مطالب سابمیت

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

با Publons که بخشی از گروه Web of Science است، داوران یک پروفایل شخصی ایجاد می‌کنند که شامل یک «تاریخچه داوری» تأییدشده است که تعداد داوری‌هایی را که برای JBJS و سایر مجلات شرکت‌کننده انجام داده‌اند، به همراه فهرستی از نشریاتشان را در برمی‌گیرد؛ بنابراین، این کمک‌های حیاتی به جامعه علمی بخشی از یک رکورد کامل خواهد بود که می‌تواند هنگام ارسال درخواست‌ها برای تأمین مالی یا جستجوی انتصاب یا ارتقاء در سطح دانشگاه، گروه یا سیستم بهداشتی ارائه شود. Publons هرگز ناشناس بودن داور را به خطر نمی‌اندازد یا خط‌مشی‌های مجله را نقض نمی‌کند.
ازاین‌پس از هرکسی که نظری را به JBJS ارسال کند، از او پرسیده می‌شود که آیا مایل به ثبت‌نام در Publons هستند یا خیر. اگر آن‌ها این مزیت رایگان را بپذیرند، سابقه بررسی آن‌ها به‌طور خودکار به Publons ارسال می‌شود.
معرفی Publons
Publons سرویسی است که توسط دانشگاهیان مورداستفاده قرار می‌گیرد و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا داوری، تأیید و نمایش نظرات خود را برای مجلات علمی به نمایش بگذارند. مأموریت آن سرعت بخشیدن به علم با استفاده از قدرت "داوری" است. این یک سابقه تأییدشده از بررسی و فعالیت‌های ویرایشی یک دانشگاه برای مجلات ارائه می‌دهد. همچنین، ابزارهایی را برای ناشران، جهت یافتن، غربالگری و تماس با بازبینان بالقوه فراهم می‌کند. داده‌های مربوط به داوری؛ آموزش برای محققانی که به‌تازگی داوری می‌کنند؛ و مکانی برای دانشگاهیان برای بحث در مورد تحقیقات منتشرشده. داوران می‌توانند انتخاب کنند که در صورت موافقت مجله، بررسی خود را پس از انتشار باز کنند یا نه.[1]
Publons در سال 2012 توسط آندره پرستون و دانیل جانستون راه‌اندازی شد تا با تشویق سرعت توسعه علمی به وضعیت روبه‌زوال شیوه‌های داوری در انتشارات بپردازد. این سرویس در سال 2017 توسط Clarivate Analytics خریداری شد. همچنین در همان سال،Publons برنده جایزه ALPSP Innovation in Publishing Award شد.[1]
از سال 2018، Publons بیان می‌کند که بیش از 400000 محقق، 2 میلیون داوری، برای بیش از 25000 ژورنال دارد. همچنین Publons Academy یک دوره آموزشی داوری برای محققان جدید ارائه می‌دهد که این دوره رایگان است، همان‌طور که خدمات Publons به دانشگاهیان رایگان است. در این وب‌سایت ناشران برای استفاده از خدمات خود هزینه‌ای دریافت می‌کنند.[2]
Publons ادعا می‌کند با استفاده از خدمات خود، دانشگاهیان می‌توانند در ارزیابی‌های فردی، مانند بررسی عملکرد یا ارتقاء و حقوق کمک کنند. همچنین می‌تواند به کمک مالی، درخواست‌های کمک مالی و حتی برنامه‌های کارت سبز کمک کند. برای بسیاری، Publons افزودنی خوشایند برای "داوری" بوده است که باید به سمت جلو در قرن بیست و یکم حرکت کنند.[2]
پایگاه داده Publons از دیدگاه امروزی بسیار مهم است. این سرویس تمام سوابق را در پروفایل بررسی نگه می‌دارد. با دقت تمام آن سوابق، تاریخ و زمان را حفظ می‌کند. همچنین برحسب تعداد سال، امکانات جدید در دسترس است. می‌توان تمام پایگاه‌های داده و منبع اطلاعات را از Scopus Id، Wave of Science Id وارد کرد.
اکنون پایگاه داده Publons پروفایل‌ای است که محققان به‌راحتی می‌توانند پایگاه‌های داده، انتشارات و حتی استنادها را از طریق مقالات بررسی‌شده جستجو کنند. این گاهی اوقات در دنیای رقابتی امروز بسیار مهم است. فرض کنید، اگر شخصی داور منظم یک مجله باشد، مجله گواهینامه برجسته مربوط به آن را می‌دهد و انواع سوابق مربوط به Publons ارائه می‌شود.
از طریق Publons می‌توان داوری‌های معمولی مجلات را پیدا کرد، مانند تعداد داورانی که از یک صفحه خاص بازدید کرده‌اند و همچنین داوران جهان در 12 ماه گذشته. از طریق عکس‌های آن‌ها، می‌توان فردی را که مقاله را داوری کرده است، پیدا کرد. برای اینکه دریابیم کدام موسسه برتر است می‌توانیم از دیدگاه داوران استفاده کنیم، به این صورت که باید فهرستی از اعضای هیئت‌علمی وجود داشته باشد که از طریق آن می‌توان مفاهیم پژوهشی یک مؤسسه را دریافت. داوری یک افتخار است، اما فقط درصورتی‌که از یک مجله بسیار خوب باشد و این افتخار باید با نهایت دقت اجرا شود.
Publons آموزش آنلاین رایگان ارائه می‌دهد که به فرد کمک می‌کند تا مهارت‌های ضروری داوری را بیاموزد که برای تبدیل‌شدن به یک استاد "داوری" به آن‌ها نیاز دارد. پس از اتمام دوره، یک گواهینامه رسمی و تأییدیه‌ای دریافت می‌کند که شایستگی آن‌ها را به‌عنوان داور نشان می‌دهد. این دوره تقریباً 10-15 ساعت است.


