امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

زمانی که صحبت از کار پژوهشی و دانشگاهی می شود، کاملا مشخص است که چه انتظاراتی از نویسنده و یا پژوهشگر وجود دارد. یک پژوهشگر می بایست در تمام مراحل نگارش یک مقاله علمی کاملا دقیق بوده و از منابع معتبر استفاده نماید. تحقیق علمی که قصد داشته باشد با اطلاعات نادرست و غیرمنطقی موجب سردرگمی و گمراهی مخاطب شود، یقینا در هیچ مرکز علمی جای نخواهد داشت. اما یکی از مهمترین فاکتورهای تقویت و بهبود کیفیت مقاله استفاده از منابع معتبر و به روز است. هرچه تعداد استفاده از این منابع معتبر در تحقیق شما بیشتر باشد، در نهایت شانس پذیرش، چاپ و سایتیشن آن بالاتر خواهد رفت. اما قبل از اینکه به سراغ پیدا کردن منابع معتبر برویم باید مشخص کنیم که تحقیق ما از چه نوعی است. چرا که نوع تحقیق تعیین کننده نوع منابع و فرآیند گردآوری داده ها است. انواع تحقیق عبارتند از:

1. تحقیقات بنیادی تجربی: منابع و داده ها میبایست از طریق پرسشنامه، مصاحبه، آزمایشات و غیره گردآوری شوند.

2. تحقیقات بنیادی نظری: منابع و داده ها به واسطه اطلاعات موجود در کتابخانه ها بدست می آید.

3. تحقیقات کاربردی توسعه ای: تحقیقاتی که داده های آنها از طریق پژوهش های میدانی جمع آوری شده و هدف آنها بهبود خدمات و تولیدات یک سازمان یا یک شرکت است.

4. تحقیقات کاربردی علمی: این نوع از تحقیقات کاربردی به نوعی حل مسئله محسوب می شوند و هدف انجام آن برطرف کردن یک مشکل در یک جامعه یا سازمان است. 

همانطور که مشاهده کردید هر کدام از این تحقیقات نیاز به منابع خاصی دارد که در فرآیند نگارش مقاله علمی مورد نیاز است اما منابع معتبر علمی نیز در سه دسته کلی قرار می گیرند.

1. منابع دست اول: منابعی که توسط خود نویسنده ایجاد و ارائه می شود.

2. منابع دست دوم:: منابعی که از کتاب ها، مقالات و متون دیگر استخراج می شوند.

3. منابع دست سوم: منابعی که به نوعی کاربرد سازمانی و گزارشی دارند.

و اما در نهایت محبوبترین روشهای پیدا کردن منابع علمی عبارتند از: 

اولین روش استفاده از سایت گوگل اسکالر (Google Scholar) است که به شما این امکان را می دهد با جستجوی یک کلیدواژه و یا نام نویسنده مقالات موردنظرتان را پیدا کنید.

دومین روش استفاده از ابزارهای رفرنس دهی است که دقیقا مشابه گوگل اسکولار با سرچ کردن کلیدواژه می توانید اطلاعات مورد نظرتان را پیدا کنید.

سومین روش مراجعه به پایگاه های داده های الزویر (Elsevier)، تیلور اند فرانسیس (Taylor and Francis) و امرالد (Emerald) است که میتوانید منابع معتبر را در آن بیابید.

چهارمین روش مراجعه به سایت سیر (CiteSeer) است که همانند گوگل اسکولار از قدرت بالایی در سرچ برخوردار است.

پنجمین روش برای پیدا کردن منابع معتبر استفاده از وبگاه ماکروسافت آکادمیک ریسرچ (Microsoft academic research) است که دسترسی به تمامی منابع معتبر منتشر شده در ژورنال های مختلف را دارد. 

تقویت مقاله - ویراستاری مقاله - رفرنس دهی