مطالب استخراج مقاله

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

زمانی که به عنوان یک پژوهشگر اقدام به نگارش و تهیه یک تحقیق می کنید و قصد دارید نتایج و یافته های خودتان را در یک ژورنال معتبر و بین المللی به چاپ برسانید، باید زمان قابل توجهی را صرف جستجوی ژورنال مناسب کنید.
انتخاب ژورنال مناسب برای سابمیت مقاله می تواند شانس نویسنده را برای پذیرش و چاپ بالا برده و در مجموع فرآیندها را برای نویسنده تسریع و تسهیل کند.
برای بسیاری از نویسندگان ممکن است این مسیر سخت ترین و در عین حال ناآشنا ترین پروسه باشد و هرگونه توضیح را اضافی و غیرضروری قلمداد کنند.
ولی باید بدانید که انتخاب ژورنال یکی از مهمترین مراحل در فرآیند پذیرش و چاپ مقاله محسوب می شود که بسیاری از نویسندگان موفق، با چندین سال سابقه تحقیق و رزومه پژوهشی قوی تمرکز زیادی را صرف انتخاب درست ژورنال می کنند.
در این سرفصل سعی می کنیم به شما چند نکته را بیاموزیم که چطور و چگونه یک ژورنال مناسب انتخاب کنید و مقاله خودتان را در آن سابمیت کنید.

1. در انتخاب ژورنال عجله نکنید: هیچگاه برای سابمیت مقاله تان عجله نکنید و سعی کنید در ارزیابی فاکتورهایی مانند نحوه داوری، زمان مورد نیاز برای داوری، چگونگی سابمیت، هزینه سابمیت و چاپ و مواردی از این دست دقت کافی داشته باشید. در صورت سابمیت عجولانه ممکن است حداقل زمان 2-3 ماهه را از دست بدهید.

2. معیارهای خودتان برای انتخاب ژورنال را مشخص کنید: قبل از سابمیت مقاله مشخص کنید که رنکینگ ژورنال، ضریب تاثیر، اچ ایندکس، کیو و ایندکسینگ مورد نظر شما در ژورنال وجود دارد یا خیر. برخی از نویسندگان تنها یک معیار مثلا ایندکسینگ را مورد بررسی قرار می دهند که در یابند برای مثال ژورنال ISI,ISC و یا SCOPUS است یا خیر ولی به موارد بسیار مهمی مانند ضریب تاثیر، اچ ایندکس یا کیو توجه نمیکنند.

3. هدف و حیطه چاپ در ژورنال را بررسی کنید: سابمیت اشتباه و عجولانه مقاله در یک ژورنال که حیطه تحقیق آن با موضوع مقاله شما هماهنگی ندارد موجب اتلاف وقت و ریجکت شدن کار شما خواهد شد. قبل از سابمیت مقاله به بخش About Journal در سایت ژورنال مراجعه کرده و هدف و حیطه پژوهشی ژورنال را مورد بررسی قرار دهید.

4. آخرین مقالات چاپ شده در ژورنال را بررسی کنید: چنانچه قصد دارید مقاله تان را در ژورنالی سابمیت کنید، سعی کنید قبل از این کار آخرین پژوهش های چاپ شده و عنوان های آنها را مورد بررسی قرار دهید و میزان شباهت آن با کار خودتان را بررسی کنید. چنانچه موضوع تحقیق شما با آخرین مقالات به چاپ رسیده در ژورنال شباهت و همخوانی دارد به احتمال زیاد در صورت کیفیت مناسب مقاله می توانید امیدوار به پذیرش و چاپ کارتان باشید.

5. نحوه داوری را در پروفایل ژورنال مورد ارزیابی قرار دهید: یکی از مهمترین کارهایی که باید قبل از سابمیت انجام دهید مشاهده نحوه و مدت زمان داوری است. بسیاری از ژورنال ها در بخش Instructions for Author اطلاعات مفید و کاربردی را در مورد نحوه و فرآیند داوری و همچنین چگونگی سابمیت برای نویسندگان فراهم می کنند که توصیه می شود حتما قبل از سابمیت این مطالب را مطالعه کنید.

برای اینکه بتوانید مقاله خودتان را در ژورنال سابمیت کنید باید طی دستور العمل مشخصی از سایت ژورنال این کار را انجام دهید. از صفحه اصلی ژورنال بر روی گزینه Submit an article کلیک کرده و به صفحه مربوطه برای سابمیت وارد می شوید. بعد از آن باید ثبت نام انجام داده و اطلاعات خودتان را وارد کنید. پس از انجام این کار تمامی مراحل به شکلی کاملا شفاف و گام به گام برای شما آماده می شود. ابتدا باید اطلاعات اولیه مقاله مثل عنوان و چکیده را وارد نمایید و در مراحل بعد فایل های اصلی مقاله را بارگزاری کرده و در نهایت نام نویسندگان را مشخص کنید. برخی از ژورنال ها این مراحل گام به گام را نداشته و از نویسنده درخواست می کنند که سابمیت مقاله را از طریق ارسال ایمیل انجام دهند. بدین معنا که تمامی فایل های مربوط به مقاله را در قالب یک فایل زیپ شده و یا به صورت چند فایل PDF یا Word جداگانه به ایمیل سردبیر ارسال نمایند.

SCOPUS -  رتبه بندی ژورنال ها ی بین المللی ISI - ساز و کار اداری (2019 Microsoft Word) 

ISI