مطالب نگارش پروپوزال ارشد و دکتری

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

اگر می خواهید بدانید که چطور یک پایان نامه را بعد از بررسی در مقاله خودتان رفرنس کنید به مطلب بسیار مناسبی مراجعه کرده اید. ما در این مطلب سعی می کنیم به شما بیاموزیم که چطور و با چه روش هایی می توانید یک پایان نامه را در مقاله خودتان رفرنس نویسی کنید. چگونگی رفرنس دهی یک پایان نامه از اهمیت بالایی برخوردار است، چرا که بیشتر مقالات ممکن است برگرفته از یک پایان نامه یا تز دکتری باشند. تمام فرآیند رفرنس دهی پایان نامه بر اساس دستور العمل سازمان روانشناسی امریکا (APA) که یکی از روشهای رفرنس نویسی بسیار محبوب است نگارش شده است.

زمانی که می خواهید یک پایان نامه یا تز دکتری را رفرنس دهی کنید باید به موارد زیر دقت کنید:

1. نام و نام خانوادگی نویسنده (ابتدا نام خانوادگی و بعد اولین بخش از نام نویسنده مقاله را ذکر کنید)

2. سال چاپ پایان نامه یا تز دکتری

3. عنوان پایان نامه یا تز

4. شماره سند

5. نام موسسه یا انتشارات

6. درجه اعتبار دانشگاهی سند (کارشناسی ارشد، دکتری)

توجه داشته باشید زمانی که یک پایان نامه یا تز دکتری هنوز به چاپ نرسیده است معمولا منبع اصلی آن سایت کتابخانه دانشگاه است و در همین راستا بجای نام انتشارات باید نام موسسه ذکر شود. یک نمونه از رفرنس دهی پایان نامه چاپ نشده به شکل زیر است: 

Ames, J. H., & Doughty, L. H. (1911). The proposed plans for the Iowa State College athletic field including the design of a reinforced concrete grandstand and wall [Unpublished master's thesis]. Iowa State University.

اما زمانی که پایان نامه چاپ شده است و با عنوان انتشارات در سایت منتشر شده است، می توانید از عنوان موسسه استفاده کنید. به یاد داشته باشید که این نسخه از پایان نامه ها دارای شماره سند و شماره انتشارات هستند و باید آن را در رفرنس دهی پایان نامه مورد استفاده قرار دهید. دانشگاه اوکلند در نیوزلند نیز دو روش رفرنس دهی برای پایان نامه در نظر گرفته است که در روش اول پایان نامه های موجود در دیتابیس تجاری و پایان نامه های موجود در دیتا بیس موسسات آموزشی است. 

پایان نامه های موجود در دیتا بیس تجاری به صورت زیر رفرنس دهی می شوند:

Author, A. A. (date). Title of doctoral dissertation or master's thesis (Doctoral dissertation or Master's thesis). Available from Name of database. (Accession or Order No.)

پایان نامه های موجود در دیتا بیس موسسات آموزشی به شکل زیر رفرنس دهی می شوند:

Author, A. A. (date). Title of doctoral dissertation or master's thesis (Doctoral dissertation or Master's thesis, the name of the University, city, country). Retrieved from http://xxx

رفرنس نویسی - رفرنس دهی - مراحل رفرنس دهی در تحقیق