aksi-dijital-2-0

دوره آموزشی عکاسی دیجیتال 2

ﺩﺭﺱ ﺍﻭﻝ- ﻫﻴﺴﺘﻮﮔﺮﺍﻡ ﻫﺎ- ﺑﺨﺶ ﺍﻭﻝ

ﻫﻴﺴﺘﻮﮔﺮﺍﻡ (Histogram)

ﻳﮑﯽ ﺍﺯ ﺍﻣﮑﺎﻧﺎﺕ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻣﻬﻢ ﻭ ﭘﺮﮐﺎﺭﺑﺮﺩ ﺩﺭ ﻋﮑﺎﺳﯽ ﺩﻳﺠﻴﺘﺎﻝ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺟﺮﺍﺕ ﻣﯽﺗﻮﺍﻥ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻳﮑﯽ ﺍﺯ ﮔﺎﻡ ﻫﺎﯼ ﺑﺴﺰﺍ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﻧﻮﺭﺳﻨﺠﯽ ﻭ ﺗﺤﻠﻴﻞ ﺑﺼﺮﯼ ﻧﻮﺭ ﻭ ﺭﻧﮓ ﺩﺭ ﻋﮑﺲ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻳﺎﺩ ﮐﺮﺩ، ﻫﻴﺴﺘﻮﮔﺮﺍﻡ ﻫﺎ ﻫﺴﺘﻨﺪ.

ﻫﻴﺴﺘﻮﮔﺮﺍﻡ ﻫﺎ ﺩﺭ ﺗﻤﺎﻣﯽ ﻣﺮﺍﺣﻞ ﻋﮑﺎﺳﯽ، ﺍﺯ ﺛﺒﺖ ﻋﮑﺲ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺗﺎ ﻭﻳﺮﺍﻳﺶ ﻭ ﭼﺎﭖ ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﻨﺪ ﻋﮑﺎﺳﺎﻥ ﻭ ﺍﺩﻳﺘﻮﺭﻫﺎ ﺭﺍ ﻳﺎﺭﯼ ﮐﻨﻨﺪ. ﺑﻪ ﻟﺤﺎﻅ ﺍﻫﻤﻴﺖ ﺁﻥ، ﺍﻣﺮﻭﺯﻩ ﺗﻘﺮﻳﺒﺎ ﺗﻤﺎﻡ ﺩﻭﺭﺑﻴﻦ ﻫﺎﯼ ﺩﻳﺠﻴﺘﺎﻝ، ﺩﺍﺭﺍﯼ ﻗﺎﺑﻠﻴﺖ ﻧﻤﺎﻳﺶ ﻫﻴﺴﺘﻮﮔﺮﺍﻡ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﮐﺎﺭﺑﺮﺍﻥ ﻧﺮﻡ ﺍﻓﺰﺍﺭﻫﺎﯼ ﺣﺮﻓﻪ ﺍﯼ ﻭﻳﺮﺍﻳﺶ، ﺍﺭﺍﺋﻪ ﻭ ﭼﺎﭖ ﻋﮑﺲ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﮔﺴﺘﺮﺩﻩ ﺍﯼ ﺍﺯ ﻫﻴﺴﺘﻮﮔﺮﺍﻡ ﻫﺎ ﺑﻬﺮﻩ ﻣﯽﺑﺮﻧﺪ.

ﻫﻴﺴﺘﻮﮔﺮﺍﻡ ﻫﺎ ﻧﻤﻮﺩﺍﺭﻫﺎﻳﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺗﻮﺯﻳﻊ ﺗﻮﻥ ﻫﺎﯼ (Tone: ﻣﻴﺰﺍﻥ ﺗﻴﺮﮔﯽ ﻭ ﺭﻭﺷﻨﯽ ﻳﺎ ﺭﻧﮓ)  ﺛﺒﺖ ﺷﺪﻩ ﺩﺭ ﺗﺼﻮﻳﺮ ﺭﺍ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﯽﺩﻫﻨﺪ. ﺍﻳﻦ ﻧﻤﻮﺩﺍﺭﻫﺎ ﺍﺯ ﻳﮏ ﻃﺮﻑ ﺑﻪ ﺗﻴﺮﻩ ﺗﺮﻳﻦ ﺗﻮﻥ ﻭ ﺍﺯ ﻳﮏ ﻃﺮﻑ ﺑﻪ ﺭﻭﺷﻦ ﺗﺮﻳﻦ ﺗﻮﻥ ﺧﺘﻢ ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ. ﻃﺒﻴﻌﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺗﺼﺎﻭﻳﺮ ﺭﻧﮕﯽ، ﻫﻴﺴﺘﻮﮔﺮﺍﻡ ﻫﺎ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪﻩ ﺗﻮﻥ ﻫﺎﯼ ﺭﻧﮕﯽ ﻭ ﺩﺭ ﺗﺼﺎﻭﻳﺮ ﺳﻴﺎﻩ ﻭ ﺳﻔﻴﺪ، ﻧﻤﺎﻳﻨﺪﻩ ﺗﻮﻥ ﻫﺎﯼ ﺧﺎﮐﺴﺘﺮﯼ ﻫﺴﺘﻨﺪ.

