matboat no0

گزارش گری چند رسانه ای 3: مطبوعات نو

ﮐﻮﭺ

ﻓﻦ ﺁﻭﺭﯼ ﻫﺎﯼ ﮐﺎﻣﭙﻴﻮﺗﺮﯼ ﻭ ﺩﻳﺠﻴﺘﺎﻝ ﺩﺭﻭﺍﺯﻩ ﻫﺎﯼ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺗﺎﺯﻩ ﻭ ﻫﻴﺠﺎﻥ ﺍﻧﮕﻴﺰﯼ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺭﻭﯼ ﮔﺰﺍﺭﺷﮕﺮﺍﻥ ﺑﺎﺯ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ. ﻋﺮﺻﻪ ﻫﺎﯼ ﺍﺭﺍﺋﻪ ﯼ ﮔﺰﺍﺭﺵ ﻫﺎ ﺭﻭﺯ ﺑﻪ ﺭﻭﺯ ﺗﺎﺯﻩ ﻭ ﻣﺘﺤﻮﻝ ﻣﯽﺷﻮﺩ. ﺍﻧﻮﺍﻉ ﺁﻟﺒﻮﻡ ﻫﺎﯼ ﺗﺼﻮﻳﺮﯼ، ﻭﻳﺪﺋﻮﻧﮕﺎﺭﯼ، ﻭﺑﻼﮒ ﻧﻮﻳﺴﯽ، ﺍﻧﺘﺸﺎﺭ ﺩﺭ ﺷﺒﮑﻪ ﻫﺎﯼ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، ﭘﺎﺩﮐﺴﺖ، RSS، ﺗﻠﻔﻦ ﻫﺎﯼ ﻫﻮﺷﻤﻨﺪ، ﻭ ﻣﻌﻠﻮﻡ ﻧﻴﺴﺖ ﺗﺎ ﺯﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺷﻤﺎ ﺍﻳﻦ ﻣﺘﻦ ﺭﺍ ﻣﯽﺧﻮﺍﻧﻴﺪ ﭼﻪ ﺗﺎﺯﻩ ﻫﺎﯼ ﺩﻳﮕﺮﯼ، ﺭﺍﻩ ﻫﺎﯼ ﮔﺰﺍﺭﺷﮕﺮﯼ ﺭﺍ ﺩﮔﺮﮔﻮﻥ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ.

ﺍﻣﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻓﻦ ﺁﻭﺭﯼ ﻫﺎ، ﻧﺤﻮﻩ ﯼ ﮐﺎﺭ آن ها ﻭ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﺍﺑﺰﺍﺭ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺮﺍﯼ ﻫﺪﻓﯽ ﮐﻪ ﮔﺰﺍﺭﺷﮕﺮ ﺍﺯ ﺍﻧﺘﺸﺎﺭ ﮔﺰﺍﺭﺵ ﺍﺵ ﺩﺍﺭﺩ ﻧﻴﺎﺯ ﺑﻪ ﺁﺷﻨﺎیی ﻭ ﺩﺭﮎ ﮐﺎﺭﺑﺮﺩ آن ها ﺩﺍﺭﺩ. ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺩﻭﺭﻩ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺍﻣﮑﺎﻧﺎﺕ ﺧﻮﺍﻫﻴﻢ ﭘﺮﺩﺍﺧﺖ؛ ﺍﻣﺎ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﻫﺮ ﭼﻴﺰ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺍﯼ ﺍﺯ ﺟﯽ ﺭﻭﺯﻥ، ﺍﺳﺘﺎﺩ ﺭﻭﺯﻧﺎﻣﻪ ﻧﮕﺎﺭﯼ ﺩﺭ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﻧﻴﻮﻳﻮﺭﮎ، ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﺭﺍ ﻣﯽﺧﻮﺍﻧﻴﻢ.

 ﻧﻘﻄﻪ ﯼ ﻣﻬﺎﺟﺮﺕ ﺑﺮﺍﯼ ﻗﺒﻴﻠﻪ ﯼ ﺭﻭﺯﻧﺎﻣﻪ ﻧﮕﺎﺭ

جی ﺭﻭﺯﻥ

«ﻣﺜﻞ ﻫﻤﻪ ﯼ ﮐﺴﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﻣﺠﺒﻮﺭ ﺑﻪ ﻣﻬﺎﺟﺮﺕ ﺷﺪﻩ ﺍﻧﺪ، ﺍﻫﻞ ﻗﺒﻴﻠﻪ ﯼ ﺭﻭﺯﻧﺎﻣﻪ ﻧﮕﺎﺭﯼ ﻫﻢ ﺑﺎﻳﺪ ﻓﮑﺮ ﮐﻨﻨﺪ ﭼﻪ ﭼﻴﺰﻫﺎیی ﺭﺍ ﺑﺎ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﺑﺒﺮﻧﺪ. کی ﺭﺍﻩ ﺑﻴﻔﺘﻨﺪ؟ ﮐﺠﺎ ﺑﺮﻭﻧﺪ؟ ﺿﺮﻭﺭﻳﺎﺕ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺗﺎﺯﻩ ﮐﺪﺍﻡ ﺍﺳﺖ؟ ﻭ ﺁﻳﺎ آن چه ﻣﯽ ﺩﺍﻧﻨﺪ ﻗﺎﺑﻞ ﺟﺎ ﺑﻪ ﺟﺎ ﮐﺮﺩﻥ ﺍﺳﺖ.»

ﻣﺎ ﺩﺭ ﻣﺮﺍﺣﻞ ﻧﺨﺴﺘﻴﻦ ﻇﻬﻮﺭ ﺭﻭﺯﻧﺎﻣﻪ ﻧﮕﺎﺭﯼ ﻧﻴﻤﻪ ﺣﺮﻓﻪ ﺍﯼ ﻫﺴﺘﻴﻢ ﺍﻣﺎ ﺍﺯ ﺷﺮﻭﻉ ﺳﻘﻮﻁ ﺷﻴﻮﻩ ﻫﺎﯼ ﻗﺪﻳﻤﯽ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺩﺭ ﻗﺒﻴﻠﻪ ﯼ ﺭﻭﺯﻧﺎﻣﻪ ﻧﮕﺎﺭﺍﻥ ﺣﺮﻓﻪ ﺍﯼ ﻣﺪﺗﯽ ﻣﯽﮔﺬﺭﺩ. ﻣﻦ ﺍﺳﻤﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﻗﺒﻴﻠﻪ ﻣﯽﮔﺬﺍﺭﻡ ﭼﻮﻥ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻣﺸﺘﺮﮐﯽ ﺩﺍﺭﻧﺪ، ﺑﺮﺍﯼ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﺭﺳﺎﻟﺘﯽ ﻗﺎﺋﻞ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﻓﮑﺮ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ ﭼﻮﻥ ﻣﻄﺒﻮﻋﺎﺕ ﺭﺍ ﻣﯽﭼﺮﺧﺎﻧﻨﺪ ﻣﺎﻟﮏ ﺁﻥ ﻫﺴﺘﻨﺪ.

