مطالب ویراستاری و تقویت مقاله

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

تقویت و بهبود محتوای یک مقاله علمی پیش از آنکه یک موضوع غیرعادی به نظر برسد یک کار کاملا رایج و ضروری است. چرا که در سالهای اخیر به دلیل افزایش میزان سابمیت مقالات برای ژورنالهای بین المللی، نرخ ریجکت به شدت افزایش یافته است. اما سوال اساسی اینجاست که چطور می توان محتوای مقاله را تقویت کرده و آن را بهبود بخشید؟. قبل از پرداختن به این موضوع باید بدانید که مشکلات اساسی در محتوای مقاله علمی شما به دو عامل کلی برمیگردند و معمولا این دو عامل باعث ریجکت پژوهش شما خواهد شد.
عدم وجود انسجام ساختاری: در این حالت عنوان و محتوا با هم همخوانی ندارند و بخش های مختلف اطلاعات و داده های متناقض
را ارائه می کنند. 
ارائه اطلاعات ناکافی: یافته های تحقیق به دقت تبیین نشده است و اطلاعات نامناسب و ناکافی در مورد موضوع و عنوان ارائه می شود.
مراحل تقویت مقاله بسیار شبیه به مراحل مقاله نویسی است. شناسایی و تشخیص نقاط ضعف و مشکلات محتوایی در مقاله علمی و چگونگی تقویت آن کار بسیار زمانبر و دشواری است. اما توجه داشته باشید که استفاده از نظرات یک مشاور و متخصص برای تقویت مقاله و شناسایی نقاط ضعف آن الزامی است. به طور کلی مراحل کلیدی در تقویت مقاله که بسیار شبیه به مراحل مقاله نویسی است عبارتند از:

  • بررسی چارچوب و اهداف مقاله (Aim and Scope): در اولین مرحله باید مشخص کنیم محتوای مقاله تا چه اندازه با اهداف و چارچوب تحقیقاتی مورد نظر ما هماهنگی دارد، یا اصطلاحا انسجام ساختاری آن در چه وضعی است. در صورت وجود انحراف محتوایی از اهداف تحقیق، نیاز است که با ساختاربندی مجدد یا تغییر عنوان، مقاله تان را تقویت کنید. 
  • بررسی محتوای مقاله از نظر دقیق بودن اطلاعات بیان شده (Accuracy): در این مرحله باید مشخص کنید تا چه اندازه مقاله شما از نظر محتوایی دقیق نیست و نیاز به تقویت دارد. استفاده از منابع قدیمی و یا اطلاعات ناقص و نادرست می تواند دقیق بودن مقاله را زیر سوال ببرد. 
  • بررسی محتوای مقاله از نظر ارتباط آن با موضوع اصلی (Relevence): مقدمه، پیشینه و ادبیات موضوع را به دقت مورد بررسی قرار دهید و هرگونه اطلاعات نامربوط و یا اضافی را از آن حذف کنید. این کار باعث می شود مقاله شما از نظر ارتباط داخلی کاملا قوی و ساختارمند به نظر برسد. 
  • بررسی روش تحقیق(Methodology): یکی از اصلی ترین بخش های مقاله علمی شما که می تواند عامل اصلی ریجکت آن نیز محسوب شود عدم استفاده از ابزارهای مناسب جمع آوری و تحلیل داده هاست. چنانچه در این بخش از مقاله نیاز به تقویت وجود دارد، زمان زیادی را باید برای این کار صرف کنید. 
  • بررسی نتایج و یافته های تحقیق (Result): مهمترین بخش یک مقاله علمی در ارتباط با نتایج، دستاوردها و یافته های یک پژوهش است. چنانچه نتایج متناقض یا اشتباه را از داده های بدست آمده استخراج کنید و آنها را برای مخاطبان تبیین کنید، در نهایت کار علمی شما ارزش بررسی و چاپ نخواهد داشت.

سایتیشن - توصیه نامه - آزمونهای بین المللی