مطالب سابمیت

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

به زبان ساده، عدد 50 در ژورنال X به این معناست که شانس افزایش سایتیشن و مطرح شدن مقاله در ژورنال X نسبت به مجله Y بیشتر است. بنابراین انتخاب ژورنال ISI صحیح و با رتبه علمی بالاتر می تواند شانس شما را برای سایتیشن افزایش بدهد. مزیت دوم چاپ مقاله در ژورنال های برتر با اچ ایندکس بالاتر این است که مخاطبان و جامعه محققین بزرگتری را در بر می گیرد. برای مثال فرض کنید در میان صدها ژورنال اسکوپوس و ISI در حوزه مدیریت و بازاریابی تنها ژورنال های Q1 بالاترین میزان سایتیشن ها و بازدید ها را دریافت کرده اند. این بدین معناست که مخاطبان و محققان در جامعه به دنبال جدیدترین مقالات چاپ شده در این ژورنال ها بوده و تمامی آنها را مطالعه میکنند، بنابراین می توان گفت چاپ مقاله در این ژورنال ها شانس شما برای دیده شدن و سایتیشن را افزایش خواهد داد.
با وجود تمام این مزیت ها، فرآیند چاپ مقاله در این ژورنال ها بسیار دشوار و زمانبر است و ما سعی میکنیم در یکی از مهمترین بخش های چاپ مقاله یعنی انتخاب ژورنال به شما کمک کنیم.سابمیت مقاله در یک ژورنال نامناسب یکی از بزرگترین اشتباهاتی است که هم پژوهشگران تازه کار و هم محققان باتجربه مرتکب می شوند. پژوهشگران تازه کار به دلیل عدم آشنایی با ژورنال ها، فاکتورهای رتبه بندی و کیفیت مجلات و همچنین گستردگی مفاهیم تخصصی در حوزه مورد نظرشان، نمیتوانند به درستی تفکیکی بین مجلات معتبر و غیر معتبر قائل شوند. اما محققان باتجربه با گذشت زمان به حوزه ها و قلمروهای جدید تری برای انجام پژوهش قدم گذاشته و در برخی از این حوزه ها بدلیل عدم آشنایی با ژورنال های برتر ممکن است در نهایت انتخاب نادرستی داشته باشند. یکی دیگر از اشتباهات رایجی که محققان باتجربه در انتخاب ژورنال انجام می دهند، چاپ کردن مقاله در مجلاتی است که به طور مداوم با آنها کار میکنند و چند مقاله منتشر شده (Published) شده در آنها دارند. این کار فرصت بررسی و ارزیابی ژورنال های مختلف در یک حوزه تخصصی را از شخص نویسنده گرفته و موجب می شود جامعه مخاطب فرد همواره یکسان باشد. اما سوال مهم اینجاست که چگونه می توانیم یک ژورنال ISI مناسب برای چاپ مقاله انتخاب کنیم؟ و یا اینکه چه فاکتورهایی برای انتخاب یک ژورنال ISI اهمیت پیدا میکنند؟
همانطور که پیشتر بیان کردیم، انتخاب یک ژورنال نامناسب علاوه بر افزایش احتمال ریجکتی مقاله می تواند زمان و هزینه زیادی را از شما تلف کند. بنابراین در زمان انتخاب یک ژورنال باید به فاکتورهای زیر توجه داشته باشید:
اهداف و قلمرو تحقیقاتی ژورنال (Aim and Scope): اطلاعات مربوط به اهداف و قلمرو تحقیقاتی ژورنال معمولا در صفحه اول هر مجله ای قابل دسترسی و مشاهده هستند. پس از وارد شده به صفحه اصلی روی گزینه درباره ژورنال (About Journal) کلیک کرده و گزینه اهداف و قلمرو (Aim and Scope) را انتخاب کنید. بسیاری از ژورنال ها در بخش Aim and Scope تمامی چشم اندازها، ماموریت ها و اهداف خودشان از پذیرش و چاپ مقاله را عنوان می کنند. برای مثال ژورنال Clinical Cancer Research که یک ژورنال بسیار فعال در حوزه تحقیقات سرطان بوده و ایمپکت فاکتور یا ضریب تاثیر آن 10.1 است. در بخش Aim and Scope خودش بیان می کند که اولویت داوری و پذیرش با مقالاتی است که داروهای سلولی-مولکولی را بر روی انسان ها و یا حیوانات در محیط آزمایشگاه تست کرده اند و نتایج آن را ثبت نموده اند. و یا در مقابل مجله ای مانند Plant Cell که بر روی مفاهیم گیاه شناسی و ژنتیک گیاهی تمرکز دارد در بخش اهداف و قلمرو تحقیقاتی خودش اینگونه بیان میکند که نه تنها متخصصان حوزه گیاه شناسی و گیاه پزشکی می توانند مقالات خود را در این ژورنال سابمیت کنند بلکه تمامی افرادی که به حوزه گیاه شناسی علاقه مند هستند می توانند پژوهش های خودشان را برای داوری و چاپ به این ژورنال ارسال کنند. ژورنال Journal of Managment نیز یکی از مجلات بسیار معتبر و با کیفیت در سطح بین المللی است که حوزه گسترده از مفاهیم مرتبط به مدیریت از قبیل رفتار سازمانی، تصمیم گیری و برنامه ریزی سازمانی، مدیریت منابع انسانی، روابط عمومی، مدیریت پروژه و غیره را شامل می شود. بنابراین قبل از سابمیت مقاله و یا پرداخت هزینه ثبت نام که معمولا برگشت ناپذیر (non-refundable) نیز است، سعی کنید به بخش Aim and Scope ژورنال رفته و تمامی موارد را به دقت مطالعه کنید.
بررسی محدودیت های ژورنال (Journal Restriction): در تمامی ژورنال ها بخشی وجود دارد که به نام دستورالعمل نویسندگان (Instruction for Author) شناخته می شود. در این بخش تمامی محدودیت های پیش نویس مقاله قبل از سابمیت به نویسندگان معرفی می شود. برای مثال اصلاحات مورد نیاز در ساختار مقاله، فرمت بندی مورد نظر ژورنال، فونت و نحوه چیدمان صفحات، مرتب سازی جداول و تصاویر، نحوه آماده سازی Title Page و غیره از جمله عوامل موثر در پذیرش و ریجکت مقاله شما هستند. بنابراین قبل از انتخاب و سابمیت مقاله تان به بخش Instruction for Author رفته و تمامی محدودیت ها و دستورالعمل های مربوط به سابمیت مقاله را به دقت بررسی و پیاده سازی کنید. یکی دیگر از محدودیت های تعیین کننده که معمولا در بخش Instruction for Author به آن اشاره می شود مبالغ مربوط به هزینه سابمیت (Submission Fee) و هزینه چاپ (publication Fee) است. برخی از ژورنال های ISI با وجود رنکینگ بسیار عالی و جایگاه علمی بسیار بالای آنها مبالغ بسیار زیادی را بابت چاپ مقاله دریافت می کنند که بهتر است قبل از انتخاب ژورنال به دقت این موضوع را بررسی کنید. برای مثال مجله Sustainability Journal که یک ژورنال ISI بسیار قوی در حوزه مباحث زیست محیطی است و از زیرمجموعه های موسسه MDPI است چیزی در حدود 1800 فرانک سوئیس بابت هزینه داوری و چاپ مقاله از نویسندگان دریافت می کند.
