رشته الهیات و معارف اسلامی
معرفت به معناي شناخت است. شناختي كه اولين مرحله از آشنايي و قدم گذاشتن در مسير قربالهي است و هرچه معرفت بيشتر و وسيعتر گردد؛ آشنايي و قرب كاملتر خواهد شد تا جايي كه پيوسته قلب انسان وابسته به خداي متعال ميشود و در همه حال متوجه او خواهد بود و ميتواند راهنماي رحمت و نماينده مهرباني و بخشش الهي گردد. هدف از رشته الهيات و معارف اسلامي قدم گذاشتن در همين مسير است. قدم گذاشتن در مسيري كه به ياري مطالعه، تحقيق، پژوهش و تلاش و توكل ميتوان به شناخت خود و خداوند دست يافت. اين رشته داراي شش گرايش علوم قرآن و حديث، فقه و مباني حقوق اسلامي، فقه شافعي، تاريخ فرهنگ و تمدن ملل اسلامي، فلسفه و حكمت اسلامي و اديان و عرفان است.
- گرايش علوم قرآن و حديث:
در گرايش علوم قرآن و حديث دانشجويان 12 واحد تفسير قرآن كريم ميگذرانند كه در اين 12 واحد با شأن نزول، مفهوم آيات و تفسيرهاي مهم قرآن كريم آشنا ميشوند. همچنين دانشجويان 12 واحد درسي در زمينه علوم قرآني مطالعه ميكنند كه در اين 12 واحد با علوم خاصي كه هر پژوهشگر قرآن بايد با آنها آشنا باشد مثل مبحث مجمل و مبين، منطوق و مفهوم، آشنا ميشوند كه لازمه فهم و درك قرآن و تفسير و تبيين آن است. علاوه بر مباحث قرآني دانشجويان اين گرايش در بخش حديث، با علمالحديث، درايـ¹الحديث، فقهالحديث، مجامع حديثي شيعه و اهل تسنن و اصطلاحات حديث آشنا ميشوند؛ يعني دانشجويان به طور اجمالي تاريخ تطور، تحول و پيدايش علم حديث از ديدگاه اهل تشيع و تسنن، معنا و مفهوم اصطلاحات علم حديث و مفهوم و محتواي احاديث را مطالعه ميكنند.
درسهاي اين رشته در طول تحصيل :
- دروس مشترك در گرايشهاي مختلف الهيات و معارف اسلامي:
تاريخ اسلام ، منطق ، صرف و نحو عربي كاربردي، اعراب قرآن، ترجمه عربي به فارسي و فارسي به عربي ، قرائت و درك مفاهيم متون فقهي و تفسيري، قرائت و درك مفاهيم متون عرفاني، قرائت و درك مفاهيم متون معاصر، قرائت مطبوعات واستفاده از راديو و تلويزيون، مكالمه و محاضره ، علوم بلاغي، تاريخ زبان وفرهنگ عربي، روش تحقيق ، مباني جامعهشناسي، زبان تخصصي ، مبادي فقه، مبادي اصول، آشنايي با علوم اسلامي (عرفان و فلسفه)، فقه مقدماتي ، آشنايي با اديان بزرگ، تفسير .
- دروس تخصصي گرايش علوم قرآن و حديث :
تاريخ قرآن، تاريخ تفسير قرآن كريم ، تاريخ حديث ، درايـ¹الحديث ، فقهالحديث، علوم قرآني ، تفسير قرآن كريم ، تأثير قرآن كريم در پيدايش علوم ادبي، مروري بر نهجالبلاغه، علوم بلاغت.
