ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

بنابراین ژورنال ها (Journals) نه تنها وظیفه آگاهی رسانی به جامعه را به عهده دارند بلکه همواره به دنبال حل مسائل و مشکلات جامعه با ارائه راه حل های نوین هستند. پژوهش ها و تحقیقاتی که در این ژورنال ها به چاپ می رسند ممکن است در قالب مقاله، کتاب یا حتی گزارشات علمی باشند که هدف اصلی آنها بیان یک موضوع علمی به زبانی ساده و کاربردی برای افراد مختلف است. بر اساس نظر اولدنبرگ (Oldenberg) فیلسوف و دانشمند قرن 16 میلادی، هدف از انتشار یک سند علمی اشتراک دانش بین افراد مختلف و بهبود علم در یک شاخه تخصصی است.

اولین ژورنال دانشگاهی یک مجله اروپایی به نام Journal Des Scavans است که در ژانویه 1665 در فرانسه منتشر شد که به گزارشات علمی، موضوعات مذهبی و اعلامیه ها اختصاص داشت. ایده انتشار و به وجود آوردن محتوا در قالب پلتفرمی به نام ژورنال برای اولین بار توسط شخصی به نام فرانسوا مزوره (Francois Mezeray) مورخ و تاریخ شناس قرن 16 میلادی مطرح و ارائه شد اما در آن سالها و حتی توسط خود شخص فرانسوا نیز این پروژه اجرایی نشد. چند سال بعد این پروژه با موافقت شاه لوئی چهاردهم توسط شخصی به نام جین کاوسن (Jean Cusson) پیاده سازی شده و اولین ژورنال تاریخ با نام Journal Des Scavans ایجاد گردید. اولین نسخه از ژورنال در 5 ژانویه 1665 منتشر شده و 4 هدف اصلی را دنبال می کرد:

بازنگری و داوری کتاب های تازه منتشر شده در اروپا
انتشار اعلامیه های ترحیم مربوط به افراد بسیار مشهور
ارائه گزارشات تخصصی در مورد آخرین دستاوردهای علمی و هنری
بیان تصمیمات علمی و دانشگاهی، برنامه های پارلمان و دادگاه های مذهبی داخل و خارج از کشور
اولین گام در ایجاد ژورنال های علمی شاید بزرگترین گام در تحول دانش در اروپا بود که موجب افزایش آگاهی و سطح دانش مردم و افراد عامه در جامعه در مورد پدیده های مختلف شد. پیش از آن بسیاری از مردم تحت تاثیر قوانین مذهبی با مفاهیم و پدیده های علمی آشنایی کافی نداشته و آنها را اتفاقاتی ماوراء الطبیعه می دانستند که درک آنها از آگاهی بشر خارج است.

اما با گسترش و اشتراک گذاری مطالب علمی از طریق ژورنال، سطح سواد عمومی بالا رفته و بسیاری از مفاهیم برای مردم آشکار گردید. در حال حاضر طیف وسیعی از ژورنال ها با رتبه بندی ها و سطوح اعتباری مختلف در سراسر جهان در حال انتشار مباحث و مفاهیم علمی هستند که در ادامه به معرفی ویژگی ها و ماهیت آنها خواهیم پرداخت.

رتبه بندی ژورنال های داخلی و خارجی

1- مجلات بین‌المللی

مجلات یا ژورنال های بین المللی از نظر هدف و ویژگی به پنج دسته کلی تقسیم می شوند که در ادامه به معرفی آنها و ویژگی های هر کدام خواهیم پرداخت. بر اساس تعریفی که در مورد ژورنال ارائه کردیم، یک پلتفرم برای ارائه مطالب علمی و گزارشات مختلف به عموم مردم می باشد که به صورت دوره های زمانی مشخص اقدام به انتشار آنها می کند. حال ممکن است این دوره زمانی برای چاپ مقالات یا گزارشات علمی و خبری روزانه باشد (مانند روزنامه) و یا ممکن است دوره های آن شش ماهه و یکساله باشد (مانند ژورنال های علمی). ژورنال ها بر اساس انواع شامل زیر هستند:

ژورنال علمی یا دانشگاهی (Academic/Scholarly Journals): هدف اصلی این ژورنال ها فراهم کردن و ارائه مطالب علمی است که در قالب مقاله قرار می گیرند. موضوع آنها وابسته به زمینه حرفه ای ژورنال متفاوت بوده و به یک رشته علمی خاص مربوط می شود و در برخی مواقع ممکن است چند رشته ای (Interdisciplinary) باشند. این ژرونال ها معمولا یک مرحله داوری تخصصی قبل از چاپ را دارند و معمولا از طریق پایگاه های اینترنتی به صورت آنلاین در اختیار مخاطبان قرار می گیرد. نحوه دریافت آنها نیز ممکن است بسته به سیاستهای ژورنال به صورت رایگان یا پولی باشد.
ژورنال های تجاری (Trade Journals): مجلاتی هستند که به ارائه گزارشات تخصصی در مورد روندهای اقتصادی در صنایع مختلف، محصولات و تکنولوژی های جدید و یا معرفی کسب و کارهای نوین در هر صنعت می پردازند. موضوع و حوزه تخصصی فعالیت این ژورنال ها ارائه گزارشات کاربردی در زمینه های صنعتی، تجاری و اقتصادی است. این ژرونال ها فرآیند های داوری تخصصی قبل از چاپ ندارند و به صورت نسخه هارد کپی یا همان چاپی و آنلاین در اختیار مخاطبان قرار می گیرد. از جمله معروف ترین ژورنال های تجاری می توان به Advertising age, drug topics اشاره کرد.
ژورنال های اطلاعات عمومی (Current Affairs/opinion Journals): ژورنال های اطلاعات عمومی به ارائه گزارشات دقیق و جامع بدون بحث های علمی در یک موضوع مشخص می پردازند. طیف وسیعی از موضوعات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی را دربر می گیرد که در برخی مواقع ممکن است با پیش داوری ها و تعصبات نگارنده همراه باشد. این مجلات فاقد داوری بوده و گزارشات به محض دریافت چاپ می شوند که نسخه های چاپی و آنلاین آنها در کتابخانه ها و دفاتر عرضه روزنامه یا دانشگاه ها در اختیار عموم قرار می گیرد. ار جمله این ژرونال ها می توان به Current affairs bulletin یا Times Sydney اشاره کرد.
مجلات سرگرمی (popular Magizine): تمامی اطلاعات و محتوای ارائه شده در این مجلات از نوع سرگرمی بوده و گزارشاتی تحلیلی و علمی در آن مشاهده نمی شود. موضوعات و حوزه فعالیت این ژورنال ها تماما مسائل مربوط به جامعه بوده و از جذابیت و محبوبیت بالایی بین مخاطبان برخوردار هستند. در این ژورنال ها هیچگونه فرِآیند داوری تخصصی و علمی وجود ندارد ولی ممکن است محتوای مطالب پیش از چاپ توسط سردبیر یک بررسی مقدماتی شود.

اینگونه مجلات به صورت آنلاین در وبسایت های مختلف و به صورت نسخه چاپی در سوپرمارکت ها و دفاتر روزنامه در اختیار عموم قرار می گیرند. از جمله این مجلات می وان به Readers Digest یا New Idea اشاره کرد.
روزنامه (Newspaper): شاید درک آن برای بسیاری از افراد دشوار باشد اما روزنامه ها نیز به نوعی یک ژورنال محسوب می شوند که به صورت مداوم و روزانه اقدام به انتشار اخبار و پوشش رویدادها می کند. همانطور که میدانید حوزه فعالیت ژورنال ها پیرامون پوشش اخبار سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، علمی، فرهنگی و هنری در تمامی زمینه های داخلی و بین الملل است.