ﺍﻟﺤﺎﻗﻴﻪ ﯼ ﺍﻭﻝ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﺍﺳﺎﺳﯽ ﺁﻣﺮﻳﮑﺎ ﺑﻪ ﻫﻤﻪ ﯼ ﺷﻬﺮﻭﻧﺪﺍﻥ ﺍﻳﻦ ﮐﺸﻮﺭ ﻣﯽﮔﻮﻳﺪ: ﺷﻤﺎ ﺣﻖ ﺩﺍﺭﻳﺪ ﻫﺮ ﭼﻪ ﺭﺍ ﻣﯽﺩﺍﻧﻴﺪ ﻣﻨﺘﺸﺮ ﮐﻨﻴﺪ، ﻭ ﻫﺮ ﭼﻪ ﺭﺍ ﻓﮑﺮ ﻣﯽﮐﻨﻴﺪ ﺑﮕﻮیید. ﺍﮔﺮ ﻗﺒﻼ ﺍﻳﻦ ﺣﻖ ﻓﻘﻂ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺍﻧﺘﺰﺍﻋﯽ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺷﺖ، ﺍﻣﺮﻭﺯ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺍﻳﻦ ﮐﻪ ﻗﺪﺭﺕ ﺍﻧﺘﺸﺎﺭ ﺩﺭ ﺑﻴﻦ ﻣﺮﺩﻡ ﺗﻮﺯﻳﻊ ﺷﺪﻩ، ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﻭﺍﻗﻌﯽ ﺗﺤﻘﻖ ﭘﻴﺪﺍ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. ﺍﻣﮑﺎﻧﺎﺗﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﻣﯽﺩﻫﺪ ﺍﺯ ﺣﻖ ﺩﺍﺷﺘﻦ ﻣﻄﺒﻮﻋﺎﺕ ﺁﺯﺍﺩ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﮐﻨﻨﺪ، ﻣﺴﺘﻘﻞ ﺍﺯ ﺗﺄﺛﻴﺮﯼ ﮐﻪ ﺑﺮ ﺳﻠﻄﻪ ﯼ ﺭﻭﺯﻧﺎﻣﻪ ﻧﮕﺎﺭﺍﻥ ﺣﺮﻓﻪ ﺍﯼ ﺑﺮ ﻣﻄﺒﻮﻋﺎﺕ ﺩﺍﺭﺩ، ﺑﺎﻋﺚ ﺗﻘﻮﻳﺖ ﻣﻄﺒﻮﻋﺎﺕ ﻣﯽﺷﻮﺩ.

ﻗﺒﻴﻠﻪ ﯼ ﺣﺮﻓﻪ ﺍﯼ ﻫﺎﯼ ﺧﺒﺮ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻧﻪ ﯼ ﻧﻤﺎﻳﺶ ﺑﺰﺭﮒ ﺗﻨﺎﺯﻉ ﺑﻘﺎﯼ ﺧﻮﺩﺵ ﺍﺳﺖ. ﺩﺭ ﭼﻨﺪ ﺳﺎﻝ ﺍﺧﻴﺮ ﻣﺘﻮﺟﻪ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﻳﮕﺮ ﻧﻤﯽﺗﻮﺍﻧﺪ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺷﮑﻠﯽ ﮐﻪ ﺳﺎﻝ ﻫﺎ ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ ﭘﯽ ﺍﺵ ﺭﺍ ﺭﻳﺨﺘﻪ ﺑﻮﺩﻩ ﺑﻪ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺩﻫﺪ. ﺩﻳﮕﺮ ﺍﻭ ﺁﻥ ﻳﮑﯽ ﺍﯼ ﻧﻴﺴﺖ ﮐﻪ ﺗﺎﻣﻴﻦ ﮐﻨﻨﺪﻩ ﯼ ﺁﺫﻭﻗﻪ ﯼ ﺧﺒﺮﯼ ﻫﻤﻪ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺻﺎﺣﺐ ﺍﺟﻤﺎﻉ ﻭ ﺭﺃﯼ ﻋﺎﻡ ﺍﺳﺖ. ﺯﻣﻴﻨﯽ ﮐﻪ ﺍﻫﻞ ﺍﺗﺎﻕ ﻫﺎﯼ ﺧﺒﺮ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﻣﯽﮐﺮﺩﻧﺪ– ﻭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﯼ ﺣﺮﻓﻪ ﺍﯼ ﻣﯽﺧﻮﺍﻧﺪﻧﺪ- ﺩﻳﮕﺮ ﺍﺯ ﮐﺎﺭﻫﺎﯼ ﺑﺮﺟﺴﺘﻪ ﯼ آن ها ﺣﻤﺎﻳﺖ ﻧﻤﯽﮐﻨﺪ. ﺑﻪ ﻫﻤﻴﻦ ﺧﺎﻃﺮ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺑﯽ ﻣﻴﻠﯽ ﺑﻪ ﻧﻘﻄﻪ ﺍﯼ ﺭﺳﻴﺪﻩ ﺍﻧﺪ ﮐﻪ ﺑﺪﺍﻧﻨﺪ: ﺑﺮﺍﯼ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺩﺍﺩﻥ، ﺑﺮﺍﯼ ﺣﻔﻆ ﻣﻄﺒﻮﻋﺎﺕ ﺣﺮﻓﻪ ﺍﯼ، ﻗﺒﻴﻠﻪ ﯼ ﺧﺒﺮ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺳﻮﯼ ﺩﺭﻳﺎﯼ ﺩﻳﺠﻴﺘﺎﻝ ﻫﺠﺮﺕ ﮐﻨﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺳﺮﺯﻣﻴﻦ ﻧﻮ، ﺯﻣﻴﻦ ﺗﺎﺯﻩ، ﻳﺎ ﺑﻪ ﻗﻮﻝ ﺑﻌﻀﯽ ﻫﺎ ﺻﺤﻨﻪ ﯼ ﺗﺎﺯﻩ، ﺟﺎﯼ ﺧﻮﺩﺵ ﺭﺍ ﭘﻴﺪﺍ ﮐﻨﺪ.