- گرايش فقه و مباني حقوق اسلامي:
گرايش فقه و مباني حقوق اسلامي، وظايف و حقوق انسان را از ديدگاه تشريعات الهي بيان ميكند، حقوقي كه از روي حكمت و بر روي محور مصالح خردمندانه است و در زمينه رابطه ميان انسان و خدا، رابطه انسانها با يكديگر يا وظايف انسان نسبت به خود و طبيعت ميباشد. از همين جا ميتوان متوجه تفاوت ميان رشته فقه و مباني حقوق اسلامي و رشته حقوق در مفهوم عام آن شد. زيرا رشته حقوق، اصولي را بيان ميكند كه از نظر عقل و عرف بشري، رعايت آنها در زندگي براي ايجاد نظم و امنيت لازم است. اصولي كه امكان دارد طبق تشخيص عقل، مصلحت موقت اما فوري داشته باشد. اما فقه بيانگر مصالحي است كه در تكامل انسان تأثير دارد. بنابراين از نظر حقوق اسلامي، اصول و قوانين نبايد تنها عامل نظم و امنيت باشد، بلكه بايد انسان را نيز به كمال برساند. از اين بابت احكام فقهي ممكن است كه اعتبار جاودانه داشته باشند.
- دروس تخصصي گرايش فقه و مباني حقوق اسلامي:
فقه ، فقه مقارن ، اصول فقه ، آيات الاحكام ، تاريخ فقه و فقها ، احاديث فقهي ، حقوق جزاي خصوصي اسلام، حقوق بينالملل اسلام، آيين دادرسي در اسلام ، حقوق جزاي عمومي اسلامي، قواعد فقه مدني، حقوق خانواده، كليات حقوق، حقوق تطبيقي
- گرايش فقه شافعي:
بسياري از دروس اين گرايش با گرايش فقه و مباني حقوق اسلامي يكسان است. در گرايش فقه شافعي احكام عملي اسلام مانند عبادت، معاملات، مناكحات، جزا، قضا و شهادت و همچنين اصول از ديدگاه مذهب شافعي آموزش داده ميشود. گفتني است كه گرايش فقه شافعي تنها از بين داوطلبان اهل سنت، دانشجو ميپذيرد.
- گرايش تاريخ فرهنگ و تمدن ملل اسلامي:
گرايش تاريخ فرهنگ و تمدن ملل اسلامي، دانشجويان را با تاريخ و جغرافياي ممالك اسلامي آشنا ميكند؛ يعني دانشجويان با فرهنگ، عادات و رسوم مسلمانهاي نقاط مختلف جهان از جمله مسلمانهاي آسياي جنوب شرقي، شمال آفريقا، اروپا و آمريكا آشنا ميشوند. همچنين با تاريخ اسلام از زمان ظهور پيامبر اكرم تا زمان حال، تاريخ تشكيلات اسلامي (آشنايي با نظام و تشكيلات دولتهاي مسلمان اعم از نظام مالي، نظام اداري، تشكيلات سياسي و ...) تاريخ علوم (علوم عقلي و نقلي كه از اسلام زاده شده است) تاريخ ناحيهاي، تاريخ سال شمار، مآخذ شناسي تاريخي (شناخت منابع و مآخذ تاريخي)، تاريخ نگاري (آشنايي با شيوههاي تاريخ نگاري در اسلام و انواع تاريخنگاري اعم از وقايع نامه، معاجم الرجال، طبقات، احوال بلاد، احوال امم و ...) تاريخ هنر معماري اسلامي و تاريخ آموزش و پرورش اسلامي آشنا ميگردند.
- دروس تخصصي گرايش تاريخ فرهنگ و تمدن ملل اسلامي:
وضع كنوني جهان اسلام، تاريخ نگاري در اسلام، تاريخ هنرهاي اسلامي، تاريخ اسلام از آغاز خلافت عباسي تا پايان آل بويه، تاريخ اسلام از سلاجقه تا سقوط بغداد، تاريخ اسلام در مصر و شام ، تاريخ اسلام در مغرب و اندلس، كليات فرهنگ و تمدن اسلامي، تاريخ تشكيلات اسلامي ، متون تاريخي ، اسلام در برخورد با غرب و استعمار، اسلامشناسي در غرب ، متون جغرافيائي، تاريخ آموزش و پرورش در اسلام ، جغرافياي تاريخي اسلام ، تاريخ علوم در اسلام ، تاريخ تشيع .