روزنامه ها برای انتشار مطالب معمولا فرآیند داوری تخصصی همانند ژورنال های دانشگاهی ندارند و مطالب پس از یک بررسی کلی برای چاپ ارسال می شوند.
در این بخش قصد داریم از میان انواع مختلف ژورنال به بررسی ژورنال های دانشگاهی و علمی پرداخته و انواع آن را مورد بحث و بررسی قرار دهیم.

1-1- مجلات تامسون رویترز (ISI):

موسسه اطلاعات علمی یا به اختصار ISI که مخفف Institute for scientific information است، یک پایگاه علمی بزرگ در زمینه چاپ مقالات می باشد که ژورنال های بسیاری زیادی را زیرمجموعه خودش دارد. این موسسه برای اولین بار توسط شخصی به نام یوجین گارفیلد در سال 1956در فیلادلفیا آمریکا پایه گذاری شد که از ابتدا رسالت تحلیل و آنالیز (Scientometric) محتوای علمی چاپ شده در سطوح بین الملل را بر عهده داشت. در ابتدای امر نام موسسه Documation بود که بعدها بعلت تغییر مالکیت در سال 1992 توسط Thomson Corporation نام آن به Thomson ISI تغییر پیدا کرد.

با گذشت زمان و تغییر مالکیت مجدد و همچنین تغییر نام آن به Web of Knowledge و Web of Science و در نهایت Clarivate Analytics در فوریه سال 2018 همچنان فرآیند سایتیشن و ایندکس (Indexing) مجلات علمی ادامه دار بود. فرآیند ایندکس ژورنال های زیر نظر پایگاه ISI شامل ایندکس سایتیشن علمی (SCI (Science Citation Index، ایندکس سایتیشن علوم اجتماعی (SSCI (Social Science Citation Index و ایندکس سایتیشن هنر و علوم انسانی (AHCI (Art and Humanities Citation Index می شود. بر اساس گزارش منتشر شده در 24 فریه 2017 پایگاه علمی WOS بیش از 12000ژورنال با ایمپکت بالا و 160000 مجله کنفرانسی (Conference Proceeding) را پوشش می دهد.

برای اینکه بتوانید اطلاعات جامعی در مورد ژورنال های زیر نظر وب گاه WOS بدست آورید می توانید به آدرس زیر مراجعه کرده و نام، کلیدواژه یا ISSN ژورنال مورد نظرتان را در در بخش سرچ بار وارد کرده و اطلاعات مجله را مشاهده نمایید :

http://ip-science.thomsonreuters.com/mjl

2-1- مجلات اسکوپوس (Scopus):

نمایه اسکوپوس (Scopus) یک پایگاه استنادی از زیر مجموعه های نشریه بسیار سرشناس الزویر (Elsevier) است که در سال 2004 ایجاد شد. پایگاه داده اسکوپوس بیش از 36000 مجله را در خود جای داده است که از این میان بیش از 13000 ژورنال غیر فعال هستند. مجلات اسکوپوس با داوری های بسیار تخصصی (Peer Review) در گرایش ها و زمینه های مختلف علمی از جمله علوم اجتماعی، انسانی، مدیریت، و غیره در بسیاری از کشورهای جهان به فعالیت های علمی و پژوهشی مشغول می باشند.

از جمله انواع مختلف ژورنال های اسکوپوس می توان به ژورنال های منتشر کننده کتاب (Book Series)، ژورنال های دانشگاهی (Academic Journals)، ژورنال های تجاری (Trade Journals) اشاره کرد. تمامی ژورنال هایی که زیر نظر پایگاه علمی اسکوپوس فعالیت می کنند به صورت مداوم و سالانه مورد بررسی و ارزیابی محتوایی قرار می گیرند تا از کیفیت بالای علمی و محتوایی آنها اطمینان حاصل شود.

هر نویسنده ای که در ژورنال های اسکوپوس اقدام به انتشار و چاپ مقاله می کند یک پروفایل اختصاصی دریافت می کند که بر مبنای آن برای شخص نگارنده اطلاعات مربوط به رفرنس دهی، کتاب شناسی (Bibliography)، افیلیشن (Affiliation)، تعداد سایتیشن ها و اطلاعات دقیقی در مورد H-Index فراهم می کند.

برای ورود به صفحه اختصاصی نویسندگان، مشاهده رتبه بندی ژورنال های اسکوپوس و همچنین لیست ژورنال های نمایه شده می توانید به آدرس زیر مراجعه نمایید:

https://www.scopus.com/

3-1- پایگاه علمی پابمد (PubMed):

پابمد (PubMed) یک موتور جستجوی رایگان و سریع است که به پایگاه علمی مدلاین (MedLine Database) دسترسی دارد. پایگاه علمی مدلاین (MedLine Database) منتشر کننده مقالات مختلف در حوزه مرتبط با پزشکی، زیست شناسی و در کل زیرمجموعه های رشته علوم تجربی می باشد. پایگاه علمی پابمد برای اولین بار 24 سال قبل توسط کتابخانه ملی پزشکی آمریکا در ژانویه 1996 با هدف انتشار دستاوردهای علمی در حوزه علوم تجربی و پزشکی ایجاد گردید.

یکی از تفاوت های بارز ژورنال های زیر نظر پابمد با سایر پایگاه های علمی این است که در بیشتر مواقع امکان دسترسی ساده، رایگان و سریع به متن اصلی مقالات را فراهم می کند. بر اساس آمار منتشر شده در مورد پایگاه علمی پابمد، بیش از 21 میلیون از مقالات منتشر شده در ژورنالهای زیر نظر این موسسه به صورت کاملا رایگان در اختیار مخاطبان قرار گرفته است واین در حالی است که هر ساله چیزی بالغ بر 1 میلیون مقاله جدید به این پایگاه اضافه می شود.

یکی از جذابترین و محبوب ترین موضوعات برای چاپ مقاله در ژورنال های زیر نظر پابمد (PubMed)، موضوع سرطان است که بیش از 12 درصد از کل مقالات چاپ شده در این پایگاه را به خود اختصاص می دهد. از جمله موضوعات جذاب دیگر می توان به شیمی و بیماری های ویروسی اشاره کرد.

برای مشاهده لیست ژورنال های نمایه شده در پابمد (PubMed) و مشاهده اطلاعات مربوط به آنها می توانید به آدرس زیر مراجعه کنید:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/

4-1- مجلات پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC):

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (Islamic World Science Citation Center) که در اصطلاح به نام ژورنال های ISC در جوامع دانشگاهی شناخته می شود برای اولین بار در سال 2008 در کشور باکو با همکاری تصمیم گیرندگان کشورهای اسلامی ایجاد شده و تمامی موسسات و مراکز علمی در کشورهای اسلامی متعهد به همکاری با این پایگاه استنادی بزرگ شدند. آمارها نشان می دهد که در حال حاضر بیش از 50 کشور اسلامی همکاری فعالانه ای با پایگاه استنادی علوم جهان اسلام دارند. شورای گسترش آموزش عالی در کشور در سال 87 برای تاسیس و راه اندازی این پایگاه یک موسسه مستقل با سیاستها و اساسنامه جداگانه در نظر گرفت و هدف اصلی این سازمان تبدیل شدن به یکی از معتبرترین پایگاه های استنادی جهان در کنار ISI , SCOPUS می باشد.