ﮐﻮﭺ، ﮐﻪ ﺁﻣﺮﻳﮑﺎیی ﻫﺎ ﺍﮐﺜﺮﺍ ﺗﺼﻮﻳﺮﯼ ﺍﺣﺴﺎﺳﺎﺗﯽ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺩﺍﺭﻧﺪ، ﺿﺮﺑﻪ ﺍﯼ ﺭﻭﺍﻧﯽ ﺑﺮ ﻳﮏ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺍﺳﺖ. ﮐﺸﻴﺪﻥ ﻟﻨﮕﺮﻫﺎ ﻭ ﺗﺮﮎ ﺟﺎﻫﺎﯼ ﺁﺷﻨﺎ ﮐﺎﺭ ﺩﺷﻮﺍﺭﯼ ﺍﺳﺖ. ﺑﻌﻀﯽ ﺍﺯ ﺍﻫﻞ ﻗﺒﻴﻠﻪ ﯼ ﺧﺒﺮ ﻣﺎﻳﻞ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﻣﻬﺎﺟﺮﺕ ﻧﻴﺴﺘﻨﺪ. ﺍﻳﻦ ﻫﺎ ﺁﺩﻡ ﻫﺎﯼ ﻣﺮﺗﺠﻊ ﻭ ﺑﺪﺧﻠﻖ ﻫﺎﯼ ﺍﺗﺎﻕ ﺧﺒﺮ هستند، ﮔﺮﻭﻩ ﻫﺎﯼ ﺍﺭﺗﺠﺎﻋﯽ ﺍﻧﺪ. ﮔﺮﻭﻫﯽ ﻫﻨﻮﺯ ﺩﺭ ﻣﺮﺍﺣﻞ ﺍﻧﮑﺎﺭﺍﻧﺪ، ﻭ ﺑﻌﻀﯽ ﻫﺎ ﺑﯽ ﺳﺮﻭﺻﺪﺍ ﺍﺯ ﮐﺎﺭ ﺭﻭﺯﻧﺎﻣﻪ ﻧﮕﺎﺭﯼ ﮐﻨﺎﺭ ﻣﯽﮐﺸﻨﺪ. ﺑﺴﺘﻦ ﺍﺳﺒﺎﺏ ﻫﺎﯼ ﻗﺒﻴﻠﻪ ﻭ ﺗﺸﻨﺞ ﻫﺎﯼ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﯼ ﺍﺵ ﺍﺳﺒﺎﺏ ﺭﻳﺰﺵ ﺧﻴﻠﯽ ﻫﺎ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﺑﻌﻀﯽ ﻫﺎ ﻫﻢ ﺍﺫﻋﺎﻥ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﮐﻪ ﺯﻣﺎﻥ ﻭﺣﺸﺖ ﺭﺳﻴﺪﻩ ﺍﺳﺖ.

ﻣﺜﻞ ﻫﻤﻪ ﯼ ﮐﺴﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﻣﺠﺒﻮﺭ ﺑﻪ ﻣﻬﺎﺟﺮﺕ ﺷﺪﻩ ﺍﻧﺪ، ﺍﻫﻞ ﻗﺒﻴﻠﻪ ﯼ ﺭﻭﺯﻧﺎﻣﻪ ﻧﮕﺎﺭﯼ ﻫﻢ ﺑﺎﻳﺪ ﻓﮑﺮ ﮐﻨﻨﺪ ﭼﻪ ﭼﻴﺰﻫﺎیی ﺭﺍ ﺑﺎ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﺑﺒﺮﻧﺪ. کی ﺭﺍﻩ ﺑﻴﻔﺘﻨﺪ؟ ﮐﺠﺎ ﺑﺮﻭﻧﺪ؟ ﺿﺮﻭﺭﻳﺎﺕ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺗﺎﺯﻩ ﮐﺪﺍﻡ ﺍﺳﺖ؟ ﻭ ﮐﺪﺍﻡ ﺑﺨﺶ ﻫﺎ ﮐﻪ ﺍﺣﺘﻤﺎﻻ ﺩﺭ ﺟﻬﺎﻥ ﮐﻬﻨﻪ ﺑﻪ ﺧﻮﺑﯽ ﻋﻤﻞ ﻣﯽﮐﺮﺩﻩ ﻣﻤﮑﻦ ﺍﺳﺖ ﺩﺭ ﺟﻬﺎﻥ ﻧﻮ ﻏﻴﺮﻻﺯﻡ ﻳﺎ ﺣﺘﯽ ﺩﺳﺖ ﻭ ﭘﺎﮔﻴﺮ ﺑﺎﺷﺪ. ﺑﺎﻳﺪ ﺍﺯ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﺑﭙﺮﺳﻨﺪ ﺁﻳﺎ آن چه ﻣﯽﺩﺍﻧﻨﺪ ﻗﺎﺑﻞ ﺟﺎﺑﻪ ﺟﺎ ﮐﺮﺩﻥ ﺍﺳﺖ. ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺁﻥ ﺳﻮﯼ ﺩﺭﻳﺎﯼ ﺩﻳﺠﻴﺘﺎﻝ ﮐﺎﻣﻼ ﻧﺎﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﺍﺳﺖ. ﺍﻳﻦ ﻧﺎﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﺑﻮﺩﻥ ﻣﺴﻦ ﺗﺮﻫﺎﯼ ﻗﺒﻴﻠﻪ ﺭﺍ، ﮐﻪ ﻫﻤﻴﺸﻪ ﺑﻠﺪ ﺭﺍﻩ ﻫﺎﯼ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﻧﺪ، ﺑﻼﻓﺎﺻﻠﻪ ﺩﭼﺎﺭ ﺑﺤﺮﺍﻥ ﻣﯽﮐﻨﺪ.

