مطالب اصطلاح شناسی مقاله و ژورنال

Terminology

  شاید یکی از دشوارترین و زمان‌برترین فرآیندها برای دانشجویان مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکتری، نگارش مقاله، ویرایش آن، انتخاب ژورنال هدف، سابمیت پژوهش و در نهایت کسب پذیرش یا اکسپت برای چاپ آن باشد. در این سرفصل سعی می‌کنیم شما را با اصطلاحات رایج در مورد نگارش، سابمیت و مراحل داوری، چاپ و پذیرش در ژورنال‌ها بیش‌تر آشنا کنیم، اما پیش از آن توضیحاتی را در مورد نحوه نگارش و چگونگی سابمیت مقاله برای بالا بردن شانس پذیرش به شما عزیزان ارائه خواهیم کرد. 

  • مطالعه ژورنال هدف.

یکی از اولین کارهایی که در زمان نگارش و پیش از آن می‌بایست انجام دهید تا شانس خودتان را برای پذیرش و چاپ مقاله بالا ببرید، مراجعه به ژورنال هدف و بررسی مقالات آن است. اگر به عنوان یک پژوهشگر قصد دارید شانس اکسپ مقاله‌تان بالا برود، بهتر است پیش از نگارش هرگونه پژوهشی اقدام به بررسی ژورنال هدفتان کرده و حداقل مقالات اخیر چاپ شده مرتبط با رشته تحصیلی یا حوزه مورد علاقه‌تان را بررسی کنید. این کار به شما این امکان را می‌دهد تا با ساختار، دستورالعمل، محتوا و نحوه نگارش مقالات در ژورنال آشنا شده و از ابتدا با فرمت استاندارد و مورد نظر مجله علمی پیش بروید. سعی کنید چندین مقاله به روز از این ژورنال را دانلود کرده و نوآوری (Novelty) موجود در آن را بررسی کنید. یکی از ویژگی‌هایی که می‌تواند نظر سردبیر و داوران ژورنال را جلب نماید و شما را نسبت به سایر نویسندگان متمایز کند موضوع نوآوری در تحقیق است. ژورنال‌های معتبر و بین‌المللی پیش‌از آن‌که به دنبال چاپ مقاله در یک رشته یا در یک حوزه خاص باشند، به دنبال این هستند که ببیند مقاله شما تا چه اندازه قابلیت پیاده‌سازی داشته و در آن خلاقیت بکار رفته است. برای بدست آوردن ایده‌های خلاقانه در نگارش مقاله‌تان می‌توانید از بخش Current Issues یا Highlights اقدام به انتخاب جدیدترین مقالات کرده و در آن‌ها به دنبال ایده بگردید. بخش Current Issues به شما به عنوان یک پژوهشگر نشان می‌دهد که موضوعات مورد نظر و جذاب برای ژورنال چه عناوینی هستند و شما چطور می‌توانید با کمی خلاقیت و نوآوری در آن‌ها نظر سردبیر و داوران را برای چاپ جلب کنید.

  • از حوزه علمی تحقیق خارج نشوید.

در بسیاری از ژورنال‌های معتبر، یکی از عواملی که موجب ریجکت مقالات می‌شود، پراکندگی در ارائه مطلب و نپرداختن به اهداف و عنوان اصلی پژوهش است. همواره به پژوهش‌گران توصیه می‌شود که برای بالا بردن شانس پذیرش و چاپ مقاله‌تان، یک انسجام محتوایی حول محور اهداف و عنوان تحقیق ایجاد کرده و به مسائل حاشیه‌ای نپردازید. بطور کلی از نظر سردبیران و داوران ژورنال‌های معتبر و بین المللی، یک مقاله بسیار قوی و با کیفیت دو ویژگی اساسی دارد:

اولین ویژگی وجود یک هماهنگی و انسجام محتوایی حول محور موضوع تحقیق است. 

دومین ویژگی وجود رفرنس‌های قابل استناد برای محتوای ارائه شده است.

ویژگی اول یعنی انسجام محتوایی برای این اهمیت دارد که مخاطب در زمان مطالعه مقاله دچار سردرگمی نشود و به سمت و سوی کاملا مشخصی هدایت شود. اما رفرنس‌های قابل استناد برای این منظور است که نشان دهد مطالب ارائه شده در مقاله از اعتبار بالایی برخوردار بوده و نتایج بدست آمده کاربردی و قابل پیاده سازی هستند. 