استراتژی Publons (داوری)
1. Publons به محققان اجازه می‌دهد تا برای داوری به طور متقابل ناشر را بشناسند.
2.Publons نظرات ناشران را جمع‌آوری می‌کند و آن‌ها را به خروجی تحقیقاتی قابل تأیید تبدیل می‌کند.
3. اگر محققان به Publons بپیوندند، باید به فرآیند داوری افتخار کنند. سعی کنید حداقل دو مقاله را برای هرکسی که منتشر می‌کنیم داوری کنید. Publons ممکن است شروع خوبی برای ایجاد انگیزه در دانشمندان غیرفعال برای شروع بررسی مقالات بیشتر باشد، اما حفظ و به‌روزرسانی حساب نیز می‌تواند به یکی دیگر از کارهای سخت در لیست کارهای دانشگاهی تبدیل شود و بنابراین نتیجه معکوس داشته باشد.
4. Publons به‌سرعت در حال محبوب شدن است. از 20 نوامبر 2015، حدود 50000 عضو دارد که جمعاً نزدیک به 250000 داوری از 14500 ژورنال مختلف آپلود کرده‌اند.
5. این سرویس بر این فرض استوار است که «وقتی داوران برای کار خود به رسمیت شناخته می‌شوند، تمایل بیشتری به پذیرش درخواست‌های داوری دارند، تمایل بیشتری برای اولویت‌بندی زمان برای انجام داوری سریع‌تر و احتمال بیشتری برای انجام بازبینی جامع دارند.»
6.Publons همچنین با خدمات علمی رسانه‌های اجتماعی ORCID و Impact Story همکاری می‌کند، به این معنی که داوری‌های تأییدشده Publons می‌تواند به‌طور خودکار در کنار سایر پروفایل‌های تحقیقاتی آنلاین نمایش داده شود.
پروفایل Publons سریع و در دسترس است و می‌تواند به‌عنوان مدرکی از کار تحقیقاتی انجام‌شده استفاده شود. همچنین بینش‌های ارزشمندی را در مورد انتشارات و تاریخچه داوری ارائه می‌دهد. همچنین ازآنجایی‌که این‌یک سرویس رایگان است، دنبال کردن و نمایش تمام‌کارهای شما را در یک پروفایل برای محققان آسان می‌کند.
Publons پس از انتشار مقاله‌ای که داوری کردید (و در Publons به رسمیت شناخته شد) یک هشدار ایمیل برای شما ارسال می‌کند و به شما اطلاع می‌دهد که در کجا منتشرشده است و شامل پیوندی به مقاله و نمره Altmetric است تا بتوانید نحوه دریافت مقاله را توسط جامعه پژوهشی مشاهده کنید.[2]
Publons یک منبع رایگان برای جامعه تحقیقاتی جهانی و چند رشته‌ای است. اگر انتشارات Web of Science خود را در پروفایل Publons خود ادعا کنید، یک شماره Web of Science ResearcherID دریافت می‌کنید. این شماره تغییر نمی‌کند، حتی اگر نام یا وابستگی موسسه خود را تغییر دهید.
انجمن The Royal Society از سال 2017 با Publons همکاری کرده است تا به داوران خود به خاطر تلاش سختشان شناخت بیشتری بدهد. هر داوری که برای ژورنال انجمن انجام می‌شود، می‌تواند به‌طور خودکار به پروفایل Publons داور اضافه شود که می‌توانند از آن برای نمایش مشارکت‌های خود استفاده کنند. بیش از 9600 داور انجمنRoyal برای بیش از 22 هزار داوری شناخته‌شده‌اند.
اما آیا می‌دانستید که می‌توانید در Publons کارهایی بسیار بیشتر از ثبت نظرات خود انجام دهید؟ در اینجا پنج ویژگی آن که از نظر ما کاربردی تر است بیان شده است:
1. تمایل خود را برای داوری یک ژورنال نشان دهید
ورود به دنیای داوری کار آسانی نیست. اغلب نیاز به انتشار مقالات و سپس انتظار برای تماس سردبیران با شما دارد. این‌یک فرآیند آهسته برای محققان اولیه است که می‌خواهند از همه‌چیزهایی که داوری ارائه می‌کند سود ببرند. با Publons، می‌توانید علاقه خود را برای داوری هر ژورنال شریک با یک کلیک نشان دهید. اگر مهارت‌های شما نیازهای ویراستاران را برآورده می‌کند، درخواست‌های داوری ممکن است در راه شما باشد.
2. برای کمک به سرپرست خود به رسمیت شناخته شوید
چه ژورنال‌ها آن را تشخیص دهند یا نه برای محققان ارشد غیرمعمول نیست که از دانشجویان فارغ‌التحصیل یا فوق دکترای خود برای نوشتن نظراتی که به آن‌ها سفارش داده‌شده است، کمک بخواهند. در Publons، پس‌ازاینکه نظری را به پروفایل خود اضافه کردید، می‌توانید با استفاده از یک پیوند ممتاز، همکاران را دعوت کنید. وقتی یک همکار این پیوند را دنبال می‌کند، یک نسخه از داوری به پروفایل خود اضافه می‌شود. برای اطمینان از اینکه همه داوری‌ها برای کار داوری خود شناخته می‌شوند عالی است.

