رشته نیوز

رشته کاردان فنی ا لکترونیک صدا و سیما.
رشته کاردان فنی ا لکترونیک صدا و سیمابا توجه به تنوع صنایع الکترونیکی و مخابراتی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و نیاز روز ا فزون این سازمان به گسترش و... ادامه مطلب ..
رشت مهندسی پلیمر – تکنولوژی و علوم رنگ
مهندسی پلیمر – تکنولوژی و علوم رنگ 1-     تعریف و هدف: مجموعه تکنولوژی و علوم رنگ یک مجموعه آموزشی است در نظام آموزش عالی در زمینه تکنولوژی ساخت و تولید... ادامه مطلب ..
رشته اعضای مصنوعی و وسایل کمکی
رشته اعضای مصنوعی و وسایل کمکی : رشته اعضای مصنوعی و وسایل کمکی یکی از زیر شاخه های توانبخشی است که در آن طراحی و ساخت اعضای مصنوعی و وسایل کمکی بر اساس اصول مهندسی و... ادامه مطلب ..
رشته آبادانی و توسعه روستاها
جهت‌گيري كلي برنامه كارشناسي آباداني و توسعه روستاها بر آن است كه فارغ‌التحصيلان اين دوره بعد از طي مباحث عمومي و كلي دروس مهندسي، در حد نياز روستاها بر مسائل... ادامه مطلب ..
رشته آماد (سیستم تامین و توزیع کالا)
بي‌شك يكي از اصلي‌ترين مأموريت‌هاي ستاد نيروهاي مسلح، برآورد، تأمين و توزيع اقلام مختلف مورد نياز براي پشتيباني يگان‌ها (در زمان جنگ و صلح) است. اين كار... ادامه مطلب ..

نشر نیوز(کتابهایی برای نیازهای 2023 به بعد)

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

مهندسی دریایی

دو رکن مهم و اساسی برای هر ناو ، شناور بودن و تحرک داشتن است .زیرا هر ناو قبل از اینکه مأموریتی را انجام دهد ، باید در آب شناور باشد و سپس بتواند از اسکله فاصله گرفته و از نقطه ای به نقطه دیگر حرکت کند .
مسئوولیت این دو رکن مهم بر عهده مهندسان نیروی دریایی است . چون یک مهندس دریایی از عواملی که شناوری یک ناو را تهدید می کند ، جلو گیری کرده و در صورتی که کوچکترین سوراخی ایجاد گردد ، به سرعت وارد عمل شده و از نفوذ آب به داخل ناو جلو گیری می کند همچنین مسئوولیت نیرو های محرکه یک ناو که می تواند بخاری ، دیزلی ، توربین گاز یا ترکیبی باشد ، بر عهده مهندس دریایی است تا حرکت ناو تضمین شود .

  • دروس پایه :

ریاضی عمومی ، معادلات دیفرانسیل ، برنامه نویسی کامپیوتر، محاسبات عددی ، فیزیک .

  • دروس اصلی و تخصصی :

شیمی و خواص مواد ، مبانی مهندسی برق ، رسم فنی و طراحی مهندسی ، استاتیک ، ترمودینامیک ،انتقال حرارت ، دینامیک ، مقاومت مصالح ، مکانیک سیالات ، اصول مهندسی دریایی ، اجزای ماشین ، کنترل اتوماتیک و اندازه گیری ، موتورهای دیزل دریایی ، توربین های بخار دریایی ، توربین گاز دریایی ،ماشین آلات فرعی ، تأسیسات عمومی ، معماری کشتی (هیدرواستاتیک ) ، معماری کشتی (هیدرودینامیک )، سیستم های الکتریکی در کشتی ، دیگهای بخار دریایی ، زبان تخصصی ، خوردگی در تجهیزات دریایی ، کارگاه تجهیزات دریایی ، کارگاه توربین و دیگ بخار ،کارگاه موتورهای دیزل ، تکنولوژی کارگاهی ، دریانوردی .


