺍﺩﯼ.

ﺍﻳﻦ ﺁﺯﺍﺩﯼ ﺑﺮﻣﯽ ﮔﺮﺩﺩ ﺑﻪ ﺍﻳﺪﻩ ﻫﺎﯼ ﻓﺮﺩﯼ ﺑﻪ ﻧﺎﻡ ﺭﻳﭽﺎﺭﺩ ﺍﺳﺘﺎﻟﻤﻦ ﮐﻪ ﺩﺭ ۱۹۸۳ ﺑﺎ ﺭﺍﻩ ﺍﻧﺪﺍﺧﺘﻦ ﺟﻨﺒﺸﯽ ﺑﻪ ﻧﺎﻡ ﺟﻨﺒﺶ ﻧﺮﻡ ﺍﻓﺰﺍﺭ ﺁﺯﺍﺩ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺷﺮﻭﻉ ﮐﺮﺩ ﻭ ﺑﻌﺪ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ۱۹۸۵ ﺑﺎ ﺗﺎﺳﻴﺲ ﺑﻨﻴﺎﺩﯼ ﺑﻪ ﻧﺎﻡ ﺑﻨﻴﺎﺩ ﻧﺮﻡ ﺍﻓﺰﺍﺭ ﺁﺯﺍﺩ، ﭘﺎﻳﻪ ﻫﺎﯼ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻣﺴﺘﺤﮑﻢ ﺳﺎﺧﺖ. ﻧﻤﺎﺩ ﺍﻳﻦ ﺑﻨﻴﺎﺩ ﮔﻮﺯﻥ ﺁﻣﺮﻳﮑﺎﯼ ﺷﻤﺎﻟﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﮔﻨﻮ ﻧﺎﻡ ﺩﺍﺭﺩ. ﺍﻳﻦ ﻣﻔﻬﻮﻡ ﺩﺭ ﺍﻧﮕﻠﻴﺴﯽ ﺑﻪ ﻧﺎﻡ Free Software ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺍﺯ آن جایی ﮐﻪ ﮐﻠﻤﻪ Free ﺩﺭ ﺯﺑﺎﻥ ﺍﻧﮕﻠﻴﺴﯽ ﻫﻢ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﯼ «ﺭﺍﻳﮕﺎﻥ» ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﻭ ﻫﻢ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﯼ «ﺁﺯﺍﺩ»، ﺗﺬﮐﺮ ﺍﻳﻦ ﻧﮑﺘﻪ ﻫﻤﻴﺸﻪ ﻣﻬﻢ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺁﺯﺍﺩﯼ ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎﯼ ﻧﺮﻡ ﺍﻓﺰﺍﺭ ﭼﻴﺰﯼ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺍﺯ ﺭﺍﻳﮕﺎﻥ ﺑﻮﺩﻥ ﻳﮏ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺍﺳﺖ.

ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﺑﻨﻴﺎﺩ ﻧﺮﻡ ﺍﻓﺰﺍﺭ ﺁﺯﺍﺩ، ﻫﺮ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺑﺮﺍﯼ این که ﺁﺯﺍﺩ ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﺷﻮﺩ ﺑﺎﻳﺪ ﭼﻬﺎﺭ ﺣﻖ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﯼ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﻗﺎﺋﻞ ﺑﺎﺷﺪ. ﺍﻳﻦ ﭼﻬﺎﺭ ﺁﺯﺍﺩﯼ، ﺁﺯﺍﺩﯼ ﻫﺎﯼ ﺻﻔﺮ ﺗﺎ ﺳﻪ ﻧﺎﻣﻴﺪﻩ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ:

  • ﺁﺯﺍﺩﯼ ﺍﺟﺮﺍﯼ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﻫﺮ ﮐﺎﺭﯼ (ﺁﺯﺍﺩﯼ ﺻﻔﺮﻡ)
  • ﺁﺯﺍﺩﯼ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﭼﮕﻮﻧﮕﯽ ﮐﺎﺭ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻭ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﺁﻥ (ﭘﻴﺶ ﻧﻴﺎﺯ: ﻣﺘﻦ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ) (ﺁﺯﺍﺩﯼ ﻳﮑﻢ)
  • ﺁﺯﺍﺩﯼ ﺗﮑﺜﻴﺮ ﻭ ﮐﭙﯽ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ (ﺁﺯﺍﺩﯼ ﺩﻭﻡ)
  • ﺁﺯﺍﺩﯼ ﺗﻘﻮﻳﺖ ﻭ ﺑﻬﺘﺮ ﮐﺮﺩﻥ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻭ ﺗﻮﺯﻳﻊ ﺁﻥ ﺑﺮﺍﯼ ﻫﻤﮕﺎﻥ (ﭘﻴﺶ ﻧﻴﺎﺯ: ﻣﺘﻦ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ) (ﺁﺯﺍﺩﯼ ﺳﻮﻡ)

