رشته نیوز

رشته کاردان فنی ا لکترونیک صدا و سیما.
رشته کاردان فنی ا لکترونیک صدا و سیمابا توجه به تنوع صنایع الکترونیکی و مخابراتی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و نیاز روز ا فزون این سازمان به گسترش و... ادامه مطلب ..
رشت مهندسی پلیمر – تکنولوژی و علوم رنگ
مهندسی پلیمر – تکنولوژی و علوم رنگ 1-     تعریف و هدف: مجموعه تکنولوژی و علوم رنگ یک مجموعه آموزشی است در نظام آموزش عالی در زمینه تکنولوژی ساخت و تولید... ادامه مطلب ..
رشته اعضای مصنوعی و وسایل کمکی
رشته اعضای مصنوعی و وسایل کمکی : رشته اعضای مصنوعی و وسایل کمکی یکی از زیر شاخه های توانبخشی است که در آن طراحی و ساخت اعضای مصنوعی و وسایل کمکی بر اساس اصول مهندسی و... ادامه مطلب ..
رشته آبادانی و توسعه روستاها
جهت‌گيري كلي برنامه كارشناسي آباداني و توسعه روستاها بر آن است كه فارغ‌التحصيلان اين دوره بعد از طي مباحث عمومي و كلي دروس مهندسي، در حد نياز روستاها بر مسائل... ادامه مطلب ..
رشته آماد (سیستم تامین و توزیع کالا)
بي‌شك يكي از اصلي‌ترين مأموريت‌هاي ستاد نيروهاي مسلح، برآورد، تأمين و توزيع اقلام مختلف مورد نياز براي پشتيباني يگان‌ها (در زمان جنگ و صلح) است. اين كار... ادامه مطلب ..

نشر نیوز(کتابهایی برای نیازهای 2023 به بعد)

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

دریا سالار " الفرد تیر هامان " ابداع کننده استراتژی دریایی در اوایل قرن بیستم می گوید :

(اقیانوسهای کره زمین ، حباب پر آب هستند که 4/3 جدار زمین را پوشانده اند . هر کشور و یا ائتلافی از کشور ها که قدرت فرماندهی بر این دریاهای بزرگ را داشته باشد می تواند ثروت دنیا را کنترل کند و از این طریق بر کره رمین مسلط شود . البته شرط اساسی و لازم برای این کار ، وجود یک نیروی دریایی قدرتمند که دارای پایگاه های عملیاتی در داخل کشور و ماوراء دریاها باشد و با انبوهی از کشتیرانی تجارتی ، تکمیل و پشتیبانی شود .)
این استراتژی دریایی توسط قدرت های بزرگ جهانی در جنگ جهانی اول و بعد ها در جنگ جهانی دوم و سال های جنگ سرد دنبال شد و با پیشرفت پر شتاب فناوری ناشی از جنگ جهانی دوم ، آمریکا و شوروی سابق از استراتژی دریایی برای دست یابی به منافع ملی و اهداف استراتزیکی خود نهایت بهره را بردند . کشور آمریکا هم اکنون نیز از پیروان ثابت قدم استراتژی دریایی است و ناوگان رزمی و بازرگانی وابسته به آن در تمام آبهای حساس جهان حضور داشتهو قدرت خود را به منظور اعمال سیاست های خارجی این کشور مورد بهره برداری قرار می دهد و این قدرت را از محل های حضورشان به سرزمین های مورد نظر نفوذ داده و منتقل می سازد .
کشور ایران به ذلیل موقعیت جغرافیایی خاص ( دسترسی به خلیج فارس و دریای مازندران )، وسعت مناطق دریایی و شرایط آب و هوایی مناسب برای دریا نوردی در این مناطق ، از موقعیت خوبی برای دریا نوردی برخوردار است و برای حفظ منافع ملی حیاتی در خلیج فارس ، دریای عمان ، اقیانوس هند و دریای مازندران و شرکت در فعالیت های دریایی و دریانوردی اعم از اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی ؛ باید یک نیروی دریایی مقتدر ، متفکر ، متعهد ، طراح و مطابق با معیارهای مطرح در قرن بیست و یکم داشته باشد .
دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) واقع در نوشهر ، مهر ماه 1360 در همین راستا فعالیت خود را آغاز کرد . این دانشگاه در حال حاضر در 5 رشته عرشه ، تفنگدار دریایی ، مهندسی الکترونیک و مخابرات دریایی ، مهندسی دریایی و مدیریت کمیسر دریایی دانشجو می پذیرد . که در این میان رشته مدیریت و کمیسر دریایی دانشجویان خود را از هر سه گروه آزمایشی ریاضی و فنی ، علوم تجربی و علوم انسانی انتخاب می کند که ما آن را در بخش رشته های شناور معرفی کردیم .