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام پس از گذشت 12 سال از زمان تاسیس جایگاه بسیار مناسبی را در جهان پیدا کرده و بعد از ISI, SCOPUS تبدیل به یکی از برجسته ترین پایگاه های جهان شده است. این پایگاه سه گزارش متفاوت برای مجلات زیر نظر خودش برای زبان های فارسی، انگلیسی و عربی ارائه می دهد که به ترتیب عبارتند از PJCR, EJCR and AJCR. در سایت این پایگاه استناد اطلاعات بسیار گسترده و وسیعی در زمینه شاخه های علمی، مقالات جدید، ترندهای جهانی، برترین مقالات در هر یک از زبان های عربی، فارسی و انگلیسی قابل دانلود و مشاهده است.

برای مشاهده اطلاعات ذکر شده می توانید به آدرس اینترنتی زیر مراجعه کنید:

https://isc.gov.ir/fa

2- مجلات داخلی

معاونت پژوهشی و فناوری یکی از سازمان های زیر مجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری اطلاعات است که به طور مداوم و پیوسته به بررسی و رصد فعالیت های علمی و پژوهشی در کشور مشغول بوده و همه ساله لیستی از ژورنال های معتبر داخلی را معرفی می نماید. به طور کلی سه دسته مجله در داخل کشور وجود دارد که تنها یک مورد آن یعنی علمی و پژوهشی از اعتبار بسیار بالاتری نسبت به سایرین برخوردار است که در ادامه به توضیح هر یک از آنها خواهیم پرداخت.

از میان مجلات علمی و پژوهشی نیز آن دسته از ژورنال هایی که به نام وزارتین شناخته می شوند کیفیت و اعتبار بسیار بالاتری خواهند داشت. منظور از وزارتین نیز مجلاتی هستند که مورد تایید سه ارگان حوزه علمیه، وزارت علوم و وزارت بهداشت می باشند.

1-2- مجلات علمی-پژوهشی:

هر تحقیقی که به دنبال جستجوی حقایق، کشف بخشی از معارف و انتشار آن در میان مردم است به نوعی علمی و پژوهشی نام دارد. همانطور که از محتوای این عبارت قابل استنتاج است، مقالاتی که به پژوهش در یک شاخه علمی پرداخته و روابطی کاربردی را اکتشاف می کنند که در نهایت نتایج آن می تواند برای جامعه سودمند و مفید باشد. بسیاری از این مقالات به کشف و بسط دانش در یک حوزه علمی خاص اختصاص یافته و برخی دیگر به قصد حل مشکلی در جامعه تدوین و نگارش می شوند اما به طور کلی این پژوهش های علمی می بایست به صورت کاملا نظام مند نگارش شده و از نوآوری و اصالت بالایی برخوردار باشند.

چرا که این مجلات بالاترین سطح علمی و کیفی را در کشور داشته و مخاطب عمده آنها اساتید و صاحب نظران دانشگاهی، مدیران کسب و کارها و دانشجویان تحصیلات تکمیلی میباشند. مقالات به چاپ رسیده در این مجلات همواره می بایست یکی از بالاترین سطوح کیفی در زمینه ادبیات موضوع، روش تحقیق و بحث و نتیجه گیری را داشته باشند چرا که فرآیندهای داوری و بررسی بسیار دشوار، طولانی و پیچیده ای دارند.

همانطور که پیشتر بیان کردیم معاونت پژوهشی و فناوری وزارت علوم به صورت دوره ای و مداوم این مجلات را بررسی و نمایه می کند و در صورت وجود مشکل در کیفیت مقالات به چاپ رسیده سریعا ژورنال سلب امتیاز شده و لیست آن به عنوان مجلات نامعتبر منتشر می شود.

برای مشاهده لیست مجلات علمی-پژوهشی وزارتین و همچنین مجلات نامعتبر می توانید به آدرس زیر مراجعه کرده و در بخش نشریات، اطلاعات موردنظرتان را مورد بررسی بیشتر قرار دهید.

http://www.hsu.ac.ir/

2-2- مجلات علمی-ترویجی:

همانطور که از نام آن مشخص است مجلات علمی-ترویجی به انتشار، بسط و گسترش دانش در یک حوزه خاص یا در یک شاخه علمی در جامعه کمک می کنند. این مقالات با ارائه تعاریف علمی به زبانی کاملا ساده و قابل فهم، افراد جامعه را با مفاهیم تخصصی آشنا کرده و سطح آگاهی افراد در مورد موضوعات مختلف را بالا می برند. مقالات علمی-ترویجی بر پایۀ جابجایی، تلفیق، و ترکیب دانش موجود تهیه می‌شوند و معمولاً به روشن شدن زوایای مساله‎ ای کمک می‎نمایند.

مقالات علمی-ترویجی سعی دارند با خلاصه سازی، ترکیب و در نهایت نتیجه گیری یک دید جدید به دانش کنونی افزوده و مفاهیم پیچیده را شفاف و قابل فهم نمایند. مقالات علمی-ترویجی با توجه به محتوا و ماهیت پژوهش به چند دسته کلی تقسیم می شوند که هریک از آنها از ویژگی های خاصی برخوردار است که می‎توان به مقالات مروری، تدوینی، ترجمه ای، تحلیلی اشاره کرد.

این مقالات از نظر کیفیت و محتوا از مقالات علمی-پژوهشی پایین تر هستند لذا فرآیند داوری، پذیرش و چاپ در این ژورنال ها ساده تر بوده و سریعتر به نتیجه خواهد رسید. البته باید توجه داشته باشید که امتیاز علمی مقالات علمی-ترویجی از علمی-پژوهشی بسیار کمتر بوده و ممکن است تاثیر زیادی در بهبود رزومه شغلی یا تحصیلی فرد نداشته باشند.

با توجه به موارد ذکر شده می توان گفت اساتید، مدیران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی کمتری جذب اینگونه مقالات شده و بیشتر مخاطبین آن افراد با سطح دانش عمومی هستند.

3-2- مجلات علمی-تخصصی:

مجلات علمی-تخصصی معمولاً وابسته به برخی سازمان‌ها و نهادهای خاص بوده و مباحث تخصصی در یک زمینه را مطرح می‌کنند و نویسندگان مختلف می‌توانند مطالب خود را برای این مجلات ارسال کنند. نکته قابل توجه در مورد این نوع مجلات این است که مجلات علمی-تخصصی معمولاً هیچ گونه امتیاز و مجوز علمی را از ارگان‌های زیربط مانند وزارت علوم تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، و یا حوزۀ علمیه دریافت نکرده‌اند و صرفاً به‌ منظور اطلاع رسانی و بالا بردن آگاهی‌های قشر خاصی از افراد جامعه در زمینه‌های تخصصی به چاپ مطالب می‌پردازند. مانند مجله علمی-‌تخصصی رشد که وابسته به وزارت آموزش و پرورش بوده و به فعالیت در زمینۀ مباحث آموزشی می‌پردازد.

4-2- همایش‌ها و کنفرانس‌ها:

همایش‌ها و کنفرانس‌های علمی-پژوهشی، از نظر سطح برگزاری در سطوح مختلف منطقه‌ای، ملی، بین‌المللی و دانشجویی برگزار می‌شوند. برای این که کنفرانس در هر یک از رده‌های فوق قرار بگیرد، باید دارای ویژگی‌های خاصی باشد.