ﺁﺯﺍﺩﯼ ﻫﺎﯼ ﻳﮏ ﺗﺎ ﺳﻪ ﮐﺎﻣﻼ ﻭﺍﺿﺢ ﻫﺴﺘﻨﺪ: ﺁﺯﺍﺩﯼ ﺩﻳﺪﻥ ﻣﺘﻦ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ، ﺁﺯﺍﺩﯼ ﺗﮑﺜﻴﺮ ﻭ ﮐﭙﯽ ﺁﻥ ﻭ ﺁﺯﺍﺩﯼ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻭ ﺗﻮﺯﻳﻊ ﺩﻭﺑﺎﺭﻩ ﺁﻥ ﮐﻪ ﻣﻨﻄﻘﺎ ﻧﻴﺎﺯﻣﻨﺪ ﺩﺳﺘﺮﺳﯽ ﺑﻪ ﻣﺘﻦ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﻢ ﺩﺍﺭﻧﺪ. ﺍﻣﺎ ﺁﺯﺍﺩﯼ ﺻﻔﺮ ﮐﻤﯽ ﭘﻴﭽﻴﺪﻩ ﺗﺮ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻧﻴﺎﺯ ﺑﻪ ﺗﻮﺿﻴﺢ ﺑﻴﺸﺘﺮﯼ ﺩﺍﺭﺩ. ﺁﺯﺍﺩﯼ ﺻﻔﺮ ﻣﯽ ﮔﻮﻳﺪ ﮐﻪ ﺷﻤﺎ ﺑﺎﻳﺪ ﺁﺯﺍﺩ ﺑﺎﺷﻴﺪ ﺑﺮﺍﯼ ﻫﺮ ﻣﻨﻈﻮﺭﯼ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺭﺍ ﺍﺟﺮﺍ ﮐﻨﻴﺪ. ﺍﮔﺮ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﻳﮏ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺑﺪﻫﻨﺪ ﮐﻪ ﻓﻘﻂ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻴﺪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺭﻭﯼ ﻳﮏ ﻣﺪﻝ ﮐﺎﻣﭙﻴﻮﺗﺮ ﺍﺟﺮﺍ ﮐﻨﻴﺪ، ﺁﺯﺍﺩﯼ ﺻﻔﺮ ﻧﻘﺾ ﺷﺪﻩ. ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺁﺯﺍﺩﯼ ﺻﻔﺮ ﻧﻘﺾ ﺷﺪﻩ ﺍﮔﺮ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺷﻤﺎ ﻣﺤﺪﻭﺩﻳﺖ ﺗﻌﺪﺍﺩ ﮐﺎﺭﺑﺮ ﻳﺎ ﻣﺤﺪﻭﺩﻳﺖ ﺟﻐﺮﺍﻓﻴﺎﻳﯽ ﻳﺎ ﻣﺤﺪﻭﺩﻳﺖ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺗﺠﺎﺭﯼ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ. ﺩﺭ ﻋﻴﻦ ﺣﺎﻝ ﺷﻤﺎ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺘﻮﺍﻧﻴﺪ ﻣﺜﻼ ﺑﺎ ﻣﺮﻭﺭﮔﺮ ﺧﻮﺩ ﺑﻪ ﻫﺮ ﺳﺎﻳﺘﯽ ﺳﺮ ﺑﺰﻧﻴﺪ ﻭ ﺍﮔﺮ ﻧﻮﻳﺴﻨﺪﻩ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻃﻮﺭﯼ ﮐﺎﺭ ﮐﺮﺩﻩ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺜﺎﻝ ﻓﺎﻳﻞ ﻫﺎﯼ ﺩﻳﻨﯽ ﻗﺎﺑﻞ ﻣﺮﻭﺭ ﻧﺒﺎﺷﻨﺪ، ﺍﻳﻦ ﻧﺮﻡ ﺍﻓﺰﺍﺭ ﺻﻼﺣﻴﺖ ﻳﮏ ﻧﺮﻡ‌ﺍﻓﺰﺍﺭ ﺁﺯﺍﺩ ﺑﻮﺩﻥ ﺭﺍ ﻧﺪﺍﺭﺩ.