ﻫﻴﺴﺘﻮﮔﺮﺍﻡ ﻫﺎ ﻧﻤﻮﺩﺍﺭﻫﺎﻳﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺩﻭ ﻣﺤﻮﺭ ﻋﻤﻮﺩ ﺑﺮ ﻫﻢ ﺗﺸﮑﻴﻞ ﺷﺪﻩ ﺍﻧﺪ. ﻣﺤﻮﺭ ﺍﻓﻘﯽ ﻧﻤﺎﻳﺸﮕﺮ ﻣﻘﺎﺩﻳﺮ ﺗﻮﻥ ﻫﺎ ﺍﺯ ﺗﻴﺮﻩ ﺗﺮﻳﻦ ﺗﻮﻥ ﺗﺎ ﺭﻭﺷﻦ ﺗﺮﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻣﺤﻮﺭ ﻋﻤﻮﺩﯼ ﻧﺸﺎﻧﮕﺮ ﺗﻌﺪﺍﺩ ﭘﻴﮑﺴﻞ ﻫﺎﺳﺖ. ﺍﺭﺗﻔﺎﻉ ﻧﻤﻮﺩﺍﺭ ﺩﺭ ﻫﺮ ﻧﻘﻄﻪ ﺍﺯ ﻣﺤﻮﺭ ﺍﻓﻘﯽ ﻳﺎ ﻫﻤﺎﻥ ﻣﻘﺪﺍﺭ ﺭﻭﺷﻨﺎﻳﯽ ﻭ ﺭﻧﮓ، ﻧﻤﺎﻳﻨﺪﻩ ﺗﻌﺪﺍﺩ ﭘﻴﮑﺴﻞ ﻫﺎﻳﯽ  ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺣﺎﻭﯼ ﺁﻥ ﺗﻮﻥ ﺭﻧﮕﯽ ﻳﺎ ﺧﺎﮐﺴﺘﺮﯼ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﻳﻌﻨﯽ ﻫﺮ ﭼﻪ ﺍﺭﺗﻔﺎﻉ ﻧﻤﻮﺩﺍﺭ ﺩﺭ ﻧﻘﻄﻪ ﺍﯼ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺑﺎﺷﺪ، ﺗﻌﺪﺍﺩ ﺑﻴﺸﺘﺮﯼ ﺍﺯ ﭘﻴﮑﺴﻞ ﻫﺎ ﺑﺎ ﺁﻥ ﺗﻮﻥ ﺧﺎﺹ ﺩﺭ ﺗﺼﻮﻳﺮ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﻫﺮ ﭼﻪ ﺍﺭﺗﻔﺎﻉ ﻧﻤﻮﺩﺍﺭ ﺩﺭ ﺑﺨﺸﯽ کم تر ﺑﺎﺷﺪ، ﻧﺸﺎﻧﮕﺮ ﺗﻌﺪﺍﺩ کم تری ﺍﺯ ﭘﻴﮑﺴﻞ ﻫﺎﯼ ﺣﺎﻭﯼ ﺗﻮﻥ ﻫﺎﯼ ﺁﻥ ﺑﺨﺶ ﺍﺳﺖ. ﻭﺍﺿﺢ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﮔﺮ ﺗﻮﻥ ﻫﺎﯼ ﺧﺎﺻﯽ ﺛﺒﺖ ﻧﺸﺪﻩ ﺑﺎﺷﻨﺪ، ﻧﻤﻮﺩﺍﺭ ﺗﺼﻮﻳﺮ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻧﻘﺎﻁ ﺧﺎﺹ، ﺍﺭﺗﻔﺎﻋﯽ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺻﻔﺮ ﺩﺍﺭﺩ. ﻟﺬﺍ، ﻧﻤﻮﺩﺍﺭﯼ ﺑﺎ ﺗﺮﺍﮐﻢ ﺧﻴﻠﯽ ﮐﻢ ﻭ ﺍﺭﺗﻔﺎﻉ ﺻﻔﺮ ﺩﺭ ﺑﻌﻀﯽ ﺍﺯ ﺑﺨﺶ ﻫﺎ، ﺑﻴﺎﻧﮕﺮ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺴﻴﺎﺭﯼ ﺍﺯ ﺟﺰﺋﻴﺎﺕ ﺩﺭ ﻋﮑﺲ ﺛﺒﺖ ﻧﺸﺪﻩ ﺍﺳﺖ.

ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﮐﻠﯽ، ﺷﺎﻳﺪ ﺑﺘﻮﺍﻥ ﻫﻴﺴﺘﻮﮔﺮﺍﻡ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺳﻪ ﺩﺳﺘﻪ ﺍﺻﻠﯽ ﻫﻴﺴﺘﻮﮔﺮﺍﻡ ﺭﻭﺷﻨﺎﻳﯽ (Luminosity  ﻳﺎ Luminance)، ﻫﻴﺴﺘﻮﮔﺮﺍﻡ ﺗﮏ ﺭﻧﮓ (Color) ﻭ ﺑﺮﺁﻳﻨﺪ ﺭﻧﮕﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ RGB ﺗﻘﺴﻴﻢ ﮐﺮﺩ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺑﺮﺧﯽ ﺍﺯ ﻣﻮﺍﻗﻊ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻣﺸﺎﺑﻪ ﻫﻢ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺩﺭ ﻣﻮﺍﺭﺩﯼ ﺗﻔﺎﻭﺕ ﻫﺎﯼ ﻓﺎﺣﺸﯽ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻫﻢ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻫﺮ ﻳﮏ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺳﻪ ﻧﻮﻉ ﺩﺭ ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻧﻮﺭ ﻭ ﺭﻧﮓ ﺩﺭ ﺗﺼﻮﻳﺮ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻣﻮﺛﺮ ﺑﺎﺷﺪ.

ﻫﻴﺴﺘﻮﮔﺮﺍﻡ ﻫﺎﯼ ﺭﻭﺷﻨﺎﻳﯽ

ﻫﻴﺴﺘﻮﮔﺮﺍﻡ ﻫﺎﯼ ﺭﻭﺷﻨﺎﻳﯽ ﺑﺎ ﻭﺍﮊﻩ ﻫﺎﯼ ﻻﺗﻴﻦ Brightness Histogram ﻳﺎ Luminosity Histogram ﻣﺸﺨﺺ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ. ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻧﻮﻉ ﺍﺯ ﻫﻴﺴﺘﻮﮔﺮﺍﻡ ﻫﺎ، ﻣﻴﺰﺍﻥ ﺭﻭﺷﻨﺎﻳﯽ ﻫﺮ ﭘﻴﮑﺴﻞ ﮐﻪ ﺑﺎ ﭼﺸﻢ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺩﺭﻳﺎﻓﺖ ﻣﯽﺷﻮﺩ، ﻣﺒﻨﺎ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﯽﮔﻴﺮﺩ. ﺍﻳﻦ ﻧﻤﻮﺩﺍﺭﻫﺎ ﻣﻌﻤﻮﻻ ﺩﺭ ﺳﻤﺖ ﭼﭗ، ﻧﻤﺎﻳﻨﺪﻩ ﺑﺨﺶ ﻫﺎﯼ ﺗﻴﺮﻩ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺑﺎ ﻋﺪﺩ ﺻﻔﺮ ﮐﻪ ﻧﺸﺎﻧﮕﺮ ﺳﻴﺎﻩ ﻣﻄﻠﻖ (ﻋﺪﻡ ﻭﺟﻮﺩ ﺭﻭﺷﻨﺎﻳﯽ) ﺁﻏﺎﺯ ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ. ﭘﻴﮑﺴﻞ ﻫﺎﻳﯽ ﮐﻪ ﺣﺎﻭﯼ ﺍﻳﻦ ﻣﻘﺪﺍﺭ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻓﺎﻗﺪ ﺭﻭﺷﻨﺎﻳﯽ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺳﻴﺎﻩ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﻫﺮ ﭼﻪ ﺩﺭ ﻧﻤﻮﺩﺍﺭ، ﺍﺯ ﭼﭗ ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﺭﺍﺳﺖ ﺣﺮﮐﺖ ﮐﻨﻴﻢ، ﻣﻘﺎﺩﻳﺮ ﺭﻭﺷﻨﺎﻳﯽ ﺑﺎﻻﺗﺮ ﻣﯽﺭﻭﺩ.

ﺍﻏﻠﺐ ﺩﺭ ﻧﻤﺎﻳﺶ ﻫﻴﺴﺘﻮﮔﺮﺍﻡ، ﺍﺯ ﺳﻴﺴﺘﻢ ۸ ﺑﻴﺘﯽ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﮐﻪ ﺣﺎﻭﯼ ۲۵۶ ﺗﻮﻥ ﺍﺳﺖ. ﺩﺭ ﭼﻨﻴﻦ ﺣﺎﻟﺘﯽ ﺍﮔﺮ ﻋﺪﺩ ﺻﻔﺮ ﺳﻴﺎﻩ ﻣﻄﻠﻖ ﺑﺎﺷﺪ، ﺩﺭ ﺍﻧﺘﻬﺎﯼ ﺳﻤﺖ ﺭﺍﺳﺖ ﺍﻳﻦ ﻧﻤﻮﺩﺍﺭ، ﻋﺪﺩ 255 ﻧﺸﺎﻧﮕﺮ ﺳﻔﻴﺪ ﻣﻄﻠﻖ (ﺣﺪﺍﮐﺜﺮ ﺭﻭﺷﻨﺎﻳﯽ) ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﺠﻤﻮﻋﺎ ۲۵۶ ﺗﻮﻥ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺭﺍ ﺷﺎﻣﻞ ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ.