از نظر تعریف عمومی می‌توان گفت که همایش، گردهمایی است رسمی، متشکل از متخصصین و افراد با تجربه که در آن ضمن طرح تازه‌های علمی، نتایج تحقیقات و پژوهش‌های انجام شده در موضوع علمی مشخص به‌ صورت ارائه مقاله، سخنرانی و پوستر برگزار می‌گردد و نتایج و دستاوردهای کنفرانس، به‌ صورت عمومی و رسمی منتشرمی گردد.

کنگره دارای سخنرانان متعدد بوده و به‌ صورت دوره ای از یک تا پنج سال یک‌ بار تکرار می‌گردد. طول مدت کنگره معمولاً سه روز یا بیشتر می‌باشد. برای برگزاری هر کنگره تشکیل تعدادی کمیتۀ تخصصی ضرورت دارد.

از نظر نام‌گذاری از واژه‌های متعددی مانند کنفرانس، همایش، گردهمایی، سمینار، کنگره، و سمپوزیوم استفاده می‌شود که از نظر فنی و اجرایی در حال حاضر در کشور ایران هیچ تفاوتی در این عناوین وجود ندارد و تعریف دقیق و مشخصی برای این واژه‌ها انجام نپذیرفته است. لذا از نظر برگزاری، به‌ صورت مشخص و صریح می‌توان گفت که هیچ تفاوتی بین انتخاب واژه‌ها و عبارات فوق وجود ندارد و استفاده از عنوان کنگره، نشان‌دهندۀ بزرگ‌تر بودن یا کوچک‌تر بودن و یا سطح اعتبار نیست.

در پایگاه مرجع برگزاری کنفرانس‌ها نیز، از کلیه عبارات فوق برای اشاره به یک جمع علمی استفاده می‌شود.

1-4-2- همایش‌ها و کنفرانس‌های بین‌المللی:

مصادیق عینی بین‌المللی شدن یک کنفرانس عبارتند از:

محورهای کنفرانس صرفا متمرکز بر معضلات داخلی نباشد.
انجمن‌ها و تشکل‌های بین‌المللی، کنفرانس را همراهی کرده باشند.
درصدی از مقالات از خارج از کشور ارسال شده باشد.
زبان رسمی کنفرانس، انگلیسی باشد.
کتاب مجموعه مقالات، انگلیسی باشد.
مستندات تبلیغاتی انگلیسی هم‌ارز مستندات تبلیغاتی فارسی باشد.
در نشریات معتبر بین‌المللی آگهی کنفرانس درج گردد.
کارگاه‌های آموزشی توسط متخصصان غیرداخلی ارائه گردد.
کنفرانس، شرکت‌ کنندۀ غیر ایرانی داشته باشد.
عنوان کنفرانس در وب سایت‌ها و دایرکتوری‌های بین‌المللی قرار گیرد.
کنفرانس، حامیان رسانه‌ای بین‌المللی هم داشته باشد.
کنفرانس، داوران بین‌المللی هم داشته باشد.
وب‌سایت کنفرانس هم بخش فارسی و هم انگلیسی داشته باشد.
2-4-2- همایش‌ها و کنفرانس‌های ملی:

کنفرانس‌هایی که از نظر علمی و دریافت مقالات یا شرکت‌کنندگان جنبۀ کشوری داشته و برگزارکنندگان آن حداقل در سطح منطقه‌ای فعالیت نموده و یا نتایج آن در سطح ملی قابل ارائه شده باشد، ملی خواهد بود.

نکته قابل ذکر این است که ارزش و اعتبار همایش‌های بین‌المللی بیشتر از همایش‌های ملی است.

برای مشاهده لیست کنفرانس های داخلی می توانید به سایت زیر مرجعه نمایید:

http://www.iranconferences.ir/

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

حساب کاربری LinkedIn
من اخیراً ایمیلی از یک پروفسور دریافت کردم که پرسید آیا فکر می‌کنم ایجاد پروفایل لینکدین در جایگاه شغلی آینده‌اش معنی‌دار است؟ پاسخ ساده من: "بله و بله!"
پس توصیه می‌کنم هر چه زودتر در دوران تحصیلی خود، پروفایل لینکدین خود را ایجاد کنید. استفاده از این پلتفرم برای مقاصد حرفه‌ای لذت‌بخش است و در هر جستجوی شغلی کمک بزرگی به شما می‌کند. برای اینکه امروز در دانشگاه موفق شوید، باید مشخصات خود را به‌روزکنید و کار و دستاوردهای خود را به جامعه علمی جهانی نشان دهید؛ فرقی نمی‌کند که کاندیدای دکترا، فوق دکترا یا دانشمند با سابقه هستید.
معرفی لینکدین
لینکدین بزرگ‌ترین شبکه حرفه‌ای  و تخصصی دنیا در اینترنت است. این شبکه در سال 2002 توسط رید هافمن و یک تیم 10 نفره ساخته شده است. امروزه لینکدین بیش از 757 میلیون کاربر را از سراسر جهان در خود جای داده است. شما می‌توانید از لینکدین برای یافتن شغل یا موقعیت مناسب، ارتباط و تقویت روابط حرفه‌ای و یادگیری مهارت‌هایی که برای موفقیت در حرفه خود نیاز دارید استفاده کنید. می‌توانید از طریق دسک‌تاپ، برنامه تلفن همراه LinkedIn، تجربه وب تلفن همراه یا برنامه موبایل Android LinkedIn Lite به LinkedIn دسترسی پیدا کنید.
لینکدین یک شبکه اجتماعی فوق حرفه‌ای بوده که به‌شدت در حال رشد است و اکثر آدم‌های حرفه‌ای در این شبکه اجتماعی فعال هستند. پروفایل "LinkedIn"، مانند یک روزمه کاری است که در آن شما اطلاعات تحصیلی خود را برای نمایش، به دیگران وارد می‌نمایید. پروفایل لینکدین می‌تواند با نمایش داستان حرفه‌ای منحصربه‌فرد خود از طریق تجربه، مهارت‌ها و تحصیلات به شما کمک کند فرصت‌های بهتری را به‌دست‌آورید. همچنین می‌توانید از LinkedIn برای سازمان‌دهی رویدادهای آفلاین، پیوستن به گروه‌ها، نوشتن مقاله، ارسال عکس‌ها و ویدیوها و موارد دیگر استفاده کنید.1
چرا لینکدین؟
لینکدین رسانه‌های اجتماعی را از عرصه شخصی به عرصه حرفه‌ای تبدیل کرده است. این ترکیب عالی از اشتراک‌گذاری محتوای حرفه‌ای و شبکه‌سازی را با ویژگی‌های معمولی یک پلتفرم رسانه‌های اجتماعی، به‌عنوان‌مثال فالو کردن، لایک کردن و نظر دادن ارائه می‌دهد.
چیزی که ما در مورد لینکدین دوست داریم این است که ما را از چیزهای بی‌اهمیت معمولی در امان نگه می‌دارد. فیس بوک، انبوهی از پست‌ها را در جستجوی کمی اطلاعات معنادار غربال می‌کند. من لینکدین را کاملاً محدود به زمینه‌های موردعلاقه خود (که توسعه شغلی محققان است) راه‌اندازی کرده‌ام و برای من، این‌یک راه عالی برای آگاه بودن از آنچه در رشته من می‌گذرد است و فرصت‌های خوبی برای همکاری با همتایان ارائه می‌دهد.1
تصور غلط که لینکدین برای صنعت است!
از منظر جهانی، پژوهش امروز نیز یک «صنعت» است. تنها در کشورهایOECD 5 میلیون محقق (کارمند تمام‌وقت) وجود داشت، گزارش یونسکو در سال 2013 این ارقام جهانی را حدود 7.7 میلیون برآورد کرد. در سال 2013 (یونسکو 2013، OECD 2020). تحقیقات بسیار بین‌المللی و به‌هم‌پیوسته است، بنابراین دانستن آنچه فراتر از محل کار شما در حال رخ دادن است ضروری است.2
عالی بودن کافی نیست!
شما ممکن است نابغه‌ای باشید که کارهای بسیار مهمی انجام می‌دهید؛ اما فرض نکنید که خودبه‌خود شما به یک دانشمند شناخته‌شده بین‌المللی تبدیل می‌شوید. شما به‌طور عجیبی توسط دانشمندان دیگر شناخته نخواهید شد. یک امید رایج در میان ECR ها این است که اگر آن‌ها فقط علم درخشانی را انجام دهند، دیر یا زود کسی به آن‌ها شغل پیشنهاد می‌دهد. نیازی به گفتن نیست، اگر این رویکرد شماست، ممکن است تا پایان عمرتان صبر کنید تا موقعیتی را به دست آورید. در عوض، به شاخ زدن خود عادت کنید و مطمئن شوید که دانشمندان دیگر می‌دانند چه‌کار می‌کنید. همان‌طور که شخصی به ما می‌گفت: "خوب باش و بگو".
هنوز کاملاً متقاعد نشده‌اید؟ تمایلی به انجام تلاش لازم ندارید؟ در ادامه، 5 دلیل را به اشتراک می‌گذاریم که چرا باید حتماً به‌عنوان یک دانشمند پروفایل لینکدین داشته باشید و چگونه می‌توانید از مزایای آن برای آینده شغلی خود بهره ببرید.
5 دلیل اصلی برای استفاده از لینکدین
شماره 1: اخبار مربوط به تحقیقات و فعالیت‌های خود را به اشتراک بگذارید!
پست کردن در لینکدین یک راه راحت برای به اشتراک گذاشتن اخبار حرفه‌ای است (مثلاً آخرین پذیرش مقاله، گذراندن بررسی سالانه دکترا، دعوت به صحبت در یک رویداد علمی). هنگامی‌که با دانشمندان دیگر در تعامل هستید (همکاری‌های جدید، برنامه‌های آموزشی مشترک) یا در حال انجام خدماتی به جامعه دانشگاهی هستید (پیوستن به یک گروه کاری Eurodoc، تبدیل‌شدن به نماینده ECR موسسه خود) به دیگران اطلاع دهید. به‌طور خلاصه: آنچه را که دوست دارید و آنچه را که مربوط به همکاران خود می‌دانید به اشتراک می‌گذارید.
خروجی تحقیقات شما همان چیزی است که در درجه اول باید به اشتراک بگذارید و همان‌طور که تام مورکون (2020) اشاره می‌کند: «پست کردن پیوندها به تحقیق شما نه‌تنها خوانندگان بیشتری را برای کار مهم شما به ارمغان می‌آورد، بلکه پروفایل شما را نیز بهبود می‌بخشد تا به بازدیدکنندگان درک فوری از ویژگی‌های خاص تخصص پژوهشی شما بدهد.» اما نه‌تنها می‌توانید پیوندها یا پیام‌های کوتاه ارسال کنید، بلکه می‌توانید مقالات کوتاه یا خلاصه‌هایی را منتشر کنید که می‌توانند توسط دیگران دانلود شوند. پست کردن درباره تحقیقات خود در لینکدین دید شما را افزایش می‌دهد و در نتیجه تأثیر شما را بر دنیای علمی افزایش می‌دهد.3
شماره 2: دانشمندان هم‌رشته خود را دنبال کنید!
البته که ما در مورد فعالیت‌های دیگران و آنچه در اطرافمان می‌گذرد (نزدیک خانه و همچنین در سطح جهانی) نیز کنجکاو هستیم. لینکدین یک راه عالی برای دنبال کردن افراد متخصص در منطقه شما یا کل گروه‌های کاری، آزمایشگاه‌ها یا مؤسسات است. افراد موردنظر خود را دنبال کنید و به‌این‌ترتیب پست‌های آن‌ها را در صفحه خبری خود دریافت خواهید کرد. به این ترتیب هیچ دستاورد جدیدی را از رقبا و همتایان خود از دست نمی‌دهید.
این روش بسیار سریع‌تر نسبت به شرکت در کنفرانس‌ها یا فقط دنبال کردن نشریات است که صرفه‌جویی در زمان ارزشمند شما را به ارمغان می‌آورد.
شماره 3: ارتباط با دانشمندان و محققان دیگر!
وقتی صحبت از ایجاد روابط جدید می‌شود، قدرت لینکدین را دست کم نگیرید. هر زمان که با شخص جدیدی ملاقات کنم در یک رویداد زنده یا کنفرانس مجازی، از او دعوت می‌کنم تا بعداً با او یک "ارتباط" (connection) برقرار کنم. آنچه که در یک محیط سنتی، انتقال کارت ویزیت بود، اکنون با درخواست «ارتباط» انجام می‌شود. این یک راه ارتباطی مهم است زیرا می‌توانید پیام‌های مستقیمی را برای کسانی که در شبکه شما جزو "ارتباطات اول" هستند تنها در چند ثانیه ارسال کنید.
به‌عنوان یک ECR، هر زمان که با افراد مهمی ملاقات می‌کنید چه رئیس دانشگاه خودتان، چه همکارانی که در یک پذیرایی با آن‌ها برخورد می‌کنید یا یک دانشمند کلیدی در رشته شما که در طول یک جلسه همایشی به‌طور خلاصه با شما صحبت کرده است، می‌توانید بعدازآن از آن‌ها برای ایجاد ارتباط درخواست ارسال کنید و این نیز به این معنی است که آن‌ها اگر قبول کنند، پروفایل شما را خواهند دید.
این عملکرد یک راه عالی برای ایجاد یک شبکه معنادار با دیگر متخصصان بین‌المللی در طول سال‌ها ارتباط است. این‌ها کسانی هستند که شما را می‌شناسند، با شما در ارتباط خواهند بود و اخبار مهم را با شما به اشتراک می‌گذارند.
شماره 4: پروفایل خود را بسازید تا نشان دهید دیدگاهتان چیست!
ویژگی نهایی لینکدین این است که می‌توانید پروفایل حرفه‌ای خود را تنظیم کنید و آن را به‌عنوان نوعی رزومه کوتاه آنلاین در نظر بگیرید. پروفایل شما از متن "درباره ما"، تجربه حرفه‌ای قبلی، حرفه فعلی، تحصیلات و توصیفات شما تشکیل‌شده است. با پروفایل خود، به جهان نشان می‌دهید که چه کسی هستید. این پروفایل به شما فرصتی منحصربه‌فرد می‌دهد تا تجربیات و دستاوردهای قبلی و همچنین وظایف و مسئولیت‌های فعلی را به نمایش بگذارید و بدین ترتیب به هرکسی که به آن نگاه می‌کند بینشی از مسیر حرفه‌ای شما می‌دهد. پروفایل شما نه‌تنها هنگام دعوت از "ارتباطات " جدید مفید است، بلکه زمانی که شروع به دنبال کردن قرار ملاقات بعدی خود در داخل یا خارج از دانشگاه می‌کنید بسیار مهم است. کارفرمایان پروفایل لینکدین شما را بررسی می‌کنند و یک پروفایل ضعیف یا ناموجود باعث می‌شود که فرصت شغلی بعدی که می‌تواند برایتان به وجود بیاید، به راحتی از دست برود.
درنهایت، پروفایل شما کمک می‌کند تا "برند" خود را بسازید و آنچه را که به‌عنوان یک دانشمند برای آن ایستاده‌اید، نشان دهید. مطمئن شوید که پروفایل شما به‌روز است و آنچه را که می‌خواهید نشان دهید را دقیقا همان را نشان می‌دهد.
شماره 5: اطلاعیه‌های شغلی را دریافت کنید!
در لینکدین، می‌توانید برای اعلان فرصت‌های شغلی ثبت‌نام کنید تا یک ایمیل هفتگی با آگهی‌های شغلی که در حوزه تخصصی شما ارائه می‌شود، دریافت کنید. نکته خوب این است که شما آنچه را که به آن علاقه دارید مشخص می‌کنید، بنابراین می‌توانید از مرور صدها پستی که به شما مرتبط نیستند اجتناب کنید. که زمان و حوصله زیادی برای خود می‌خرید. از طرف دیگر، در صورت تمایل، می‌توانید پایگاه داده پست‌های شغلی LinkedIn را جستجو کنید. درهرصورت، عادت کردن به دنبال کردن و مرور آگهی‌های شغلی صنعت یا رشته دانشگاهی خود، دید کلی بهتری از تعداد و انواع مشاغلی که ممکن است در یک منطقه خاص، در یک کشور خاص یا حتی در سطح جهانی برای شما در دسترس باشد، به شما بدهد.
آیا لینکدین برای محققان مفید است؟
تمرکز قوی لینکدین بر محتوای کسب‌وکار و اشتغال گرا در میان سایت‌های رسانه‌های اجتماعی غیرمعمول است و می‌تواند استفاده از آن را برای اهداف آکادمیک به یک پلت فرم ارزشمند تبدیل کند. استفاده از LinkedIn برای ترویج مؤثر تحقیقات شما به یک استراتژی متفاوت نیاز دارد. وقتی لینکدین با موفقیت به کار گرفته شود، این پتانسیل را دارد که تحقیقات شما را به مخاطبان شرکتی که احتمال کمتری دارد در دیگر پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی فعال باشند، منتقل کند.
هنگام در نظر گرفتن نوع محتوای مناسب برای ارسال در لینکدین، مهم است که به پست کردن مطالب مربوط به "کسب‌وکار " یا "اشتغال " به‌عنوان مفاهیمی متمایز از تحقیقات آکادمیک محدود نشوید. خروجی تحقیق شما محتوای اولیه‌ای است که به دنبال تبلیغ آن هستید و بنابراین می‌توان آن را به‌عنوان یک سرویس یا محصول برای اهداف لینکدین در نظر گرفت. ارسال پیوند به تحقیقات شما نه‌تنها خوانندگان بیشتری را برای کار مهم شما به ارمغان می‌آورد، بلکه پروفایل شما را نیز ارتقا می‌دهد تا به بازدیدکنندگان، دید سریع‌تر از تخصص پژوهشی خاص شما بدهد. پیوندهای تحقیق شما می‌تواند با ترکیب یک نقل‌قول کلیدی، یک چکیده مختصر از مقاله و مجموعه‌ای از هشتگ های مرتبط باشد. استفاده از هشتگ در لینکدین حتی برای اطمینان از تأثیر محتوای شما نسبت به توییتر حیاتی‌تر است. شما نه‌تنها باید از هشتگ‌های عمومی استفاده کنید، بلکه باید هشتگ‌هایی را که مختص حوزه تحقیقاتی خود هستند نیز بگنجانید.
درحالی‌که پیوندهای تحقیق شما باید پایه و اساس مطالبی را که در لینکدین ارسال می‌کنید تشکیل دهند، این پلتفرم فرصت‌هایی را برای به اشتراک گذاشتن محتوای دیگری ارائه می‌دهد که ممکن است در رسانه‌های اجتماعی دیگر به سطوح مشابهی نرسد. ارسال اخبار در مورد پیشرفت در زمینه خود یک راه عالی برای شروع گفتگو با سایر محققان یا ارائه بینش به مخاطبان عام است. یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد لینکدین، موفقیت پست‌های متنی است که پیوندی به وب‌سایت یا تصویر دیگری را شامل نمی‌شود. پست‌های روزانه‌ای که پیشرفت تحقیقاتی شما را به‌روزرسانی می‌کنند یا پست‌های طولانی‌تری که ارتباط کار شما را با رویدادهای معاصر نشان می‌دهند، احتمالاً سطوح بالایی از تعامل را ایجاد می‌کنند و به شما این امکان را می‌دهند که تصویر جامع‌تری از خود به‌عنوان یک دانشگاهی نسبت به نمونه های توییتر ارائه دهید.
همچنین مهم است که با سایر اعضای انجمن فرعی دانشگاهی خود در سایت درگیر شوید. بهترین راه برای افزایش تأثیر پروفایل‌تان، کامنت گذاشتن روی پست‌های افرادی است که امیدوارید در تحقیقات شما مشارکت داشته باشند: یک قانون سرانگشتی خوب این است که 5 برابر تعداد پست‌های خود نظر بدهید. جستجو با هشتگ روشی مؤثر برای یافتن محتوا و پروفایل‌های مرتبط است. پیوستن به گروه‌های مرتبط لینکدین راه دیگری برای تثبیت سریع خود در شبکه‌های دیگر دانشگاهیان، سیاست‌گذاران یا مشارکت‌های شرکتی بالقوه است. به‌طور خلاصه، از تماس گرفتن با دیگران برای شروع گفتگو در مورد کار خود نترسید!
لینکدین به شما امکان می‌دهد یک پروفایل صیقلی تنظیم کنید که منعکس‌کننده نقاط قوت و علایق تحصیلی شما باشد: پروفایل شما درنهایت باید به یک رزومه جامع تبدیل شود که به بازدیدکننده احساس واضحی از وسعت کامل تحقیق شما می‌دهد. این مطالب پتانسیل دسترسی به مخاطبان گسترده را دارد و ارتباطات سودمند و غیرمنتظره‌ای ایجاد می‌کند که تأثیر کار شما را افزایش می‌دهد.4
چگونه محققان می‌توانند از لینکدین به‌طور مؤثر استفاده کنند؟

