دوره آموزشی روانشناسی کودک 2
درس اول- دیسیپلین چیست؟
به دوره دوم روانشناسی کودک خوش آمدید. مانند دوره اول، این دوره نیز ترجمه و اقتباسی است از کتاب Tout se joue avant six ans که خود ترجمه فرانسه کتاب How to parent نوشته فیتسهوک دادسون است.
در دوره اول روانشناسی کودک، پنج سال اول زندگی كودک را به ترتيب تاريخ بررسی كرديم. در این دوره به طور مفصل موضوعاتی حیاتی برای رشد او را بررسی میکنیم که نه تنها در پنج سال اول، بلکه در تمام عمرش مهم خواهند بود. مواردی چون دیسیپلین (انضباط)، خشونت و آموزش فکر کردن. در پایان نیز لیستی از اسباببازیهای مناسب برای سنین مختلف را ارائه خواهیم کرد. در این درس و پنج درس آینده دیسیپلین را بررسی می کنیم.
اما پیش از این که به سراغ دیسیپلین برویم، میخواهیم موردی را که در ابتدای دورهی اول نیز گفته بودیم را یادآوری کنیم. این دوره مانند هر مطلب دیگری که در زمینه تعلیم و تربیت اطفال نوشته شده است، به طرح مسائلی کلی در مورد فرزند شما میپردازد. هر مادری بهتر از هر کس دیگری فرزندش را میشناسد. بنابراین اگر میبینید که بعضی از بخشهای دوره با احساس مادری شما دمساز نیست، آن را کنار گذاشته و غریزه مادریتان را دنبال کنید.
دیسیپلین
قبل از هر چيز بايد منظورمان از كلمه دیسیپلین را مشخص كنيم. منظور ما از ديسيپلين تربيت كردن برای اطاعت و نظم است. ما والدين بايد هميشه به یاد داشته باشیم كه: «هدف ما از آموزشی كه به فرزندمان میدهيم چيست؟» اگر به طور جدی در اين مورد فكر كنيم، اكثريت جواب میدهیم قصد ما اين است که فرزندمان تبديل به شخص بالغی شود كه قادر به انتخاب راهی باشد كه میخواهد، بتواند رفتارش را كنترل كند و به عنوان شخصی مسئول به آزادی زندگی كند.
سرفصل دوره آموزشی روانشناسی کودک 2
- درس اول- دیسیپلین چیست؟
- درس دوم- خودانگاره
- درس سوم- تقویت خودانگاره کودک
- درس چهارم- اصول پایهای تنبیه
- درس پنجم- اجتناب از برخی روشها
- درس ششم- اجتناب از برخی روشها- ادامه
- درس هفتم- فرزند شما و خشونت
- درس: درس هشتم- خشونت-ادامه
- درس نهم- قابلیتهای اساسی برای یادگیری
- درس دهم- فکر کردن دست راست
- درس یازدهم- فکر کردن دست چپ
- درس دوازدهم- چگونه رشد زبان را در كودک برانگيزيم؟
- درس سیزدهم- اسباببازیهای خوب
- درس چهاردهم- جمعبندی و مروری بر دوره