ﻫﻤﺎﻥ ﻃﻮﺭ ﮐﻪ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺷﺪ، ﻣﻌﻤﻮﻻ ﻫﻴﺴﺘﻮﮔﺮﺍﻡ ﻫﺎ ﺩﺭ ﺳﻤﺖ ﭼﭗ ﻧﻤﺎﻳﺎﻧﮕﺮ ﺗﻴﺮﮔﯽ ﻫﺎ (Shadows)، ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻧﻪ ﻧﻤﺎﻳﺸﮕﺮ ﭘﻴﮑﺴﻞ ﻫﺎ ﺑﺎ ﺗﻮﻥ ﻫﺎﯼ ﻣﻴﺎﻧﻪ (Mid Tones)،  ﻭ ﺩﺭ ﺳﻤﺖ ﺭﺍﺳﺖ ﻧﻤﺎﻳﺎﻧﮕﺮ ﺑﺨﺶ ﻫﺎﯼ ﺭﻭﺷﻦ (High Lights) ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﺑﻪ ﻧﺪﺭﺕ ﺍﻳﻦ ﻧﻤﻮﺩﺍﺭﻫﺎ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺑﺮﻋﮑﺲ ﻫﻢ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﯽﮔﻴﺮﻧﺪ. ﻫﺮ ﭼﻪ ﺍﺭﺗﻔﺎﻉ ﻭ ﺗﻤﺮﮐﺰ ﻧﻤﻮﺩﺍﺭ ﺩﺭ ﺑﺨﺸﯽ ﺍﺯ ﻧﻤﻮﺩﺍﺭ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺑﺎﺷﺪ، ﺗﻌﺪﺍﺩ ﺑﻴﺸﺘﺮﯼ ﺍﺯ ﭘﻴﮑﺴﻞ ﻫﺎ ﺑﺎ ﺁﻥ ﺗﻮﻥ ﻫﺎﯼ ﺧﺎﺹ ﺩﺭ ﺗﺼﻮﻳﺮ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﻧﺪ.

ﺑﺮﺵ ﻳﺎ Clip ﺩﺭ ﻫﻴﺴﺘﻮﮔﺮﺍﻡ

ﻳﮑﯽ ﺍﺯ مهم ترین ﮐﺎﺭﺑﺮﺩﻫﺎﯼ ﻫﻴﺴﺘﻮﮔﺮﺍﻡ، ﻣﺸﺨﺺ ﮐﺮﺩﻥ ﺑﺮﺵ ﻳﺎ ﮐﻠﻴﭗ ﺩﺭ ﺑﺨﺶ ﻫﺎﯼ ﺭﻭﺷﻦ ﻭ ﻳﺎ ﺗﺎﺭﻳﮏ ﻋﮑﺲ ﺍﺳﺖ.

ﻫﺮ ﮔﺎﻩ ﻫﻴﺴﺘﻮﮔﺮﺍﻡ ﺍﺯ ﺳﻤﺖ ﺭﺍﺳﺖ ﻳﺎ ﭼﭗ، ﻣﺤﻮﺭﻫﺎﯼ ﻋﻤﻮﺩﯼ ﺭﺍ ﻗﻄﻊ ﮐﺮﺩﻩ ﺑﺎﺷﺪ، ﺍﺻﻄﻼﺣﺎ ﺩﺭ ﻫﻴﺴﺘﻮﮔﺮﺍﻡ ﺑﺮﺵ ﺩﺍﺭﻳﻢ. ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﻣﻌﻨﯽ ﮐﻪ ﺗﻌﺪﺍﺩﯼ ﺍﺯ ﭘﻴﮑﺴﻞ ﻫﺎ، ﺣﺎﻭﯼ ﻫﻴﭻ ﺗﻮﻥ ﺭﻧﮕﯽ ﻧﺒﻮﺩﻩ ﻭ ﺩﺭ ﻭﺍﻗﻊ ﺳﻴﺎﻩ ﻣﻄﻠﻖ ﻳﺎ ﺳﻔﻴﺪ ﻣﻄﻠﻖ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﺍﻳﻦ ﺍﻣﺮ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺣﻴﺚ ﺑﺮﺍﯼ ﻋﮑﺎﺱ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻣﻬﻢ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻋﮑﺎﺱ ﻣﯽﻓﻬﻤﺪ ﺩﺭ ﺑﺨﺶ ﻫﺎﻳﯽ ﺍﺯ ﻋﮑﺲ ﻫﻴﭻ ﺟﺰﺋﻴﺎﺗﯽ ﺛﺒﺖ ﻧﺸﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻳﺎ ﺣﺪﺍﻗﻞ ﺑﺮﺧﯽ ﺍﺯ ﮐﺎﻧﺎﻝ ﻫﺎﯼ ﺭﻧﮕﯽ ﺛﺒﺖ ﻧﺸﺪﻩ ﺍﻧﺪ. ﺣﺎﻝ ﻫﺮ ﭼﻪ ﺗﻌﺪﺍﺩ ﭘﻴﮑﺴﻞ ﻫﺎﯼ ﺑﺮﺵ ﻳﺎﻓﺘﻪ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺑﺎﺷﺪ (ﻧﻤﻮﺩﺍﺭ ﺑﺎ ﺍﺭﺗﻔﺎﻉ ﺑﻴﺸﺘﺮﯼ ﻣﺤﻮﺭﻫﺎﯼ ﻋﻤﻮﺩﯼ ﺭﺍ ﻗﻄﻊ ﮐﺮﺩﻩ ﺑﺎﺷﺪ) ﺟﺰﺋﻴﺎﺕ ﮐﻤﺘﺮﯼ ﺩﺭ ﻋﮑﺲ ﺛﺒﺖ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ.

