مطالب نگارش پروپوزال ارشد و دکتری

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

یکی از فرآیندهایی که ممکن است در زمان نگارش و آماده سازی پروپوزال با آن روبرو شوید، اصلاح و برطرف کردن مشکلات پروپوزال پیش از تصویب آن است. این مرحله با عنوان بهبود و تقویت پروپوزال نیز شناخته می شود و در مطالب پیشین برای شما بیان کردیم که در فرآیند تصویب پروپوزال ممکن است 4 حالت برای پروپوزالتان اتفاق بیافتد.

1. حالت اول: تصویب پروپوزال

2. حالت دوم: تصویب پروپوزال با اصلاحات کم

3. حالت سوم: تایید پروپوزال با اصلاحات زیاد

4. حالت چهارم: ریجکت کردن پروپوزال

در فرآیند نگارش پروپوزال ممکن است با حالت دوم و سوم روبرو شوید و کمیته تخصصی دانشگاه از شما درخواست کند که قبل از تصویب و نهایی شدن یک پروپوزال اقدام به اصلاح، تقویت و بهبود محتوا در برخی بخش های مشخص کنید. پروپوزال هر دانشجو پایه و اساس کار پژوهشی وی را تشکیل می دهد و شخص نخواهد توانست بدون داشتن یک پروپوزال کامل و صحیح اقدام به نگارش و تهیه پایان نامه یا تز دکتری کند. معمولا به ندرت اتفاق میافتد که پروپوزال تهیه شده توسط دانشجو در همان ابتدا مورد تایید اساتید مشاور و راهنما قرار بگیرد و تا مرحله تصویب پیش برود. پروپوزال بارها و بارها قبل از تصویب نهایی توسط کمیته تحصیلات تکمیلی بهبود یافته و تقویت می شود. اما مهمترین دلایل برای اصلاح تقویت و بهبود پروپوزال به خاطر عوامل زیر خواهد بود:

1. انتخاب موضوع نامناسب: ممکن است موضوعی که انتخاب کرده اید تکراری، غیرکاربردی یا مشکل عدم وجود کانتریبیوشن داشته باشد. انتخاب موضوع تحقیق اصلی ترین و مهمترین بخش در نگارش پروپوزال است و دانشجو می بایست قبل از انتخاب سعی کند مقالات بسیاری را مطالعه کرده و جستجوهای زیادی را در پایگاه های مختلفی مانند ایرانداک، گوگل اسکولار، الزویر و غیره انجام دهد.

2. سولات و فرضیات غیر منطقی: در پروپوزال سوالات نامرتبط و غیرمنطقی را در ارتباط با فرآیند اجرای پژوهش مطرح کرده اید و یا فرضیات موجود در تحقیق مطابقتی با گویه ها استخراج شده ندارد و ارتباط درستی را شناسایی نکرده است.

3. گستردگی تحقیق و عدم توانایی در سنجش آن: موضوع و فاکتورهای تاثیرگذار در تحقیق آنچنان گسترده است که امکان ارزیابی و سنجش آن از طریق ابزارهای آماری موجود وجود ندارد و یا بسیار دشوار و پیچیده است.

اما چند نکته بسیار حیاتی و مهم در ارتباط با تقویت و بهبود محتوای پروپوزال وجود دارد که می بایست در بخش های مختلف اعمال شود. سعی کنید پیش از نهایی کردن نسخه اصلی پروپوزال برای تحویل به کمیته تخصصی این موارد را در پروپوزال بررسی و اعمال کنید. نکته اول تقویت محتوای پروپوزال در بخش ضرورت انجام تحقیق است و می بایست توجیه دقیقی از انجام تحقیق و انتخاب موضوع فراهم کنید. نکته دوم تقویت بخش ادبیات موضوع است که نشان دهنده تسلط شما بر مفاهیم و فاکتورهای تحقیق می باشد. نکته سوم تمرکز بر ابزار گردآوری داده ها و نحوه تحلیل اطلاعات گردآوری شده است. مخاطبان می خواهند بدانند که جامعه آماری شما در برگیرنده چه افرادی بوده و شما قصد دارید چطور از آنها اطلاعات لازم را جمع آوری کنید. بنابراین قانع کننده ترین و بهترین روش را برای این کار انتخاب کنید و حتی می توانید از نظر اساتید مشاور و راهنما نیز استفاده نمایید. و در نهایت نکته چهارم بررسی محتوا از نظر وجود مشکلات نوشتاری، ویراستاری و پلاجریسم که میتواند کیفیت نهایی پروپوزال را تا حد قابل قبولی بالا ببرد.