توانایی های لازم :
کلیه رشته های دانشگاه علوم دریایی امام خمینی در دفترچه آزمون سراسری با یک کد معرفی می شود و هر سال اوایل مرداد ، سازمان سنجش آموزش کشور از بین داوطلبان علاقمند به دانشگاه علوم دریایی حدود 20 برابر ظرفیت را به این دانشگاه معرفی می کند که از میان این تعداد، داوطلبان پس از معاینات پزشکی ، مصاحبه و تست ورزش، 2 برابر ظرفیت به سازمان سنجش معرفی می شوند و در نهایت سازمان سنجش با توجه به فرم انتخاب رشته این دسته از داوطلبان ، تعداد دانشجوی مورد نظر دانشگاه علوم دریایی امام خمینی را معرفی می کند . این دانشجویان در یک روز مشخص به دفتر گزینش و استخدام نیروی دریایی مراجعه کرده و در حضور نماینده سازمان سنجش آموزش کشور از بین 5 رشته تخصصی دانشگاه علوم دریایی انتخاب رشته می کنند ، به این صورت که بهترین رتبه گزینش شده در این دانشگاه ، در آغاز حق انتخاب رشته را دارد و سپس رتبه های بعدی به ترتیب می توانند رشته مورد علاقه خود را انتخاب کنند البته اگر ظرفیت یکی از رشته ها تکمیل شود ، دانشجویان بعدی حق انتخاب آن رشته را ندارند .
گفتنی است که دانشجویان دانشگاه علوم دریایی باید در دروس ریاضی و فیزیک قوی بوده و به زبان انگلیسی مسلط باشند چون از یک سو اکثر کتابهی تخصصی این دانشگاه به زبان انگلیسی است و از سوی دیگر وقتی یک ناو از ساحل دور شد و 12 مایل به طرف دریا رفت ، در آبهای بین المللی قرار می گیرد و در این هنگام کارکنان ناو برای ارتباط با شناورهای دیگر باید به زیبان انگلیسی مسلط باشند البته در این دانشگاه به کمک کلاس های فوق برنامه تلاش می شود که زبان انگلیسی دانشجویان تقویت گردد ، اما بهرت است که دانشجویان از ابتدا به زبان انگلیسی مسلط باشند و معدل دیپلمشان از 15 پایین تر نباشند تا دروس دانشگاه را به خوبی و موفقیت پشت سر بگزراند.
در نهایت دانشجوی علوم دریایی نباید به خانواده خود خیلی وابستگی داشته باشد چون بعضی از اوقات یک افسر نیروی دریایی به مدت چند ماه روی آب است و نمی تواند کنار خانواده خود بشد .
همچنین دانشجویان باید از سلامت جسمانی کامل ، دید 10/10 برای ناو و فرماندهی کشتی و تفنگدار دریایی و حداقل دید 8/10 برای بقیه رشته های دانشگاه برخوردار باشند تا بتوانند با مشکلات و سختی های در زندگی در دریا کنار بیایند .
در ضمن دانشگاه علوم دریایی باید یکی از 9 اولویت اول انتخاب رشته داوطلبان باشد در غیر این صورت کد رشته دانشگاه علوم دریایی که پس از انتخاب رشته نهم باشد ، حذف خواهد شد . گفتنی است که این دانشگاه تنها از بین داوطلبان مرد دانشجو می پذیرد .


موقعیت شغلی در ایران :
دانشجویان دانشگاه علوم دریایی امام خمینی در طی تحصیل ، شبانه روزی بوده و کلیه هزینه های خوراک ، پوشاک ، کمک آموزشی و زیست آنان بر عهده نیروی دریایی است و پس از گذراندن 118 واحد موفق به اخذ درجه ناوبان دومی می شودند و از نیروی دریایی حقوق دریافت می کنند و پس از فارغ التحصیلی برابر قانون ارتش به درجات بالاتر می روند .


