مطالب پایان نامه ارشد و رساله دکتری

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

فرآیند تصویب پایان نامه معمولا با تصویب پروپوزال آغاز شده، سپس به فرآیند نوشتن گام به گام پایان نامه میرسد، بعد با تایید اساتید برای دفاع به مرحله بعد رفته و با دفاع موفقیت آمیز پایان می یابد و شخص به عنوان فارغ التحصیل شناخته می شود. ما در این بخش سعی می کنیم این پروسه را به صورت جزئی تر و مرحله به مرحله برای شما بیان کنیم تا درک بهتری در مورد این فرآیند داشته باشید. به طور کلی فرآیند آغاز تا انتهای پایان نامه به صورت زیر ارائه و دسته بندی می شود.

1. بررسی و انتخاب کردن استاد راهنما و مشاور (در صورت داشتن ظرفیت)

2. مطالعه مقالات، منابع مختلف و انتخاب موضوع مورد علاقه برای پایان نامه و مطرح کردن آن با اساتید مشاور و راهنما (این مرحله ممکن است شامل چند اصلاح و تعدیل تا تصویب نهایی موضوع باشد).

3. جمع آوری اطلاعات، تهیه قالب استاندارد برای نگارش پروپوزال و آماده سازی پروپوزال

4. تایید نهایی پروپوزال به همراه مهر و امضای اساتید راهنما و مشاور

5. تحویل پروپوزال به کمیته تخصصی گروه برای تصویب و ارائه به تحصیلات تکمیلی دانشگاه

6. تایید نهایی پروپوزال توسط دایره تحصیلات تکمیلی دانشگاه و آماده سازی برای شروع فرآیند پایان نامه

7. شروع نگارش مرحله به مرحله پایان نامه با نظر مستقیم اساتید راهنما و مشاور به همراه ارائه گزارش کار ماهانه

8. نهایی کردن پایان نامه با امضای اساتید راهنما و مشاور و پر کردن فرم تعیین جلسه دفاع (تصویب پایان نامه)

9. تشکیل جلسه دفاع و دفاع از پایان نامه با حضور داور، استاد راهنما و مشاور (حداقل 6 ماه پس از تصویب پروپوزال شخص می تواند از پایان نامه خود دفاع کند).

10. ارائه یک نسخه صحافی شده از پایان نامه به همراه سی دی شامل فایل pdf پایان نامه کامل و 15 صفحه اول (توجه داشته باشید نسخه صحافی شده پابان نامه باید به امضای اساتید راهنما و مشاور برسد).

11. در صورت نیاز یک نسخه صحافی شده باید در اختیار کتابخانه دانشگاه، یک نسخه در اختیار کتابخانه دانشکده و یک نسخه در اختیار اساتید راهنما و مشاور قرار بگیرد.

به یاد داشته باشید که فرآیند تصویب پایان نامه تا دفاع و فارغ التحصیلی ممکن است حدود یک یا دو ماه زمان ببرد بنابراین در طول این مدت سعی کنید کارهای مربوط به تصویب و دفاع را به سرعت پیش ببرید تا این مسیر برای شما طولانی تر و پرهزینه نشود.

نکته بسیار مهم دیگری که باید به آن توجه کنید ضرورت داشتن و به چاپ رساندن یک مقاله از پایان نامه و تاثیر آن بر نمره نهایی پایان نامه است. چنانچه یک مقاله ژورنالی از پایان نامه استخراج کرده باشید و در جلسه دفاع ارائه کنید حداقل 1.5 تا 2 نمره در افزایش نمره پایان نامه تاثیرگذار است.

یافتن منابع معتبر برای تحقیق - چگونه یک موضوع خوب برای پایان نامه انتخاب کنیم؟ - چگونه باید از پایان نامه دفاع کرد؟