مهندسی دریا – کشتی سازی
1- تعریف و هدف
این مجموعه میتواند با بکار بردن علوم مهندسی و تکنولوژی مربوط، طرح محاسبه و ساخت اجزا و سیستمهائی که اساس کار آنها سکون و حرکت در سیالات و دینامیک بالاخص در آب است کارائی لازم را به دانشجویان بدهد و آنان را آماده سازد تا در صنایع وابسته به ساخت سازه های دریایی بطور اعم و صنایع کشتی سازی بطور اخص (کشتی سازی، سازه های درونی آبی و ساحلی، شناور و سکوهای دریائی و غیره) فعالیتهای مربوط به طراحی و محاسبه اجزا و سیستمها و با مسئولیت مهندسی مربوط را عهده دار شوند و پایه لازم برای کارشناسی ارشد و دکترای و همچنین تحقیقات در مسائل فوق را دارا گردند.
2- طول دوره و شکل نظام:
طول دوره کارشناسی کشتی سازی با کارآموزی چهار سال است. کلیه دروس در 8 ترم برنامه ریزی میشود و علاوه بر دروس کارگاه و پروژه دو دوره کارآموزی در تعطیلات تابستان نیز دارد طول هر ترم 17 هفته آموزش کامل است هر واحد درسی نظری به مدت 17 ساعت و عملی بمدت 51 ساعت و کارگاهی 51 ساعت و کارآموزی بمدت 80 روز کاری در طول دو ترم تابستانی تدریس میشود.
3- واحدهای درسی:
دروس عمومی 20 واحد
دروس پایه 27 واحد
دروس اصلی 44 واحد
دروس اصلی تخصصی 18 واحد
پروژه تخصصی 3 واحد
کارگاه 1-3 3 واحد
کارآموزی 1 و 2 هر کدام 136 ساعت
دروس انتخابی 19 واحد
4- نقش و توانایی:
فارغ التحصیلان این مجموعه میتوانند در سازمانها و ارگانهای مختلف عهده دار مشاغل زیر گردند:
الف – مهندسی تولید بمنظور پیاده کردن و اجرای طرحهای اجرائی در مورد ساختمان کشتیها در کارخانجات کشتی سازی و تاسیسات کنار ساحلی بخش دولتی و خصوصی.
ب – مهندسی ناظر بمنظور نظارت بر حسن اجرای طرحهای اجرائی در مورد ساختمان کشتیها و سازه های دریائی مربوط بخشهای دولتی و خصوصی.
ج – اشتغال در وزارتخانه ها و سازمانهای دولتی که با صنایع دریائی و یا حمل و نقل دریائی ارتباط دارند.
د – همکاری با مهندسان مشاور برای انجام محاسبات در مورد ایجاد طرحهای ساختمانی شناورهای دریائی.
ﮬ - همکاری با پیمانکاران و مجریان پروژه های صنایع و حمل و نقل دریائی.
و – مشارکت در امور تحقیقاتی در زمینه های فوق الذکر و یا ادامه تحصیل در مجموعه های تخصصی کشتی سازی و سازه های دریائی.
5- دامنه و وسعت:
مجموعه کارشناسی کشتی سازی میتواند پایه و اساس دوره های کارشناسی ارشد و دکترای سازه های دریائی، کشتی سازی (از جنبه سازه ای)، آرشتیکت کشتی (از جنبه هیدرودینامیک کشتی)، و ماشین آلات اصلی و فرعی کشتی باشد.
موضوع هر یک از مجموعه های فوق الذکر می تواند بقرار زیر باشد:
الف – سازه های دریائی شامل طرح بندر، اسکله های کالاهای عمومی و نفتی، بنادر از نظر استقرار و تجهیزات و باراندازها دیگر تسهیلات دریا، موج شکن ها و دیگر وسائل حفاظت بندری، سکوهای نفتی تحقیقاتی، تجسسی و بهره برداری به کانالها و لایروبی آنها، پایانه های صدور نفت و لوله کشیهای زیرآبی مربوطه و غیره.
ب – کشتی سازی از جنبه سازه ای، طراحی و محاسبات سازه ای بدنه کشتی چه از طریق محاسبه مستقیم و چه از نظر کاربرد استانداردهای محاسباتی موسسات رده بندی مورد تحقیق قرار بگیرد و احتمالا پیشنهادهائی در مورد این استانداردهای طراحی ارائه می شود.
پ – آرشیتکت کشتی (از جنبه هیدرودینامیکی): مطالعات لازم جهت محاسبه بدنه های کشتی و سیستمهای رانشی مورد نیاز صنایع مورد تحقیق قرار گرفته و راه حلهای تحقیقاتی مناسب در این مورد ارائه میگردد.
ت – ماشین آلات اصلی و فرعی: تحقیقات لازم در مورد کاربرد ماشین آلات اصلی و فرعی کشتی انجام و سیستمهای ترکیبی ماشین آلات پیشنهاد میگردد.