لطفا جهت انجام فرآیند خرید وارد لینک فروشگاه شوید

KHorak khanha0

دوره آموزشی خوراک خوان ها

ﺩﺭﺱ ﺍﻭﻝ- ﻣﻘﺪﻣﻪ ﺍﻳﯽ ﺑﺮ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺁﺭ ﺍﺱ ﺍﺱ RSS

ﭘﻴﺸﮕﻔﺘﺎﺭ

ﺩﻭﺭﻩ ﭘﻴﺶ ﺭﻭ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺁﺭ ﺍﺱ ﺍﺱ RSS ﺍﺳﺖ. ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺩﻭﺭﻩ ﻗﺼﺪ ﺩﺍﺭﻳﻢ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻣﻔﺎﻫﻴﻢ ﺁﺭ ﺍﺱ ﺍﺱ، ﻧﺤﻮﻩ ﻭ ﺩﻟﻴﻞ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺁﺷﻨﺎ ﮐﻨﻴﻢ. ﺍﮔﺮ ﺷﻤﺎ ﻓﺮﺩﯼ ﻫﺴﺘﻴﺪ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺍﻳﻨﺘﺮﻧﺖ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻣﻨﺒﻊ ﺧﺒﺮ ﻳﺎ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﻣﻮﺭﺩ ﻧﻈﺮ ﺧﻮﺩ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﯽ‌ﮐﻨﻴﺪ، ﺁﺭ ﺍﺱ ﺍﺱ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﮐﻤﮏ ﺑﺮﺍﯼ ﺳﺎﺩﻩ ﺳﺎﺯﯼ ﻭ ﺻﺮﻓﻪ ﺟﻮﻳﯽ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﮐﺎﺭ ﺍﺳﺖ. ﺷﻤﺎ ﺑﺮﺍﯼ ﺩﺳﺘﺮﺳﯽ ﺑﻪ ﻫﺮ ﻧﻮﻉ ﺍﻃﻼﻋﺎﺗﯽ ﮐﻪ ﻻﺯﻡ ﺩﺍﺭﻳﺪ ﺑﺎﻳﺪ ﻭﺍﺭﺩ ﺗﺎﺭﻧﻤﺎﯼ ﻣﺨﺼﻮﺹ ﺁﻥ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﺷﻮﻳﺪ. ﺣﺎﻝ ﻓﺮﺽ ﮐﻨﻴﺪ ﮐﻪ ﺍﺯ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻳﻌﻨﯽ ﺗﺎﺭﻧﻤﺎﻫﺎﯼ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺑﻬﺮﻩ ﻣﯽ‌ﺑﺮﻳﺪ ﺍﻳﻦ ﻳﻌﻨﯽ ﺳﺮ ﺯﺩﻥ ﺑﻪ ﻧﺸﺎﻧﯽ‌ﻫﺎﯼ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺩﺭ ﺍﻳﻨﺘﺮﻧﺖ ﮐﻪ ﻧﻴﺎﺯﻣﻨﺪ ﺯﻣﺎﻥ ﺯﻳﺎﺩﯼ ﺍﺳﺖ. ﺁﺭ ﺍﺱ ﺍﺱ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﮐﻤﮏ ﻣﯽ‌ﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﺗﻤﺎﻡ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻳﮏ ﻣﺤﻞ ﺟﻤﻊ ﺁﻭﺭﯼ ﻭ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ‌ﺩﻫﯽ ﮐﻨﻴﺪ ﻭ ﺍﻳﻦ ﻳﻌﻨﯽ ﺻﺮﻓﻪ ﺟﻮﻳﯽ ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﺑﺎ ﺍﺭﺯﺵ ﺷﻤﺎ.

RSS ﭼﻴﺴﺖ؟

RSS ﻣﺨﻔﻒ Really Simple Syndication ﻳﺎ Rich Site Summary ﺑﻪ ﻣﻌﻨﯽ ﺗﺸﮑﻴﻞ‌ﻫﺎﯼ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺳﺎﺩﻩ ﻳﺎ ﺧﻼﺻﻪ ﻏﻨﯽ ﺷﺪﻩ ﺗﺎﺭﻧﻤﺎ ﺍﺳﺖ. ﺁﺭ ﺍﺱ ﺍﺱ ﻧﻮﻋﯽ ﺍﺯ ﺳﻨﺪﻫﺎﯼ XML ﻳﺎ ﻓﺎﻳﻠﯽ ﺑﺎ ﻓﺮﻣﺖ XML ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﻫﻤﺨﻮﺍﻥ ﮐﺮﺩﻥ (ﺑﻪ ﺍﺷﺘﺮﺍﮎ ﮔﺬﺍﺷﺘﻦ) ﻳﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﻋﻨﻮﺍﻥ‌ﻫﺎﯼ ﺧﺒﺮﻫﺎﯼ ﺟﺪﻳﺪ ﻳﺎ ﺗﻴﺘﺮﻫﺎﯼ ﺗﺎﺭﻧﻤﺎﻫﺎ ﻃﺮﺍﺣﯽ ﺷﺪﻩ‌ ﺍﺳﺖ. ﺗﻮﺳﻂ ﺁﺭ ﺍﺱ ﺍﺱ ﻣﯽ‌ﺗﻮﺍﻥ ﺁﺧﺮﻳﻦ ﻋﻨﻮﺍﻥ‌ﻫﺎﯼ ﺗﺎﺭﻧﻤﺎ‌ﻫﺎﯼ ﺧﺒﺮﯼ، ﻭﺑﻼﮒ‌ﻫﺎ ﻭ ﺗﺎﺭﻧﻤﺎ‌ﻫﺎﻳﯽ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺩﺳﺖ ﺭﺍ به صورت ﺗﻴﺘﺮ ﻭﺍﺭ ﻭ به طور ﺧﻼﺻﻪ ﺷﺪﻩ (به همراه ﭘﻴﻮﻧﺪ آن ها) ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﮐﺮﺩ.

ﺩﺭ ﺍﺻﻞ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ (RSS) ﺍﻳﻦ ﺍﻣﮑﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﮐﺎﺭﺑﺮﺍﻥ ﺍﻳﻨﺘﺮﻧﺖ ﻣﯽ‌ﺩﻫﺪ ﮐﻪ ﺑﺪﻭﻥ ﺳﺮ ﺯﺩﻥ ﺑﻪ ﺗﺎﺭﻧﻤﺎ‌ﻫﺎ ﻳﺎ ﻭﺑﻼﮒ‌ﻫﺎﯼ ﻣﻮﺭﺩ ﻋﻼﻗﻪ‌ﺷﺎﻥ ﻭ ﺗﻨﻬﺎ ﺑﺎ ﺛﺒﺖ ﻭ ﻧﮕﻬﺪﺍﺭﯼ ﻧﺸﺎﻧﯽ‌ﻫﺎ (RSS) ﺩﺭ ﻳﮑﯽ ﺍﺯ ﻣﺮﻭﺭﮔﺮﻫﺎ ﻳﺎ ﻧﺮﻡ ﺍﻓﺰﺍﺭﻫﺎﯼ ﺧﺒﺮﺧﻮﺍﻥ (RSS Reader) ﺍﺯ ﺁﺧﺮﻳﻦ ﺑﻪ ﺭﻭﺯ ﺭﺳﺎﻧﯽ آن ها ﻣﻄﻠﻊ ﺷﻮﻧﺪ. ﺍﻳﻦ ﺑﺪﻳﻦ ﻣﻌﻨﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﺤﺘﻮﻳﺎﺕ ﻓﺎﻳﻞ‌ﻫﺎﯼ ﺁﺭ ﺍﺱ ﺍﺱ ﺭﺍ ﻣﯽ‌ﺗﻮﺍﻥ ﺑﻪ ﮐﻤﮏ ﻧﺮﻡ ﺍﻓﺰﺍﺭﻫﺎﯼ ﻣﺨﺼﻮﺹ ﻭ ﻳﺎ ﺗﺎﺭﻧﻤﺎﻫﺎﻳﯽ ﮐﻪ ﺍﻳﻦ ﺍﻣﮑﺎﻥ ﺭﺍ ﻓﺮﺍﻫﻢ ﻣﯽ‌ﮐﻨﻨﺪ ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﮐﺮﺩ. ﺍﻳﻦ ﺧﺪﻣﺎﺕ ﺑﺎﻋﺚ ﺻﺮﻓﻪ‌ﺟﻮﻳﯽ ﺩﺭ ﻭﻗﺖ ﮐﺎﺭﺑﺮﺍﻥ ﺍﻳﻨﺘﺮﻧﺖ ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ ﻭ آن ها ﺭﺍ ﺍﺯ ﺳﺮﮔﺮﺩﺍﻧﯽ ﻭ ﺳﺮﺩﺭﮔﻤﯽ ﺩﺭ ﺗﺎﺭﻧﻤﺎﻫﺎﯼ ﺍﻳﻨﺘﺮﻧﺘﯽ ﻧﺠﺎﺕ ﻣﯽ‌ﺩﻫﺪ. ﻧﺨﺴﺘﻴﻦ ﺑﺎﺭ ﺷﺮﮐﺖ Netscape ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ۱۹۹۷ ﺍﺯ RSS ﺑﺮﺍﯼ ﮐﻢ ﮐﺮﺩﻥ ﺗﺮﺍﻓﻴﮏ ﺗﺎﺭﻧﻤﺎ ﻭ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﺍﺩﻥ ﺧﻼﺻﻪ ﺧﺒﺮﻫﺎﯼ ﺟﺪﻳﺪ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﮐﺮﺩ.