ﺍﻳﻦ ﺟﺎﺑﻪ ﺟﺎیی ﺧﻮﺩ ﺑﻪ ﺧﻮﺩ ﺩﺷﻮﺍﺭ ﺍﺳﺖ ﺍﻣﺎ ﺑﺮﺍﯼ ﺧﺮﺩﻣﻨﺪﺍﻥ ﺳﻴﺎﺳﯽ ﻗﺒﻴﻠﻪ ﺩﺷﻮﺍﺭﺗﺮ ﻫﻢ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﻭﻗﺘﯽ ﺑﻔﻬﻤﻨﺪ ﺩﺭ ﺳﺮﺯﻣﻴﻨﯽ ﮐﻪ ﻣﻄﺒﻮﻋﺎﺕ ﺭﺍ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺎﺯﺳﺎﺯﯼ ﮐﻨﻨﺪ ﮐﺴﺎﻧﯽ ﻣﺜﻞ ﺟﻴﻦ ﻫﻤﺸﺮ، ﺭﺍﺟﺮ ﺍﻝ. ﺳﺎﻳﻤﻮﻥ، ﺁﺭﻳﺎﻧﺎ ﻫﺎﻓﻴﻨﮕﺘﻮﻥ، ﻭ ﮔﻠﻦ ﺭﻳﻨﻮﻟﺪﺯ ﺍﺯ ﭘﻴﺶ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﻣﯽﮐﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﻭ ﻣﺸﻐﻮﻝ ﺳﺎﺧﺘﻦ ﻧﻮﻋﯽ ﺗﻤﺪﻥ ﺑﺪﻳﻞ ﺑﺮﺍﯼ ﺭﻭﺯﻧﺎﻣﻪ ﻧﮕﺎﺭﯼ ﻭ ﺗﺤﻠﻴﻞ ﺧﺒﺮﯼ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﻧﺪ، ﮐﻪ ﺍﺯ ﻗﻮﺍﻋﺪ ﻗﺪﻳﻤﯽ ﻣﻄﺒﻮﻋﺎﺕ ﻭ ﺻﻨﻌﺖ ﺍﺵ ﻫﻢ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ.

لطفا جهت انجام فرآیند خرید وارد لینک فروشگاه شوید

GOZARESHGIR-RESANEI0

گزارش گری چند رسانه ای 2: اخلاق روزنامه نگاری

درس اول: ﺿﻮﺍﺑﻂ ﮐﻠﯽ

ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﻫﺮ ﻓﺮﺩ ﮔﺰﺍﺭﺷﮕﺮ ﺑﻠﮑﻪ ﺑﺴﻴﺎﺭﯼ ﺍﺯ ﻧﻬﺎﺩﻫﺎﯼ ﺭﺳﺎﻧﻪ ﺍﯼ ﻭﺍﺑﺴﺘﮕﯽ ﻫﺎﯼ ﻓﮑﺮﯼ ﻭ ﺑﺎﻭﺭﻫﺎﯼ ﺳﻴﺎﺳﯽ ﺧﺎﺹ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﺭﻭﺯﺍﻧﻪ ﺷﺎﻥ ﺁﻥ ﺑﺎﻭﺭﻫﺎ ﻭ ﺷﻴﻮﻩ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺗﺸﻮﻳﻖ ﻭ ﺗﻮﺻﻴﻪ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ. ﺍﻣﺎ ﺷﻮﺍﻫﺪ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﺍﺩﻩ ﮐﻪ این گونه ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺭﺳﺎﻧﻪ ﻫﺎ ﺩﺭ ﺑﻠﻨﺪ ﻣﺪﺕ ﺣﺘﯽ ﺩﺭ ﺟﻬﺖ ﻣﻨﺎﻓﻊ ﺣﺰﺑﯽ ﻳﺎ ﮔﺮﻭﻫﯽ ﮔﺰﺍﺭﺷﮕﺮﻫﺎ ﻳﺎ ﺭﺳﺎﻧﻪ ﻫﺎ ﻫﻢ ﮐﺎﺭﺁﻣﺪﯼ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻭ ﺍﺳﺒﺎﺏ ﮐﻢ ﺷﺪﻥ ﮐﺎﺭﺑﺮﺍﻥ ﻭ ﻣﺨﺎﻃﺒﺎﻥ ﻳﮏ ﮔﺰﺍﺭﺵ ﻣﯽﺷﻮﺩ.

ﻗﺎﻧﻮﻥ ﻭ ﺗﺸﮑﻞ ﻫﺎﯼ ﺻﻨﻔﯽ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﺎﮐﺎﺭﺁﻣﺪﯼ ﻭ ﻣﻌﺎﻳﺐ ﭼﻨﻴﻦ ﺳﻴﺎﺳﺖ ﻫﺎﻳﯽ ﺩﺭ ﮐﺎﺭ ﮔﺰﺍﺭﺷﮕﺮﯼ، ﺍﺻﻮﻟﯽ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﯼ ﮐﺎﺭ ﺭﺳﺎﻧﻪ ﺍﯼ ﭘﻴﺸﻨﻬﺎﺩ ﻭ ﺗﺎ ﺣﺪﻭﺩﯼ ﺗﺪﻭﻳﻦ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺍﺣﺘﺮﺍﻡ ﺑﻪ ﺁﺯﺍﺩﯼ ﻫﺎﯼ ﻓﺮﺩﯼ ﮔﺰﺍﺭﺷﮕﺮﻫﺎ ﻭ ﺭﺳﺎﻧﻪ ﻫﺎﯼ ﻣﺘﺒﻮﻉ آن ها، ﻣﺤﺘﻮﺍﯼ ﺭﺳﺎﻧﻪ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺗﺎ ﺟﺎﯼ ﻣﻤﮑﻦ ﺍﺯ ﺟﻬﺖ ﮔﻴﺮﯼ ﺳﻴﺎﺳﯽ، ﻳﺎ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﯼ ﻣﻨﻊ ﻣﯽﮐﻨﺪ.

ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﺍﯼ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺿﻮﺍﺑﻂ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻣﻴﺰﺍﻥ ﻭ ﺍﺧﻼﻕ ﺭﻭﺯﻧﺎﻣﻪ ﻧﮕﺎﺭﯼ ﺩﺭ ﻣﺪﺍﺭﺱ ﻭ ﺩﺍﻧﺸﮑﺪﻩ ﻫﺎﯼ ﺭﻭﺯﻧﺎﻣﻪ ﻧﮕﺎﺭﯼ ﺗﺪﺭﻳﺲ ﻣﯽﺷﻮﺩ. ﺍﻳﻦ ﺿﻮﺍﺑﻂ ﻣﻌﻤﻮﻻ ﺑﻴﺶ ﺍﺯ ﻫﻤﻪ ﺩﺭ ﻣﻮﺳﺴﺎﺕ ﻭ ﺭﺳﺎﻧﻪ ﻫﺎﻳﯽ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺍﻋﺘﺒﺎﺭﺍﺕ ﻋﻤﻮﻣﯽ ﺍﺩﺍﺭﻩ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ ﻣﺮﺍﻋﺎﺕ ﻣﯽﺷﻮﺩ.