3. نسخ خطی را که پس از انتشار داوری کردید، پیگیری کنید
صرف وقت برای داوری یک دست‌نوشته و ندانستن اینکه آیا درنهایت چاپ‌شده و در کدام ژورنال، می‌تواند خسته‌کننده باشد. Publons پس از انتشار مقاله‌ای که داوری کردید (و در Publons به رسمیت شناخته شد) یک ایمیل برای شما ارسال می‌کند و به شما اطلاع می‌دهد که در کجا منتشرشده است و شامل لینک به مقاله و نمره Altmetric است تا بتوانید نحوه دریافت مقاله را توسط جامعه پژوهشی مشاهده کنید.

4. بهبود تحقیقات توسط جامعه پژوهشی پس از انتشار
علیرغم فرآیند توسط جامعه پژوهشی، تحقیقات متقلبانه و بی‌دقت از شکاف‌ها عبور می‌کند و می‌تواند تحقیقات موفقیت‌آمیز را برای چندین سال کُند کند. Publons بستری را برای کارشناسان فراهم می‌کند تا بتوانند به نقد، اضافه کردن یا پرسش درباره تحقیقات پس از انتشار بپردازند.
5. سوابق توسط جامعه پژوهشی خود را به ORCID صادر کنید
بیش از 6.8 میلیون محقق از ORCID برای اطمینان از انتساب مناسب کار علمی خود استفاده می‌کنند. به‌منظور ارائه حداکثر انعطاف‌پذیری و کاربردی، Publons با ORCID شریک شده است تا هر بررسی تأییدشده‌ای که به سابقه Publons شما اضافه می‌شود به‌طور خودکار به پروفایل ORCID شما صادر می‌شود. فقط باید ابتدا هر دو حساب را با دنبال کردن این مراحل پیوند دهید.
در ORCID، هر داوری با یک شناسه قابل‌حل منحصربه‌فرد مرتبط است که به یک رکورد در Publons پیوند می‌دهد. این به انجمن اجازه می‌دهد تا تأیید کند که داوری تأییدشده است و اگر بازبینی باز است، به آن‌ها نیز اجازه می‌دهد آن را بخوانند.
ما امیدواریم که این ویژگی‌ها محققان جوان را تشویق کند تا با داوری درگیر شوند و به همه داوران کمک کند تا به رسمیت شناخته شوند که شایسته آن هستند.
Publons یک سیستم آنلاین رایگان است که خدماتی را در اختیار محققان قرار می‌دهد تا تأثیرات و مشارکت‌های تحقیقاتی خود را ردیابی و به اشتراک بگذارند. اطلاعات مربوط به انتشارات، معیارهای استناد از مجموعه Web of Science Core، داوری و کارهای ویرایش مقالات یک نفر را می‌توان در یک پروفایل قرارداد. از طریق Publons، یک محقق می‌تواند علاقه خود را برای داوری ژورنال موجود در پایگاه داده Publons ابراز کند. برای داشتن پروفایل Publons، ثبت‌نام الزامی است.[3]
هنگامی‌که یک پروفایل ایجاد می‌شود، ممکن است حاوی اطلاعات زیر باشد:
• خلاصه
• زمینه‌های تحقیقاتی
• سایر شناسه‌های پروفایل (ORCID، ResearcherID)
• بیوگرافی
• مؤسسات
• افیلیشن
• جوایز Publons
• انتشارات
• مجلات منتشرشده در عضویت در هیئت تحریریه
• داوری‌های تأییدشده
• معیارهای انتشار و بررسی
داده‌های ResearcherID، ORCID، ابزارهای مدیریت استناد مانند Mendeley و EndNote را می‌توان به Publons وارد کرد.

نمونه‌هایی از پروفایل‌های محققان یک دانشگاه در اینجا آمده است:

تسلط بر داوری
Publons یک دوره آموزشی آنلاین رایگان برای تسلط بر مهارت‌های داوری ارائه می‌دهد. این دوره شامل 10 ماژول می‌باشد. این دوره رایگان است و می‌تواند در هر زمان و در هر مکان انجام شود.[4]
فرصت‌ها
• شبکه با داوران و ویراستاران متخصص؛
• یادگیری نحوه عملکرد فرآیند داوری؛
• انجام بررسی‌های واقعی باراهنمایی مربی؛
• تائید توسط یک مربی؛

دسترسی به داوری‌ها
باوجوداین، خدمات پابلونز صرفا ارائه وضعیت پژوهشی و استنادي پژوهشگران نیست. درواقع، یکی از مهم‌ترین هدف‌های پابلونز، ارزش‌گذاری پژوهش‌ها از طریق داوري علمی است. این سامانه درصدد است تا جستجو و انتخاب داور مرتبط و صاحب‌نظر در رشته مدنظر را تسهیل کند.

مراحل ساخت پروفایل Publons
1. ابتدا وارد سایت زیر شوید https://publons.com/wos-op/
2. روی قسمت Register کلیک کنید تا وارد مرحله بعد شوید.
3. در مرحله‌ی بعد اطلاعات درخواستی را وارد می‌کنیم و بر روی Register کلیک می‌کنیم تا یک ایمیل برای ما ارسال شود سپس ایمیل را بازکرده و وارد لینک ارسال‌شده از طرف پابلونز می‌شویم تا حساب کاربری ما تائید شود.
منابع 


[1] D. R. Smith, “Will Publons popularize the scientific peer-review process?,” Bioscience, vol. 66, no. 4, pp. 265–266, 2016.
[2] J. A. Teixeira da Silva and A. Al-Khatib, “The ClarivateTM Analytics acquisition of Publons–an evolution or commodification of peer review?,” Res. Ethics, vol. 15, no. 3–4, pp. 1–11, 2019.
[3] M. Swiontkowski, “Publons: the next step in reviewer recognition,” JBJS, vol. 101, no. 13. LWW, p. 1137, 2019.
[4] J. L. Ortega, “Are peer-review activities related to reviewer bibliometric performance? A scientometric analysis of Publons,” Scientometrics, vol. 112, no. 2, pp. 947–962, 2017.