  • از تشریح و بازکردن موضوعات هراسی نداشته باشید.

یکی دیگر از عواملی که موجب ریجکت مقاله شما می‌شود وجود ابهام در سرفصل‌ها، عبارات، واژگان تخصصی و تعاریف است. شاید به عنوان یک مخاطب با پژوهش‌هایی مواجه شده باشید که واژگان تخصصی بسیار زیادی داشته و مکررا بدون هیچ توضیحی این واژگان را در پژوهش خودشان بکار برده‌اند. این گونه مقالات از نظر سردبیران و داوران ژورنال‌ها مبهم یا Ambiguous هستند. بدین معنا که یکسری ارتباطات علت و معلولی بین چندین فاکتور بی‌نام و نشان و نامشخص در تحقیق وجود دارد که درک آن‌ها برای خواننده بسیار دشوار است. بنابراین داوران سعی می‌کنند در این موارد دو حالت را پیش پای نویسنده قرار دهند یا مقاله را به کلی Reject می‌کنند و یا Accept with Revise اعلام می‌کنند. در حالت اول که به آن رد شدن، ریجکت یا Reject می‌گویند، شخص پژوهش‌گر شانس پذیرش و چاپ بسیار کمی خواهد داشت. اما در حالت دوم یعنی پذیرش به همراه اصلاحات (Accept with Revise)، نویسنده این شانس را دارد تا با ایجاد تغییرات و اصلاحات، نظر داوران را برای پذیرش و چاپ مقاله جلب کند. بنابراین در زمان نگارش تحقیقتان به هیچ‌وجه در مورد ارائه توضیحات در مورد واژگان و عبارات تخصصی شک نداشته باشید، چرا که ممکن است در نهایت تاثیر بسیار زیادی در پذیرش و چاپ مقاله شما داشته باشد.

  • اصیل و منحصر به فرد باشید.

یکی از مهم‌ترین عواملی که نظر داوران را در همان ابتدای فرآیند ارزیابی مقاله به خودش جلب می‌کند وجود سرقت ادبی، کپی کاری و محتوای بی‌کیفیت است. همان‌طور که اطلاع دارید پس از این‌که مقاله‌تان را در یک ژورنال بین‌المللی سابمیت می‌کنید، اولین کاری که سردبیر یا داوران ژورنال انجام می‌دهند بررسی محتوای مقاله شما با نرم افزارهای سرقت ادبی است. برخی از این نرم افزارها مانند iThenticate کاربرد بسیار وسیعی داشته و به علت وجود پایگاه داده‌های گسترده در ژورنال‌های مختلف قابلیت تشخیص هرگونه سرقت ادبی (Plagiarism) در هر سطحی را دارند. پس داور یا سردبیر وظیفه دارد که مشخص کند کار پژوهشی شما تا چه اندازه اصالت داشته و منحصر به فرد است. معمولا میزان سرقت ادبی در مقالات بسته به ژورنال های مختلف بین 10-15% قابل قبول است، اما اگر این مقدار بیش‌تر شود به احتمال قریب به یقین مقاله شما ریجکت خواهد شد. توصیه می‌شود برای افزایش شانس پذیرش و چاپ مقاله‌تان حتما پیش از سابمیت یک‌بار متن کامل تحقیق را با نرم افزارهای تشخیص سرقت ادبی اسکن کرده و موارد مشکل ساز را برطرف نمایید. 

  • اصطلاح شناسی مقالات.

حال که با فرآیند نگارش یک مقاله با هدف افزایش شانس پذیرش و چاپ آشنا شدید، نوبت آن رسیده است که شما را با اصطلاحات و واژگان رایج در ژورنال‌ها و سابمیت مقاله آشنا کنیم. در بسیاری از موارد زمانی که مقاله را پس از بررسی نهایی در یک ژورنال بین‌المللی سابمیت می‌کنید، ممکن است با اصطلاحات و واژه‌های مختلفی مواجه شوید از اصطلاح submit که شروع کار است تا واژه‌های Revise, Accept and Publish که انتهای کار هستند. در همین راستا ممکن است ژورنال از شما درخواست کند که یک Cover Letter در زمان سابمیت آماده کنید. آیا می‌دانید اصطلاح Cover Letter چیست؟ در چه مواردی کاربرد دارد؟ چه اطلاعاتی را باید در آن بگنجانید؟. یا ممکن است ژورنال در زمان چاپ از شما درخواست کند اطلاعات دقیق Affiliation را ارائه کرده و راه ارتباطی با Corresponding Author را ذکر کنید. آیا می‌دانید منظور از Affiliation چیست؟ و Corresponding Author چه کسی است؟. بسیاری از پژوهش‌گرانی که اقدام به سابمیت مقاله در یک ژورنال مشخص می‌کنند ممکن است با اصطلاحات Peer Review and Blind Review نیز روبرو شوند. این اصطلاحات چه معنایی دارند و فرآیند داوری در این ژورنال‌ها چگونه است؟. آیا می‌دانید Single-Blind Review با Double-Blind Review چه تفاوتی‌هایی دارد؟.