ﺿﻮﺍﺑﻂ ﺭﻭﺯﻧﺎﻣﻪ ﻧﮕﺎﺭﯼ، ﺑﻪ ﺧﺼﻮﺹ ﺩﺭ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﻣﺒﻬﻢ ﺍﺧﻼﻗﯽ ﻳﺎ ﺩﺭ ﺗﺸﺨﻴﺺ ﺗﻀﺎﺩ ﻣﻨﺎﻓﻊ، ﺭﺍﻫﻨﻤﺎ ﻭ ﺩﺳﺖ ﺍﻓﺰﺍﺭ ﻻﺯﻣﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﻳﮏ ﮔﺰﺍﺭﺷﮕﺮ ﺍﺳﺖ. ﺍﻳﻦ ﺿﻮﺍﺑﻂ، ﺳﻨﺠﻪ ﻭ ﭼﺎﺭﭼﻮﺏ ﻧﺴﺒﺘﺎ ﺭﻭﺷﻨﯽ ﺩﺭ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭ ﻳﮏ ﮔﺰﺍﺭﺷﮕﺮ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﯽﺩﻫﺪ ﺗﺎ ﺷﺨﺼﺎ ﺑﺘﻮﺍﻧﺪ ﮐﺎﺭ ﺧﻮﺩﺵ ﺭﺍ ﺍﺭﺯﻳﺎﺑﯽ ﻭ ﻧﻈﺎﺭﺕ ﮐﻨﺪ.

ﺩﺭ ﺩﻭﺭﻩ ﯼ ﻗﺒﻠﯽ (ﮔﺰﺍﺭﺷﮕﺮﯼ ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻧﻪ ﯼ ﺍﻳﻨﺘﺮﻧﺖ) ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﺧﻼﺻﻪ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺿﻮﺍﺑﻂ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﮐﺮﺩﻳﻢ. ﺩﺭ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﺩﺭﺱ ﻫﺎﻳﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺷﺶ ﺑﺨﺶ ﺑﺎ ﻋﻨﻮﺍﻥ «ﺍﺧﻼﻕ ﺭﻭﺯﻧﺎﻣﻪ ﻧﮕﺎﺭﯼ» ﺧﻮﺍﻫﻴﺪ ﺧﻮﺍﻧﺪ ﺩﺭ ﺟﺰﺋﻴﺎﺕ ﺍﻳﻦ ﺿﻮﺍﺑﻂ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﻭﺍﺭﺩ ﺧﻮﺍﻫﻴﻢ ﺷﺪ. مهم ترین ﺍﻳﻦ ﺿﻮﺍﺑﻂ «ﺑﯽ ﻃﺮﻓﯽ»، «ﺩﻗﺖ»، ﻭ «ﺍﻧﺼﺎﻑ» ﺍﺳﺖ.

ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﻣﻄﺎﻟﺐ ﻣﺪﻭﻥ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﯼ ﺍﺧﻼﻕ ﺭﻭﺯﻧﺎﻣﻪ ﻧﮕﺎﺭﯼ ﻭ ﺣﻘﻮﻕ ﺭﻭﺯﻧﺎﻣﻪ ﻧﮕﺎﺭﺍﻥ ﻭ ﺁﺯﺍﺩﯼ ﺑﻴﺎﻥ ﺩﺭ ﮐﺸﻮﺭﻫﺎﯼ ﺍﺭﻭﭘﺎﻳﯽ ﻭ ﺁﻣﺮﻳﮑﺎﯼ ﺷﻤﺎﻟﯽ ﺗﻨﻈﻴﻢ ﺷﺪﻩ، ﺍﻣﺎ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﺑﺨﺶ ﻫﺎﯼ ﻣﻬﻤﯽ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺍﺻﻮﻝ ﺗﻘﺮﻳﺒﺎ ﺩﺭ ﺳﺮﺍﺳﺮ ﺟﻬﺎﻥ ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﻓﺪﺭﺍﺳﻴﻮﻥ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﺭﻭﺯﻧﺎﻣﻪ ﻧﮕﺎﺭﺍﻥ ﺩﺭ ﺗﻨﻈﻴﻢ ﺍﻳﻦ ﺿﻮﺍﺑﻂ ﻭ ﮔﺴﺘﺮﺵ ﺁﻥ ﺩﺭ ﺳﻄﺢ ﺑﻴﻦ ﺍﻟﻤﻠﻠﯽ ﻧﻘﺶ ﻣﻬﻤﯽ ﺍﻳﻔﺎ ﻣﯽﮐﻨﺪ. ﺍﻳﻦ ﻧﻬﺎﺩ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ۲۰۰۸ ﻣﻴﻼﺩﯼ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﯼ ﮔﺴﺘﺮﺩﻩ ﺍﯼ ﺑﺮﺍﯼ ﺁﮔﺎﻩ ﮐﺮﺩﻥ ﺭﻭﺯﻧﺎﻣﻪ ﻧﮕﺎﺭﺍﻥ ﺟﻬﺎﻥ ﺑﻪ ﻭﻇﺎﻳﻒ ﻭ ﺣﻘﻮﻕ ﺷﺎﻥ ﺍﺟﺮﺍ ﮐﺮﺩ.

