مطالب نگارش، استخراج و ترجمه مقالات

تمامی این سوالات در زمان سابمیت مقاله بسیار مهم و تعیین کننده هستند و پاسخ به آنها نیازمند بررسی دقیق مقاله از نظر محتوا و آگاهی از هدف انتشار پژوهش تان است. اما در این سرفصل قصد داریم شما را با مجلات و مقالات نمایه شده در پایگاه علمی ISC بیشتر آشنا کرده و اطلاعات جامعی در مورد آنها فراهم کنیم.

پایگاه علمی جهان اسلام (Islamic World Science Citation Center) یا به صورت مخفف ISC در سال 2008 در نشست آموزش عالی و تحقیقات علمی جهان اسلام در باکو برگزار شده و موسسات علمی و آموزشی فعال در کشورهای اسلامی ملزم به همکاری با این پایگاه علمی شدند. پس از تایید شروع به کار این پایگاه علمی در نهایت در سال 1387 این موسسه به صورت کاملا مستقل از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اطلاعات درآمده و اساسنامه ها و تشکیلات سازمانی آن نیز از بدنه دولت جدا شده و فعالیت خودشان را آغاز کردند.

در حال حاضر تمامی مناطق اسلامی در آفریقا، آسیای شرق و جنوب شرقی، خاورمیانه، اروپا و کشورهای عربی با این موسسه ارتباط نزدیکی داشته و از خدمات ISC بهره مند می شوند.

این پایگاه علمی به صورت مستمر و مداوم نشریات معتبری را که از نظر داوری و چاپ مقاله در کشورهای اسلامی، عملکرد مناسبی داشته اند نمایه می کند. همچنین مجلاتی را که در پایگاه علمی جهان اسلام (ISC) ثبت شده اند را مورد ارزیابی و پایش قرار می دهد تا همواره عملکرد علمی آنها را در سطح مطلوب حفظ نماید.

این پایگاه علمی علاوه بر فعالیت مستمر در حوزه مقالات و ژورنال ها سعی می کند گزارشاتی را در مورد رتبه بندی مراکز آموزش در کشورهای اسلامی تهیه کرده و دستاوردهای علمی و فناوری که در این مراکز انجام گرفته است را معرفی نماید. همچنین موسسه ISC در برگزاری کارگاه های آموزشی و ورکشاپ هایی در زمینه نگارش مقالات و انجام پژوهش های علمی نیز توانایی بسیار بالایی دارد.

در حال حاضر بر اساس تحقیقات انجام گرفته در زمینه اعتبار پایگاه های علمی، ژورنال های نمایه شده در پایگاه ISI بیشترین اعتبار را داشته و در جایگاه دوم و سوم به ترتیب پایگاه علمی Scopus و ISC قرار می گیرند. پایگاه علمی ISC سالانه گزارشها و خدمات زیادی را ارائه می کند که از جمله آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

گزارشات استنادی نشریات فارسی (PJCR): پایگاه علمی جهان اسلام در یک گزارش سالانه با نام PJCR به رتبه بندی و دسته بندی ژورنال های فارسی زبان نمایه شده در پایگاه اش می پردازد. با استفاده از این گزارش محققان می توانند قبل از سابمیت مقاله اقدام به بررسی جایگاه ژورنال مورد نظرشان بکنند. فرآیند رتبه بندی از طریق فاکتورهایی مانند IF، ضریب تاثیر، شاخص نزدیکی، نیمه عمر مجلات و غیره مورد سنجش قرار می گیرد.

در حال حاضر بیش از 1500 مجله در این گزارش گنجانده شده و دسته بندی می شوند که همانند پایگاه علمی JCR قابل جستجو بر اساس عنوان است.

گزارشات استنادی نشریات عربی (AJCR): این گزارش نیز مشابه گزارشات استنادی نشریات فارسی است با این تفاوت که ژورنال های عربی نمایه شده در ISC را دسته بندی و رتبه بندی می کند.

در بخش جستجو می توانید با مشخص کردن آیتم هایی مانند سال، نام ناشر و یا کشور به لیست ژورنال های عربی دست پیدا کنید که در آن شاخص های ایمپکت فاکتور، شاخص آنی و استناد تجمعی مشخص شده است.

گزارشات استنادی نشریات انگلیسی (EJCR): لیست ژورنال های انگلیسی نیز همانند فارسی و عربی بر اساس شاخص ضریب تاثیر و شاخص آنی در سایت ISC دسته بندی و رتبه بندی شده اند.

نکته جالب در مورد ژورنال های انگلیسی این است که برخی از این ژورنال ها با عنوان "نشریات هسته" مشخص شده اند. این مجلات به عنوان ژورنال های برتر در یک حوزه تخصصی خاص هستند که کارشناسان پس از بررسی های مداوم و دقیق محتوای ژورنال ها این انتخاب را انجام داده اند.