  •  برای مثال از طریق پیام‌رسانی خصوصی، با ناشران، ویراستاران، شرکت‌کنندگان در پژوهش ارتباط برقرار کرده و با آن‌ها تعامل کنید.
  •  به گروه‌های تحقیقاتی بپیوندید که ممکن است عمومی (قابل‌مشاهده برای همه) یا خصوصی (فقط برای اعضا قابل‌مشاهده باشد).
  •  افراد را برای شرکت در تحقیقاتی مانند نظرسنجی، مصاحبه یا گروه‌های متمرکز دعوت کنید.
  •  با دنبال کردن و ارتباط در سطح جهانی یک شبکه تحقیقاتی خاص ایجاد کنید.
  •  پیوستن به وبینارها، کنفرانس های آنلاین، سمپوزیوم‌ها یا گفتگوها.
  •  آخرین به‌روزرسانی‌های تحقیقاتی خود را به اشتراک بگذارید.
  •  با استفاده از تابع "نوشتن مقاله" مقاله بنویسید.
  •  با گروه‌های عمومی تعامل کنید.
  •  ارائه‌ها را به اشتراک بگذارید.
  •  در صفحات بحث شرکت کنید.
  •  یافتن فرصت‌های مالی

پروفایل حرفه‌ای شما
بارزترین و مهم‌ترین ویژگی حضور شما در لینکدین، پروفایل شماست. شما می‌توانید پروفایل لینکدین را به‌عنوان راهی برای تعریف "برند آکادمیک" خود ببینید. خودنمایی قوی در لینکدین، با استفاده از یک پروفایل به‌روز و به‌خوبی حفظ‌شده، ممکن است منجر به افزایش سطح بازدیدکنندگان، همکاری‌ها، شبکه‌سازی و شانس بهتر برای دستیابی به مخاطبان گسترده‌تر با خروجی‌ها و به‌روزرسانی‌های تحقیقاتی شود. یک نمونه پروفایل لینکدین در زیر نمایش داده‌شده است.