ﻳﮑﯽ ﺍﺯ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻣﻬﻢ ﺩﺭ ﺗﻌﺮﻳﻒ ﺿﻮﺍﺑﻂ ﺭﻭﺯﻧﺎﻣﻪ ﻧﮕﺎﺭﯼ ﺩﺳﺘﺎﻭﺭﺩ «ﺍﻧﺠﻤﻦ ﺭﻭﺯﻧﺎﻣﻪ ﻧﮕﺎﺭﺍﻥ ﺣﺮﻓﻪ ﺍﯼ» ﺩﺭ ﺍﻳﺎﻻﺕ ﻣﺘﺤﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﺍﻳﻦ ﺍﻧﺠﻤﻦ ﺩﺭ ﻣﻘﺪﻣﻪ ﺍﯼ ﺑﺮ ﺍﺻﻮﻝ ﺍﺧﻼﻕ ﺭﻭﺯﻧﺎﻣﻪ ﻧﮕﺎﺭﯼ ﺍﺵ ﻣﯽﻧﻮﻳﺴﺪ: «... ﺁﮔﺎﻫﯽ ﻋﻤﻮﻣﯽ ﻃﻼﻳﻪ ﺩﺍﺭ ﻋﺪﺍﻟﺖ ﻭ ﺑﻨﻴﺎﺩ ﻣﺮﺩﻡ ﺳﺎﻻﺭﯼ ﺍﺳﺖ. ﻭﻇﻴﻔﻪ ﯼ ﺭﻭﺯﻧﺎﻣﻪ ﻧﮕﺎﺭ ﭘﻴﺶ ﺑﺮﺩﻥ ﺍﻳﻦ ﻫﺪﻑ ﻫﺎ ﺍﺯ ﺭﺍﻩ ﺟﺴﺘﺠﻮﯼ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﻭ ﺍﺭﺍﺋﻪ ﯼ ﺭﻭﺍﻳﺘﯽ ﻣﻨﺼﻔﺎﻧﻪ ﻭ ﺟﺎﻣﻊ ﺍﺯ ﺭﻭﻳﺪﺍﺩﻫﺎ ﻭ ﻣﺒﺎﺣﺚ ﺍﺳﺖ. ﺭﻭﺯﻧﺎﻣﻪ ﻧﮕﺎﺭﺍﻥ ﻣﺘﻌﻬﺪ ﺩﺭ ﻫﻤﻪ ﯼ ﺭﺳﺎﻧﻪ ﻫﺎ ﻭ ﺗﺨﺼﺺ ﻫﺎ ﻣﯽﮐﻮﺷﻨﺪ ﺑﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﺑﺎ ﺻﺪﺍﻗﺖ ﻭ ﺟﺎﻣﻌﻴﺖ ﺁﮔﺎﻫﯽ ﺑﺪﻫﻨﺪ. ﺍﻣﺎﻧﺖ ﺣﺮﻓﻪ ﺍﯼ ﺯﻳﺮﺑﻨﺎﯼ ﺍﻋﺘﺒﺎﺭ ﺭﻭﺯﻧﺎﻣﻪ ﻧﮕﺎﺭﯼ ﺍﺳﺖ».

ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺑﺤﺚ ﻫﺎﯼ ﺩﻳﮕﺮ ﺗﺮﺟﻤﻪ ﯼ ﺗﻮﺻﻴﻪ ﻫﺎﯼ ﺍﻳﻦ ﺍﻧﺠﻤﻦ ﺭﺍ ﻣﯽﺧﻮﺍﻧﻴﻢ:

ﺑﻪ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﺑﺎﺷﻴﺪ ﻭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﮔﺰﺍﺭﺵ ﮐﻨﻴﺪ

ﺭﻭﺯﻧﺎﻣﻪ ﻧﮕﺎﺭ ﺑﺎﻳﺪ ﺩﺭ ﺟﻤﻊ ﺁﻭﺭﯼ، ﺍﺭﺍﺋﻪ ﻭ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﺻﺎﺩﻕ، ﻣﻨﺼﻒ ﻭ ﺷﺠﺎﻉ ﺑﺎﺷﺪ.

ﺭﻭﺯﻧﺎﻣﻪ ﻧﮕﺎﺭ ﺑﺎﻳﺪ:

  • ﺩﺭﺳﺘﯽ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻫﻤﻪ ﯼ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺍﺭﺯﻳﺎﺑﯽ ﮐﻨﺪ ﻭ ﻧﻬﺎﻳﺖ ﺩﻗﺖ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﯼ ﺟﻠﻮﮔﻴﺮﯼ ﺍﺯ ﺍﺷﺘﺒﺎﻩ ﻫﺎﯼ ﻧﺎﺧﻮﺍﺳﺘﻪ ﺑﻪ ﮐﺎﺭ ﺑﺒﺮﺩ. ﺗﺼﺮﻑ ﻋﻤﺪﯼ ﺩﺭ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﻫﺮﮔﺰ ﻣﺠﺎﺯ ﻧﻴﺴﺖ.
  • ﺑﺎ ﻭﺳﻮﺍﺱ ﺑﻪ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﺍﻓﺮﺍﺩﯼ ﮐﻪ ﺩﺭ ﮔﺰﺍﺭﺵ ﻣﻄﺮﺡ ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ ﺑﮕﺮﺩﺩ ﻭ ﺑﻪ آن ها ﻓﺮﺻﺖ ﺑﺪﻫﺪ ﺍﺯ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺍﺗﻬﺎﻡ ﻫﺎ ﺩﻓﺎﻉ ﮐﻨﻨﺪ.
  • ﺗﺎ ﺟﺎﯼ ﻣﻤﮑﻦ ﻣﻨﺒﻊ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﺍﺵ ﺭﺍ ﻣﻌﺮﻓﯽ ﮐﻨﺪ. ﻣﺮﺩﻡ ﺑﻪ ﺣﺪﺍﮐﺜﺮ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﻣﻮﺛﻖ ﺑﻮﺩﻥ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻳﮏ ﺧﺒﺮ ﻧﻴﺎﺯ ﺩﺍﺭﻧﺪ.
  • ﻫﻤﻴﺸﻪ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﮐﻪ ﺑﺎ ﻧﺎﺷﻨﺎﺱ ﻧﮕﻪ ﺩﺍﺷﺘﻦ ﻳﮏ ﻣﻨﺒﻊ ﻣﻮﺍﻓﻘﺖ ﮐﻨﺪ، ﺍﻧﮕﻴﺰﻩ ﻫﺎﯼ ﺍﺣﺘﻤﺎﻟﯽ ﺍﻭ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻳﻦ ﺩﺭﺧﻮﺍﺳﺖ ﺭﺍ ﻣﻮﺭﺩ ﺳﻮﺍﻝ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻫﺪ. ﺷﺮﺍﻳﻂ ﻫﺮ ﺗﻮﺍﻓﻘﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺍﺯﺍﯼ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﻣﯽﮐﻨﺪ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺭﻭﺷﻨﯽ ﻣﺸﺨﺺ ﮐﻨﺪ ﻭ ﺑﻪ آن چه ﺗﻌﻬﺪ ﻣﯽﮐﻨﺪ، ﻋﻤﻞ ﮐﻨﺪ.
  • ﻣﻄﻤﺌﻦ ﺷﻮﺩ ﺗﻴﺘﺮﻫﺎ، ﺗﻴﺰﺭﻫﺎ ﻭ ﺁﮔﻬﯽ ﻫﺎﯼ ﻳﮏ ﮔﺰﺍﺭﺵ، ﻋﮑﺲ ﻫﺎ، ﻭﻳﺪﺋﻮ، ﺻﺪﺍ، ﻧﻘﺸﻪ ﻫﺎ ﻭ ﺑﺮﻳﺪﻩ ﯼ ﺣﺮﻑ ﻫﺎ ﻭ ﻧﻘﻞ ﻗﻮﻝ ﻫﺎ ﮔﻤﺮﺍﻩ ﮐﻨﻨﺪﻩ ﻧﺒﺎﺷﻨﺪ، ﻣﻄﻠﺐ ﺭﺍ ﺯﻳﺎﺩﯼ ﺳﺎﺩﻩ ﻭ ﻣﺒﺎﺣﺚ ﺧﺎﺭﺝ ﺍﺯ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﺭﺍ ﺑﺮﺟﺴﺘﻪ ﻧﮑﻨﻨﺪ.
  • ﻫﻴﭻ ﮔﺎﻩ ﺩﺭ ﻣﺤﺘﻮﺍﯼ ﻳﮏ ﻋﮑﺲ ﻳﺎ ﻭﻳﺪﺋﻮ ﺩﺳﺖ ﻧﺒﺮﺩ. ﺑﻬﺒﻮﺩ ﮐﻴﻔﯽ ﺗﺼﻮﻳﺮ ﻳﺎ ﺻﺪﺍ ﺑﺮﺍﯼ ﺑﻬﺘﺮ ﻓﻬﻤﻴﺪﻥ ﺁﻥ ﻣﺠﺎﺯ ﺍﺳﺖ. ﻋﮑﺲ ﻫﺎﯼ ﻣﻮﻧﺘﺎﮊ ﺷﺪﻩ ﻳﺎ دست کاری ﺷﺪﻩ ﺭﺍ ﻣﺸﺨﺺ ﮐﻨﺪ.
  • ﺍﺯ ﻣﺨﻔﯽ ﮐﺎﺭﯼ ﻭ ﺭﻭﺵ ﻫﺎﯼ ﭘﻨﻬﺎﻧﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﺟﻤﻊ ﺁﻭﺭﯼ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻧﮑﻨﺪ، ﻣﮕﺮ ﺩﺭ ﻣﻮﺍﺭﺩﯼ ﮐﻪ ﻣﻄﻤﺌﻦ ﺑﺎﺷﺪ ﺍﺯ ﺭﺍﻩ ﻫﺎﯼ ﻣﺘﺪﺍﻭﻝ ﺑﻪ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﺿﺮﻭﺭﯼ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﺮﺩﻡ ﺩﺳﺘﺮﺳﯽ ﭘﻴﺪﺍ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﮐﺮﺩ. ﺩﺭ ﻧﻘﻞ ﮔﺰﺍﺭﺵ ﺑﺎﻳﺪ این گونه ﺭﻭﺵ ﻫﺎﯼ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺷﺪﻩ ﺭﺍ ﻣﺸﺨﺺ ﮐﻨﺪ.
  • ﻫﺮﮔﺰ ﮐﺎﺭ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﮐﭙﯽ ﻧﮑﻨﺪ.
  • ﻭﺟﻮﻩ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻭ ﺍﺑﻌﺎﺩ ﻳﮏ ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﺍﻧﺴﺎﻧﯽ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺻﺮﺍﺣﺖ ﺑﻴﺎﻥ ﮐﻨﺪ. ﺣﺘﯽ ﺍﮔﺮ ﺑﺪﺍﻧﺪ ﺍﻳﻦ ﺻﺮﺍﺣﺖ ﻣﻘﺒﻮﻝ ﻋﺎﻡ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ.
  • ﺍﺭﺯﺵ ﻫﺎﯼ ﺧﻮﺩﺵ ﺭﺍ ﻣﻮﺭﺩ ﺳﻮﺍﻝ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻫﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺗﺤﻤﻴﻞ ﺁﻥ ﺍﺭﺯﺵ ﻫﺎ ﺑﻪ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺧﻮﺩﺩﺍﺭﯼ ﮐﻨﺪ.
  • ﺍﺯ ﮐﻠﻴﺸﻪ ﺳﺎﺯﯼ ﺑﺮ ﻣﺒﻨﺎﯼ ﻧﮋﺍﺩ، ﺟﻨﺴﻴﺖ، ﺳﻦ، ﻣﺬﻫﺐ، ﻗﻮﻣﻴﺖ، ﻣﺤﻞ ﺯﻧﺪﮔﯽ، ﮔﺮﺍﻳﺶ ﺟﻨﺴﯽ، ﻧﺎﺗﻮﺍﻧﯽ ﺟﺴﻤﯽ، ﻇﺎﻫﺮ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻭ ﻣﻮﻗﻌﻴﺖ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺷﺎﻥ ﭘﺮﻫﻴﺰ ﮐﻨﺪ.
  • ﺍﺯ ﺗﺒﺎﺩﻝ ﺁﺯﺍﺩ ﺍﻓﮑﺎﺭ، ﺣﺘﯽ ﺍﮔﺮ ﻓﮑﺮﯼ ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻧﺎﻫﻨﺠﺎﺭ ﻣﯽ ﺁﻳﺪ، ﺣﻤﺎﻳﺖ ﮐﻨﺪ.
  • ﺑﻪ آن ها ﮐﻪ ﺻﺪﺍﺷﺎﻥ ﺷﻨﻴﺪﻩ ﻧﻤﯽ ﺷﻮﺩ ﻫﻢ ﻓﺮﺻﺖ ﺑﺪﻫﺪ. ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺭﺳﻤﯽ ﻭ ﻏﻴﺮ ﺭﺳﻤﯽ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﻨﺪ ﺑﻪ ﻳﮏ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﻣﻌﺘﺒﺮ ﺑﺎﺷﻨﺪ.
  • ﺑﻴﻦ ﺩﻓﺎﻉ ﺍﺯ ﭼﻴﺰﯼ ﻭ ﺧﺒﺮ ﺩﺍﺩﻥ ﻓﺮﻕ ﺑﮕﺬﺍﺭﺩ. ﺗﻔﺴﻴﺮ ﻭ ﺍﻇﻬﺎﺭ ﻧﻈﺮ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺩﻗﺖ ﻣﺸﺨﺺ ﮐﻨﺪ ﺗﺎ ﺑﺎ  ﻭﺍﻗﻌﻴﺖ ﻭ ﻣﺘﻦ ﺧﺒﺮ ﺍﺷﺘﺒﺎﻩ ﻧﺸﻮﺩ.
  • ﺑﻴﻦ ﺧﺒﺮ ﻭ ﺁﮔﻬﯽ ﻓﺮﻕ ﺑﮕﺬﺍﺭﺩ ﻭ ﺍﺯ ﺑﻴﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﺐ ﺩﻭ ﭘﻬﻠﻮﻳﯽ ﮐﻪ ﺑﻴﻦ ﺍﻳﻦ ﺩﻭ ﺩﺭ ﻧﻮﺳﺎﻥ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﭘﺮﻫﻴﺰ ﮐﻨﺪ.
  • ﺑﺮﺍﯼ ﺧﻮﺩﺵ ﻭﻇﻴﻔﻪ ﯼ ﺧﺎﺻﯽ ﻗﺎﺋﻞ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺭﻭﺷﻦ ﺑﻮﺩﻥ ﻧﺤﻮﻩ ﯼ ﺍﺩﺍﺭﻩ ﯼ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻭ ﺩﺭ ﺩﺳﺘﺮﺱ ﺑﻮﺩﻥ ﺍﺳﻨﺎﺩ ﺩﻭﻟﺘﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﺑﺎﺯﺑﻴﻨﯽ ﻣﺮﺩﻡ ﺣﺮﺍﺳﺖ ﮐﻨﺪ.