دانشگاه های پذیرنده : دانشگاه علوم دریای امام خمینی (ره) ، نوشهر (وابسته به نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران )
مقاطع تحصیلی : کارشناسی
دوره ها : روزانه
دانشگاه : دولتی
شاخه ها: عرشه ، تفنگدار دریایی ، مهندس الکترونیک و مخابرات دریایی ، مهندسی دریا

مهندسی دریایی

1-     تعریف و هدف:

هدف تربیت کارشناسان برای خدمت در یگانهای شناور، فنی و پشتیبانی ساحلی در زمینه های مهندسی برق و الکترونیک (شامل سیستمهای قدرت و الکترونیکی مانند: مولدها، رادار، مخابرات، سونار، هدایت تیر و موشک، کمک ناوبری و همچنین در زمینه های مهندسی مکانیک و سیستمهای تحریک یگانهای شناور) است. داوطلبان باید به زندگی دریائی علاقه داشته و از سلامتی روحی و جسمانی برخوردار باشند.

2-     شکل نظام:

در طیی این دوره آموزش و کارورزی وجود دارد. مجموعه دروس این رشته همراه با بکارگیری علوم مهندسی مکانیک و تکنولوژی مربوط به آن در مورد محاسبه، ساخت و اجرای سیستمهای رانش کشتی، ماشین آلات فرعی کشتی و سازنده بدنه کشتی، کارآرائی لازم را برای طراحی و راه بری و نگهداری سیستمهای فوق به دانشجویان ارائه می دهد.

3-     نقش و توانائی:

فارغ التحصیلان علاوه بر مشاغل تخصصی خود بعنوان افسر می توانند پس از کسب تجربیات کافی در کارخانجات و صنایع دریائی کشور به تعمیر و نگهداری و تولید بپردازند.

دانشجویان در طول دوره با انجام مسافرتهای دریائی به عنوان کارآموزی با آداب و سنن کشورهای دوست و آشنا شده و تجربیات عملی نیز خواهند اندوخت.

کاردانی دریانوردی

1-     هدف:

هدف از ارائه این دوره تربیت افراد متخصص در زمینه بکار بردن علوم و فنون تخصصی برای هدایت و اداره شناورهای مختلف در آبهای ساحلی است.

2-     طول دوره و شکل نظام:

طول دوره تحصیلی در این دوره حداقل 2 سال میباشد واحدهای نظری و عملی در موسسه آموزشی مربوطه و واحدهای عملی روی کشتی در دریا تدریس می شود.

برنامه درسی در حداقل چهار ترم برنامه ریزی شده و طول هر ترم 17 هفته آموزش کامل است برای تدریس هر واحد نظری در هر ترم 17 ساعت و هر واحد درس عملی در آزمایشگاه 34 ساعت و هر واحد درس عملی روی کشتی 51 ساعت اختصاص می یابد.

3-     واحدهای درسی:

تعداد کل واحدهای درسی کاردانی دریانوردی 73 واحد و 4 واحد کارآموزی بشرح زیر است:

دروس عمومی                         11 واحد

دروس پایه                             11 واحد

دروس اصلی                           18 واحد

دروس تخصصی                      27 واحد

دروس انتخابی                         6 واحد

کارآموزی (در دریا)                  4 واحد

                                          --------

جمع                                     77 واحد

4-     مشاغلی که فارغ التحصیلان میتوانند احراز نمایند:

فارغ التحصیلان این دوره قادر خواهند بود، مشاغل ذیل را در ارگانها و سازمانهای دولتی یا بخش خصوصی عهده دار گردند:

الف – فرماندهی و هدایت شناورهای ساحلی

ب – اشتغال در ارگانهای دولتی و خصوصی که با صنعت حمل و نقل دیگر صنایع دریائی ارتباط دارند

پ – اشتغال در سازمانهای مجری قوانین محلی دریانوردی

ت – اشتغال در بنادر بعنوان راهنما، مدیریت عملیات و خدمات بندری

5- دامنه و وسعت:

فارغ التحصیلان این دوره توانائی شرکت و اخذ مدارک بین المللی را برای خدمت در روی کشتی های اقیانوس پیما خواهند داشت. ضمنا فارغ التحصیلان میتوانند حداکثر بعنوان افسر ملوان در صورت گذراندن دروس انتخابی مربوطه روی ناوچه ها و شناورهای رزمی خدمت نمایند.

