مطالب پایان نامه ارشد و رساله دکتری

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

نگارش ادبیات موضوع در پروپوزال به معنای جستجوی علمی در میان منابع مرتبط به عنوان تحقیق بوده و هدف از آن بررسی میزان تسلط و احاطه شخص بر ابعاد مختلف پژوهش است. در بخش ادبیات موضوع پروپوزال باید یک بررسی کلی از تحقیقات، پروژه ها، تئوری ها و محتوای علمی موجود و به روز انجام داده و خلاصه ای از آن را در بخش ادبیات موضوع گردآوری نمایید. ادبیات موضوع خوب در پروپوزال تنها به دنبال خلاصه سازی تحقیقات و نتایج آنها نیست بلکه قصد دارد آنها را تحلیل کرده، گپ های موجود را شناسایی کند و آنها را تفسیر نماید. به طور کلی نگارش ادبیات موضوع در پروپوزال این امکان را برای شما فراهم میکند که:

1. میزان آشنایی خودتان با موضوع تحقیق را به مخاطب نشان داده و این فرصت را فراهم کنید که مخاطبان بتوانند درک درستی از ارتباط بین گویه های تحقیق و دستاوردهای احتمالی پژوهش بدست بیاورند.

2. بتوانید مدل مفهومی تحقیق را بر اساس استانداردهای موجود توسعه داده و فرضیات تحقیق را به واسطه تسلط بر پیشینه و ادبیات موضوع تبیین کنید.

3. جایگاه تحقیق خودتان را در مقایسه با دیگران مشخص نموده، گپ های تحقیقاتی را بیان کنید و اصطلاحا مشخص کنید کار شما نسبت به سایرین چه کانتریبیوشنی داشته و چطور می تواند ارزش افزوده ایجاد کند. 

اما برای اینکه بتوانید بخش ادبیات موضوع قوی و قابل قبولی نگارش کنید می بایست فاکتورهای مهمی را در این بخش رعایت کرده و مرحله به مرحله این کار را انجام دهید. مراحل اصلی نگارش محتوا در بخش ادبیات موضوع شامل موارد زیر می باشد:

1. جستجوی برای یافتن منابع مرتبط: قبل از اینکه به دنبال منابع بگردید در مرحله اول باید بتوانید یک دیدگاه کلی در مورد موضوع تحقیق پیدا کنید. برای اینکار سعی کنید یک مقاله مرتبط با عنوان تحقیق پیدا کرده و آن را به دقت مطالعه کنید و کلیدواژه ها و مفاهیم اصلی را استخراج کنید.  در مرحله بعد می توانید این کلیدواژه ها را در موتورهای جستجویی مانند گوگل اسکولار، JSTOR، EBSCO و غیره جستجو نمایید. 

2. ارزیابی و انتخاب منابع: پس از جستجو لیست بسیار زیادی از مقالات برای شما نمایش داده میشود و به احتمال زیاد شما نمیتوانید تمامی آنها را پوشش داده و مطالعه کنید. بنابراین توصیه میشود در مرحله اول مرتبط ترین موضوعات را انتخاب کرده و سپس به دنبال مرتبط ترین چکیده ها باشید. چنانچه ساختار و ماهیت کلی تحقیق مشابه فرآیندی است که در ذهن دارید آن را انتخاب و ذخیره کنید.

3. مشخص کردن ساختار و گپ تحقیقاتی: همانطور که پیشتر بیان کردیم نباید نگارش ادبیات موضوع تنها به صورت خلاصه سازی مقالات مختلف و مرتبط باشد بلکه باید بتوانید دیدگاه تحلیلی خودتان از مقالات را ارائه کرده و گپ های موجود را مشخص کنید. 

4. تعیین ساختار ادبیات موضوع و نگارش: پیش از نگارش سعی کنید ساختار ادبیات موضوع مورد نظرتان را مشخص کنید و به این سوالات پاسخ بدهید که قصد دارید چه بخش هایی را در آن بگنجانید؟ چه موارد و محتوایی لازم است در تحقیق بیان شود و چه محتوایی اضافی و غیرضروری است؟ کدام کلیدواژه ها برای قرار گرفتن در تحقیق در اولویت قرار دارند؟ البته برای پاسخ به این سوالات میتوانید از نظر مشاوران استفاده کرده و یا مقالات مشابه را در مورد نحوه ساختاربندی و موارد پوشش داده شده مشاهده کرده و مورد بررسی قرار دهید.