امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

هر شخصی می تواند ایده های جذاب و منحصر به فرد داشته باشد ولی تبدیل کردن این ایده ها به یک طرح کسب و کار با عنوان پروپوزال استارت آپ کار بسیار دشواری است. پروپوزال استارت آپ اهمیت بسیار بالاتری نسبت به پروپوزال صنعتی دارد چرا که اطلاعات نادرست ممکن است هزینه های زیادی را به سرمایه گذار تحمیل کرده و در نهایت پروژه را بی نتیجه باقی بگذارد. آمارها نشان می دهد که شانس موفقیت کسب و کارهایی که با ارائه پروپوزال استارت آپ همراه بوده اند تقریبا دو برابر مشاغلی است که بدون بررسی های اولیه اقدام به راه اندازی یک شغل کرده اند. همچنین از میان مشاغل موفق، میزان رشد کسب و کارهایی که با بیزینس پلن یا پروپوزال استارت آپ راه اندازی شده بودند 50% و سایر کسب و کارها 30% بوده است. حتی داشتن طرح کسب و کار می تواند شانس جذب سرمایه را تا 29% افزایش دهد. بنابراین نگارش و تهیه یک پروپوزال استارت آپ اهمیت بسیار بالایی در موفقیت یک کسب و کار دارد. پروپوزال استارت آپ ویژگی های برجسته و مشخصی دارد که عبارتند از:

1. تشخیص بازار هدف (Identify Target Market): یکی از بخش های بسیار مهم در پروپوزال استارت آپ تشخیص و ارزیابی بازار هدف است. در این فرآیند مشخص خواهید کرد که محصول مورد نظر شرکت مناسب برای کدام اشخاص در جامعه و با چه شرایطی است. منظور از بازار هدف همان متقاضیان احتمالی محصولات شرکت خواهند بود که در صورت راه اندازی کسب و کار بخش عمده ای از محصولات را تهیه خواهند کرد.

2. تحلیل رقبا (Analyze Competition): یکی دیگر از ویژگی های برجسته پروپوزال استارت آپ تمرکز بر رقبا و تحلیل موقعیت آنها در بازار است. پژوهشگر می بایست وضعیت دقیق رقبا در بازار را مشخص کرده و تعیین کند شرکت مورد نظر تا چه اندازه می تواند در این بازار موفق باشد. فرآیند تحلیل رقبا معمولا شامل فاکتورهایی مانند سهم بازار، ویژگی های محصول، استراتژی های بازاریابی، نحوه ورود به بازار، استراتژی های قیمت گذاری و نقاط قوت و ضعف رقبا است. تحلیل رقبا این امکان را برای مدیران و تصمیم گیران فراهم می کند تا با دید بازتر و استراتژی های مناسبتری وارد بازار شوند. 

3.بودجه بندی و زمانبندی (Budget and Timing): بودجه بندی هر مرحله از پیشرفت پروژه به همراه زمانبندی مربوط به آغاز و پایان هر مرحله از اهمیت بالایی در تصمیم نهایی سرمایه گذاران برای راه اندازی یک کسب وکار برخوردار است. چنانچه هزینه های پیاده سازی و یا زمان تعیین شده برای اجرای یک پروژه غیرمنطقی و زیاد باشد، در نهایت ممکن است پروپوزال استارت آپ ریجکت شود.

4. نقاط قوت و منافع احتمالی (strength and financial projections): آخرین و مهمترین ویژگی پروپوزال استارت آپ تعیین نقاط قوت شرکت نسبت به رقبا و پیشبینی سود احتمالی شرکت خواهد بود.

مفهوم پروپوزالهدف از نگارش پروپوزال - اشتباهات رایج در پروپوزال نویسی