امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

پایگاه استنادی وب آف ساینس (WOS) یک پایگاه استنادی علمی و آکادمیک است که توسط تامسون رویترز (Thomson Reuters) ایجاد شده است.
هدف آن ایجاد یک مرکز دسترسی علمی قوی برای ارجاعات دانشگاهی و تحقیقاتی و به وجود آوردن ارتباط بین علوم مشابه در حوزه های علمی یکسان است.
موسسه کلاریویت آنالیتیکس (Clarivate Analytics) یکی از شرکت هایی است که به طور مستقیم مدیریت و هماهنگی های مربوط به پایگاه وب آف ساینس را بر عهده دارد.
پیش از این پایگاه علمی وب آف ساینس توسط موسسه ساینتیفیک اینفورمیشن (Institute of Scientific Information) یا (ISI) مدیریت و رهبری می شد که همین نام حتی پس از واگذاری به کلاریویت همچنان زنده است و در میان جوامع علمی معروف شده و شناخته می شود.
فلسفه کلی تمامی پایگاه های داده اینچنینی یک موضوع یعنی همان سایتیشن است. تمامی مقالات مرتبط با یک ترند جهانی، یک پروسه تحقیقاتی جدید، یک تئوری یا پدیده نوین از طریق سایتیشن و ایجاد ارتباط بین آنها قابل شناسایی و ذخیره سازی هستند.
تمامی فرآیندهای مربوط و مرتبط به سایتیشن توسط پدراین علم یعنی یوجین گارفیلد طراحی ومعرفی شده است که در ابتدا با عنوان ساینتیفیک سایتیشن ایندکس (SCI) شناخته میشد.

پایگاه علمی وب آف ساینس در سال 2009 خدمتی را با عنوان Century of Social sciences را معرفی کرد که بر مبنای آن تمامی تحقیقات مرتبط با حوزه علوم اجتماعی از ابتدای قرن بیستم جمع آوری و طبقه بندی شدند و در این پایگاه قرار گرفته اند. این پایگاه علمی از سال 2017 بیش از 12000 ژورنال و 160000 مجله کنفرانسی را تحت مدیریت و پوشش خود داده و ایندکس کرده است با هدف اینکه بتواند پژوهش و تحقیقاتی با کیفیت علمی بالا را در اختیار مخاطبان و عموم افراد جامعه قرار دهد. انتخاب ژورنال ها در سیستم کلاریویت آنالیتیکس بر اساس کیفیت مقالات منتشر شده، میزان بازدید، به روز بودن، ضریب تاثیر، میزان پوشش موضوعات بین رشته ای و موارد مشابه خواهد بود. ژورنال های ISI معمولا تمامی این فاکتورها را دارا هستند ولی درجه بندی آنها ممکن است تا حدی متفاوت و متمایز باشد. از جمله پژوهش هایی که در ژورنال های ISI به چاپ می رسد می توان به کتاب، تز یا پایان نامه، مطالعه مروری، خلاصه فصل کتاب، پژوهش های کمی، مقاله های کاربردی و غیره اشاره کرد. به طور کلی برای یافتن ژورنال های ISI و ویژگی های مربوط به آنها می توانید به یکی از این دو سایت زیر مراجعه کنید.

1. مستر ژورنال لیست (Master Journal List): این وبگاه استناد علمی همان پایگاه وب آف ساینس است که در آن قابلیت جستجوی ژورنالهای ISI وجود دارد. معمولا با سرچ در بخش جستجوی وبسایت می توانید لیست تمامی ژورنال های ایندکس شده به همراه لینک دسترسی به وبسایت ژورنال و اطلاعات انتشارات آن را بیابید. لینک وبسایت :https://mjl.clarivate.com/home

2. SJR (Scimago Journal and Country Rank): این لیست یک لیست بسیار کاملتر از ژورنال های ISI را فراهم کرده است که اطلاعات بسیار مفید تر و مقیاس هایی همچون ایمپکت فاکتور، Q، h-index و غیره ذکر می شود و حتی روند تغییر آن در طی سالهای مختلف قابل مشاهده است. محققان می توانند اطلاعات کاربردی و مفید مربوط به ژورنال های مورد نظرشان را در این وبسایت پیدا کرده و حتی مورد بررسی و مقایسه با ژورنال های دیگر قرار می دهند. لینک وبسایت: https://www.scimagojr.com/journalrank.php

ترجمه تخصصی و نیتیو - استخراج مقاله - پایگاه های اطلاعات علمی