ﺩﺍﺩﻥ ﺍﻳﻦ ﺳﻪ ﺁﺯﺍﺩﯼ ﺑﺎ ﺩﺍﺩﻥ ﺳﻮﺭﺱ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺑﻪ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﺎﻣﻴﻦ ﺍﺳﺖ ﺍﻣﺎ ﻳﮏ ﺷﺮﻁ ﻧﻬﺎﻳﯽ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ ﮐﻪ ﺑﺎﻋﺚ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﺟﻨﺒﺶ ﻧﺮﻡ ﺍﻓﺰﺍﺭ ﺁﺯﺍﺩ ﺭﺷﺪ ﮐﻨﺪ: «ﺍﮔﺮ ﺷﻤﺎ ﺍﻳﻦ ﺁﺯﺍﺩﯼ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺩﺍﺷﺘﻴﺪ ﭘﺲ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﻫﻢ ﺑﺎﻳﺪ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ».

ﺑﻪ ﻋﺒﺎﺭﺕ ﺩﻳﮕﺮ ﺍﮔﺮ ﺷﻤﺎ ﻳﮏ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺁﺯﺍﺩ ﺭﺍ ﺩﺭﻳﺎﻓﺖ ﮐﻨﻴﺪ، ﺁﻥ ﺭﺍ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﺩﻫﻴﺪ ﻭ ﺑﺨﻮﺍﻫﻴﺪ ﺗﻐﻴﻴﺮﺍﺕ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺑﮕﺬﺍﺭﻳﺪ، ﺑﺎﻳﺪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺩﻭﺑﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﺷﮑﻞ ﺁﺯﺍﺩ ﻣﻨﺘﺸﺮ ﮐﻨﻴﺪ. ﻣﺜﻼ ﺍﮔﺮ ﮐﺴﯽ ﺳﻴﺴﺘﻢ ﻋﺎﻣﻞ ﻟﻴﻨﻮﮐﺲ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺍﻳﻨﺘﺮﻧﺖ ﺩﺭﻳﺎﻓﺖ ﮐﻨﺪ ﻭ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺜﺎﻝ ﺯﺑﺎﻥ ﮐﺸﻮﺭ ﺧﻮﺩﺵ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺍﺿﺎﻓﻪ ﮐﻨﺪ، ﺍﺟﺎﺯﻩ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻣﺤﺼﻮﻝ ﻧﻬﺎﻳﯽ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺷﮑﻞ ﺑﺴﺘﻪ ﻋﺮﺿﻪ ﮐﻨﺪ.