- گرايش فلسفه و حكمت اسلامي :
در تاريخ علم و انديشه، ما براي رسيدن به حقيقت و آگاهي از راز هستي و آفرينش به دو راه اصلي و اساسي بر ميخوريم، راه عقل و راه عشق. در تاريخ فلسفه و عرفان اسلامي نيز اين دو راه وجود دارد و براي كشف حقيقت، هر دو روش كشف و شهود و استدلال و منطق مورد توجه بوده است. در اين ميان طرفداران اصالت عقل معتقدند كه ميتوان با استدلال و برهان به معرفت و شناخت رسيد و از راز آفرينش آگاهي يافت. اعتقادي كه در گرايش فلسفه و حكمت اسلامي نيز با آن روبرو ميشويم و در واقع دانشجويان اين گرايش به مطالعه و پژوهش در اين زمينه ميپردازند و نظام آموزشي آنها برپايه مطالعه مكاتب فلسفي مثل مشّاء، اشراق يا ملاصدرا استوار است.
- دروس تخصصي گرايش فلسفه و حكمتاسلامي:
فلسفه اسلامي ، كلام ، حكمت عملي ، منطق ، تاريخ فلسفه اسلامي ، تاريخ فلسفه غرب ، متون فلسفي به زبان خارجي ، عرفان.
- گرايش اديان و عرفان:
در گرايش اديان و عرفان دانشجويان با تاريخ ظهور و گسترش اديان زنده (ادياني كه هنوز پيروان بسياري دارند) آشنا ميشوند و سه بخش اساسي احكام و آداب، عقايد و اخلاق را در هر ديني مطالعه ميكنند. البته در اين مطالعه شخص پژوهشگر در صدد اثبات حقانيت يا بطلان دين خاصي نيست بلكه در صدد شناسايي و درك مواضع مشترك ميباشد. اديان زندهاي كه دانشجويان مطالعه ميكنند، براساس خاستگاه آنها به سه گروه زير تقسيم ميشود:
الف) اديان خاورميانه كه شامل اديان سامي؛ يعني يهوديت، مسيحيت و اسلام ميشود كه پيامبران آنها نسلشان به حضرت ابراهيم ميرسد و دين زرتشت كه خاستگاه آن ايران است.
ب) اديان خاور دور كه اديان كشورهاي چين و ژاپن است و شامل كنفوسيوس، تائو و شينتو ميگردد.
ج) اديان شبه جزيره هند كه عبارتند از:
هندو، بودا و جين. همچنين دانشجويان اين گرايش عرفان را به عنوان يكي از مباحث مقايسهاي در اديان مطالعه ميكنند و با ادبيات عرفاني اسلام آشنا ميشوند.
- دروس تخصصي گرايش اديان و عرفان :
معارف شيعه، تاريخ فرق اسلامي، تاريخ فلسفه اسلامي، تاريخ فلسفه غرب، كليات علم كلام، تفسير عرفاني قرآن، متون عرفاني فارسي، تاريخ تصوف، متون اديان و عرفان به زبان خارجي، اديان ابتدايي و قديم، اديان ايران قبل از اسلام، دين يهود و مسيحيت، اديان هند، دين بودا و خاور دور، روششناسي اديان.
تواناييهاي لازم :
هر دانشجوي رشته الهيات و معارف اسلامي بايد به زبان و ادبيات عرب مسلط بوده و به آن علاقهمند باشد چرا كه براي ورود به وادي قرآن و حديث و مطالعه تاريخ و تمدن كشورهاي مسلمان و كتب عرفاني و فلسفي اسلامي يا تحقيق و مطالعه بر روي فقه و مباني حقوق اسلامي آشنايي با عربي يك ضرورت اجتنابناپذير است. همچنين دانشجوي اين رشته لازم است كه با زبان انگليسي آشنا باشد تا بتواند معارف اسلامي را بسط و گسترش دهد و در اين زمينه تبليغ كند. اين آشنايي براي دانشجويان گرايش اديان و عرفان ضروريتر است چون كتب مذهبي اديان ديگر به زبان عربي نوشته نشده است و براي مطالعه اين كتب بايد حداقل به زبان انگليسي به عنوان زبان بينالمللي مسلط بود. در ضمن دانشجوي اين رشته بايد مسائل و مباحث يا وقايع تاريخي را به خوبي تجزيه و تحليل كند نه اينكه تنها به حجم محفوظات خود بيفزايد.