ﻧﺤﻮﻩ ﮐﺎﺭ ﺁﺭ ﺍﺱ ﺍﺱ

ﻧﺤﻮﻩ ﮐﺎﺭ ﺁﺭ ﺍﺱ ﺍﺱ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺷﮑﻞ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺑﻪ ﺭﻭﺯ ﺷﺪﻥ ﺗﺎﺭﻧﻤﺎ، ﻓﺎﻳﻞ ﺁﺭ ﺍﺱ ﺍﺱ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﺧﻮﺩﮐﺎﺭ ﺑﻪ ﺭﻭﺯ ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ ﻭ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺗﺮﺗﻴﺐ ﺗﺎﺯﻩ‌ﺗﺮﻳﻦ ﻋﻨﺎﻭﻳﻦ ﺧﺒﺮﯼ، ﭼﮑﻴﺪﻩ‌ﺍﯼ ﺍﺯ ﻫﺮ ﮔﺰﺍﺭﺵ ﻳﺎ ﺧﺒﺮ ﺩﺭﻳﺎﻓﺖ ﻭ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﺍﺩﻩ ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ ﮐﻪ ﺩﺭ ﮐﻨﺎﺭ آن ها ﭘﻴﻮﻧﺪ ﻫﺮ ﮐﺪﺍﻡ ﺍﺯ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ. ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺁﺭ ﺍﺱ ﺍﺱ ﻧﻴﺎﺯ ﺑﻪ ﻳﮏ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ (ﺭﺍﻳﺎﻧﻪ ﺍﯼ ﻳﺎ ﺍﻓﺰﻭﻧﻪ ﻣﺮﻭﺭﮔﺮ) ﺑﺮﺍﯼ ﺩﺭﻳﺎﻓﺖ ﻭ ﺭﺍﻩ ﺍﻧﺪﺍﺯﯼ ﺍﻳﻦ ﻗﺎﺑﻠﻴﺖ ﺩﺍﺭﻳﻢ.

ﻣﺰﺍﻳﺎﯼ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺁﺭ ﺍﺱ ﺍﺱ

ﻣﺰﻳﺖ ﺍﺻﻠﯽ ﺁﺭ ﺍﺱ ﺍﺱ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺗﻮﺳﻂ ﺁﻥ ﻣﯽ‌ﺗﻮﺍﻧﻴﻢ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺯﻳﺎﺩﯼ ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎﯼ ﻭﺏ ﺭﺍ ﻓﻴﻠﺘﺮ ﻭ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﺩﻫﯽ ﮐﺮﺩﻩ ﻭ ﺩﺭ ﻳﮏ ﻣﺤﻞ ﻣﺸﺨﺺ ﮔﺮﺩﺁﻭﺭﯼ ﮐﻨﻴﻢ. ﺩﺭ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺑﺎ ﺁﻥ ﻣﯽ‌ﺗﻮﺍﻥ ﺑﻪ ﺭﺍﺣﺘﯽ ﻭ ﺑﺪﻭﻥ ﻧﻴﺎﺯ ﺑﻪ ﻣﺮﺍﺟﻌﻪ ﺭﻭﺯﺍﻧﻪ ﻧﺸﺎﻧﯽ ﺗﺎﺭﻧﻤﺎ‌ﻫﺎﯼ ﻣﻮﺭﺩ ﻋﻼﻗﻪ، ﺍﺯ ﻣﺤﺘﻮﺍ ﻭ ﺑﻪ ﺭﻭﺯ ﺭﺳﺎﻧﯽ‌ﻫﺎﯼ آن ها ﻣﻄﻠﻊ ﺷﺪ. ﺩﺭ ﮐﻞ ﻭﻇﻴﻔﻪ ﺍﺻﻠﯽ ﺁﺭ ﺍﺱ ﺍﺱ ﺳﺎﺯﻣﺎﻧﺪﻫﯽ، ﻓﻴﻠﺘﺮ، ﻗﺎﺑﻞ ﺩﺳﺘﻴﺎﺑﯽ ﮐﺮﺩﻥ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﻭ ﺩﺭ ﺁﺧﺮ ﺻﺮﻓﻪ‌ﺟﻮﻳﯽ ﺩﺭ ﻭﻗﺖ ﺍﺳﺖ. ﺑﺴﻴﺎﺭﯼ ﺍﺯ ﻭﺑﻼﮒ‌ﻫﺎ، ﻣﺠﻼﺕ ﻭ ﺗﺎﺭﻧﻤﺎ‌ﻫﺎﯼ ﺧﺒﺮﯼ ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ: ﻫﻤﺸﻬﺮﯼ، ﺭﻭﻳﺘﺮﺯ، ﻧﻴﻮﺭﮎ ﺗﺎﻳﻤﺰ ﻭ ﺳﯽ ﺍﻥ ﺍﻥ ﺩﺭ ﮐﻨﺎﺭ ﺑﺴﻴﺎﺭﯼ ﺍﺯ ﺍﻣﮑﺎﻧﺎﺕ، ﻣﺤﺘﻮﻳﺎﺕ ﺗﺎﺯﻩ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺁﺭ ﺍﺱ ﺍﺱ ﻋﺮﺿﻪ ﻣﯽ‌ﮐﻨﻨﺪ. ﺍﺯ ﻣﺰﻳﺖ ﺩﻳﮕﺮ ﺁﺭ ﺍﺱ ﺍﺱ ﻣﯽ‌ﺗﻮﺍﻥ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﻧﮑﺘﻪ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﮐﺮﺩ ﮐﻪ ﺑﺎ ﮐﻤﮏ ﺁﺭ ﺍﺱ ﺍﺱ ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ ﺑﺪﻭﻥ ﻣﺮﺍﺟﻌﻪ ﺑﻪ ﺗﺎﺭﻧﻤﺎ‌ﻫﺎﯼ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻣﻄﺎﻟﺐ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺗﺮﺗﻴﺒﯽ ﮐﻪ ﺧﻮﺩ ﻣﺮﺗﺐ ﻭ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﮐﺮﺩﻩ‌ﺍﻳﻢ ﺑﺒﻴﻨﻴﻢ. ﺳﭙﺲ ﺑﻪ‌ﻃﻮﺭ ﺍﻧﺘﺨﺎﺑﯽ ﻣﻄﺎﻟﺒﯽ ﺭﺍ ﮐﻪ ﻣﯽ‌ﺧﻮﺍﻫﻴﻢ ﮐﺎﻣﻞ ﺑﺨﻮﺍﻧﻴﻢ ﺭﻭﯼ ﺗﺎﺭﻧﻤﺎ ﺍﺻﻠﯽ ﺑﺒﻴﻨﻴﻢ ﺩﺭ ﺿﻤﻦ ﺑﺪﻭﻥ ﺩﺭﮔﻴﺮ ﺷﺪﻥ ﺩﺭ ﺗﻤﺎﻡ ﻣﻄﺎﻟﺐ ﺟﺪﻳﺪ ﻭ ﻗﺪﻳﻢ ﺗﺎﺭﻧﻤﺎ‌ﻫﺎ، ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ‌ﺧﻮﺍﻥ ﺧﺒﺮﯼ ﺁﺭ ﺍﺱ ﺍﺱ ﻣﻄﺎﻟﺒﯽ ﺭﺍ ﮐﻪ ﻧﺨﻮﺍﻧﺪﻩ‌ﺍﻳﻢ ﺑﺮﺍﻳﻤﺎﻥ ﺟﺪﺍ ﮐﺮﺩﻩ ﻭ ﺍﺭﺍئه ﻣﯽ‌ﮐﻨﺪ. ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﮐﺎﺭ ﺩﺭ ﻭﻗﺖ ﻭ ﻫﺰﻳﻨﻪ ﺩﺭ ﺍﻳﻨﺘﺮﻧﺖ ﺻﺮﻓﻪ ﺟﻮﻳﯽ ﮐﺮﺩﻩ‌ﺍﻳﻢ.

