امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

نگارش یک پایان نامه ممکن است هم کار دشوار و هم آسانی به نظر برسد ولی این امر تا حد زیادی به دانش تحقیقاتی شما و رعایت اصول و استانداردهای نگارش پایان نامه بستگی دارد. زمانی که قصد دارید پایان نامه کارشناسی ارشد خودتان را نگارش کنید باید به این موضوع توجه کنید که مخاطب شما چه چیزی می خواهد و شما چطور می توانید به او کمک کنید. شاید ساده ترین توصیف برای یک پایان نامه خوب همین امر باشد که چطور یک تحقیق را به گونه ای نگارش کنیم که مورد توجه مخاطبین قرار بگیرد. برای نگارش و تهیه یک پایان نامه خوب نکات کلیدی بسیاری وجود دارد که عبارتند از:

1. یک زمان برای نگارش پایان نامه مشخص کنید: سعی کنید پیش از آغاز نگارش پایان نامه یک جدول زمانبندی برای آن تدوین کنید. بر این اساس مشخص می کنید که هر بخش از پایان نامه در چه زمانی آغاز و در چه زمانی تحویل اساتید داده خواهد شد. پیشتر بیان کردیم که نگارش پایان نامه را گام به گام و با هماهنگی اساتید تهیه کنید چرا که در صورت نیاز به اصلاح به راحتی می توانید آن را اعمال کنید. ولی چنانچه این کار را در پایان یک فصل یا انتهای پایان نامه انجام دهید ممکن است نیاز باشد کل فرآیند را از اول اصلاح کرده یا تغییر دهید. در جدول زمانبندی تهیه شده عملکرد روزانه و میزان محتوای گردآوری شده و نگارش شده را قید کنید تا به واسطه آن بتوانید ارزیابی مناسبی از عملکرد روزانه خودتان داشته باشید. 

2. اهداف خودتان در فرآیند نگارش پایان نامه را تعیین کنید: اهداف خودتان را می توانید به سه بخش بلندمدت، هفتگی و روزانه تقسیم کنید و در آن مشخص کنید قصد انجام چه کاری را دارید و چگونه آن را پیاده سازی خواهید کرد. برای مثال فرض کنید در اهداف روزانه تان مشخص کرده اید که 3 مقاله مرتبط با موضوع پایان نامه را مطالعه کرده و خلاصه برداری کنید. در اهداف هفتگی مشخص کرده اید که تمامی مقالات دانلود شده در روزهای گذشته را مطالعه کرده و چکیده ای از آنها تهیه کنید. و در نهایت در اهداف ماهانه و بلند مدت مشخص کرده اید که خلاصه برداری از مقالات به اتمام برسد و حداقل 20 صفحه از محتوای ادبیات موضوع ویراستاری شده و آماده گردد. 

3. سه فرآیند جداگانه برای پایان نامه در نظر بگیرید: هر پایان نامه، مقاله، تحقیق علمی یا ادبی شامل سه مرحله جداگانه از نگارش می شود. مرحله اول شامل برنامه ریزی، مرحله دوم تهیه و آماده سازی و مرحله سوم اصلاح و ویراستاری است. زمانی که قصد آماده سازی و تهیه پایان نامه را دارید باید این سه مرحله را به صورت جداگانه در فرآیند نگارش اعمال کرده و برای آن برنامه مدون داشته باشید. بدین معنا که در یک زمان مشخص قصد انجام چه کاری را دارید؟ پیش نویس اولیه این متن چه زمانی آماده می شود و در نهایت فایل نهایی و اصلاح شده چی زمانی آماده تحویل به استاد است؟ سعی کنید تمامی برنامه ریزی های خودتان را مبتنی بر این سه اصل در نگارش پایان نامه قرار دهید تا در نهایت برنامه کاربردی و عملیاتی تری داشته باشید. 

4. نگارش پایان نامه را به تاخیر نیندازید: معمولا دانشجویان عجله ای برای تهیه و نگارش پایان نامه نداشته و سعی میکنند زمان زیادی را صرف دانلود مقالات، گردآوری اطلاعات و مطالعه کنند و معمولا علاقه ای به شروع نگارش ندارند. توصیه میکنیم حتی در هنگام مطالعه مقالات هم از آنها خلاصه برداری و نکته برداری کرده و ادبیات موضوع تحقیقتان را در یک قالب پیش نویس و مقدماتی آماده کنید. شروع کردن به نگارش می تواند بسیاری از مشکلات شما را مشخص کرده و مسیر را برای شما هموار کند. 

5. با اساتید و مشاوران در تماس باشید: به طور کلی باید سعی کنید در تمامی مراحل نگارش پایان نامه با اساتید مشاور و راهنما در ارتباط بوده و نظرات آنها را در پروژه تان اعمال کنید. معمولا فرآیند نگارش پایان نامه بسیار زمانبر است چرا که به دفعات نیاز به ویرایش، اصلاح و تعدیل دارد.

فرآیند نگارش پایان نامه - طرح سوالات و فرضیات در پایان نامه - هدف اصلی نگارش پایان نامه