موقعيت شغلي در ايران :
فارغالتحصيل گرايش علوم قرآن و حديث مثل فارغالتحصيلان ساير رشتهها با مشكل بازار كار روبرو است اما با اين وجود يك فارغالتحصيل توانمند ميتواند در مراكز پژوهشي مثل دائر¸المعارفها و پژوهشگاه علوم انساني يا مراكز آموزشي فعاليت كند. فارغالتحصيل گرايش فقه و مباني حقوق اسلامي موقعيت كاري بيشتري دارد. چرا كه اين گرايش جنبه كاربردي دارد. براي مثال ميتواند به عنوان وكيل دادگستري، مشاور حقوقي و كارشناس حقوقي فعاليت كند يا دفترخانه اسناد رسمي و دفتر ازدواج و طلاق داير نمايد. فارغالتحصيل خوب و توانمند گرايش تاريخ و تمدن اسلامي نيز ميتواند در وزارت امور خارجه و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مشغول به كار گردد و اگر اهل قلم باشد به كارهاي پژوهشي و نوشتن كتابهاي تاريخي روي آورد. با توجه به نوع دروس گرايش اديان و عرفان، فارغالتحصيل اين گرايش نيز بايد در وزارت امور خارجه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، سازمان تبليغات اسلامي و سازمانهاي مشابه فعاليت كند اما متأسفانه اكثر مسؤولان با اين رشته و توانمندي فارغالتحصيلان آن آشنا نيستند و تصور ميكنند كه نيازي به شناختن اديان ديگر و گفتگو با آنها نيست و اگر هم در بعضي از مراكز در اين زمينه تلاش ميشود، اين گفتگوها عميق و بنيادي نيست و در نتيجه اثر بخش نميباشد. البته در حال حاضر بعضي از مراكز پژوهشي غيردولتي مثل مؤسسه گفتگوي اديان در اين زمينه فعاليت ميكنند و تعدادي از فارغالتحصيلان اين گرايش نيز جذب مراكز فوق شدهاند، اما در بخش دولتي در اين زمينه كار چشمگيري انجام نشده است.
دانشگاه های پذیرنده : اراک ، ارومیه ، اصفهان ، الزهرا (س) – تهران ، ایلام ، بوعلی سینا – همدان ، بیرجند ، بین المللی امام خمینی (ره) قزوین ، تبریز ، تربیت معلم آذربایجان – تبریز ، تربیت معلم سبزوار ، تهران ، رازی – کرمانشاه ، زنجان ، سمنان ، سیستان و بلوچستان – زاهدان ، شهید چمران – اهواز ، شیراز ، شاهد – تهران ، مدرسه عالی شهید مطهری – تهران ، غیر انتفاعی شهید اشرفی اصفهانی – اصفهان ، فردوسی -مشهد ، قم ، کاشان ، مازندران – بابلسر ، یزد ، امام صادق (ع) – تهران .
مقاطع تحصیلی : کارشناسی
دوره ها : روزانه ، شبانه ، نیمه حضوری
دانشگاه : دولتی ، غیر انتفاعی ، پیام نور
گرایشها : فقه و مبانی حقوق اسلامی ، تاریخ فرهنگ و تمدن ملل اسلامی ، فلسفه و حکمت اسلامی ، ادیان و عرفان ، علوم قرآن و حدیث .