5-     اهمیت و دلایل تاسیس:

الف – اهمیت:

1-      بمنظور هدایت و اداره شناورهای تجاری – صیادی – نظامی و خدماتی ارگانهای دریائی کشور (دولتی، نظامی ، بخش خصوصی) به تعداد قابل ملاحظه ای در این رشته نیازمند میباشند و این سازمانها در این زمینه با کمبود شدید متخصصین مواجه بوده و اکثرا یا از متخصصین خارجی یا افراد غیرمتخصص در این حرفه استفاده مینمایند که طیبیعتا بعلت کمبود کادر متخصص به اهداف خود در انجام ماموریتهای محوله بنحو احسن نائل نخواهند شد.

2-      خط مشی و سیاست دولت براساس خودکفائی در کلیه زمینه های صنعتی بخصوص تامین نیروهای متخصص و متعهد ایرانی دریائی که با توجه به وسعت آبهای ساحلی و منابع طبیعی آن با کمبود چشمگیری روبرو میباشد.

ب – دلایل تاسیس مجموعه:

کمبود شدید متخصصین دریائی در کشور.

دروس پایه

ردیف نام درس واحد

02

03

04

05

فیزیک الکتریسیته و مغناطیس و آز

ریاضیات عمومی

ریاضیات کاربردی

فیزیک مکانیک و حرارت

3

3

2

3

جمع 11

دروس اصلی

ردیف نام درس واحد

11

12

13

14

15

16

17

18

نجوم

هواشناسی و اقیانوس شناسی

مبانی مهندسی دریائی

برنامه نویسی کامپیوتر

تاریخ و قدرت دریائی

اصول مدیریت

زبان تخصصی

الکترونیک عمومی

2

3

2

2

2

2

2

3

جمع 18


دروس تخصصی

ردیف نام درس واحد

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31

ناوبری ساحلی و تخمینی (1)

ناوبری ساحلی و تخمینی (2)

کار روی نقشه

قطب نمای مغناطیسی و جایرو

ملوانی 1

ملوانی 2

ناوبری نجومی

دستگاههای الکترونیکی کمک ناوبری

قوانین و علائم دریائی

مخابرات دریائی

اصول کلی تعادل و ساختمان کشتی

2

3

3

3

2

2

3

2

2

3

2

جمع 27

دروس انتخابی

ردیف نام درس واحد

41

42

43

44

45

46

47

48

49

تخلیه و بارگیری

حقوق و تجارت دریائی

بیمه دریائی

ایمنی نفتکشها و کشتیهای حامل گاز

شستشو و آماده نمودن مخازن نفتکشها  (C.O.W.)

حقوق و تجارت دریائی

عملیات و مانور دریائی

سلاح ومهمات دریائی

مبانی کلی جنگهای الکترونیکی

2

2

2

2

2

2

2

2

2

جمع 18

                                   

1-      دانشجویان موظفند با نظر موسسه آموزش عالی یکی از گروههای 6 واحدی را با موفقیت بگذرانند.

2-      دانشجویان بایستی دوره های مبارزه با حریق – کمکهای اولیه – نجات در دریا را در پایان و یا حین گذراندن دوره کاردانی دریانوردی طی نمایند.

مدت لازم برای طی هر یک از دوره های فوق حداکثر دو هفته خواهد بود.

3-      کارآموزی صرفا بر روی کشتی انجام میگیرد و تعداد واحد آن 4 و برای مدت 4 ماه در نظر گرفته شده است – مدت مذکور میتواند بطور یکسره و یا در دو مقطع زمانی 2 ماهه صورت گیرد.