عکس 1

عناوینی که جذاب هستند و حاوی کلمات کلیدی نقش و تخصص فعلی شما هستند، شانس نمایش پروفایل شما را هنگام جستجوی آنلاین افراد افزایش می‌دهند. تصاویر پروفایل مفید هستند و باید حرفه‌ای باشند. بهتر است از عکس‌های معمولی مانند سلفی اجتناب شود. لینکدین یک پلتفرم حرفه‌ای است و وقتی کسی شما را نگاه می‌کند اولین برداشت مهم است.
خلاصه (حداکثر 200 کلمه) پروفایل شما می‌تواند توجه را به پروفایل شما افزایش دهد. ذکر وضعیت فعلی تحقیقاتی، علایق تحقیقاتی و هر رویکرد جدیدی که شما را از سایرین متمایز می‌کند مفید است.
افزودن شناسه‌های تحقیقاتی منحصربه‌فرد مانند شناسایی ORCID، توصیه‌های بالقوه همتایان و/یا تأییدیه‌های سازمانی به‌طور قابل‌توجهی حضور و اعتبار شما را افزایش می‌دهد.
ساخت یک شبکه محکم
هنگام برقراری ارتباط باکسی، خوب است از خود بپرسید که آیا آن شخص به تحقیق شما مرتبط است، زیرا به‌طور بالقوه به‌روزرسانی‌ها، مقالات شما را می‌خواند و ممکن است به مشارکت‌کنندگان یا شرکت‌کنندگان بالقوه در تحقیق ما تبدیل شود. هنگام برقراری ارتباط با افراد، محدودیت 30 اتصال در روز در لینکدین وجود دارد. هنگامی‌که به آن آستانه رسیدید، باید 24 ساعت قبل از شروع درخواست اتصال جدید صبر کنید.
در ایجاد شبکه خود، تمرکز بر ارتباطات درجه‌یک می‌تواند تفاوت بزرگی در نحوه دستیابی به ارتقاء تحقیقاتی شما به مخاطبان مربوطه و همچنین افرادی که پست‌های مرتبط با موضوع شما را می‌خوانند، ایجاد کند. اتصال درجه‌یک شخصی است که به شما متصل است (در تصویر زیر ببینید). اتصالات درجه‌دو افرادی هستند که به اتصال درجه‌یک شما وصل شده‌اند و اتصال درجه سه شخصی است که به اتصال درجه‌دو متصل است. همیشه خوب است که هدف ارتباطی را که می‌خواهید ایجاد کنید بدانید و تمرکز بر اتصالات درجه اول و دوم به حفظ مخاطبین هدف شما کمک می‌کند5
عکس 2

راه دیگر برای یافتن ارتباطات مناسب این است که ببینید چه تعداد از افراد متصل فعلی شما با یک اتصال جدید بالقوه ارتباط دارند. هر چه تعداد اتصالات مشترک بیشتر باشد، شانس بیشتری برای مناسب بودن اتصال خواهد بود. هنگام ارسال درخواست‌های اتصال، بهترین روش ارسال یک پیام شخصی است که دلیلی برای اتصال شما ارائه می‌دهد، مخصوصا اگر درخواست اتصال برای کسی که نمی‌شناسید یا ارتباط درجه دوم شما نیست، ارسال می‌شود، در این صورت است که نوشتن پیام درخواست بسیار مهم می‌شود.
انجمن‌های گروهی و گفتگو برای ترویج به‌روزرسانی‌های تحقیقاتی
اگر به دنبال فرصت‌هایی برای همکاری هستید، ایده خوبی است که با گروه‌های تحقیقاتی، دانشگاه‌ها، مؤسسات مالی یا سایر ذینفعان مرتبط با تحقیق خود ارتباط برقرار کنید. اتصالاتی مانند این امکان را فراهم می‌کند و این شانس را افزایش می‌دهد که اطلاعاتی که می‌خواهید به اشتراک بگذارید به مخاطبان هدف گسترده‌ای برسد.
مهم است که هنگام استفاده از LinkedIn فعال باشید تا مکالمات جریان داشته باشد زیرا این امر شانس تعامل افراد بیشتری با اطلاعات شما را افزایش می‌دهد. برای مثال، می‌توانید یافته‌ها یا اطلاعات دیگر را با محققین دیگر موردبحث قرار دهید. شما ممکن است از این طریق ایده‌ها یا فرصت‌های جدیدی را برای تحقیق خود کشف کنید. انجمن‌ها و گروه‌های متعددی برای محققان وجود دارد که توسط لینکدین میزبانی می‌شوند که در آن محققان می‌توانند ارتباط برقرار کنند، سؤال بپرسند و به دیگران پاسخ دهند. همچنین این امکان برای شما وجود دارد که یک گروه جدید مرتبط با تحقیقات خود راه‌اندازی کنید. این به شما امکان می‌دهد ارتباطات جدید ایجاد کنید، مخاطبان خود را افزایش دهید و مهارت‌های رهبری را نشان دهید.5
انتشار پست
وقتی به پست‌ها در لینکدین فکر می‌کنید، باید چند نکته را در نظر بگیرید که به شما کمک می‌کند تا پست شما با موفقیت برجسته شود. خوب است در مورد چیزی بنویسید تا تخصص خود را نشان دهید. تمرین خوبی است که موضوع پست‌ها را مشخص نگه‌دارید که به ارتباط مؤثر با مخاطبان هدف شما می‌افزاید. حفظ صدای معتبر هنگام نوشتن خوب است. نافذ باشید! از کلمات خود استفاده کنید، مطمئن شوید که متن متعلق به خودتان است. هنگام بیان نظرات خود در مورد یک موضوع، از آداب رایج (آکادمیک) پیروی کنید: محتوای مناسب برای مخاطبان خود بنویسید. از محتوای ترسناک یا تحریک‌آمیز خودداری کنید. اگر قصد دارید از لینکدین برای انتشار یافته‌ها و دانش استفاده کنید، خوب است که هر چند وقت یکبار پست بگذارید زیرا تداوم انتشار می‌تواند اعتبار شما را افزایش دهد و پروفایل شما را تقویت کند. بینندگان ترجیح می‌دهند پست‌هایی را بخوانند که در سه پاراگراف نوشته‌شده‌اند. ادغام چندرسانه‌ای، همان‌طور که در بالا ذکر شد، یک ارتباط مؤثر با مخاطبان هدف شما ایجاد می‌کند. با استفاده از گزینه اشتراک‌گذاری در لینکدین می‌توانید به‌راحتی محتوا و چندرسانه‌ای را وارد کنید. پست‌های خود را با دقت بررسی و تصحیح کنید تا خطاها را به حداقل برسانید.
علاوه بر این، ممکن است قبلاً یک وب‌سایت یا وبلاگی را راه‌اندازی کرده باشید که از آن برای انتقال تحقیقات خود استفاده می‌کردید. با استفاده از وب‌سایت یا وبلاگ خود، می‌توانید با نوشتن یک مقدمه جذاب، پست خود را متمایز کنید و سپس مخاطبان را از طریق پیوند به وب‌سایت یا وبلاگ خود هدایت کنید. وقتی به نحوه به اشتراک‌گذاری محتوا / اطلاعات خود در رسانه‌های اجتماعی مانند لینکدین فکر می‌کنید، مهم است که به‌سادگی همان پیام را کپی نکنید (پست متقابل). ارسال یک پیام مشابه در وب‌سایت‌ها و پلتفرم‌ها می‌تواند مخاطبان شما را بی‌علاقه و آزرده کند زیرا به نظر می‌رسد هرزنامه است. از ارسال مکرر مطالب مشابه خودداری کنید که دوباره می‌تواند منجر به از دست دادن مخاطبان هدف شما شود. اگر می‌خواهید دوباره ارسال کنید، ممکن است بخواهید پست را تغییر دهید تا پیام را به‌طور جذابی بازاریابی کنید. ممکن است بخواهید زمان‌های خاصی را در طول روز انتخاب کنید که پیش‌بینی می‌کنید مخاطبان هدف شما بیشترین دسترسی را برای خواندن پست‌های شما دارند.