رشته تاریخ
درس تاريخ در آموزش و پرورش تنها به بازخواني گذشته و هياهوي قدرتمندان و پادشاهان ميپردازد و بر همين اساس حتي بهترين دانشآموزان نيز تاريخ را مجموعهاي از حوادث ميدانند. اما آيا چنين ديدگاهي صحيح است؟ آيا علم تاريخ مثل يك داستان يا رمان، مجموعهاي از حوادث تلخ و شيرين را به حالت روايي و نقلي محض منتقل ميسازد و هدف آن افزايش معلومات دايره المعارفي است؟
دايره المعارف بريتانيكا در معرفي علم تاريخ ميگويد:
تاريخ، قواعدي است كه ثبت وقايع مؤثر بر مردم يك ملت را با حفظ تسلسل تاريخي و زماني آن مطالعه ميكند و مبني بر تحقيق منتقدانه منابع اطلاعاتي و توضيح دلايل آنها است.
اين دايره المعارف درباره هدف تاريخدان نيز ميگويد:
هدف تاريخدان اين است كه فعاليتهاي ثبت شده انسان را مدلسازي كند. تا درك عميقتري از آن داشته باشد. اين درك از اعمال انسان، موضوعي كاملاً جديد است و به پيشرفتهاي علم تاريخ در اواخر قرن 18 و 19 برميگردد كه توسط تاريخدانان حرفهاي ايجاد گرديد.
شادروان دكتر عبدالحسين زرينكوب نيز در كتاب تاريخ در ترازو در معرفي علم تاريخ ميگويد:
تاريخ تنها گردآوري روايات و مقايسه آنها و شناخت واقعيت حوادث گذشته نيست. وراي اين كار،نظر به توجيه و تفسير اين واقعيات دارد كه بين جزئيات رابطه برقرار ميكند و آنها را به يكديگر پيوند ميدهد. اين كار در واقع عبارت از تجديد بناي گذشته است به كمك مصالح و موادي كه اينجا و آنجا از بقاياي آوار حوادث باقي مانده است. در واقع علم تاريخ تحولات گذشته جامعه انساني را كه ميتواند زمينه سياسي، اقتصادي، اجتماعي يا فرهنگي داشته باشد، مورد مطالعه قرار ميدهد. به همين دليل رشته بسيار گستردهاي است و اشتباه است كه آن را صرفاً مطالعه مواد خام تاريخي بدانيم بلكه دانشجو فرا ميگيرد كه چگونه از تحليل و تلفيق مواد خام تاريخي به نتايج علمي برسد. به عبارت ديگر آموختن روش تاريخي به مورخ كمك ميكند تا از ميان انبوهي از مواد خام، مواد خام معتبر را جدا كند و براساس روش تاريخي از بررسي آنها به نتيجه علمي برسد. در حالي كه حتي مطالعهكنندگان جدي تاريخ كه غيرحرفهاي هستند، هيچ معياري براي تشخيص و تعيين صحت و سقم رويدادهاي يك كتاب تاريخي ندارند و گاه از آثار غيرموثق و غيرمعتبر استفاده ميكنند.
تواناييهاي لازم :
دانشجوي تاريخ بايد نظم و دقت فراوان داشته و توان به تصوير كشيدن و نقد كردن وقايع تاريخي را داشته باشد. پايه علم تاريخ، فلسفه، زمين آن جغرافيا و ديوارهاي آن جامعهشناسي، اقتصاد، سياست و فرهنگ است و دانشجوي تاريخ بايد با اين علوم آشنا باشد و از نتايج آنها بهره ببرد. فردي ميتواند در رشته تاريخ موفق شود كه از پوسته رويي رويدادها عبور كرده و مسائل عميقتري را درباره آنها بفهمد و از ارتباط بين دو رويداد پي به رويداد سوم ببرد و با ديدن يك رويداد به علل پنهان و آشكار آن، اشاره كند. همچنين دانشجو بايد با ادبيات فارسي ، آمار و رياضي آشنايي داشته باشد تا بتواند به ياري ادبيات فارسي هم از منابع گذشته كه رنگ ادبي دارند، استفاده كند و هم مفاهيم تاريخي را به خوبي بيان نمايد و به ياري آمار و رياضي نيز، هرچه بيشتر زبان دستاوردهاي علم تاريخ را كمـّي كند و دادههاي تاريخ را در قالب اعداد بيان نمايد.
