امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

فرض کنید شما یک ایده منحصر به فرد و عالی برای تحقیق دارید و قصد دارید یک اسپانسر برای آن جذب کرده و پژوهش خودتان را آغاز کنید. این اسپانسر ممکن است اساتید شما در دانشگاه باشند و یا یک موسسه که قصد دارد پروژه شما را با هدف نتایج مثبت در سازمانش پشتیبانی مالی نماید. اما اولین گام برای موفقیت در جذب اسپانسر سازمانی و یا دانشگاهی نگارش یک پروپوزال خوب و متقاعد کننده است. نگارش یک پروپوزال خوب در برگیرنده مراحل بسیار مهم و استانداردی است که در صورت رعایت کردن آنها میتوانید انتظار یک نتیجه موفقیت آمیز را داشته باشید. به طور کلی 7 مرحله اصلی در نگارش پروپوزال وجود دارد که عبارتند از:

1. مشکل تحقیق را مشخص کنید: یکی از جنبه های اصلی پروپوزال که عنوان تحقیق بر مبنای آن طراحی می شود، مشکل تحقیق است. بدین معنا که پژوهشگر مشکلی را در جامعه یا سازمان شناسایی کرده است و حال قصد دارد موضوعی متناسب برای آن معرفی کرده و پژوهشی را برای حل کردن آن انجام دهد. 

2. راه حل تحقیق را تبیین کنید: جنبه اصلی پروپوزال که مخاطبان توجه زیادی به آن می کنند، راه حل ارائه شده توسط پژوهشگر است. چنانچه مخاطبان نسبت به راه حل بیان شده توسط شخص پژوهشگر رضایت خاطر را داشته و یا کنجکاو باشند در نهایت اسپانسری پروژه را برای تحقیقات وسیعتر و جامع تر خواهند پذیرفت. به خاطر داشته باشید که راه حل ارائه شده در پروپوزال معمولا در قالب مدل و رابطه ها مشخص می شود و تا حدی ادبیات موضوع در پروپوزال بیانگر نتایج احتمالی انجام تحقیق است.

3. ضرورت و اهمیت تحقیق را تشریح کنید: مهمترین مسئولیت شما در پروپوزال قانع کردن مخاطب نسبت به انجام و ضرورت پیاده سازی تحقیق است. چرا انجام این پژوهش اهمیت دارد؟ انجام این پژوهش چه منافعی برای سازمان دارد؟ با انجام این پژوهش چطور می توانیم به درآمد یا بهره وری سازمان کمک کنیم؟ پاسخ به تمامی این سوالات در راستای تبیین ضرورت و اهمیت تحقیق است. برای نگارش این بخش در پروپوزال می توانید سوالات مربوط به اهمیت تحقیق را مطرح کرده و جوابهای قانع کننده ای برای آن ارائه نمایید، به این طریق می توانید ضرورت و اهمیت تحقیق را به بهترین شکل ممکن نگارش کنید.

4. روش تحقیق پژوهشتان را مشخص کنید: در این فرآیند مشخص می کنید که چطور و با چه ابزاری قصد پیاده سازی تحقیق را دارید. ممکن است انتخاب روش یا متود آماری اشتباه مسیر تحقیق را به کلی منحرف کند، بنابراین توصیه می شود در انتخاب روش تحقیق دقت بسیار زیادی را به خرج دهید.

5. بودجه بندی و زمانبدی تحقیق تان را ذکر کنید: بودجه بندی و زمانبندی خصوصا در پروپوزال صنعتی از اهمیت بسیار بالاتری برخوردار است. چنانچه بودجه تعیین شده و یا برنامه زمانی اجرای پروژه مطابق با انتظارات مدیران سازمانی نباشد در نهایت احتمال ریجکت شدن پروپوزال بالا خواهد بود. 

6. انسجام بین بخش های مختلف را ایجاد کنید: سعی کنید پس از پایان نگارش پروپوزال تمامی بخش های آن را از نظر هماهنگی و انسجام پیرامون موضوع تحقیق مورد بررسی قرار دهید. هر گونه اختلاف بین محتوای مربوط به بخش های مختلف پروپوزال در نهایت مدیران و اساتید را نسبت به صحت اطلاعات موجود در آن دچار تردید خواهد کرد. 

7. بازبینی نهایی را انجام دهید: پیش از ارائه پروپوزال نهایی، سعی کنید محتوای آن را از نظر مشکلات نگارشی، غلط املایی، پلاجریسم و ویراستاری ادبی مورد بازبینی قرار دهید.

پلاجریسم و تشابه جویی - ویژگی های یک پروپوزال خوب - چگونه یک موضوع پایان نامه خوب انتخاب کنیم