تمامی این موارد اصطلاحاتی هستند که در زمان انتخاب ژورنال، سابمیت، پذیرش و چاپ مقاله بسیار ضروری و مهم‌اند. در این بخش سعی کرده‌ایم تا یک لیست جامع و کامل از تمامی اصطلاحاتی که ممکن است در زمان نگارش، انتخاب ژورنال، سابمیت، پذیرش و چاپ مقاله با آن‌ها مواجه شوید را ارائه کنیم تا راهگشای شما در این مسیر دشوار باشد. 

اصطلاح شرح
Journal ژورنال/ مجله
Submit ارسال نمودن مقاله به یک ژورنال
Submitted به مقاله ی ارسال شده برای یک ژورنال گفته می شود.
Tittle عنوان مقاله/ عنوان مقاله نخستین چیزی است که نظر دیگران را به خواندن مقاله شما جلب می‌کند.
Abstract چکیده مقاله/ در این بخش چکیده فعالیت پژوهشی ضمن بیان اهمیت موضوع و نتایج به دست آمده، به طور شفاف و دقیق توضیح داده می‌شود.
Keywords کلمات کلیدی مقاله/ کلمات کلیدی بیان کننده موضوع مقاله هستند.
Introduction مقدمه مقاله/ دراین قسمت باید تاریخچه و اهمیت موضوع، مشکلات و نقاط ضعف روش‌های پیشین و رویکرد شما برای حل این مشکلات نوشته شود.
Materials And Methods مواد و روش‌های مورد استفاده در مقاله/ در این بخش کلیه مواد و دستگاه‌های استفاده شده، پروتکل انجام آزمایش (در مقالات تجربی) و روابط ریاضی، فرضیه‌ها، اثبات قضیه‌های ذکر شده، نرم افزارهای استفاده شده و مقادیر عددی پارامترها (در مقالات تئوری) به طور کامل نوشته می‌شوند.
Conclusion جمع بندی/ در این قسمت به مرور بسیار مختصری از کل مقاله پرداخته می‌شود.
Discussion بحث/ این قسمت از مقاله به تفسیر و تعبیر نتایج و دستاوردهای پژوهش اختصاص دارد.
Acknowledgment تقدیر و تشکر/ در این قسمت از موسسات یا ارگان‌ها و افرادی که به نحوی در انجام پژوهش به نویسندگان کمک نموده اند، تشکر و قدردانی می‌شود.
Appendix ضمیمه یا پیوست/ در این بخش مطالبی که با متن مقاله مرتبط می‌باشد اما ذکر آن‌ها در متن اصلی در اولویت دوم قرار دارد، درج می‌گردد.
References مراجع/ این بخش مربوط به مشخصات تمامی منابع و مقالاتی است که در متن مقاله به آن‌ها ارجاع شده، که باید به طور دقیق و کامل نوشته شوند.
Template الگوی نگارش یک مقاله علمی
Results نتایج/ به نتایج عملی به دست آمده در یک مقاله گفته می‌شوند.
Manuscript دست نویس/ در واقع همان مقاله شما است که هنوز در جایی مورد چاپ قرار نگرفته است.
Manuscript ID شماره دست نویس ارسالی/ کدی که وقتی مقاله خود را به ژورنالی ارسال می‌کنید به مقاله‌تان اختصاص می‌یابد.
Article به هر مقاله‌ای، حتی مقالات چاپ شده در مجلات غیرعلمی گفته می‌شود.
Paper مقاله‌ای که در ژورنال‌های علمی پذیرفته شده باشد/ زمانی که دست نویس شما داوری شده و در ژورنالی چاپ شد.
Best Papers مقالات برتر کنفرانس‌ها که معمولا نسخه تکمیل شده آن‌ها در مجلات چاپ می‌شوند.
Editor شخصی است که مدیریت ژورنال خاصی را بر عهده دارد و مقاله شما را جهت بررسی به داوران ارسال و از آن‌ها نظرشان را می‌خواهد.
With Editor بدین معنی که مقاله شما به دست ادیتور رسیده و او به دنبال کسانی جهت داوری مقاله شما می‌گردد.
Under Review یعنی مقاله شما زیر دست داوران و در حال بررسی است.
Refereeing داوری کردن
Review بررسی کردن
Blind Review نوعی فرایند داوری در مجلات علمی می‌باشد که مقالات بدون نام برای داورها ارسال می‌شود تا داورها بتوانند داوری بی طرفانه و مطمئنی انجام دهند.
Peer Review ژورنال‌هایی که مقالات ارسالی را جهت بررسی و اظهار نظر به دو یا سه داور که در آن زمینه دارای تخصص می‌باشند می‌سپارند تا آن‌ها نظرشان را در ارتباط با چاپ، عدم چاپ و یا تغیرات لازم مربوط به آن مقاله اعلام نمایند این ژورنال‌ها از اعتبار بالایی برخوردارند.
Reviewers داورانی که مقالات ارسال شده به یک ژورنال را مورد ارزیابی قرار می‌دهند و نظر خود را در رابطه با چاپ، عدم چاپ و یا تغییرات و اصلاحات مورد نیاز آن مقاله، به ژورنال اعلام می‌نمایند.