سرفصل دوره آموزشی خوراک خوان ها

  • درس اول- مقدمه‌ایی بر آموزش استفاده از آر اس اس RSS
  • درس دوم- امکانات و مزایای FeedDemon
  • درس سوم- سربرگ File
  • درس چهارم- سربرگ Edit
  • درس پنجم- ادامه سربرگ Edit
  • درس ششم- سربرگ View
  • درس هفتم- سربرگ Browse
  • درس هشتم- سربرگ Favorites
  • درس نهم- سربرگ Tools
  • درس دهم- ادامه سربرگ Tools
  • درس یازدهم- ادامه سربرگ Tools و سربرگ Help
  • درس دوازدهم- نوار ابزار‌ها در FeedDemon - بخش اول
  • درس سیزدهم- نوار ابزار‌ها در FeedDemon - بخش دوم
  • درس چهاردهم- نوار ابزارها در FeedDemon - بخش سوم
  • درس پانزدهم- نوار ابزارها در FeedDemon - بخش چهارم
  • درس شانزدهم- کادر سمت چپ در FeedDemon
  • درس هفدهم- ادامه کادر سمت چپ در FeedDemon
  • درس هجدهم- صفحه اصلی در FeedDemon
  • درس نوزدهم- My Stream

لطفا جهت انجام فرآیند خرید وارد لینک فروشگاه شوید

photoshop-cs0

دوره آموزشی متوسطه فتوشاپ CS

ﺩﺭﺱ ﺍﻭﻝ- ﺗﻨﻈﻴﻤﺎﺕ ﺗﺼﻮﻳﺮ، ﻋﻤﻖ ﻭ ﮐﺎﻧﺎﻝ ﻫﺎﯼ ﺭﻧﮕﯽ

ﺩﺭ ﺩﻭﺭﻩ ﮔﺬﺷﺘﻪ (ﻓﺘﻮﺷﺎﭖ ﻣﻘﺪﻣﺎﺗﯽ) ﺑﺎ ﺑﺮﺧﯽ ﺍﺯ ﻣﺒﺎﻧﯽ ﻭ ﺍﺻﻮﻝ ﻭ ﺗﻨﻈﻴﻤﺎﺕ ﻣﻘﺪﻣﺎﺗﯽ ﻓﺘﻮﺷﺎﭖ ﺁﺷﻨﺎ ﺷﺪﻳﻢ. ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺑﺎ ﭼﻨﺪ ﺍﺑﺰﺍﺭ ﻭ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺟﻬﺖ ﺑﺮﺭﺳﯽ ﻭ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺑﻌﻀﯽ ﺍﺯ ﺗﻐﻴﻴﺮﺍﺕ ﮐﻠﯽ ﺭﻭﯼ ﺗﺼﻮﻳﺮ ﺁﺷﻨﺎ ﺷﺪﻳﻢ ﻭ ﺁﻣﻮﺧﺘﻴﻢ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﻮﻉ ﻣﺼﺮﻑ ﺗﺼﻮﻳﺮ، ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ ﺍﺯ ﭼﻪ ﺍﺑﻌﺎﺩ ﻭ ﻓﺮﻣﺖ‌ﻫﺎﻳﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﻓﺎﻳﻞ ﺗﺼﻮﻳﺮﯼ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﮐﻨﻴﻢ. ﺩﺭ ﺩﻭﺭﻩ ﺣﺎﺿﺮ، ﺑﺎ ﺍﺑﺰﺍﺭ ﻭ ﻓﺮﺍﻣﻴﻦ ﺟﺪﻳﺪﯼ ﺁﺷﻨﺎ ﻣﯽ‌ﺷﻮﻳﻢ ﮐﻪ ﺍﻣﮑﺎﻥ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺗﻐﻴﻴﺮﺍﺕ ﻭ ﻃﺮﺍﺣﯽ ﺟﺰﺋﯽ ﻭ ﺩﻗﻴﻖ‌ﺗﺮﯼ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭ ﮐﺎﺭﺑﺮ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﯽ‌ﺩﻫﻨﺪ. ﻣﻮﺍﺭﺩﯼ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺩﻭﺭﻩ ﻣﻄﺮﺡ ﻣﯽ‌ﺷﻮﻧﺪ، ﻣﯽ‌ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺗﺎﺛﻴﺮﺍﺗﯽ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻪ ﻭ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺑﺎﺭﺯ ﺭﻭﯼ ﻋﮑﺲ، ﭼﻪ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﻋﮑﺎﺳﯽ ﻭ ﭼﻪ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﻃﺮﺍﺣﯽ، ﺍﻳﺠﺎﺩ ﮐﻨﻨﺪ ﻭ ﺑﺎﻋﺚ ﺍﻳﺠﺎﺩ ﺗﻔﺎﻭﺕ‌ﻫﺎﯼ ﻣﻠﻤﻮﺱ ﺑﻴﻦ ﺗﺼﻮﻳﺮ ﺍﻭﻟﻴﻪ ﻭ ﺗﺼﻮﻳﺮ ﺍﺩﻳﺖ ﺷﺪﻩ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﺷﺪ.