چگونه از لینکدین استفاده کنیم؟
لینکدین یک پلت فرم آنلاین است که حرفه‌ای‌های جهان را به هم متصل می‌کند. در اینجا چند مرحله برای شروع لینکدین وجود دارد:
پروفایل خود را ایجاد کنید: ثبت‌نام و ایجاد پروفایل خود بهترین راه برای شروع استفاده از LinkedIn است. یک پروفایل کامل لینکدین، تجربیات حرفه‌ای و ارتباطات شما را با کارفرمایان فعلی و آینده و استخدام‌کنندگان خلاصه می‌کند. از طریق پروفایل خود، می‌توانید زندگی حرفه‌ای، نقاط عطف، مهارت‌ها و علایق خود را به نمایش بگذارید.
شبکه خود را بسازید: شبکه شما نقش مهمی در باز کردن قدرت لینکدین دارد. این به شما کمک می‌کند تا بفهمید در صنعت و حلقه حرفه‌ای شما چه اتفاقی می‌افتد. می‌توانید با اضافه کردن خانواده، دوستان، همکلاسی‌های گذشته یا فعلی و همکاران خود به شبکه خود شروع کنید. همچنین می‌توانید افراد، شرکت‌ها یا موضوعات را با پیمایش مستقیم به صفحه دنبال کردن دیدگاه‌های تازه که منابع توصیه‌شده برای دنبال کردن را نمایش می‌دهد، دنبال کنید. می‌توانید از ویژگی رویدادهای LinkedIn برای ایجاد و پیوستن به رویدادهای حرفه‌ای مانند کارگاه‌های آنلاین، سمینارها، رویدادهای فروش و بازاریابی، رویدادهای شبکه و موارد دیگر استفاده کنید.
یافتن شغل: اگر به دنبال یک فرصت حرفه‌ای جدید هستید، می‌توانید جستجوی شغل خود را در لینکدین آغاز کنید. می‌توانید از لینکدین برای تحقیق در مورد شرکت‌ها و ارتباط با جامعه استخدام‌کننده استفاده کنید. همچنین می‌توانید مستقیماً برای نقش‌ها درخواست دهید، جستجوهای شغلی را ذخیره کنید و به ارتباطات و استخدام‌کنندگان خود اطلاع دهید که برای فرصت‌های شغلی جدید آماده هستید.
مشارکت در مکالمات: به‌راحتی می‌توانید در مکالمات لینکدین شرکت کنید. شرکت در مکالمات به شما این امکان را می‌دهد که دیدگاه خود را در مورد مسائل و موضوعات مرتبط با دیگران به اشتراک بگذارید. شما می‌توانید پست‌ها و مقالات را در لینکدین لایک کنید و در مورد آن‌ها نظر دهید. می‌توانید برای ارتباط و رشد با اعضایی که علایق، تجربیات یا آرزوهای شما را به اشتراک می‌گذارند، گروه‌های LinkedIn ایجاد کرده یا به آن بپیوندید. همچنین می‌توانید از مجموعه‌ای از عبارات سبک‌وزن به نام واکنش‌های لینکدین استفاده کنید تا به‌راحتی با شبکه خود ارتباط برقرار کنید.
محتوای پست: میلیون‌ها عضو هر روز برای اتصال، یادگیری و اشتراک‌گذاری به لینکدین می‌آیند. می‌توانید با محتوایی که در لینکدین پست می‌کنید، حلقه حرفه‌ای خود را تقویت کرده و آموزش دهید. همچنین می‌توانید با استفاده از جعبه اشتراک‌گذاری، افکار و ایده‌های خود را با اعضای لینکدین به اشتراک بگذارید.
لینکدین یک عضویت رایگان و اولیه را برای هرکسی که می‌خواهد یک پروفایل حرفه‌ای آنلاین ایجاد و حفظ کند، ارائه می‌کند. اگر به اشتراک Premium ارتقا دهید، به محصولات و ویژگی‌های LinkedIn دسترسی بیشتری خواهید داشت.4
چگونه در لینکدین پروفایل بسازیم؟
ایجاد یک پروفایل در لینکدین بسیار ساده است. رایگان است و فقط چند کلیک طول می‌کشد.
مرحله 1: به لینکدین بروید و روی sign up کلیک کنید. تمام اطلاعات مربوط به خودتان را پر کنید. یک آدرس ایمیل معتبر قرار دهید. زمانی که LinkedIn برای شما یک درخواست اعتبار برای حساب چک ارسال می‌کند به آن نیاز خواهید داشت. بدون آن شما نمی‌توانید به صفحه لینکدین خود دسترسی پیدا کنید.

مرحله 2: اطلاعات خود را پر کنید. آسان است، فقط باید آنچه را که لینکدین از شما می‌خواهد (شغل، شرکت یا آموزشگاه) کامل کنید.

مرحله 3: مخاطبین خود را پیدا کنید. این مرحله برای رشد شبکه شما بسیار مهم است. با پیشنهادات لینکدین و همچنین با جستجوهای خود از طریق دکمه «پیدا کردن اتصالات»، مخاطب خود را در شبکه پیدا کنید.

در مرحله بعد، باید پروفایل خود را تنظیم کنید و تمام قسمت‌ها (فضای خلاصه، انتخاب، مهارت‌ها...) را پر کنید.


(1) LaPoe, V. L.; Carter Olson, C.; Eckert, S. “Linkedin Is My Office; Facebook My Living Room, Twitter the Neighborhood Bar” Media Scholars’ Liminal Use of Social Media for Peer and Public Communication. Journal of Communication Inquiry 2017, 41 (3), 185-206.
(2) Collins, K.; Shiffman, D.; Rock, J. How are scientists using social media in the workplace? PloS one 2016, 11 (10), e0162680.
(3) Guillory, J.; Hancock, J. T. The effect of Linkedin on deception in resumes. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking 2012, 15 (3), 135-140.
(4) Meishar-Tal, H.; Pieterse, E. Why do academics use academic social networking sites? International Review of Research in Open and Distributed Learning 2017, 18 (1), 1-22.
(5) Utz, S. Is LinkedIn making you more successful? The informational benefits derived from public social media. New media & society 2016, 18 (11), 2685-2702.

انتخاب موضوع تحقیق پروپوزال - linkedin - ژورنالهای ISI