Suggest Reviewers هنگام ارسال یک مقاله به بعضی ژورنال‌ها، می‌توانید اسامی داورانی را به ژورنال پیشنهاد دهید تا مقاله شما را داوری کنند. ارسال یا عدم ارسال مقاله شما برای داورهای پیشنهادی از سوی شما طبق نظر ژورنال صورت خواهد پذیرفت.
Oppose Reviewers بالعکس حالت بالا، در زمان ارسال مقاله به برخی ژورنال‌ها می‌توانید اسامی اشخاصی را که به دلایلی مایل نیستید داور مقاله ارسالی شما باشند، به آن ژورنال اعلام نمایید.
Referee داور/ کسی که مقاله شما را ارزیابی و بررسی می‌کند.
Revise تجدید نظر کردن یا بازبینی
Minor Revise در بررسی مقاله شما توسط داوران، مقاله شما دارای ایراداتی جزئی از قبیل ایرادهای نگارشی، املایی و یا جملاتی برای فهم و خوانایی بهتر بوده است.
Major Revise در بررسی مقاله شما توسط داوران، مقاله شما دارای ایرادات زیادی از جنس ایرادهای محتوایی و مفهومی بوده است.
Resubmit خیلی زیاد ایراد گرفتن/ همان ریوایز می‌باشد با این تفاوت که در ریوایز چه مینور چه ماژور مقاله شما بعد از انجام اصلاحات دیگر نیازی به داوری مجدد ندارد اما در ریسابمیت بعد از اصلاحات مقاله را باید مجدد جهت داوری ارسال کنید.
Accept مقاله شما در یک ژورنال جهت چاپ پذیرفته شده است.
Proceeding به مقالات پذیرفته یا ارائه شده در یک کنفرانس در مجموعه مقالات کنفرانسی گفته می‌شود.
Comment به نظر داوران یک ژورنال در ارتباط با پیش نویس مقاله ارسال شده به آن ژورنال گفته می‌شود.
Proof بعد از قالب بندی و قبل از چاپ، مقاله‌ی پذیرش شده به شما مجددا توسط ژورنال جهت تایید نهایی مشخصات ارسال می‌گردد.
Reject عدم پذیرش مقاله شما در یک ژورنال جهت چاپ آن
Reject And Resubmit به گونه ای از رد شدن یک مقاله در یک ژورنال اطلاق می‌گردد که به دلیل ضعیف بودن مقاله ارسال شده می‌باشد و اگر نویسندگان، به دقت به پرسش‌های داوران پاسخ دهند و مقاله را اصلاح نمایند، امکان بازنگری و داوری مجدد وجود خواهد داشت و می‌توانند آن را مجدداً به ژورنال ارسال نمایند.
Revised Manuscript نسخه اصلاح شده یک مقاله توسط نگارندگان آن
Complete Reject زمانی که یک مقاله پس از ارسال به یک ژورنال به دلایل مختلف به طور کامل رد شده باشد.
Scope حیطه کاری ژورنال منتخب شما
Affiliation نام نویسندگان به همراه وابستگی آن‌ها به مراکز تحقیقاتی یا دانشگاهی
Corresponding Author  نویسنده مسئول مکاتبات و ارائه آدرس پستی، ایمیل، شماره تلفن و شماره فکس
Registration Fee هزینه ثبت نام جهت شرکت در یک کنفرانس یا چاپ مقاله ای در یک ژورنال
Early Registration هزینه ثبت نام سریع و فوری (مبلغ آن معمولاً کمتراز هزینه ثبت نام عادی می‌باشد)
TPC= Technical Program Committee کمیته برنامه‌ریزی علمی کنفرانس
Extra Page Charge هزینه‌ایی مازاد که به ازی هر صفحه اضافی باید به ژورنال پرداخت شود.
Regular Issue شماره‌های معمولی مجلات که به صورت مشخص در فواصل زمانی معین (مثلا هر ماه) به چاپ می‌رسند.
Special Issue شماره ویژه مجلات که علاوه بر Regular issue به چاپ می‌رسند.
Review Paper مقالات مروری، نگارش مقالاتی است بدین شکل که: افراد صاحب نظر و با تجربه به صورت گسترده و پیاپی، روی یک مقوله علمی به پژوهش پرداخته و با بررسی تعداد زیادی از مقالات مرتبط، به بیان تاریخچه و تشریح پژوهش‌هایی که در طی سال‌های گذشته بر روی آن موضوع انجام شده است، می‌پردازند.
Invited review مقالات مروری که معمولا به دعوت یک ژورنال علمی توسط پژوهشگران برجسته در یک موضوع به روز پژوهشی، نگاشته می‌شود.
Hot Papers مقالاتی که پس از چاپ در یک ژورنال علمی، به سرعت مورد استقبال جامعه علمی قرار می‌گیرند. این مقالات در فواصل زمانی معین توسط سایت مجلات مشخص می‌شوند و از ارزش بالایی برخوردارند.
Letter paper