لطفا جهت انجام فرآیند خرید وارد لینک فروشگاه شوید

akas0

گزارش گری چند رسانه ای 5: عکاسی

درس اول: اصول و تعاريف كلى

عكاسى  زبان است. زبانى تصويرى كه  واژگان، قواعد و دستورات خاص خودش را دارد. آشنایى با اين زبان و تبحر در استفاده از آن به شما اين امكان را مى‌دهد كه از طريق تصوير با بيننده عكس ارتباط برقرار كنيد. به همين دليل است كه مى‌گويند عكس خوب عكسى است كه در ذهن بيننده احساس يا فكرى ايجاد كند.

براى ايجاد فكر يا احساسى در ذهن بيننده لازم است ما حرف روشن و گيرائى براى گفتن در عكس مان داشته باشيم. جهان اطراف ما پر است از موضوعات جالب براى عكاسى. براى انتخاب یک موضوع از اين ميان بايد از ذهن خود کمک بگيريم.

پيش از گرفتن عكس، از خودمان بپرسيم موضوع آن چيست و چه جنبه هایى از موضوع را مى خواهيم پوشش دهيم. گاهى با قدم زدن در یک محل و نگاه كردن دقيق  به اطراف مان مى‌توانيم سوژه هاى مهم و گيرایى براى عكس هايمان پيدا كنيم. گاهى هم مى‌خواهيم گزارشى مصور درباره ی موضوعى تهيه كنيم كه لازم است از جنبه هاى مختلف پوشش داده شود. در اين درس، هدف ما بيشتر نوع دوم عكاسى است يعنى عكاسى براى گزارشگرى يا بيان داستان.

به عنوان مثال فرض كنيم مى‌خواهيم گزارشى مصور از یک كلاس موسيقى كودكان تهيه كنيم. گزارش ما لازم است ساختمان مدرسه، كلاس موسيقى، معلم ها، شاگردها، سازها و نت هاى موسيقى را پوشش دهد. تمركز گزارش بر جثه ی  بچه ها، رابطه ی آن ها با ساز و با معلم خواهد بود.

در اين مرحله فهميده ايم كه موضوع گزارش ما و تاكيد آن بر چيست. حالا كه روشن شده حرفى كه براى گفتن داريم چيست، نوبت آن است كه فكر كنيم چگونه بايد آن را بيان كنيم كه روشن و گيرا باشد.

ايجاد عكس روشن و گيرا كار آسانى نيست. شبيه یک سخنرانى موفق است كه حضار هم متوجه منظور سخنران بشوند و هم تا آخر و با دقت به آن گوش بدهند و كسل نشوند. لازمه اش اين است كه از پيش ببينيم، آماده باشيم و با حضور ذهن كار كنيم.

یک بازبينى اوليه از محلى كه قرار است در آن عكس بگيريم به ما در انتخاب دوربين، عدسى و وسائل نورپردازى کمک مى‌كند. در مثال مدرسه موسيقى كودكان، با بازبينى محل مدرسه از جمله پى مى‌بريم كه كلاس موسيقى كوچک و كم نور است. براى عكاسى در محل كوچک لازم است از عدسى اى كه ميدان ديد وسيع داشته باشد استفاده كنيم. به اين عدسى ها در زبان انگليسى Wide Angle مى‌گويند. در بخش عدسى ها بيشتر در اين مورد توضيح خواهيم داد. با اين عدسى مى شود مطلب بيشترى را در عكس گنجاند. به موضوع عكس هم مى‌شود نزدیک تر شد.

سرفصل دوره آموزشی گزارش گیری چند رسانه ای 5: عکاسی

  • درس اول: اصول و تعاريف كلى
  • درس دوم: انتخاب موضوع عكس و چگونگى بيان آن
  • درس سوم: نقش و كيفيت نور در عكس
  • درس چهارم: كمپوزيسيون يا هم چينى اجزاى عكس
  • درس پنجم: وضوح در عكس
  • درس ششم: پس زمينه ی عكس
  • درس هفتم: عمق در عكس
  • درس هشتم: آشنایى با عكاسى ديجيتال
  • درس نهم: انتخاب دوربين ديجيتال
  • درس دهم: امكانات و تنظيم دوربين ديجيتال
  • درس یازدهم: آشنایى با نرم افزار ادوبى فتوشاپ
  • درس دوازدهم: كار با نرم افزار ادوبى فتوشاپ
  • درس سیزدهم: كنترل ابعاد فايل عكس در فتوشاپ
  • درس چهاردهم: تصحيح عكس در فتوشاپ
  • درس پانزدهم: تصحيح جزئيات عكس در فتوشاپ

لطفا جهت انجام فرآیند خرید وارد لینک فروشگاه شوید