ﺍﻣﺎ ﺍﻳﻦ ﻣﻮﺿﻮﻉ چطور ﻣﻤﮑﻦ ﺍﺳﺖ؟ ﺩﺭ ﻧﺮﻡ ﺍﻓﺰﺍﺭﻫﺎﯼ ﺑﺴﺘﻪ (ﻣﺜﻼ ﻭﻳﻨﺪﻭﺯ ﻳﺎ ﻓﺘﻮﺷﺎﭖ) ﻗﺎﻧﻮﻥ ﺍﺯ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﮐﻨﻨﺪﻩ ﺣﻤﺎﻳﺖ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﻭﻟﯽ ﺍﮔﺮ ﻗﺮﺍﺭ ﺑﺎﺷﺪ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﻫﻤﻴﻦ ﺣﻤﺎﻳﺖ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺁﺯﺍﺩﯼ ﻫﺎ ﻫﻢ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﻫﺪ، ﻧﻴﺎﺯﻣﻨﺪ ﻣﺘﻨﯽ ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ ﻫﺴﺘﻴﻢ. ﺍﻳﻦ ﻣﺘﻦ ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ، GPL ﻧﺎﻡ ﺩﺍﺭﺩ. ﺟﯽ ﭘﯽ ﺍﻝ ﻳﺎ ﺍﺟﺎﺯﻩ‌ﻧﺎﻣﻪ ﻋﻤﻮﻣﯽ ﻫﻤﮕﺎﻧﯽﻳﮏ ﻣﺘﻦ ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﮔﺮ ﻧﺮﻡ ﺍﻓﺰﺍﺭﯼ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﮐﻨﺪ «ﺍﻳﻦ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺑﺮﺍﺳﺎﺱ ﻣﺠﻮﺯ ﺟﯽ ﭘﯽ ﺍﻝ ﻣﻨﺘﺸﺮ ﺷﺪﻩ»،‌ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﻣﻮﻇﻒ ﺍﺳﺖ ﺣﻘﻮﻕ ﻣﻮﻟﻒ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺁﻥ ﺗﻀﻤﻴﻦ ﮐﻨﺪ. ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺜﺎﻝ ﺍﮔﺮ ﺷﻤﺎ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺍﯼ ﺭﺍ ﺗﺤﺖ ﺟﯽ ﭘﯽ ﺍﻝ ﻣﻨﺘﺸﺮ ﮐﻨﻴﺪ ﻭﻟﯽ ﺑﻌﺪ ﮐﺴﯽ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﺩﻫﺪ ﻭ ﺑﺪﻭﻥ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﺍﺳﻢ ﺷﻤﺎ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻋﺮﺿﻪ ﮐﻨﺪ ﻳﺎ ﮐﺴﯽ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﺩﻫﺪ ﻭ ﻧﺴﺨﻪ ﺧﻮﺩﺵ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺷﮑﻞ ﻏﻴﺮ ﺁﺯﺍﺩ ﻣﻨﺘﺸﺮ ﮐﻨﺪ،‌ ﺷﻤﺎ ﺍﻳﻦ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﺭﺍ ﺧﻮﺍﻫﻴﺪ ﺩﺍﺷﺖ ﺗﺎ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﻧﻘﺾ ﮐﭙﯽ ﺭﺍﻳﺖ ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ ﺟﯽ ﭘﯽ ﺍﻝ (ﮐﻪ ﺩﺭ ﻣﻮﺍﺭﺩﯼ ﮐﭙﯽ ﻟﻔﺖ ﻫﻢ ﻧﺎﻣﻴﺪﻩ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ) ﺑﻪ ﺩﺍﺩﮔﺎﻩ ﺷﮑﺎﻳﺖ ﮐﻨﻴﺪ.

ﺁﺯﺍﺩﯼ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺑﺎﺯﻣﺘﻦ ﺑﻮﺩﻥ

ﻣﻔﻬﻮﻡ ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ ﻣﻔﻬﻮﻡ ﻧﺮﻡ ﺍﻓﺰﺍﺭ ﺁﺯﺍﺩ، ﻧﺮﻡ ﺍﻓﺰﺍﺭ ﺑﺎﺯﻣﺘﻦ (Open Source) ﺍﺳﺖ. ﻧﺮﻡ ﺍﻓﺰﺍﺭ ﺑﺎﺯﻣﺘﻦ ﻧﺮﻡ ﺍﻓﺰﺍﺭﯼ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﺘﻦ ﺁﻥ ﺩﺭ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭ ﻣﺮﺩﻡ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﺩ. ﻣﻤﮑﻦ ﺍﺳﺖ ﻳﮏ ﺷﺮﮐﺖ این کار ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺟﺬﺏ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺩﻫﻨﺪﻩ ﻫﺎﯼ ﺟﺪﻳﺪ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﻫﺪ ﻳﺎ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻣﻦ ﺗﺮ ﮐﺮﺩﻥ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎﯼ ﺧﻮﺩ ﺍﺯ ﻃﺮﻳﻖ ﺗﺸﻮﻳﻖ ﻣﺮﺩﻡ ﺑﻪ ﮐﺸﻒ ﻭ ﮔﺰﺍﺭﺵ ﺣﻔﺮﻩ ﻫﺎﯼ ﺍﻣﻨﻴﺘﯽ ﻳﺎ ﺣﺘﯽ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻳﮏ ﺣﺮﮐﺖ ﺗﺒﻠﻴﻐﺎﺗﯽ. ﺍﻣﺎ ﻫﺮ ﺍﻧﮕﻴﺰﻩ ﺍﯼ ﮐﻪ ﭘﺸﺖ «ﺑﺎﺯﻣﺘﻦ» ﺷﺪﻥ ﻳﮏ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﻧﺒﺎﻳﺪ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻧﮑﺘﻪ ﻏﺎﻓﻞ ﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﻧﺮﻡ ﺍﻓﺰﺍﺭ ﺁﺯﺍﺩ ﭼﻴﺰﯼ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺍﺯ ﺩﺳﺘﺮﺳﯽ ﺑﻪ ﺳﻮﺭﺱ ﺍﺳﺖ. همان طور ﮐﻪ ﺩﺭ ﺑﺎﻻ ﮔﻔﺘﻢ، ﺗﻨﻬﺎ ﺑﺎ ﺩﺍﺷﺘﻦ ﺍﻳﻦ ﭼﻬﺎﺭ ﺍﺻﻞ (ﺍﺻﻞ ﺻﻔﺮﻡ ﺗﺎ ﺳﻮﻡ) ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻳﮏ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺁﺯﺍﺩ ﻧﺎﻣﻴﺪﻩ ﺷﻮﺩ:

  • ﺁﺯﺍﺩﯼ ﺍﺟﺮﺍﯼ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﻫﺮ ﮐﺎﺭﯼ (ﺁﺯﺍﺩﯼ ﺻﻔﺮﻡ)
  • ﺁﺯﺍﺩﯼ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﭼﮕﻮﻧﮕﯽ ﮐﺎﺭ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻭ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﺁﻥ (ﭘﻴﺶ ﻧﻴﺎﺯ: ﻣﺘﻦ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ) (ﺁﺯﺍﺩﯼ ﻳﮑﻢ)
  • ﺁﺯﺍﺩﯼ ﺗﮑﺜﻴﺮ ﻭ ﮐﭙﯽ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ (ﺁﺯﺍﺩﯼ ﺩﻭﻡ)
  • ﺁﺯﺍﺩﯼ ﺗﻘﻮﻳﺖ ﻭ ﺑﻬﺘﺮ ﮐﺮﺩﻥ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻭ ﺗﻮﺯﻳﻊ ﺁﻥ ﺑﺮﺍﯼ ﻫﻤﮕﺎﻥ (ﭘﻴﺶ ﻧﻴﺎﺯ: ﻣﺘﻦ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ) (ﺁﺯﺍﺩﯼ ﺳﻮﻡ)

ﭘﺲ ﺣﺘﯽ ﺍﮔﺮ ﮐﺴﯽ ﺑﻪ ﻣﺘﻦ ﻳﮏ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﻢ ﺩﺳﺘﺮﺳﯽ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﺍﻣﺎ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﺗﻐﻴﻴﺮ، ﺑﺎﺯﻧﺸﺮ ﻭ ﮐﭙﯽ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ، ﺍﻳﻦ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻓﻘﻂ ﻭ ﻓﻘﻂ ﺑﺎﺯﻣﺘﻦ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻧﻪ ﺁﺯﺍﺩ. ﮐﺎﻣﻼ ﻣﺸﺨﺺ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﻔﻬﻮﻡ ﺁﺯﺍﺩﯼ ﻣﻔﻬﻮﻣﯽ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻭﺳﻴﻊ ﺗﺮ ﺍﺯ ﻣﻔﻬﻮﻡ ﺑﺎﺯﻣﺘﻦ ﺑﻮﺩﻥ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﯽ ﮐﻪ ﻫﺮ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺁﺯﺍﺩ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺎﺯﻣﺘﻦ ﻫﻢ ﺑﺎﺷﺪ، ﺑﺮﻋﮑﺲ‌ ﺁﻥ ﺻﺤﻴﺢ ﻧﻴﺴﺖ. ﻣﺠﻮﺯﻫﺎﻳﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ GPL ﻭﻇﻴﻔﻪ ﺣﻔﺎﻇﺖ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺁﺯﺍﺩﯼ ﻭ ﺗﻀﻤﻴﻦ ﺍﺳﺘﻤﺮﺍﺭ ﺁﻥ ﺩﺭ ﻧﺴﺨﻪ‌ﻫﺎﯼ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻳﺎﻓﺘﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ‌ﻫﺎ ﺭﺍ ﺑﺮ ﻋﻬﺪﻩ ﺩﺍﺭﻧﺪ.

سرفصل دوره آموزشی آشنایی مقدماتی با نرم افزار گنو

  • درس اول- نرم افزار آزاد
  • درس دوم- سیستم عاملی به نام گنو/لینوکس
  • درس سوم- کاربردهای لینوکس
  • درس چهارم- نصب لینوکس
  • درس پنجم- راهبری عمومی در لینوکس
  • درس ششم- قابلیت تغییر و تنظیم
  • درس هفتم- خط فرمان
  • درس هشتم- زندگی با لینوکس
  • درس نهم- ادامه حیات در دنیای آزاد

لطفا جهت انجام فرآیند خرید وارد لینک فروشگاه شوید