مجلاتی که مقالات مورد پذیرش در آن‌ها، از نظر حداکثر تعداد کلمات به کار رفته در مقاله یا حداکثر تعداد صفحات، محدودیت دارند. ارزش علمی مقالاتی از نوع Letter از مقاله‌های اصیل کمتر بوده و امکان ارسال  Letter به همه مجلات وجود ندارد.

Final version نسخه نهایی یک مقاله پس از انجام اصلاحات آن توسط نویسندگانش.
Short/ Rapid/ Brief Communication

این مقالات مربوط به تحقیقاتی هستند که به نتایج جدید اما محدودی دست یافته اند،که در قالبshort/ brief ارائه گشته و چاپ می‌شوند. سرعت داوری و چاپ در این دسته از مقالات بیش از بقیه بوده که این امر مزیت عمده آن‌ها به شمار می‌رود. در واقع در این مقالات، نتایج به صورت مختصر و مفید با تکیه بر نوآوری و اهمیت موضوع توضیح داده می‌شود.

Aims and Scopes حیطه کاری و اهداف یک مجله می‌باشند.
Open Access ژورنال‌هایی که مقالات آن‌ها به صورت رایگان در اختیار همه قرار می‌گیرد. در این ژورنال‌ها برای چاپ مقالات، هزینه چاپ مقاله را از نگارنده دریافت می‌کنند.
Publication Fee هزینه ای که در ژورنال‌های open access جهت چاپ مقاله از نویسنده یا نگارنده مقاله دریافت می‌کنند.
Editorial Board شورای سردبیری ژورنال
Editor-in-Chief سردبیر اصلی یک ژورنال که مسئولیت تعیین داورها و ویرایش نظر آن‌ها را بر عهده دارد.
Associate Editor زمانی که موضوع مقاله ارسال شده برای مجله از حیطه تخصصی سردبیر اصلی (Editor-in-Chief) مجله خارج باشد، سردبیر اصلی فردی را از شورای سردبیری با عنوان سردبیر مسئول (Associate Editor) انتخاب کرده و مسئولیت مقاله را به او واگذار می‌‌نماید.
Conflict Of Interests در فرآیند ارسال مقاله برای یک ژورنال در این قسمت بیان می‌گردد که نویسندگان در انجام پژوهش از هیچ لحاظی مشکلی نداشته و از ترتیب اسامی نوشته شده در مقاله نیز راضی می‌باشند.
Research Highlights در فرآیند ارسال یک مقاله برای ژورنال، در این بخش نوآوری و نتایج ارزنده به دست آمده از انجام پژوهش در قالب جملات و عبارات تک خطی و با تعداد کلمات محدود نوشته می‌شوند.
Cover Letter نامه‌ای است کوتاه که همراه سایر عناصر یک مقاله خطاب به سردبیر مجله نوشته شده و به آن مجله ارسال می‌گردد. در نامه مختصراً به موضوع و اهمیت مقاله پرداخته تا سردبیر را ترغیب به بررسی سریع تر مقاله شما نماید.
Guide for Author بخشی در وب سایت ژورنال‌ها که تمام قوانین نگارشی و اطلاعات لازم برای نوشتن مقاله را در اختیار نویسندگان علاقه مند جهت چاپ مقاله در آن ژورنال قرار می‌دهد.