  • عرشه (ناوبری و فرماندهی کشتی )

هدف این رشته تربیت جوانانی است که پس از فارغ التحصیلی بتوانند هدایت یگان های شناور نظامی یا بازرگانی را بر عهده بگیرند . در این راستا دانش و تخصص لازم را در زمینه ناو بری ، عملیات دریایی ، توپخانه و موشک ، ملوانی ، ضد زیر دریایی ، هواشناسی ، آب نگاری (شناخت لایه های مختلف آب ) ، غواصی ، یگانهای شناور سطحی و زیر سطحی ، مبانی علوم پروازی و تخلیه و بار گیری بدست می آورند .البته دانشجویان شاخه نظامی به صورت تخصصی تر توپخانه ، موشک ، و سلاح ها و تجهیزات زیر سطحی را مطالعه می کنند و شاخه بازرگانی تخلیه و بارگیری را به صورت اعتباری گسترده تر و تخصصی تر می خوانند .اما آنچه مهم است این است که هدف اصلی دانشگاه علوم دریایی امام خمینی تربیت ناوبر نظامی است و برای ناوبر تجاری صورتی دانشجو پذیرفته می شود که ارگان دیگر اعم از شرکت ملی نفت کش ، کشیرانی جمهوری اسلامی ایران و سازمان بنادر و شیلات اعلام نیاز کنند . یعنی ؛ این دسته از دانشجویان بورسیه ارگان و سازمان های دیگر هستند .

درس های این رشته در طول تحصیل :

  • دروس پایه مشترک در دو شاخه نظامی و تجاری :

ریاضی ، برنامه نویسی کامپیوتر ، فیزیک ، شیمی عمومی .

دروس اصلی و تخصصی شاخه ناوبری تجاری :
اصول مهندسی دریایی ، معماری کشتی ، مبانی مهندسی برق ، مبانی و تئوری های مدیریت ، حقوق دریایی ، اصول حسابداری ، زبان خارجی تخصصی ، ناوبری ساحلی ، ناوبری نجوی ، قوانین راه ، ناوبری الکترونیکی ، قطب نمای مغناطیسی و الکتریکی ، ملوانی ، هواشناسی ، مخابرات بصری ، تخلیه و بارگیری ، تاریخ جنگهای دریایی ، اقیانوس شناسی ، مانور با شناور ، تخلیه و بارگیری کالاهای خطرناک در روی کشتی های بالاتر از 500 تن ، ناوبری رادار و سیستم  ، اصل مخابرت رادیویی ، بقا در دریا ، مبارزه با آتش ، ملوانی ، دریانوردی نجومی و ساحلی ، عملیات نجات جان افراد ، نگهبانی در پل فرماندهی ، راهبری موتورهای رانش ، دریانوردی ساحلی و تخمینی ، سیستم های کنترل سکان و هدایت مخابرات و کاربرد زبان تخصصی رادیویی ، محاسبات مربوط به تعادل کشتی ، کاربری سیستم ها ی ناوبری الکترونیکی ، کاربری دستگاه های رادیو یی ، آموزش استاندارد ویژه کشتی های خاص .

  • دروس اصلی و تخصصی شاخه ناوبری نظامی :

اصول مهندسی دریایی ، معماری کشتی ، مبانی مهندسی برق ، مبانی و تئوری های مدیریت ، حقوق دریایی ، مبانی مهندسی الکترونیک ، سیستم های مخابراتی و رادار دریایی ، زبان خارجه تخصصی ، ناوبری ساحلی ، ناوبری نجومی ، قوانین راه ، قطب نمای مغناطیسی و الکتریکی ، ملوانی ، توپخانه و مهمات ، توپخانه و موشک ، ، سلاح و تجهیزات زیر سطحی ، سینما تیک و مانور ، عملیات دریایی ، مبانی علوم پروازی ، مخابرات رادیویی و تاکتیکی ، جنگ های الکترونیکی ، هوا شناسی ، مخابرات بصری ، تخلیه و بارگیری ، پروژه ، تاریخ جنگهای دریایی ، هنر جنگ دریایی ، اقیانوس شناسی ، مانور با شناور ، دریانوردی ، افسر نگهبان پل فرمانده .


ناوبری و فرماندهی کشتی

1-     هدف:

هدف از ارائه این رشته، با دو گرایش نظامی و تجاری آماده نمودن دانشجویان رشته ناوبری و فرماندهی کشتی از نظر علمی و تخصصی جهت خدمت در یگانهای دریائی کشور اعم از نظامی و بازرگانی است. به طوری که دانشجویان پس از فارغ التحصیلی و گذراندن کارورزی، تسلط لازم را جهت هدایت و اداره امور واحدهای شناور داشته باشند.

2-     طول دوره و شکل نظام:

متوسط طول دوره کارشناسی ناوبری و فرماندهی کشتی با گرایش نظامی و تجاری 4 سال می باشد و هر نیمسال تحصیلی 17 هفته آموزشی و هر واحد درس نظری 17 ساعت، عملی 34 ساعت و کارورزی 51 ساعت در نظر گرفته شده است.