بررسی ایمپکت فاکتور (Impact factor): ضریب تاثیر یا Impact Factor یک مقیاس سنتی و بسیار پرکاربرد در میان پژوهشگران برای ارزیابی و سنجش میزان تاثیرگذاری، کیفیت و اعتبار یک ژورنال است. شاید از نظر تقویت رزومه شاخص ایمپکت فاکتور بسیار با اهمیت به نظر برسد اما باید بدانید که فرآیند پذیرش و چاپ مقاله در ژورنال هایی با ضریب تاثیر بالاتر یک فرآیند بسیار زمانبر، دشوار و تخصصی است. لازم به ذکر است بدانید، ضریب تاثیر (Impact Factor) در تمامی حوزه های علمی یکسان نبوده و متفاوت باشند. برای مثال بالاترین ضریب تاثیر برای ژورنال های ISI حوزه پزشکی بین 0-30 متغیر است و این در حالی است که بالاترین ضریب تاثیر برای مجلات حوزه گردشگری بین 0-8 متغیر است. بنابراین ضریب تاثیر 6 برای یک ژورنال در حوزه گردشگری بسیار خوب و برای یک ژورنال در حوزه پزشکی ضعیف به نظر می رشد. مورد دیگ اینکه ضریب تاثیر برای این طراحی شده است که نشانگر میانگین سایتیشن های سالانه یک ژورنال باشد. به معنای دیگر ضریب تاثیر نشان می دهد که ژورنال مورد نظر مقالات کاربردی و با کیفیتی را انتخاب کرده و مخاطبان تخصصی زیادی نیز دارد. پس چاپ مقاله در این ژورنال ها یک مزیت بسیار بزرگ برای محققان ایجاد کرده و روزمه آنها را به شکل چشمگیری بهبود خواهد داد.
درصد پذیرش مقاله در ژورنال (Acceptance Rate): درصد پذیرش مقاله (Acceptance Rate) یک فاکتور بسیار با اهمیت و تعیین کننده در انتخاب ژورنال هدف است. برخی از ژورنال ها ممکن است درصد پذیرشی بالای 50 درصد و برخی دیگر کمتر از 5 درصد داشته باشند. باید بدانید که ژورنال های پولی که هزینه چاپ را از نویسنده دریافت می کنند به طور میانگین درصد پذیرش بالاتری دارند و هر چه میزان پول دریافتی بیشتر باشد به همان اندازه شانس پذیرش افزایش می یابد و این رابطه با ضریب تاثیر معکوس است. برای مثال ژورنال ISI که 1800 فرانک سوئیس برای چاپ مقاله دریافت میکند یقینا به طور میانگین تعداد کمتری مقاله نسبت به یک ژورنال رایگان دریافت می کند و چنانچه از همین تعداد اندک به چندین نفر پذیرش بدهد، درصد پذیرش مجله افزایش پیدا می کند. فرض کنید دو ژورنال به صورت کاملا یکسان به تعداد 100 نفر در سال برای چاپ مقالاتشان پذیرش می دهد. ژورنال اول به دلیل پولی بودن و دریافت مبلغ سنگین هزینه چاپ (Publication Fee) نهایتا 200 مقاله به صورت سالانه دریافت می کند. اما ژورنال دوم به دلیل رایگان بودن چیزی بالغ بر 1000 مقاله در سال از طرف محققان مختلف دریافت می کند. بنابراین با یک محاسبه ساده متوجه می شویم که درصد پذیرش در ژورنال پولی اول 50 و در ژورنال رایگان دوم 10 درصد است با وجود اینکه تعداد یکسانی پذیرش مقاله دارند. میزان تخصصی بودن و دفعات چاپ نیز بر یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار بر درصد پذیرش است. هر چه ژورنال مورد نظر تخصصی تر باشد احتمال چاپ و پذیرش کاهش می یابد و هرچه تعداد دفعات چاپ در سال کمتر شود متعاقبا شانس پذیرش کمتر می شود. توجه داشته باشید که سایت های مختلفی هستند که این ویژگی را ارئه می دهند تا به وسیله آن بتوانید درصد پذیرش را مشاهده کنید اما همانطور که بیان شد باید فاکتورهای دیگر تاثیر گذار در درصد پذیرش را نیز در نظر داشته باشید. از جمله این سایت ها عبارتند از Elsevier Journal Finder یا Springer Journal Suggester , Cabell's Scholarly Analytics , MLA Directory است. در بخش جستجوی این وبسایت ها نام ژورنال، حوزه علمی مورد نظر و یا کلمات کلیدی را وارد کرده و تمامی ژورنال های مرتبط با درصد پذیرش به ترتیب بیشترین به کمترین دسته بندی می شوند.
