امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

مقدمه به عنوان اولین بحث تخصصی و شروع فرآیند علمی در پایان نامه قلمداد می شود. مقدمه در پایان نامه ارشد و دکتری از یک اصول استاندارد نگارشی تبعیت می کند و هدف اصلی آن آگاه کردن مخاطب در مورد اهمیت و ضرورت تحقیق است. نمونه های بسیار زیادی از مقدمه پایان نامه در اینترنت قابل دسترسی هستند ولی برای اینکه بتوانید یک نمونه مقدمه استاندارد و صحیح برای پایان نامه نگارش کنید به شما توصیه می کنیم که موارد زیر را در زمان نگارش رعایت کنید. هدف ما از بیان کردن این موارد این است که به شما بیاموزیم چطور میتوان یک مقدمه جامع و کامل بدون کپی کردن از نمونه های دیگر نگارش و تهیه کرد. دانشگاه آریزونا در امریکا سه اصل اولیه و بسیار مهم برای نگارش مقدمه در پایان نامه دارد که عبارتند از:

1. در مقدمه پایان نامه توجه مخاطبان را جلب کنید: در بخش مقدمه علاوه بر توضیح کلی و عمومی در مورد موضوع پایان نامه باید بتوانید در محتوا نویسی از کل به جزء حرکت کرده و زبان نوشتاری جذابی را به کار ببرید. برای مثال می نویسید که " موضوع توسعه پایدار در صنایع غذایی در سالهای اخیر توجه بسیاری از محققان در سراسر جهان را به خود جلب کرده است و پژوهش های بسیاری در جهان در حال انجام بر روی این موضوع است" که این جمله توضیح کلی و عمومی موضوع تحقیق است و در ادامه می نویسید "اما پژوهش های مختلف نشان می دهد که بیش از 60 از آسیب های زیست محیطی و مشکلات ایجاد شده در زمینه توسعه پایدار محصولات غذایی مربوط به زنجیره تامین می شود" این جمله نشان دهنده بیان مسئله در حالت عام و مرتبط با موضوع پایان نامه شما ولی به شکلی جزءی تر از جمله قبلی است.

این جملات مقدماتی در پایان نامه معمولا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند چرا که میتوانند نظر مخاطب را به محتوای آن و اهمیت و ضرورت انجام تحقیق جلب نمایند. برای اینکه بتوانید یک متن زیبا، جذاب و متقاعد کننده برای مخاطب در بخش بیان مسئله در مقدمه پایان نامه نگارش کنید نیاز است که

(1) از داده های آماری و واقعیت های جذاب درارتباط با موضوع پایان نامه استفاده کنید،

(2) سوالات بنیادین و اصلی در مورد موضوع پایان نامه را در مقدمه بیان کنید،

(3) چند سوء برداشت مفهومی و اشتباهات رایج ادراکی در ارتباط با موضوع پایان نامه را ذکر نمایید مثلا این جمله "برخلاف باور عموم که گمان میکنند آسیب های زیست محیطی در ارتباط با محصولات غذایی ناشی از فرآیند تولید است، اما بیشتر این آسیب ها مربوط به مرحله بسته بندی و توزیع غیرمسئولانه و نادرست در زنجیره تامین مواد غذایی می باشد" و

(4) تجربه ها و داستان های شرکت ها یا موسسات در ارتباط با موضوع پایان نامه نیز می تواند برای جلب نظر مخاطبان تاثیر گذار باشند برای مثال این جمله "در سال 2018 شرکت کوکاکولا با اصلاح فرآیندهای توزیع و بسته بندی در محصولات خودش و اجرای سیاست های مربوط به توسعه پایدار و حفاظت از محیط زیست توانست 45 درصد از آلودگی های زیست محیطی شرکتش را کاسته و سود شرکت را 25 درصد نسبت به سال مشابه قبل افزایش دهد" 

2.درمقدمه پایان نامه بر اهمیت موضوع، کانتریبیوشن و کاربردهای آن تمرکز کنید: دراین بخش باید بتوانید به درستی به این سوالات پاسخ دهید که

(1) پایان نامه شما در مورد چه موضوع است و قصد دارد چه چیزی را بسنجد؟،

(2) چرا انجام و پیاده سازی این پایان نامه با موضوع مشخص شده ضرورت دارد؟،

(3) چطور پایان نامه حاضر گپ های تحقیقاتی در حوزه موضوع مشخص شده را پر خواهد کرد،

(4) پایان نامه شما چه کاربردهایی برای دانشگاه، جامعه، صنعت و یا مدیران خواهد داشت؟

(5) پایان نامه شما چه نکته یا فرآیند منحصربه فردی نسبت به سایر تحقیقات این حوزه دارد؟.

برای اینکه بتوانید پاسخ دقیقی به این سوالات بدهید نیاز است که تسلط بالایی به ادبیات موضوع جدید در این حوزه داشته باشید و روندها، فرآیندها، فاکتورها و تمامی عوامل تاثیرگذار بر موضوع تحقیق را به دقت بشناسید. پاسخ به سوال اول به نوعی شفافیت در ارتباط با موضوع و بیان مسئله را فراهم خواهد کرد، سوال دوم به ضرورت و اهمیت تحقیق خواهد پرداخت، سوال سوم در ارتباط با کانتریبیوشن و نوآوری در پایان نامه است، سوال چهارم به کاربردهای تحقیق اشاره دارد و در نهایت سوال پنجم به تمایز تحقیق و قابلیت های آن در توسعه دانش در حوزه مشخص می پردازد. 

3. در مقدمه پایان نامه شفاف، منسجم و قابل فهم صحبت کنید: تمامی مواردی که در بالا ذکر شد برای نگارش یک مقدمه مناسب برای پایان نامه ضروری هستند و در تمامی نمونه های موجود وجود داشته و رعایت می شوند ولی توجه داشته باشید که گنجاندن این موضوعات بدون رعایت اصول شفافیت، انسجام و قابل فهم بودن برای مخاطب کاربردی نخواهند داشت.

تشابه جویی - طریقه فیش نویسی موثر در تحقیق - انتخاب عنوان تحقیق،بایدها و نبایدها