مطالب پایان نامه ارشد و رساله دکتری

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

هر پژوهشگری به دنبال این است که یک تحقیق باکیفیت تدوین کرده و آن را در ژورنال مورد نظرش سابمیت کند به طوری که شانس چاپ و پذیرش آن بالا باشد. مقاله شما نه تنها یک راه ارتباطی با مخاطب بلکه نشان دهنده میزان تلاش و سطح عملکرد شما در یک کار پژوهشی است. تفاوتی ندارد که یک تحقیق کمی نگارش کرده اید و یا یک پژوهش کیفی به رشته تحریر درآورده اید، در همه حال باید به دنبال بهترین راه برای ارائه دانش و اطلاعاتتان باشید. مقاله علمی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و شما می بایست در ارائه اطلاعات و داده ها با دقت بسیار بالایی عمل کنید. یکی از روش های کاربردی در بهبود کیفیت مقاله و افزایش شانس چاپ و پذیرش استفاده از ویراستاری است. در ادامه بایدها و نبایدهای ویراستاری یک مقاله علمی را برای شما بیان خواهیم کرد:

بایدهای ویراستاری مقاله:

1. بیان شفاف و واضح: جملات ومفاهیم مقاله شما باید در شفاف ترین و واضح ترین صورت ممکن بیان شوند. به خاطر داشته باشید که شما در حال انتقال ایده ها و نظرات خودتان به مخاطب هستید و این مفاهیم نباید مبهم یا دو پهلو باشند. 

2. منابع به روز: یکی دیگر از بایدها در زمان ویراستاری استفاده از منابع و ماخذ به روز است که به مخاطب نشان می دهد تا چه اندازه موضوع تحقیق مورد بررسی شما منطبق بر نیاز روز جامعه است. 

3. نتیجه گیری درست و منطقی: مقاله شما بعد چاپ و پذیرش به عنوان رفرنس برای سایر پژوهشگران مورد استفاده قرار گرفته و سایرین از آن برای نگارش تحقیق خودشان بهره می برند. نگارش بحث و نتیجه گیری به قدرت استدلال و منطق بسیار بالایی نیاز داشته و نتیجه گیری درست می تواند ارزش و کیفیت مقاله شما را به شکل قابل ملاحظه ای بالا ببرد. بنابراین در زمان ویراستاری به چگونگی نگارش بحث و نتیجه گیری توجه ویژه ای کنید. 

4. ساختاربندی و انسجام مقاله: تمامی مطالب موجود در مقاله شما باید در راستای هدف و موضوع تحقیق بوده و انسجام کلی آن حفظ شود. از طرف دیگر سعی کنید از ساختار استاندارد برای نگارش مقاله پیروی کرده و پژوهش تان ساختارمند باشد. 

نبایدهای ویراستاری مقاله:

1. اطلاعات غلط و پلاجریسم: هیچگاه اطلاعات غلط، نادرست و کپی شده از کار سایر محققان را در کارتان وارد نکنید. این کار به شدت کیفیت پژوهش را کاهش داده و باعث سردرگمی مخاطب خواهد شد.

2. مطالب غیر مرتبط: در زمان ویراستاری هرگونه مطالب غیر مرتبط به موضوع، چارچوب و سوالات تحقیق را از پژوهش تان حذف کنید. 

3. نباید متن مقاله طولانی باشد: تا جای ممکن در زمان ویراستاری سعی کنید مطالبی که همپوشانی داشته و خارج از چارچوب تحقیق به نظر میرسند را از تحقیق حذف کنید.

4. از تعمیم بی دلیل خودداری کنید: به یاد داشته باشید که به هیچ وجه نباید نتایج و یافته های تحقیق تان را بدون داشتن توجیه منطقی تعمیم دهید. اگر مقاله شما از نوع مطالعه موردی در یک شهر است نمیتوانید نتایج آن را به کل کشور تعمیم دهید.
رفرنس دهی - سابمیت نگارش مقاله