ﺩﺭ ﺩﻭﺭﻩ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﻭ ﺑﻪ ﺧﺼﻮﺹ ﺩﺭ ﺑﺨﺶ ﺗﻨﻈﻴﻢ ﺍﺑﻌﺎﺩ ﺗﺼﻮﻳﺮ، ﺑﻪ ﺑﺮﺧﯽ ﺍﺯ ﺗﻨﻈﻴﻤﺎﺕ ﺗﺼﻮﻳﺮ ﺍﺯ ﻗﺒﻴﻞ ﺭﺯﻭﻟﻮﺷﻦ ﻭ ﺍﺑﻌﺎﺩ، ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺷﺪ. ﺩﺭ ﺑﺨﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﻪ ﺑﺮﺧﯽ ﺩﻳﮕﺮ ﺍﺯ ﺗﻨﻈﻴﻤﺎﺕ ﺍﻭﻟﻴﻪ ﺗﺼﻮﻳﺮ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ.

ﺗﺼﺎﻭﻳﺮ Bitmap

ﺗﺼﺎﻭﻳﺮ Bitmap ﮐﻪ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﻓﻨﯽ ﺗﺼﺎﻭﻳﺮ Raster ﻧﻴﺰ ﺧﻮﺍﻧﺪﻩ ﻣﯽ‌ﺷﻮﻧﺪ، ﺍﺯ ﭘﻴﮑﺴﻞ‌ﻫﺎﻳﯽ ﺗﺸﮑﻴﻞ ﺷﺪﻩ‌ﺍﻧﺪ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻫﺮ ﮐﺪﺍﻡ ﻣﮑﺎﻥ ﻭ ﺭﻧﮓ ﻭﻳﮋﻩ‌ﺍﯼ ﺍﺧﺘﺼﺎﺹ ﺩﺍﺩﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﺍﻳﻦ ﭘﻴﮑﺴﻞ‌ﻫﺎ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺗﺼﻮﻳﺮ ﻧﻬﺎﻳﯽ ﺭﺍ ﺗﺸﮑﻴﻞ ﻣﯽ‌ﺩﻫﻨﺪ. ﺗﺼﺎﻭﻳﺮ ﺑﻴﺘﻤﭗ ﺭﺍﻳﺞ‌ﺗﺮﻳﻦ ﻧﻮﻉ ﺗﺼﺎﻭﻳﺮ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﺧﺼﻮﺻﺎ ﺑﺮﺍﯼ ﻋﮑﺲ ﻭ ﻧﻘﺎﺷﯽ‌ﻫﺎﯼ ﺩﻳﺠﻴﺘﺎﻝ ﺯﻳﺮﺍ ﺗﻐﻴﻴﺮﺍﺕ ﺗﺪﺭﻳﺠﯽ ﺩﺭ ﺭﻧﮓ ﻭ ﺗﻮﻥ‌ﻫﺎ ﺭﺍ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺭﺍﺋﻪ ﻣﯽ‌ﺩﻫﻨﺪ. ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﻧﺮﻡ ﺍﻓﺰﺍﺭ ﻓﺘﻮﺷﺎﭖ، ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﺍﺩﻳﺖ ﺍﻳﻦ ﻧﻮﻉ ﺍﺯ ﺗﺼﺎﻭﻳﺮ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻗﺪﺭﺗﻤﻨﺪ ﻭ ﮐﺎﻣﻞ ﺍﺳﺖ ﺍﻣﺎ ﻓﺎﻳﻞ ﺍﻳﻦ ﺗﺼﺎﻭﻳﺮ ﺑﺰﺭﮒ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺗﺼﺎﻭﻳﺮ ﻭﮐﺘﻮﺭ ﻣﻘﺪﺍﺭ ﺑﻴﺸﺘﺮﯼ ﺍﺯ ﺣﺎﻓﻈﻪ ﺭﺍ ﺍﺷﻐﺎﻝ ﻣﯽ‌ﮐﻨﻨﺪ.

 ﻧﮑﺘﻪ ﻣﻬﻢ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﻳﻦ ﻧﻮﻉ ﺍﺯ ﺗﺼﺎﻭﻳﺮ، ﻭﺍﺑﺴﺘﮕﯽ ﺁﻥ‌ﻫﺎ ﺑﻪ ﺭﺯﻭﻟﻮﺷﻦ ﺍﺳﺖ. ﺗﻌﺪﺍﺩ ﭘﻴﮑﺴﻞ‌ﻫﺎ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺗﺼﺎﻭﻳﺮ ﺛﺎﺑﺖ ﺍﺳﺖ. ﻫﺮ ﭼﻪ ﺍﻳﻦ ﺗﺼﺎﻭﻳﺮ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺑﺰﺭﮔﻨﻤﺎﻳﯽ ﺷﻮﻧﺪ ﮐﻴﻔﻴﺖ ﺁﻥ‌ﻫﺎ ﭘﺎﻳﻴﻦ‌ﺗﺮ ﺁﻣﺪﻩ، ﻭ ﺍﺯ ﻭﺿﻮﺡ ﺁﻥ‌ﻫﺎ ﮐﺎﺳﺘﻪ ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ ﺗﺎ ﺣﺪﯼ ﮐﻪ ﺩﺭ ‌‌ﻧﻬﺎﻳﺖ ﻟﺒﻪ ﺍﺟﺴﺎﻡ ﺩﺭ ﺗﺼﻮﻳﺮ ﺩﻧﺪﺍﻧﻪ‌ﺍﯼ ﺷﺪﻩ ﻭ ﻣﯽ‌ﺗﻮﺍﻥ ﭘﻴﮑﺴﻞ‌ﻫﺎ ﺭﺍ ﺗﺸﺨﻴﺺ ﺩﺍﺩ.

ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﺍﺩﻳﺖ ﮐﺮﺩﻥ ﺗﺼﺎﻭﻳﺮ Bitmap، ﺩﺭ ﻭﺍﻗﻊ ﭘﻴﮑﺴﻞ‌ﻫﺎ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺩﭼﺎﺭ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻣﯽ‌ﺷﻮﻧﺪ ﻭ ﻣﺎ ﺑﺎ ﭘﻴﮑﺴﻞ‌ﻫﺎ ﺳﺮ ﻭ ﮐﺎﺭ ﺩﺍﺭﻳﻢ ﻭ ﻧﻪ ﺍﺷﻴﺎ ﻭ ﺷﮑﻞ‌ﻫﺎ.