3-     تعداد واحدهای درسی:

جمع کل واحدهای درسی دوره ناوبری و فرماندهی کشتی 135 واحد به شرح زیر می باشد:

شرح                                    نظامی                                        تجاری

دروس عمومی                         20 واحد                                      20 واحد

دروس پایه                             19 واحد                                      17 واحد

دروس اصلی                           20 واحد                                      19 واحد

دروس تخصصی                      72 واحد                                      75 واحد

دروس اختیاری                        4 واحد                                        4 واحد

جمع                                     135 واحد                                    135 واحد

4-     نقش و توانائی:

فارغ التحصیلان این دوره قادر خواهند بود با توجه به دانش های علمی و آموزشهای علمی، عهده دار و کنترل و هدایت یگانهای شناور اعم از نظامی و تجاری را در سمتهای مختلف عهده دار شود.

همچنین فارغ التحصیلان رشته تجاری قادر خواهند بود در زمان جنگ با دوره کوتاه مدت در یگانهای شناور نظامی به عنوان افسران ناوبر نظامی انجام وظیفه نمایند.

5-     ضرورت و اهمیت:

تاسیس دانشگاه دریائی امام خمینی (ره) نیروی دریائی ارتش جمهوری اسلامی ایران واقع در نوشهر در سال 1360 از اقدامات موثر و پراهمیتی بوده است که به منظور قطع وابستگی در اعزام و تربیت پرسنل کارشناس نظامی و تجاری در کشورمان صورت پذیرفته است. اما پیشرفت سریع علومف تکنولوژی و تجهیزات دریائی اعم از نظامی و تجاری در سطح بین المللی و داخلی از یک سو و ابلاغیه های قوانین جدید از طرف سازمان جهانی دریانوردی (IMO) و وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری کشورمان از سوی دیگر با بهره مندی از تجارب به دست آمده دانشگاه در دو دهه گذشته موجب آن گردید که راهنمای آموزشی به تائید رسیده، مورد بازنگری مجدد قرار گرفته و راهنمای آموزشی کنونی همانند قبلی آن در دو بخش نظامی و تجاری تهیه و ارائه گردد.


دروس پایه (شاخه ناوبری نظامی)

ردیف نام درس واحد

11

12

13

14

15

16

17

18

ریاضی 1

برنامه نویسی کامپیوتر

ریاضی 2

فیزیک 1

آز فیزیک 1

فیزیک 2

شیمی مواد منفجره

نقشه کشی فنی

3

2

3

3

1

3

2

2

جمع 19

دروس اصلی

ردیف نام درس واحد

19

20

21

22

23

24

25

26

مهندسی دریائی 1

اصول مهندسی دریائی 2

معماری کشتی 1

مبانی مهندسی برق و آزمایشگاه

مبانی مهندسی الکترونیک و آزمایشگاه

سیستمهای مخابراتی و رادار دریایی

مبانی و تئوریهای مدیریت

حقوق دریائی

2

2

3

3

3

2

3

2

جمع 20

دروس تخصصی (شاخه ناوبری نظامی)

ردیف نام درس واحد

27

28

29

30

31

32

33

34

35

36

37

38

39

40

41

42

43

44

45

46

47

48

49

50

51

52

53

54

55

56

57

58

59

60

61

62

63

64

65

زبان خارجه تخصصی 1

زبان خارجه تخصصی 2

زبان خارجه تخصصی 3

ناوبری ساحلی 1

ناوبری ساحلی 2

ناوبری نجومی 1

ناوبری نجومی 2

قوانین راه

ناوبری الکترونیکی

قطب نمای الکترونیکی

قطب نمای مغناطیسی و الکتریکی

ملوانی 1

توپخانه و مهمات

توپخانه و موشک

سلاح و تجهیزات زیرسطحی 1

سلاح و تجهیزات زیرسطحی 2

سینماتیک و مانور

عملیات دریائی 1

عملیات دریائی 2

مبانی علوم پروازی

مخابرات رادیوئی و تاکتیکی

جنگهای الکترونیکی

هواشناسی

مخابرات بصری 1

مخابرات بصری 2

تخلیه و بارگیری 1

پروژه

تاریخ جنگهای دریائی

اقیانوس شناسی

هنر جنگ دریایی

ناوبری ساحلی 3

ناوبری نجومی 3

مانور با شناور 1

مانور با شناور 2

دریانوردی 1

دریانوردی 2

افسر نگهبان پل فرماندهی 1

دریانوردی 3

افسر نگهبان پل فرماندهی 2

2

2

2

3

3

3

2

1

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

3

2

3

1

1

2

2

2

2

2

1

1

1

1

3

2

1

1

1

جمع 72

دروس اختیاری رشته ناوبری و فرماندهی کشتی

ردیف نام درس واحد

66

67

68

69

*

فنون تجزیه و تحلیل سیستمها و روش ها

ساختمان کشتی

تخلیه و بارگیری کالاهای خطرناک در روی کشتی بالاتر از 500 تن

جغرافیای نظامی (ایران و مرزهای همجوار)

دانشجویان باید چهار واحد از واحدهای فوق را در اختیار نمایند.

2

2

2

2

جمع 8