موقعيت شغلي در ايران :
فارغالتحصيلان دوره كارشناسي تاريخ در وزارت آموزش و پرورش، وزارت امور خارجه، وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، سازمان موزهها، مراكز اسناد ملي و صداوسيما براي بررسي مسائل تحقيقي تاريخ در حد تحقيقات بينالمللي به كار مشغول ميشوند.
درسهاي اين رشته در طول تحصيل :
- دروس پايه:
كليات و مباني علم تاريخ، متون تاريخي به زبان فارسي، عربي و خارجي، روش تحقيق ، تاريخنگاري و تحولات آن در ايران و جهان، گاهشماري و تقويم، مباني تاريخ اجتماعي ايران، تاريخ انديشههاي سياسي در ايران و اسلام، كليات جغرافيا، مباني جامعهشناسي، مباني علم سياست، فلسفه تاريخ.
- دروس اصلي و تخصصي:
تاريخ ايران از ايلاميها و آرياييها تا پايان دوره هخامنشي، دوره سلوكي و اشكاني، تاريخ ايران در دوره ساسانيان، تاريخ تحولات سياسي، اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي ايران (از ورود اسلام تا پايان حكومت علويان طبرستان، دوره سلجوقيان، دوره سامانيان، ديلميان، غزنويان، دوره غوريان و خوارزمشاهيان، دوره حمله مغول و ايلخانان، از زوال ايلخانان تا آغاز حكومت صفويان، دوره افشاريان و زنديان، آغاز دوره قاجار تا انقلاب مشروطيت، انقلاب مشروطيت تا انقراض حکومت قاجاريه، از انقراض قاجاريه تا كودتاي 28 مرداد 1332) ، انقلاب اسلامي و ريشههاي آن، تاريخ تحولات سياسي، اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي جهان اسلام (از ميلاد پيامبر اكرم(ص) تا سال 41 هجري، از سال 40 هجري تا 227 هـ . ق، از سال 227 هـ . ق تا سقوط بغداد از قرن هفتم تا دهم هجري)، تاريخ تشيع، تاريخ تحليلي زندگاني ائمه معصومين(ع) ، تاريخ عثماني و خاورميانه، تاريخ يونان و رم، تاريخ بيزانس، تاريخ اروپا در قرون وسطي، تاريخ اروپا در قرون جديد، تاريخ اروپا از انقلاب فرانسه تا جنگ جهاني اول، تاريخ اروپا از جنگ جهاني اول تاكنون.
دانشگاه های پذیرنده : اراک ، ارومیه ، اصفهان ، الزهرا (س) – تهران ، بیرجند ، بین المللی امام خمینی (ره) قزوین ، شهید چمران – اهواز ، شیراز ، شهید بهشتی – تهران ، فردوسی – مشهد ، لرستان – خرم آباد ، یزد ، تبریز ، تربیت معلم تهران – تهران ، سیستان و بلوچستان – زاهدان.
مقاطع تحصیلی : کارشناسی
دوره ها : روزانه ، شبانه ، نیمه حضوری
دانشگاه : دولتی ، غیر انتفاعی
گرایشها :
رشته علوم ارتباطات اجتماعی
انسان قرن بيست و يكم با بشر اوليه تفاوت بسياري دارد و بايد براي برقراري ارتباط با او، بخصوص ارتباطي با نفوذ و پايدار كه با حرفها و تجربههاي تازه و ناگفته همراه باشد، به هنر و دانش پيچيده علوم ارتباطات اجتماعي مجهز بود. اين علم امروزه در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي سراسر دنيا تدريس ميشود و در كشور ما نيز با دو گرايش روزنامهنگاري و روابط عمومي، يكي از رشتههاي گروه آزمايشي علوم انساني است. گرايش روزنامهنگاري گرايش روزنامهنگاري نهال تنومندي است كه از چشمههاي هنر و ادبيات، فرهنگ و فلسفه، سياست و اقتصاد، صنعت و تكنولوژي سيراب ميشود براي همين دانشجوي اين رشته دروس تئوري و نظري مانند مباني جمعيتشناسي، مباني روانشناسي، مباني فلسفه، مباني علم اقتصاد، نظريههاي ارتباطات اجتماعي وانديشههاي سياسي در قرن بيستم را مطالعه ميكند همچنين دروسي را كه هم جنبه عملي و هم جنبه تئوري دارند مثل اصول و تكنيكهاي تهيه خبر، مصاحبه، گزارش، روش تحقيق، عكاسي خبري، صفحهآرايي و ويراستاري را آموزش ميبيند.
