امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

رشته ادبیات داستانی :

(یکی بود یکی نبود ، غیر از خدا هیچ کس نبود . در روزگار قدیم ...) اولین قصه ای که برایمان نقل کردند ، به این طریق آغاز شد . از همان دوران کودکی کشش و جذبه اش را بر ما اعمال کرد ، خیال ما را برانگیخت و موجب انبساط خاطرمان شد . از این نظر ، قصه ها تاثیر عظیمی در ساخت و روند زندگی ما داشته اند . از همان آغاز، عادت به داستان خواندن را در ما بوجود آوردن و تخیل ما را نیرو و گسترش دادند . بال های خیالمان را بر همه شهر ها و کشورهای دنیا گستردند . شهرها را به ما شناساندند . ما را با مردمانشان آشنا کردند. خوبی هایشان را برای ما گفتند و بدی هایشان را لعن کردند . به ما همدردی و برادری و انسان دوستی آموختند . از غم ها و رنج هایشان غمناک شدیم ، از شادی و کامیابی هایشان ، شا شدیم. به ما مزه آرامش ، شور و هیجان ، صبر و شکیبایی و فراموشی را چشاندند . آموختیم که آدمیزادخطا پذیر است ، خطاها را باید بخشید ، آموختیم لذت عفو بیشتر از انتقام است .

قصه ها به تدریج با ما بزرگ شدند و به تناسب ذهنی ما ، پیچیدگی و گسترش و غنای بیشتری یافتند و داستان های امروزی را به وجود آوردند . مفاهیم ابدی قصه ها ، در داستان هنا تکرار شد ، جویبار عظیم زندگی از قصه ها سر به داستان های کوتاه باز کرد و رمان ها همچون اقیانوس ها بوجود آمدند .
از همین رو یکی از راه های آشنایی با فرهنگ اندیشه و آداب و رسوم و تاریخ اجتماعی جامعه ایرانی ، آشنایی با متون داستانی و شناخت و کشف سنت های غنی داستان نویسی است .
رشته ادبیات داستانی بنا بر همین ضرورت ایجاد شده است ؛ یعنی به یاری این رشته می توان با سیر فرهنگ ، اندیشه و عواطف جامعه ایرانی از رهگذرخواندن متون داستانی اشنا شد . همچنین ارتباط میان ادبیات داستانی جدید باسنت های داستان نویسی قدیم فارسی و چند و چون این ارتباط را کشف کرد و زمینه ساز شکوفایی استعداد های نسل جوان در زمینه خلق آثار هنری داستانی گردید. نسل امروز را با ادبیات داستانی کهن و معاصر آشنا ساخت .

توانایی های لازم :
داشتن ذوق و استعداد نوینسندگی ، قدرت تجزیه و تحلیل ، علاقه به ادبیت به ویژه ادبیات داستانی ، تیز بینی و نکته سنجی و صبر و حوصله زیاد لازمه فعالیت در حیطه ادبیات داستانی است بویژه اینکه ما در این حیطه هنوز در ابتدای راهیم . و باید فردی عاشق و توانمند بود تا بتونا در این بادی وارد شد و باعث شکوفایی ادبیات داستانی گردید .

موقعیت شغلی در ایران :
فارغ اتحصیلان این رشته می توانند وظیفه آموزش مباحث نظری ، داستان نویسی و روش های نقد داستان را بر عهده بگیرند .و با تشکیل کارگاه های نقد ، به اموزش روش های عملی نقد و تحلیل داستان و رمان بپردازند .
همچنین در نقش کارشناس ادبیات داستانی با فیلمنامه نویسان ، نمایشنامه نویسان و منتقدان همکاری کنند و یا با باز نویسی و بازآفرینی آثار داستانی قدیم ، آثاری نو و امروزی بیافرینند .

درس های این رشته در طول تحصیل :

  • دروس پایه:

زبان تخصصی ، زبان عربی ، کلیات فلسفه غرب ،

  • دروس اصلی :

تاریخچه و نظریه اسطوره و حماسه ، تاریخچه و نظریه حکایت ، افسانه و رمانس ، تاریخچه رمان و داستان کوتاه فارسی ، نظریه داستان ف بررسی عناصر داستان ، سبک شناسی نثرهای داستانی ، متون داستانی کهن منظوم(حماسی ، عاشقانه , عرفان ، اخلاقی و حکمی ، نظیره ها ) شعر روایی معصر ، متون داستانی کهنی منثور (عرفانی ، تاریخی ، دینی ، تمثیلی ، رمزی – عرفانی ، تعلیمی ) متون داستانی عامیانه فارسی ، متون داستانی معاصر ،( سرچشمه ها ، دوره اول ، دوره دوم ، دوره سوم ، دوره چهارم ، ادبیات عامه پسند ، پاورقی ها )، داستان کودکان ، جامعه شناسی رمان ، ادبیات عامیانه ، ادبیات داستانی غرب ، کارگاه نقد داستان ، بازنویسی و باز آفرینی متون داستانی کهن .

  • دروس تخصصی :

کلیات دستور زبان فارسی ، کمقدمات زبان شناسی ، ویرایش ، مهارت های نوشتاری ، جریان های فکری در ایران ، بلاغت ادبی ، کلیات سبک شناسی ، مکتب های نقد ادبی ،

دانشگاه های پذیرنده : دانشگاه تربیت معلم تهران
مقاطع تحصیلی : کارشناسی
دوره ها : روزانه
دانشگاه : دولتی
گرایشها :