مطالب ویراستاری و تقویت مقاله

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

تمامی محققان و نویسندگان به دنبال این موضوع هستند که بتوانند مقالات و پژوهش های خودشان را در ژورنال های معتبر و بین المللی مانند ISI یا ISC به چاپ برسانند تا از مزایای آن در رزومه بهره مند شوند.
در مباحث قبلی در مورد ژورنال های ISI و کیفیت این ژورنال ها صحبت شد در این مطلب قصد داریم ژورنال های ایندکس شده ISC را به شما معرفی کنیم.
پایگاه علمی (ISC (Islamic World Science Citation Center که به پایگاه استنادی جهان اسلام معروف است، سومین موسسه برتر جهان در ایندکس کردن ژورنال ها است.
پیشنهاد تاسیس پایگاه علمی ISC توسط مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری شیراز مطرح شده و در سال 2008 در چهارمین نشست آموزش عالی و تحقیقات علمی در کشورهای اسلامی در باکو آذربایجان به صورت رسمی به ثبت رسید. در حال حاضر این پایگاه علمی بعد از ISI امریکا و Scopus هلند در رتبه سوم جهان در نظر اعتبار مجلات علمی قرار دارد و دسته بندی می شود.


از مهمترین اهداف پایگاه علمی ISC می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. نمایه سازی نشریات معتبر منتشر شده در کشورهای اسلامی

2. ارزیابی و بررسی مستمر کیفیت ژورنالهای نمایه شده

3. بررسی وضعیت علمی و تحقیقاتی در کشورهای اسلامی و جایگاه علمی آنها

4. رتبه بندی دانشگاه های کشورهای اسلامی و بررسی مداوم کیفیت آموزشی در آنها

5. تهیه گزارش های علمی و تحقیقاتی مختلف در ارتباط با مباحث و دستاوردهای علمی مختلف در جهان اسلام

در حال حاضر 57 کشور جهان در فعالیت های پایگاه علمی ISC مشارکت داشته و در زمینه های مختلفی با آن همکاری میکنند. به طور کلی مجلات ایندکس شده و فعالیت های مرتبط با آن در پایگاه علمی ISC شامل موارد زیر می شوند:

1. گزارشات استنادی پایگاه علمی جهان اسلام به زبان فارسی (PJCR): Persian Journal Citation report یا همان PJCR یکی از پایگاه های زیر نظر ISC است. این پایگاه علمی نمایه کننده ژرونال های فارسی می باشد که در کشورهای مختلف اسلامی منتشر می شوند. مقالات چاپ شده در این ژورنال ها معمولا به زبان فارسی بوده و از کیفیت بالایی برخوردار است.

2. گزارشات استنادی پایگاه علمی جهان اسلام به زبان عربی (AJCR): این نوع از ژورنال ها که با نام Arabic Journal Citation Report شناخته می شود پوشش دهنده ژورنال هایی است که مقالات علمی به چاپ رسیده در آن عمدتا پوشش دهنده زبان عربی در کشورهای اسلامی است.

3. گزارشات استنادی پایگاه علمی جهان اسلام به زبان انگلیسی (EJCR): این ژورنال ها معمولا مقالات نگارش شده به زبان انگلیسی را پوشش می دهند و از اعتبار بالایی در میان کشورهای اسلامی شرق آسیا مانند مالزی و سنگاپور، هند و غیره برخوردار هستند.

4. نمایه استنادی علوم ایران Persian Science Citation Index (PSCI): این پایگاه علمی یک سامانه اطلاعاتی بسیار قوی از تحقیقات، پژوهش ها، نشریات و مقالات منتشر شده به زبان فارسی است که امکان جستجو را برای مخاطب فراهم کرده و اطلاعات کتابشناسی، سایتیشن و موارد مفیدی را در اختیار مراجعه کنندگان قرار می دهد.

5. نمایه استنادی علوم جهان اسلام Islamic World Scientific Citation Index (ISCI): سایت اصلی و پایگاه اصلی مربوط به ISC است که تمامی اطلاعات و گزارش های مربوطه در آن منتشر و ارائه می شود.

6. طلایه دارن علم ایران: یک مرجع علمی معتبر برای رتبه بندی و رده بندی محققان و پژوهشگران برتر ایرانی که سالانه منتشر و به روزرسانی می شود.

7. فهرست مندرجات فارسی: فهرستی از نشریات و همایش های فارسی مورد تایید ISC که بر اساس حروف الفبا مشخص و طبقه بندی شده اند.

8. پایگاه استنادی برترین کنفرانس های علمی فارسی: فهرست کاملی از همایش های معتبر و مورد تایید ISC که به زبان فارسی برگزار می شوند در این پایگاه علمی تهیه و ارائه می شود.

9. نظام تمام متن مجلات و مقالات جهان اسلام: لیست کاملی از مقالات منتشر شده در ژورنال های مورد تایید ISC را فراهم کرده و امکان دسترسی به متن کامل مقالات را فراهم می نماید.

10 نظام شاخص های عملکردی نشریات فارسی: یک سیستم ارزیابی و رتبه بندی ژورنال های فارسی مورد تایید موسسه ISC است که سالانه ارزیابی مشخصی از عملکرد ژورنال ها ارائه کرده و در اختیار پژوهشگران قرار می دهد.

11. نظام آگاهی رسانی استنادی ایران: ارائه گزارش ها و اطلاعات مفیدی در ارتباط با پایگاه داده های موسسه ISC که مبتنی بر پنجمین اصل از چشم اندازهای این سازمان است.

12. تولید کتاب علم ایران: ارائه گزارش ها و اطلاعات استنادی از کتاب های منتشر شده علمی به زبان فارسی در ایران که معمولا از نظر علمی مورد تایید موسسه ISC است.

Scopus  - ژورنالهای ISC - ژورنالهای ISI