رشته نیوز

رشته کاردان فنی ا لکترونیک صدا و سیما.
رشته کاردان فنی ا لکترونیک صدا و سیمابا توجه به تنوع صنایع الکترونیکی و مخابراتی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و نیاز روز ا فزون این سازمان به گسترش و... ادامه مطلب ..
رشت مهندسی پلیمر – تکنولوژی و علوم رنگ
مهندسی پلیمر – تکنولوژی و علوم رنگ 1-     تعریف و هدف: مجموعه تکنولوژی و علوم رنگ یک مجموعه آموزشی است در نظام آموزش عالی در زمینه تکنولوژی ساخت و تولید... ادامه مطلب ..
رشته اعضای مصنوعی و وسایل کمکی
رشته اعضای مصنوعی و وسایل کمکی : رشته اعضای مصنوعی و وسایل کمکی یکی از زیر شاخه های توانبخشی است که در آن طراحی و ساخت اعضای مصنوعی و وسایل کمکی بر اساس اصول مهندسی و... ادامه مطلب ..
رشته آبادانی و توسعه روستاها
جهت‌گيري كلي برنامه كارشناسي آباداني و توسعه روستاها بر آن است كه فارغ‌التحصيلان اين دوره بعد از طي مباحث عمومي و كلي دروس مهندسي، در حد نياز روستاها بر مسائل... ادامه مطلب ..
رشته آماد (سیستم تامین و توزیع کالا)
بي‌شك يكي از اصلي‌ترين مأموريت‌هاي ستاد نيروهاي مسلح، برآورد، تأمين و توزيع اقلام مختلف مورد نياز براي پشتيباني يگان‌ها (در زمان جنگ و صلح) است. اين كار... ادامه مطلب ..

نشر نیوز(کتابهایی برای نیازهای 2023 به بعد)

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 


موسیقی هنر اندیشیدن با نغمه ها است هنری که همگام با کلام و حتی فراتر از کلام ، بیانگر احساسات انسانی است . زیرا وقتی کلام کرانش محدود می شود و دیگر به کار نمی آید ، آنگاه موسیقی زبان باز می کند تا به قول شکسپیر حتی سینه های وحشی و دور از احساس نیز سحر شوند و به آرامش برسند .

به همین دلیل هنر موسیقی را راهی برای همدلی و همزبانی مردم پنج قاره می دانند . در فرهنگ ما ایرانیان نیز موسیقی در تمام وقایع زندگی انسان از تولد و ازدواج گرفته تا خر من و دامپروری و شیوه های کاشت و داشت و برداشت و بالاخره مراسم سوگ و سوگواری ، حضوری جاودانه دارد . چون به یاری موسیقی می توان سختی کار را از یاد برد ، عشق را در قلبها شکوفا کرد و رنجهای جسمی و روحی را سبک نمود .
ببرای مثال در میان قشقایی ها ، ناف بچه ها را با آوای چنگی ها می برند و مردگان را با موسیقی به خاک می سپارند یا در لرستان آوای " چمری" نغمه بسیار دلنشینی است که ضمن سخن از سوگ و اندوه ، ماتم زدگان را به آرامش می رساند .

طی قرون متمادی ،آموزش موسیقی در ایران به روش استاد و شاگردی بوده است تا هر هنر جو در جوار استاد ، همراه با درس نوازندگی ،درس زندگی را بیاموزد واین هنر نسل به نسل از اهل دردی به اهل دردی دیگر برسد .
اما در دهکده جهانی امروز نمی توان تنها با تکیه بر روش آموزش گذشته نیاز جامعه را به مو سیقی تأمین کرد و موسیقی سنتی را حفظ نمود و اشاعه داد و درموسیقی جهانی نیز حرفی برای گفتن داشت ، بلکه انجام این کار باآموزش علمی و آکادمیک این رشته امکان پذیر است به همین دلیل رشته موسیقی برای اولین بار پس از انقلاب فرهنگی در سال 68 در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی ارائه گردید .
هدف رشته موسیقی تا پیش از سال 79 ، تربیت کارشناسان موسیقی ایران بخصوص موسیقی دانان بوده است . اما از سال 79 این رشته در گرایش های نوازندگی ساز های ایرانی و نوازندگی سازهای جهانی دانشجو می پذیرد . زیرا در حال حاضر هدف اصلی این رشته تربیت نوازندگان متخصص در سازهای ایرانی و جهانی است .