نمایه استنادی علوم ایران (ISCI): این نمایه یکی از خدمات برجسته پایگاه علمی جهان اسلام است که بر اساس آن می توان سیر تحول استنادها از گذشته تا زمان حال را مورد بررسی قرار داد.

این نمایه می تواند کاربردهایی از قبیل بررسی کلیه استنادها از نظر دقت، تداوم زمانی، منابع، میزان اثربخشی، وضعیت مقالات چند رشته ای، تاثیر مقالات بر یکدیگر، مشخص کردن افراد برجسته در حوزه های مختلف، تعیین عمر آثار و کمک به تدوین نقشه جامع علمی کشور داشته باشد. در حال حاضر بیش از 63500 سند علمی در این مرکز گردآوری و نگهداری می شوند که علاوه بر فراهم آوردن اطلاعات علمی برای محققان می تواند در بازیابی داده های از دست رفته در مراکز اسنادی کشور نیز نقش بسزایی ایفا کند.

نمایه استنادی علوم جهان اسلام: این نمایه همانند گزارشات استنادی فارسی (PJCR) این امکان را برای مخاطبان فراهم می کند که مقالات منتشر شده در ژورنال های ISC را جستجو کنند. در این نمایه تمامی مقالات منتشر شده در ژورنال های ISC وجود داشته و به تمامی زبانهای انگلیسی، عربی فارسی قابل بازیابی هستند.

پایگاه طلایه داران علم ایران (PESI): پایگاه علمی جهان اسلام مجموعه ای به نام مرکز اطلاع رسانی علوم و فناوری در زیر مجموعه خودش دارد که در آن به بررسی و رتبه بندی پژوهشگران و محققان ایرانی می پردازد. در این گزارش بروندادها و مقالات ارائه شده توسط برترین اساتید دسته بندی و ارائه شده و برترین مقالات چاپ شده در 10 سال اخیر معرفی می شوند که به عنوان Hot Paper مورد توجه عموم قرار گرفته اند.

همانطور که پیشتر بیان کردیم هدف از پایگاه علمی جهان اسلام یا ISC ارائه خدمات پژوهشی به محققان برجسته در مناطق مختلف اسلامی در جهان است که در حال حاضر توانسته است جایگاه سوم جهانی را در میان برترین پایگاه های علمی در جهان بعد از ISI و SCOPUS داشته باشد. اما این پایگاه علاوه بر رقابت علمی به دنبال اهداف و استراتژی های علمی دیگری نیز هست که ازجمله آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

میان معرفی پر استنادترین، محبوب ترین و پرتالیف ترین محققانف پژوهشگران و مقالات در جهان اسلام

بهبود و ارتقاء سطح کیفی ژورنال های نمایه شده در ISC و گسترش آن به سایر نقاط جهان

بسترسازی در جهت محافظت از ایده ها، اکتشافات و یافته های محققان با هدف جلوگیری از سرقت ادبی و پاسداری از آثار پژوهشگران

مشخص کردن میزان کیفیت، کاربردی بودن و اثربخشی مقالات علمی در حوزه های مختلف

نمایه کردن مجلات با هدف ترویج فرهنگ علمی و پژوهشی در میان محققان و توسعه تحقیقات در میان قشر دانشگاهی در جهان اسلام

اثربخشی تشویق محققان به پیاده سازی پژوهش های کاربردی با هدف حل معضلات و مشکلات در جوامع اسلامی و افزایش تولیدات علمی مبتنی بر ارزش های اسلامی

لینک های پرکاربرد:

به منظور بررسی همایش های معتبر برگزار شده در کشور می توانید به سایت زیر مراجعه کنید:
https://conf.isc.gov.ir/fa/

برای یافتن مجلات نمایه شده در پایگاه علمی جهان اسلام می توانید به آدرس زیر مراجعه کنید:

https://jcr.isc.gov.ir/main.aspx

برای یافتن لیست مجلات نامعتبر به این آدرس مراجعه کنید

https://jcr.isc.gov.ir/Blacklist.aspx

برای دانلود گزارشات، رتبه بندی های ارائه شده، بروشورها و کاتولوگ های تهیه شده توسط ISC به این آدرس مراجعه کنید:

https://isc.gov.ir/fa/download/category/8/%D8%A8%D8%B1%D9%88%D8%B4%D9%88%D8%B1-%D9%88-%DA%A9%D8%A7%D8%AA%D8%A7%D9%84%D9%88%DA%AF-%D9%87%D8%A7

مزایای انتشار مقاله ISI - چگونگی نگارش مقاله ISI - معرفی ژورنال های ایندکس شده ISC