مطالب نگارش، استخراج و ترجمه مقالات

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

انتخاب یک ژورنال مناسب برای سابمیت مقاله در سالهای اخیر تبدیل به یک مشکل اساسی برای بسیاری از نویسندگان و پژوهشگران شده است. با توجه به اینکه نرخ ریجکتی(رد شدن مقاله ) در ژورنالها، خصوص ISI افزایش پیدا کرده است و معمولا زمان زیادی صرف داوری و سابمیت مقاله می شود. ممکن است مقاله شما بعد از یک سال سابمیت های مکرر در ژورنال های مختلف و زمان قابل ملاحظه ای برای داوری در همین ژورنال ها در نهایت بخاطر انتخاب نادرست ژورنال همچنان به چاپ نرسیده باشد. انتخاب ژورنال در کنار تخصص به دانش و شناخت از ژورنال های مختلف نیز نیاز دارد.
به عنوان مثال شما به عنوان یک پژوهشگر در مورد روند چاپ و پذیرش در ژورنال های ISI اطلاعات بسیار اندکی دارید و از طرف دیگر حتی نمیدانید لیست ژورنال های ISI را چطور تهیه کنید و یا بتوانید به درستی آنها را رتبه بندی نمایید.
همین موضوعات به ظاهر کم اهمیت ممکن است وقت بسیار زیادی را بابت سابمیت ها و ریجکت های مکرر از شما تلف کند.
 چند روش ساده برای انتخاب ژورنال مناسب به منظور سابمیت مقاله :
1. لیست ژورنال های مرتبط موضوع مقاله و حوزه تحقیقاتی تان را تهیه کنید: اولین و مهمترین کار در فرآیند انتخاب ژورنال، تهیه لیستی از تمامی ژورنال های مرتبط با عنوان مقاله و حوزه تحقیقاتی شما است. بسیاری از مقالاتی که در ژورنال های مختلف سابمیت می شوند در نهایت به دلیل غیر مرتبط بودن به موضوع و اهداف ژورنال در نهایت پس از چند روز از طرف سردبیر ریجکت می شوند. قبل از تهیه لیست سعی کنید که با همکاران، اساتید و سایر پژوهشگران مشورت کنید تا بتوانید ژورنال های معتبر و مناسب برای چاپ مقاله را لیست و رتبه بندی نمایید.
2. ایمپکت فاکتور (IF) ژورنال ها را مورد بررسی قرار دهید: برای تمامی ژورنال ها بین المللی و داخلی معیارهای کمی و قابل اندازه گیری مانند ضریب تاثیر (Impact Factor)، رنکینگ ژورنال (Journal Rank)، اچ ایندکس (h-index) و غیره وجود دارد که پیش از انتخاب ژورنال برای سابمیت باید آنها را ارزیابی کنید. هر کدام از این عوامل می تواند تاثیر بسزایی بر دیده شدن مقاله، افزایش سایتیشن و بهبود رزومه شخص نویسنده داشته باشد.
3. از تطابق اهداف و سیاست های ژورنال با اهداف پژوهش تان اطمینان حاصل کنید: به طور کلی ممکن است موضوع تحقیق شما با حوزه پذیرشی و چاپی ژورنال هماهنگ باشد ولی موضوعاتی دیگری از قبیل سیاست های داوری، دستورالعمل های چاپ، جامعه مخاطب و چشم اندازهای تحقیقاتی ژرونال با اهداف تحقیقاتی شما متفاوت باشد. برای مثال فرآیند داوری در ژورنالی ممکن است 6 ماه به طول انجامد و چشم اندازهای پژوهشی آن بیشتر بر روی توسعه علوم در یک حوزه مشخص تمرکز داشته باشد. بنابراین مقاله شما که یک مطالعه مروری (Review) است و قصد دارید آن را در زمان اندکی به چاپ برسانید اصلا مناسب نخواهد بود و شانس ریجکتی آن بسیار بالا است.
4. پیش نیازها و ویژگی های ژورنال را مشخص کنید: تمامی ژورنال ها یک پیش نیازهای مشخص برای آماده سازی مقاله بر اساس اصول ژورنال دارند. برخی از ژورنال ها این تخفیف را برای پژوهشگران قائل می شوند که بعد از پذیرش این تغییرات اعمال شود ولی برخی دیگر بسیار سختگیرانه برخورد کرده و در صورت عدم هماهنگی و رعایت پیش نیازها ممکن است مقاله شما را ریجکت کنند. برخی از ژورنال های هزینه ای را برای ریوو، برای free-access یا هزینه ای را برای چاپ در نظر می گیرند اما پیش از سابمیت مقاله باید تمامی این موارد و ویژگی ها را مورد بررسی قرار دهید.
5. فرآیند ریوو و داوری ژورنال را تعیین نمایید: از جمله عوامل موثر در انتخاب ژورنال مناسب برای سابمیت مقاله، مربوط به فرآیند ریوو و داوری در ژورنال مورد نظر است. زمانی که صرف ریوو می شود، چگونگی و فرآیند مربوط به داوری و مدت زمان داوری در بخش معرفی ژورنال و همچنین در برخی ژورنال ها در پایین مقاله چاپ شده به نمایش در می آید. این موضوع برای محققانی مناسب است که به دنبال چاپ مقاله در یک زمان کوتاه هستند.
6. بخش دستورالعمل نویسندگان یا "Instruction for author" را مورد بررسی قرار دهید: بخش دستورالعمل در برگیرنده اطلاعات بسیار مهمی در مورد فرآیند و نحوه آماده سازی مقاله، سابمیت آن، چگونگی انجام ریوو، هزینه های سابمیت و غیره است که توصیه می شود قبل از سابمیت مقاله و انتخاب نهایی ژورنال به دقت مطالعه کنید.
مطالعه مروری (Review) - اچ ایندکس (h-index) - تقویت