رشته نیوز

رشته کاردان فنی ا لکترونیک صدا و سیما.
رشته کاردان فنی ا لکترونیک صدا و سیمابا توجه به تنوع صنایع الکترونیکی و مخابراتی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و نیاز روز ا فزون این سازمان به گسترش و... ادامه مطلب ..
رشت مهندسی پلیمر – تکنولوژی و علوم رنگ
مهندسی پلیمر – تکنولوژی و علوم رنگ 1-     تعریف و هدف: مجموعه تکنولوژی و علوم رنگ یک مجموعه آموزشی است در نظام آموزش عالی در زمینه تکنولوژی ساخت و تولید... ادامه مطلب ..
رشته اعضای مصنوعی و وسایل کمکی
رشته اعضای مصنوعی و وسایل کمکی : رشته اعضای مصنوعی و وسایل کمکی یکی از زیر شاخه های توانبخشی است که در آن طراحی و ساخت اعضای مصنوعی و وسایل کمکی بر اساس اصول مهندسی و... ادامه مطلب ..
رشته آبادانی و توسعه روستاها
جهت‌گيري كلي برنامه كارشناسي آباداني و توسعه روستاها بر آن است كه فارغ‌التحصيلان اين دوره بعد از طي مباحث عمومي و كلي دروس مهندسي، در حد نياز روستاها بر مسائل... ادامه مطلب ..
رشته آماد (سیستم تامین و توزیع کالا)
بي‌شك يكي از اصلي‌ترين مأموريت‌هاي ستاد نيروهاي مسلح، برآورد، تأمين و توزيع اقلام مختلف مورد نياز براي پشتيباني يگان‌ها (در زمان جنگ و صلح) است. اين كار... ادامه مطلب ..

نشر نیوز(کتابهایی برای نیازهای 2023 به بعد)

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

در رشته تفسیر قرآن مجید ، تفسیر مقدماتی ، تفسیر موضوعی ، مبانی و روش های تفسیر ، مفردات قرآن ( هر کلمه در قرآن به چه معناست و مفهوم یک کلمه در آیات مختلف چه تفاوتی با یکدیگر دارد )، اعراب قرآن و ادبیات قرآن آموزش داده می شود .

برای مثال دانشجوی این رشته در درس تفسیر با قصص قرآن آشنا می شود و پس از 4 سال می تواند قصص قرآن را تحلیل کرده و هدف از آوردن این قصص را بیان کند .
همچنین داشجویان رشته تفسیر با روشها و مکاتب تفسیر اعم از تفسیر عرفانی ، عقلی ،روایی ، علمی ، فلسفی و کلامی آشنا می شوند و تفسیر کلاسیک را بر اساس تقسیم بندی سده ها مطالعه کرده و به بررسی تطبیقی تفسیر معاصر می پردازند . دانشجویان تفسیر قرآن مجید بررسی می کنند که قرآن به عنوان سخن وحیانی چه نقش فکری و فرهنگی در جامعه دارد و آیا آموزه های قرآنی می تواند هم از نظر ارزشی و هم روشی ، جامعه ما را یاری کند ؟
گفتنی است که رابطه رشته علوم قرآنی و تفسیر رابطه عموم و خصوص مطلق است ؛ یعنی علوم قرآنی به تمام دانشهایی می پردازد که ذیل مباحث قرآن قرار می گیرند و البته یکی از این دانشها ، فهم کردن قرآن یا به تعبیر دیگر تفسیر قرآن است .

  • دروس تخصصی تفسیر قرآن مجید :

تفسیر مقدماتی ، تفسیر موضوعی ،مبانی و روش های تفسیر ، مفردات ، اعراب القرآن ، تفسیر آیات الاحکام ، زبان قرآن ، تحلیل قصص قرآن ، فقه ، فن ترجمه قرآن ، تاریخ ترجمه قرآن و مقایسه ترجمه ها ، روش تحقیق ، کارورزی ، پروژه تحقیقاتی .

  • فنون قرائت ، تلاوت و کتابت قرآن مجید :

در رشته فنون قرائت ، تلاوت و کتابت قرآن مجید اصول ، مبانی و فنون تلاوت و کتابت قرآن مجید مطالعه و بررسی می شود ؛ یعنی دانشجویان با تاریخ نسخه نویسی قرآن در جهان اسلام و انواع رسم الخط قرآن اعم از کوفی و سبک های متنوع آن نَسخ و انواع متعدد آن و نستعلین آشنا می شوند و در قرائت نیز علم تجوید ، عللم الالحان ، تاریخ قرائت ها ، قرّاء مشهور و قرائت های آنها و احتجاج در قرائتها (چرا قاری آیه ای را به یک نحو آیه دیگری را به صورت دیگر می خواند ) را مطالعه می کنند .

  • دروس تخصصی فنون قرائت و تلاوت و کتابت قرآن مجید :

رسم الخط قرآن و تاریخ آن ، تجوید عالی ، وقف و ابتدا، علم الالحان ، تفسیر مقدماتی ، تفسیر موضوعی ، تفسیر آیات الاحکام ، مفردات ، فن ترجمه قرآن ،فقه ، روش تحقیق ، تاریخ قراآت ، قراء مشهور و قراآت آنها ، احتجاج در قراآت ، صوت و لحن عالی ، کارورزی ، پروژه تحقیاتی .