مطالب نگارش پروپوزال ارشد و دکتری

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

به طور کلی روش های مختلفی برای نگارش پروپوزال وجود دارد ولی تنها یک روش استاندارد منجر به دستیابی به نتیجه مطلوب می شود. بر اساس این روش شما می توانید بخش های مختلف یک پروپوزال را به صورت کاملا منطقی و دقیق در کنار هم قرار داده و نتیجه مناسبی را بدست آورید. در همین راستا سعی می کنیم به شما بیاموزیم که چگونه یک پروپوزال خوب و کاربردی نگارش کنید.
نگارش یک پروپوزال استاندارد در گرو رعایت نکات زیر است:
1. رعایت دستور العمل: هر موسسه یا دانشگاهی یکسری از استانداردهای مشخص برای تهیه و آماده سازی پروپوزال دارد که از دانشجویان درخواست می کند این دستورالعملها را به دقت مطالعه کرده و محتوا را مبتنی بر این استانداردها تهیه کنند. همین موضوع می تواند کیفیت محتوای پروپوزال را از نظر ساختاری تضمین نماید.
2. برنامه محتوایی خودتان را مشخص کنید: قبل از نگارش پروپوزال سعی کنید منابع لازم را جمع آوری کرده و محتوای مربوط به پروپوزال را سازمان دهی کنید. بسیاری از دانشجویان در زمان نگارش پروپوزال سعی میکنند منابع مرتبط را مطالعه کرده و آن را در پروپوزال قرار دهند ولی این کار بسیار زمانبر بوده و موجب درهم ریختگی متن تحقیق خواهد شد.
3. توجه به مخاطب: بخاطر داشته باشید که متن پروپوزال شما می بایست در نهایت به تایید هیئت علمی دانشگاه یا سرمایه گذاران یک سازمان برسد. بنابراین تا جای ممکن سعی کنید از مفاهیم پیچیده، جملات مبهم و دوپهلو در متن پروپوزال استفاده نکنید.
4. تاثیرگذاری در عین خلاصه نویسی: متن پروپوزال شما می بایست جذاب و کاربردی باشد. سعی کنید در بخش بیان مسئله و ضرورت تحقیق در پروپوزال به دنبال افزایش جذابیت موضوع باشید. سعی کنید مخاطبان را در مورد اهمیت، ضرورت و کاربردی بودن پروپوزال متقاعد کنید. از حشونویسی، زیاده گویی و جملات نامرتبط خودداری کنید چرا که موجب تاثیر بد بر مخاطب شده و وی را از مطالعه ادامه متن پروپوزال منصرف خواهد کرد. 
5. موضوع پروپوزال تان را شفاف و واضح انتخاب کنید: موضوع پروپوزال نهایت باید در 10 کلمه و به صورت شفاف بیان شود و در چارچوب تحقیق مورد نظر شما باشد. نخستین ارتباط مخاطب با پروپوزال شما از طریق عنوان تحقیق است. عنوان مبهم می تواند موجب ریجکت پروپوزال شما شود.
6. ادبیات موضوع تکمیلی: نحوه نگارش ادبیات موضوع می تواند تسلط شما نسبت به موضوع تحقیق را نشان دهد. سعی کنید با مطالعه مقالات مرتبط بخش ادبیات موضوع کامل و دقیقی متناسب با موضوع پروپوزال نگارش کنید.
7. عملیاتی بودن تحقیق: سعی کنید نشان دهید که موضوع تحقیق شما کاربردی بوده و متناسب بر نیازها و کمبودهای کنونی جامعه تدوین شده است.
ادبیات موضوع - پیشنهاد عنوان تازه - نحوه انتخاب موضوع پایان نامه