درسهاي اين رشته در طول تحصيل :
- دروس مشترك در گرايشهاي مختلف علوم ارتباطات:
مباني جامعهشناسي، مباني جمعيت شناسي، مباني روانشناسي، مباني فلسفه، تاريخ و تفكر اجتماعي در اسلام، مباني تاريخ اجتماعي ايران، آمار مقدماتي ، آمار در علوم اجتماعي ، زبان تخصصي ، اصول علم اقتصاد، روانشناسي اجتماعي، اصول علم سياست، كليات حقوق ، حقوق اساسي، روش تحقيق نظري، روش تحقيق عملي، نظريههاي جامعهشناسي، اصول سازمان و مديريت، سمينار مسائل سياسي و استراتژي معاصر، انديشههاي سياسي در قرن بيستم، مباني ارتباطات جمعي، ارتباطات بينالمللي، ارتباطات سياسي، ارتباطات انساني، روشهاي بررسي و تحليل پيامهاي ارتباطي، ارتباطات تصويري، نظريههاي ارتباطات اجتماعي، گرافيك و صفحهآرايي در مطبوعات، فتوژورناليسم (عكاسي خبري) ، تكنولوژي چاپ و نشر، تجزيه و تحليل برنامههاي راديو و تلويزيون، افكار عمومي و وسايل ارتباط جمعي، ارتباطات در جهان سوم، حقوق ارتباط جمعي، شيوه نگارش فارسي در مطبوعات.
- دروس تخصصي گرايش روزنامهنگاري:
اصول روزنامهنگاري ، روزنامهنگاري عملي ، ويراستاري و مديريت اخبار، روزنامهنگاري تخصصي، تاريخ روزنامهنگاري، نقد، تفسير و مقاله در مطبوعات. گرايش روابط عمومي كارشناس خوب روابط عمومي برخلاف ذهنيت عامه مردم سعي در پنهان ساختن اخبار بد ندارد همچنين وظيفهاش در بسط اطلاعاتي كه مستقيماً از سطوح بالاتر سازمان ميگيرد، خلاصه نميشود. بلكه كارشناس روابط عمومي يك مشاور است كه جريان دو طرفه ارتباطي را بين سازماني كه براي آن كار ميكند و مخاطبانش ميسر ميسازد و بر اين اعتقاد است كه رمز موفقيت يك برنامه مؤثر روابط عمومي، قابليت انتقال پيام صحيح از راه صحيح، در زمان مطلوب و به فرد صحيح است. در واقع كارشناس روابط عمومي از يك سو وظيفه آگاه كردن، خبر دادن و مطلع كردن مردم از مقاصد مديريت سازمان را بر دوش دارد و از سوي ديگر مسؤوليت ارائه مشورتهاي كارشناسانه با مديريت مؤسسه در مورد طرز تفكر مردم و گروههاي مورد توجه آن حوزه و تجزيه و تحليل افكار عمومي و بررسي جامعهشناختي گرايشها و طرز تفكرهاي مردم بر عهده او است.
- دروس تخصصي گرايش روابط عمومي:
اصول روابط عمومي ، مديريت و روابط عمومي، روابط عمومي عملي ، تكنيكهاي روابط عمومي، اقناع و تبليغ ، ارتباط با مطبوعات، ارتباطات شفاهي.