هزینه چاپ و سابمیت مقاله: این عامل که می تواند تاثیر زیادی بر تصمیم انتخاب یک ژورنال داشته باشد موضوع هزینه چاپ مقاله است. دو فاکتور Submission Fee و Publication Fee که با اصطلاح هزینه سابمیت و هزینه چاپ مقاله در ژورنال های مختلف شناخته می شوند معمولا در بخش Instruction for Author در هر ژورنال ذکر می شوند. ژورنال های پولی و غیر پولی هر کدام مزیت ها و معایب خاص خودشان را دارند که به اولویت های شخصی فرد نویسنده بستگی دارد.
مدت زمان داوری و چاپ مقاله (Review and Publish): برخی از نویسندگان به دلیل عجله زیادی که برای تقویت و بهبود رزومه خودشان دارند سعی میکنند ژورنال های ISI را انتخاب کنند که در مدت زمان کوتاهی فرآیند داوری و چاپ مقاله آنها انجام می شود که اصطلاحا به این ژورنال ها Fast Publish می گویند. یک نمونه از این مجلات ISI ژورنال Sustainablity Journal از زیر مجموعه های MDPI است که مدت زمان داوری و چاپ مقاله معمولا چیزی در حدود یک ماه زمان می برد اما به دلیل هزینه چاپ بسیار بالا معمولا گزینه مناسبی برای محققان تلقی نمی شود. اما برخی دیگر از ژورنال های ISI مانند Tourism Management Journal که از مجله های زیر نظر Elsevier می باشد و یا Journal of Hospitality and Tourism Research که از زیرمجموعه های پایگاه Sage است به دلیل رایگان بودن فرآیند داوری و چاپ معمولا تعداد مقالات بالایی را دریافت کرده و به طور کلی فرآیند داوری و چاپ آنها بین 6 ماه تا یکسال و در برخی موارد بیشتر از 1 سال زمان می برد. بنابراین پیش از انتخاب ژورنال هدف خودتان و محدودیت های زمانی تان برای چاپ مقاله را مشخص کنید. در بسیاری از ژورنال های الزویر (Elsevier) و سیج (Sage) زمانی که یک مقاله به چاپ میرسد در قسمت بالای سمت چپ در صفحه اول مقاله مدت زمان داوری، اصلاحات و چاپ آن به دقت ذکر می شود. از این طریق می توانید میانگین زمان هر ژورنال برای چاپ پذیرش را بررسی و کنترل کنید.
چاپ مقاله یک فرآیند بسیار تخصصی، طولانی، زمانبر و هزینه بر است. بنابراین تمامی مراحل آن از انتخاب موضوع تحقیق تا نگارش و چاپ مقاله نیاز به دانش و مهارت در فرآیند مقاله نویسی علمی دارد. اگر یک محقق تازه کار هستید و میخواهید رزومه شغلی و تحصیلی خودتان را بهبود ببخشید توصیه می شود در تمامی مراحل انجام تحقیق از نظر یک مشاور حرفه ای در کنار خودتان استفاده کنید. موسسه ماد دانش پژوهان با سابقه طولانی در زمینه چاپ مقالات علمی سعی دارد راهگشای فعالیت های پژوهشی محققان ایرانی باشد. خدمات تخصصی نگارش، مشاوره، سابمیت، انتخاب، ویرایش و چاپ مقاله توسط این موسسه زیر نظر کارشناسان و فارغ التحصیلان برتر دانشگاهی انجام می پذیرد.

ژورنال های Q1 - مجموعه های پایگاه Sage ارزیابی ژورنال های مختلف