ﺗﺼﺎﻭﻳﺮ ﺑﺮﺩﺍﺭﯼ (Vector Graphics)

ﺗﺼﺎﻭﻳﺮ ﻭﮐﺘﻮﺭ ﻳﺎ ﺑﺮﺩﺍﺭﯼ ﮐﻪ Vector objects ﻳﺎ Vector Shapes (ﺗﺼﺎﻭﻳﺮ ﻳﺎ ﺍﺷﻴﺎی ﺑﺮﺩﺍﺭﯼ) ﻧﻴﺰ ﺧﻮﺍﻧﺪﻩ ﻣﯽ‌ﺷﻮﻧﺪ، ﺷﺎﻣﻞ ﺧﻂ‌ﻫﺎ ﻭ ﻣﻨﺤﻨﯽ‌ﻫﺎﻳﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﺎ ﻣﻮﻟﻔﻪ‌ﻫﺎﯼ ﺭﻳﺎﺿﯽ ﺗﻌﺮﻳﻒ ﻣﯽ‌ﺷﻮﻧﺪ. ﺩﺭ ﺗﺼﺎﻭﻳﺮ ﻭﮐﺘﻮﺭ، ﺍﺷﻴﺎ ﻭ ﺍﺷﮑﺎﻝ ﺑﺎ ﻭﻳﮋگی های ﺭﻳﺎﺿﯽ ﻭ ﻫﻨﺪﺳﯽ ﺗﺮﺳﻴﻢ ﻣﯽ‌ﺷﻮﻧﺪ. ﺍﺯ ﻭﻳﮋگی های ﺍﺳﺎﺳﯽ ﺍﻳﻦ ﻧﻮﻉ ﺍﺯ ﺗﺼﺎﻭﻳﺮ ﻣﯽ‌ﺗﻮﺍﻥ ﺑﻪ ﻣﺴﺘﻘﻞ ﺑﻮﺩﻥ ﺁﻥ‌ﻫﺎ ﺍﺯ ﺭﺯﻭﻟﻮﺷﻦ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﮐﺮﺩ. ﺗﻌﺪﺍﺩ ﭘﻴﮑسل های ﺗﺸﮑﻴﻞ ﺩﻫﻨﺪﻩ ﺍﻳﻦ ﺍﺷﮑﺎﻝ ﺛﺎﺑﺖ ﻧﻴﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﺍﮔﺮ ﺁﻥ‌ﻫﺎ ﺭﺍ ﺑﺰﺭﮔﻨﻤﺎﻳﯽ ﮐﻨﻴﻢ، ﺷﮑﻞ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﺸﺨﺼﺎﺕ ﻫﻨﺪﺳﯽ ﺁﻥ، ﻣﺠﺪﺩﺍ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺑﺰﺭﮒ‌ﺗﺮ ﺗﺮﺳﻴﻢ ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ. ﻟﺬﺍ ﺑﺎ ﺑﺰﺭﮒ‌ﺗﺮ ﮐﺮﺩﻥ ﺗﺼﻮﻳﺮ ﺍﺯ ﺟﺰﺋﻴﺎﺕ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﻭ ﻭﺿﻮﺡ، ﺩﺭ ﺷﮑﻞ ﮐﺎﺳﺘﻪ ﻧﻤﯽ‌ﺷﻮﺩ. ﺩﺭ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺗﺼﺎﻭﻳﺮ، ﻭﮐﺘﻮﺭ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﮔﺰﻳﻨﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﮐﺎﺭﻫﺎﯼ ﻫﻨﺮﯼ ﻭ ﻃﺮﺍﺣﯽ‌ﻫﺎﻳﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺍﺑﻌﺎﺩ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻣﺘﻨﻮﻉ ﻭ ﺩﺭ خروجی ها ﻭ ﺷﺮﺍﻳﻂ ﻣﺘﻔﺎﻭﺗﯽ ﺍﺯ ﺁﻥ‌ﻫﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻟﻮﮔﻮ‌ﻫﺎ.

ﺑﺮﺧﯽ ﺍﺯ ﺍﺑﺰﺍﺭﻫﺎﯼ ﻃﺮﺍﺣﯽ ﻭ ﺟﻠﻮﻩ‌ﻫﺎﯼ ﺗﺼﻮﻳﺮﯼ ﺩﺭ ﻓﺘﻮﺷﺎﭖ، ﺍﻣﮑﺎﻥ ﺍﻳﺠﺎﺩ ﻭ ﺍﺩﻳﺖ شکل های ﻭﮐﺘﻮﺭ ﺭﺍ ﻓﺮﺍﻫﻢ ﻣﯽ‌ﮐﻨﻨﺪ.

ﻋﻤﻖ ﺭﻧﮓ (Bit Depth, Color Depth)

ﺩﺭ ﻃﺒﻴﻌﺖ ﺑﺎ ﺭﻧﮓ‌ﻫﺎﯼ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻣﺘﻨﻮﻉ، ﺑﺎ ﻏﻠﻈﺖ‌ﻫﺎ ﻭ ﺭﻭﺷﻨﯽ‌ﻫﺎﯼ ﻣﺨﺘﻠﻒ، ﻣﻮﺍﺟﻪ ﻫﺴﺘﻴﻢ، ﺣﺎﻝ آن که ﺍﺑﺰﺍﺭﻫﺎﯼ ﺩﻳﺠﻴﺘﺎﻝ ﺗﻨﻬﺎ ﻗﺎﺩﺭ ﺑﻪ ﺛﺒﺖ ﻭ ﻧﻤﺎﻳﺶ ﺑﺮﺧﯽ ﺍﺯ ﺁﻥ‌ﻫﺎ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﻋﻤﻖ ﺭﻧﮓ ﮐﻪ ﺑﺎ ﻭﺍﺣﺪ bit ﻧﻤﺎﻳﺶ ﺩﺍﺩﻩ ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ، ﻧﺸﺎﻧﮕﺮ ﺗﻌﺪﺍﺩ ﺭﻧﮓ‌ﻫﺎﯼ ﻣﻤﮑﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻳﮏ ﭘﻴﮑﺴﻞ ﻣﯽ‌ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﻳﺎ ﺑﻪ ﻋﺒﺎﺭﺕ ﺩﻳﮕﺮ، ﺗﻌﺪﺍﺩ ﺭﻧﮓ‌ﻫﺎﻳﯽ ﮐﻪ ﺑﺮﺍﯼ ﺛﺒﺖ ﻳﺎ ﺍﺭﺍﺋﻪ ﻋﮑﺲ، ﺩﺭ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭ ﺍﺳﺖ. ﻃﺒﻴﻌﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻫﺮﭼﻪ ﻗﺎﺑﻠﻴﺖ ﺍﺑﺰﺍﺭﻫﺎﯼ ﺩﻳﺠﻴﺘﺎﻝ ﻣﺎ ﺩﺭ ﺛﺒﺖ ﺭﻧﮓ‌ﻫﺎﯼ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺑﺎﺷﺪ (ﻋﻤﻖ ﺭﻧﮓ ﺑﻴﺸﺘﺮ)، ﺗﺼﻮﻳﺮ ﺍﺯ ﺩﻗﺖ ﺑﻴﺸتری ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺭﻧﮓ‌ﻫﺎ ﺑﻪ ﻭﺍﻗﻌﻴﺖ ﻧﺰﺩﻳک تر هستند.

لطفا جهت انجام فرآیند خرید وارد لینک فروشگاه شوید