  • گرایش نوازندگی ساز های ایرانی و جهانی:

رشته موسیقی دارای دو بعد فن وتکنیک و درک هنر موسیقی است . در بعد فن وتکنیک برنامه رشه موسیقی بر این اساس تدوین شده است که دانشجویان به صورت تخصصی در یک زمینه مشخص ؛ یعنی نوازندگی یک ساز ایرانی یا جهانی آموزش ببینند . در این میان ، سازهای ایرانی شامل یکی از سازهای تار ، سه تار ، قانون ،نی کمانچه ، قیچک ، بربط یا عود ، سنتور و رباب می شود و سازهای جهانی شامل پیانو، ویالون ، گیتار ، کلارینت ، آبوا و فلوت می گردد .
موسیقی نظامی یکی از شاخه های موسیقی است که با الهام از فرهنگ و سنت های هر جامعه و با بهره جویی از علم موسیقی ، به تقویت روحیه سلحشوری ، در جسم و جان مبارزان و مدافعان هر کشور می پردازد. همچنین این موسیقی در مراسم استقبال یا درقه میهمانان رسمی یک کشور در اجرای سرود و سلام ملل و در مراسم عزا ، اعیاد و جشن های گوناگون حضوری فعال و چشمگیری دارد .
در این میان گرایش موسیقی نظامی با آموزش دروس تئوری و عملی مورد نیاز اعم از تربیت حس شنوایی ، رهبری ارکستر ، سمفونیک و نظامی ، گروه نوازی ، اصول آهنگ سازی ، آموزش پیانو و ... دانشجویان این رشته را برای هدایت یا رهبری ارکسترهای نظامی ، آفرینش سرو و تنظیم آهنگ ها و مارش های نظامی آماده می سازد .

توانایی های لازم :
آیا می توان یکساله ، دوساله ، یا حتی چهار ساله نوازنده شد و در رشته موسیقی حرفی برای گفتن داشت ؟ بدون شک چنین چیزی امکان پذیر نیست . به همین دلیل ، دانشجوی این رشته باید از کودکی یا نوجاونی ، ساز را در دست گرفته و حداقل در نواختن یک ساز ایرانی و یا جهانی مهارت داشته باشد ودانشگاه برای او کلاس سیزدهم باشد .
برای شناخت این دسته از دانشجویان ، رشته موسیقی نیمه متمرکز دانشجو می پذیرد ؛ یعنی داوطلبانی که در آزمون سراسری ، گروه آزمایشی هنر در ردیف معرفی شدگان چند برابر ظرفیت رشته موسیقی قرار می گیرد باید در آزمون تخصصی و عملی موسیقی که شامل اطلاعات عمومی موسیقی ، مبانی نظری و عملی موسیقی (تئوری موسیقی ، سرایش و تربیت شنوایی ) و نوازندگان یک ساز ایرانی یا یک ساز جهانی می شود ، شرکت کنند ، اسامی پذیرفته شدگان نهایی این رشته نیز باتوجه به نتیجه آزمون های تخصصی و عملی مذکور اعلام می گردد.
اما گذشته از موفقیت در آزمون عملی موسیقی ، هنرجوی این رشته باید با کار و تلاش مستمر ؛ دانش ، معرفت و توانایی خود را افزایش دهد و در کنار آن بکوشد که از دنیای شگفت انگیر کودکی دور نشود ، چون ذهن آماده و قلب زلال و شفاف یک کودک ، قدرت دیدن زیبایی ها و شگفتی هایی را دارد که اکثر افراد بزرگسال از درک ان عاجز هستند . به همین دلیل یک نگاه کودکانه همراه با توانایی و دانش لازم می تواند عامل خلق آثار هنری جاودان باشد .