تواناييهاي لازم :
دانشجوي روزنامهنگاري بايد داراي دوازده خصيصه باشد كه اين خصايص عبارتند از:
1ـ داشتن ذوق و استعداد نويسندگي 2ـ كنجكاوي، تيزبيني و نكتهسنجي 3ـ داشتن ضريب هوشي بالاتر از متوسط جامعه 4ـ توانايي جوشش با طبقات مختلف مردم 5ـ صبر و حوصله زياد 6ـ داشتن توانايي جسمي و رواني براي دوندگيهاي اضطراري 7ـ قدرت تفكر سريع 8ـ عشق به كار خبري 9ـ مؤمن به رعايت اصول اخلاقي و داشتن تقوا 10ـ نداشتن خودبيني، غرور و تكبر، انزواجويي، سادهلوحي، تعصب فكري، فضل فروشي، گزافه گويي و تندخويي 11ـ داشتن تواناييهاي ارتباطي 12ـ داشتن حافظهاي بيش از حد متوسط جامعه. (براي مصاحبه) البته به ندرت ممكن است فردي از تمامي اين خصايص برخوردار باشد و هدف از تجسم فردي با ويژگيهاي دوازدهگانه فوق، صرفاً ترسيم تصويري ايدهآل از يك روزنامهنگار است. ويژگيهايي كه هر روزنامهنگار بايد كوشش كند تا در حد امكان به آنها دست يابد. دانشجوي روابط عمومي نيز علاوه بر ويژگيهاي لازم براي يك روزنامهنگار بايد از توان تجزيه و تحليل بالا، قدرت ريسك، توان كارهاي اجرايي و قدرت سخنوري برخوردار باشد.
موقعيت شغلي در ايران :
براساس آمار ارائه شده در فصلنامه رسانه از سال 1351 تا 1373 حدود يك هزار نفر دانشجوي علوم ارتباطات، فارغالتحصيل شدهاند و از اين تعداد تنها 60 نفر در مطبوعات مشغول به كار هستند و 940 نفر بقيه به مشاغل غيرمطبوعاتي اشتغال دارند. بدون شك عوامل بسياري در اين مسأله نقش داشتهاند اما يكي از مهمترين دلايل اين است كه تعدادي از دانشجويان در طي سالهاي فوق، رشته علوم ارتباطات را بدون شناخت لازم و از سرناچاري يا به طوري اتفاقي انتخاب كردهاند، در نتيجه آمادگي و توانايي لازم را براي حضور در مطبوعات نداشتهاند از سوي ديگر وابستگي اكثر مطبوعات آن دوران به ارگانهاي دولتي و شرايط دشوار استخدام، عامل مهمي در عدم حضور فارغالتحصيلان اين رشته در شغلهاي مربوط بوده است. البته در حال حاضر با توجه به تعدد و تنوع مطبوعات و خبرگزاريها، اكثر فارغالتحصيلان اين رشته جذب بازار كار ميشوند. فرصتهاي شغلي فارغالتحصيلان روابط عمومي نيز در حال حاضر بهتر شده است چون زماني كار روابط عمومي سازمانهاي دولتي مساوي با شيريني دادن در جشنها و پلاكارد زدن و عرض تسليت دادن در زمان سوگواريها بود اما امروزه مردم انتظارات بسياري از روابط عمومي سازمانها دارند و مايلند آنها را در جريان آخرين اطلاعات و اخبار درون سازماني قرار دهند و نظرات و ديدگاههايشان را به گوش مسؤولين سازمانها برسانند؛ كاري تخصصي كه از عهده هر فردي برنميآيد و به همين دليل سازمانها ترجيح ميدهند كه از فارغالتحصيلان روابط عمومي براي كار در اين بخش مهم و حياتي بهره ببرند.
دانشگاه های پذیرنده : علامه طباطبایی - تهران ، تهران .
مقاطع تحصیلی : کارشناسی
دوره ها : روزانه ، شبانه
دانشگاه : دولتی
گرایشها : روزنامه نگاری ، روابط عمومی .
*دانشگاه علامه طباطبایی رشته علوم ارتباطات را در دو رشته مجزای روزنامه نگاری و روابط عمومی ارائه داده است ، اما دروس این دو رشته مشابه گرایشهای یاد شده است .