1- اهمیت و دلایل تاسیس:
الف: اهمیت
اهمیت این مجموعه با توجه به موارد زیرین روشن میشود.
1- برای گردش صحیح امور مهندسی در ارگانهای موجود، حدود 1000 نفر متخصص این رشته در حال حاضر مورد نیاز میباشد که این سازمانها و ارگانها اکثرا یا فاقد این متخصصین هستند یا از متخصصین خارجی استفاده مینمایند و طبیعتا بعلت نداشتن کادر تخصص کافی نتوانسته اند نقش سازنده لازم را در خودکفائی کشور ایفا کنند.
2- سیاستهای دولت مبنی بر خودکفائی اقتصادی – صنعتی کشور در زمینه صنایع بطور اعم و صنایع و تکنولوژی دریائی بطور اخص.
3- رفع نیازهای کشور در رابطه با تامین متخصصین صنایع دریائی جهت جوابگوئی به تهیه طرح ایجاد و بهره برداری و تعمیر و نگهداری وسائل مربوط به حمل و نقل دریائی و پشتیبانی مجتمعهای تولیدی موجود و در دست ایجاد نوارهای ساحلی کشور.
4- جوابگوئی به گسترش صنایع وابسصته به اکتشاف، بهره برداری و پردازش منابع غذائی موجود در دریا که از اولویت خاص در برنامه های دولت قرار دارد.
5- جوابگوئی به گسترش صنایع وابسته به اکتشاف، بهره برداری معادن موجود در کف و بستر دریاها.
6- تجدید حیات و اشاعه فرهنگ ملی دریائی برای کشور که از جنوب و شمال به کرانه های طولانی ختم میگردد.
7- فراهم آوردن امکانات برای انجام تحقیقات علمی و اشتغال به تحصیل در رده های بالاتر.
8- تامین نیازمندیهای دفاعی دریائی کشور به منظور جامع عمل پوشانیدن به بندهای 1 تا 6 و تامین حاکمیت کشور بر دریاهای جنوبی و شمالی.
دروس پایه
ردیف | نام درس | واحد |
01 02 03 04 05 06 1-06 07 1-07 08 |
ریاضی 1 ریاضی 2 معادلات دیفرانسیل مبانی کامپیوتر و برنامه سازی محاسبات عددی فیزیک 1 آز – فیزیک 1 فیزیک 2 آز – فیزیک 2 شیمی عمومی |
4 4 3 3 2 3 1 3 1 3 |
جمع | 27 |
دروس اصلی
ردیف | نام درس | واحد |
10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 1-19 20 21 22 23 24 |
ریاضیات مهندسی مبانی مهندسی برق 1 رسم فنی و طراحی مهندسی 1 استاتیک دینامیک مقاومت مصالح 1 ترمودینامیک 1 ترمودینامیک 2 مکانیک سیالات 1 مکانیک سیالات 2 آز – مکانیک سیالات اجزای ماشین مقاومت مصالح 2 و آزمایشگاه انتقال حرارت علم مواد کنترل اتوماتیک |
3 3 2 3 3 3 3 3 3 3 1 3 3 3 3 2 |
جمع | 44 |
دروس اصلی (تخصصی)
ردیف | نام درس | واحد |
25 26 27 28 29 30 31 |
ماشینهای محرکه 1 ماشینهای محرکه 2 مهندسی دریائی 1 تکنولوژی کشتی آرشیتکت کشتی (استاتیک) آرشیتکت کشتی (دینامیک) تحلیل سازه ها |
3 2 2 2 3 3 3 |
جمع | 18 |
پروژه تخصصی و کارگاه
ردیف | نام درس | واحد |
81 82 83 84 85 86 |
پروژه کارگاه 1 (جوشکاری و ورق کاری) کارگاه 2 (ریخته گری و آهنگری) کارگاه 3 (موتور، شاسی، تعلیق) کارآموزی 1 کارآموزی 2 |
3 1 1 1 بدون واحد بدون واحد |
جمع | 6 |
دروس تخصصی (انتخابی 19 واحد)
ردیف | نام درس | واحد |
101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 |
ارتعاشات مبانی مهندسی برق 2 روشهای تولید دینامیک ماشین مهندسی دریائی 2 ساختمان کشتی تئوری جوشکاری طراحی کشتی اقیانوس شناسی مهندسی اقیانوس طراحی به کمک کامپیوتر طراحی کشتی های ویژه اتوماسیون در کشتی ها پیرایش کشتی ها مدیریت و روشهای ساخت سیستمهای دریائی اقتصاد دریائی زبان تخصصی دریائی خوردگی نقشه کشی صنعتی تاسیسات کشتی |
3 3 2 3 2 3 2 3 3 3 3 2 2 2 2 2 2 2 3 3 |
جمع | 50 |