Supplementary materials/Data موارد تکمیلی/ در بعضی مقالات اطلاعات تکمیلی همچون عکس ، فیلم، جداول و ... در قالب  supplementary materials  در سایت مجله قرار داده می‌شوند به طوری که دیگران بتوانند آن‌ها را دانلود نمایند و ‌با استفاده از آن‌ها درک بهتری از نتایج و چگونگی انجام پژوهش به دست آورند.
Immediacy Index شاخص آنی/ عبارت است از نسبت مقالات استناد شده در یک مجله طی یک سال معین به مقالات منتشر شده‌ی قابل استناد در همان سال
Citing Half Life نیم عمر ارجاعی/ شاخص نیم عمر، میزان ارجاعات به مقالات چاپ شده در مجله را نشان می‌دهد و برحسب سال بیان می‌شود. برای مثال اگر نیم عمر ارجاع شده به مجله در سال 2015 برابر 5 باشد، به این معنا است که اگر 5 سال به عقب بازگردیم (از سال 2011  تا سال 2015)، 50% تعداد کل استنادات به مجله در سال 2015 به دست می‌آید.
Book Chapter یک فصل از کتاب/ در واقع گردآوری و خلاصه مقالات تالیفی و پژوهش‌های انجام شده توسط نویسندگان در رابطه با یک موضوع علمی می‌باشد.
IF= Impact factor ضریب تاثیر یک مجله/ عبارت است از نسبت مقالات مورد استناد در یک مجله طی یک سال معین بر مقالات منتشر شده قابل استناد در دو سال پیش از آن
5 - Year IF میانگین IF در پنج سال گذشته
DOI=Digital Object Identifier شناسه الکترونیکی برای هر مقاله چاپ شده در یک ژورنال (یک عدد منحصر به فرد برای هر مقاله می باشد).
Plagiarism سرقت ادبی/ نوعی تقلب در نگارش مقاله می‌باشد که در آن جمله‌ای بدون هیچ گونه تغییر و عیناً از مقاله دیگری کپی شود.  بیشتر ژورنال‌ها از این نظر مقالات را با استفاده از نرم افزارهای قدرتمند چک می‌کنند و در صورت کپی بودن جملات (حتی در صورتی که رفرنس آن ذکر شده باشد) مقاله را رد می‌نمایند.
Data Fabrication ساختن جعلی نتایج/ به نوعی تقلب در نگارش مقاله اطلاق می‌گردد که در این حالت نویسنده به صورت جعلی اطلاعات را ایجاد کرده و نتایج حاصل را در مقاله گزارش می‌کند.
Data Falsification دستکاری نتایج/ نوعی تقلب در نگارش مقاله است که در این حالت نویسنده نتایج به دست آمده را به گونه‌ای تغییر می‌دهد و عددسازی می‌کند که نتایج به وضعیت درست و مطلوب نزدیک باشند. در این حالت نتایج جدیدی جعل نشده است بلکه نویسندگان نتایج واقعی به دست آمده را طوری انحراف و تغییر داده‌اند که مشابه حالت مورد انتظار باشد.