موقعیت شغلی در ایران :
آیا می دانید که موسیقی در بهبود بسیاری از بیماری ها مانند بیماری های روانی و اختلالات گفتاری و شنیداری موثر است و باعث کاشهش درد و ایجاد آرامش جسمی و روانی می گردد؟
آیا می دانید که موسیقی که رشد گیاهان را بهتر و بیشتر می کند ودر ادیاد شیر دام ها موثر است ؟
در واقع موسیقی در جوامع امروزی کاربرد های بسیاری دارد که نشانه قدرت جادویی این هنر است . اما متاسفانه در جامعه ما هنوز موسیقی جایگاه خویش را پیدا نکرده است برای مثال ما در زمینه موسیقی درمانی قدم موثری برنداشته ایم و هنوز عامه مردم با ارزش هنر موسیقی آشنا نیستند البته در چند سال اخیر شاهد پیشرفت روزافزون موسیقی هستیم و همین نشان می دهد که در حال حاضر نیاز مبرمی به کارشناسان نوازندگان و آهنگ سازان هنرمند و متبحر داریم ؛ افرادی که نه گندم نمای جو فروش بلکه یاوران حقیقی این هنر اصیل و با ارزش باشند . چنین افرادی می توانند در مراکز و سازما ن های مختلفی مانند صدا و سیما ، سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد فعالیت کنند .
همچنین می توانند به تدریس موسیقی و در صورت داشتن توانمندی لازم به آهنگ سازی فیلم ، رهبری ارکستر ، یا حضور در ارکستر های مختلف و ضبط آثار متفاوت بپردازند.

دانشجویان موسیی نظامی نیز از ابتدای تحصیل بورسیه ارتش جمهوری اسلامی هستند ودرنهایت جذب این نهاد می شوند .

درس های این رشته در طول تحصیل :

  • دروس مشترک در بین گرایش های مختلف موسیقی :

تحلیل مبانی نظری موسیقی ، سرایش ، تاریخ موسیقی ایران ، پیانوی عمومی ، طبیعت شنوایی ، تاریخ موسیقی جهان ، سازشناسی موسیقی جهانی ، شناسایی سازهای ایران ، هارمونی .

  • دروس تخصصی گرایش نوازندگی موسیقی جهانی :

ساز جهانی (اموزش یک ساز جهانی که در 8 ترم ارائه می شود ) مبانی صداشناسی ، ارکستر جهانی – همراهی ، آواز جمعی ، فرم موسیقی ، اجرای صحنه ای آواز جمعی ، اجای صحنه ای صجنه جهان ، هم نوازی، دشیفراژ ، اجرای پایانی

  • دروس تخصصی گرایش موسیقی نظامی:

پیانوی اختصاصی ، هارمونی ، اصول آهنگ سازی ، تربیت شنوایی ، کنتراپون ، گروه نوازی ، ارکستر ، آشنایی با دستگاه های موسیقی ایران ،پیوند شعر و موسیقی ، ساز بادی باندهای نظامی ، ارکستراسیون سمفونیک ، رهبری ارکستر سمفونیک و نظامی ، تاریخ موسیقی نظامی ، اجرای پایانی


دانشگاه های پذیرنده : تهران ، هنر - کرج
مقاطع تحصیلی : کارشناسی
دوره ها : روزانه
دانشگاه : دولتی
گرایشها : نوازندگی موسیقی ایرانی، نوازندگی موسیقی جهانی ، موسیقی نظامی
* این رشته بصورت نیمه متمرکز دانشجو می پذیرد.