رشته نیوز

رشته کاردان فنی ا لکترونیک صدا و سیما.
رشته کاردان فنی ا لکترونیک صدا و سیمابا توجه به تنوع صنایع الکترونیکی و مخابراتی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و نیاز روز ا فزون این سازمان به گسترش و... ادامه مطلب ..
رشت مهندسی پلیمر – تکنولوژی و علوم رنگ
مهندسی پلیمر – تکنولوژی و علوم رنگ 1-     تعریف و هدف: مجموعه تکنولوژی و علوم رنگ یک مجموعه آموزشی است در نظام آموزش عالی در زمینه تکنولوژی ساخت و تولید... ادامه مطلب ..
رشته اعضای مصنوعی و وسایل کمکی
رشته اعضای مصنوعی و وسایل کمکی : رشته اعضای مصنوعی و وسایل کمکی یکی از زیر شاخه های توانبخشی است که در آن طراحی و ساخت اعضای مصنوعی و وسایل کمکی بر اساس اصول مهندسی و... ادامه مطلب ..
رشته آبادانی و توسعه روستاها
جهت‌گيري كلي برنامه كارشناسي آباداني و توسعه روستاها بر آن است كه فارغ‌التحصيلان اين دوره بعد از طي مباحث عمومي و كلي دروس مهندسي، در حد نياز روستاها بر مسائل... ادامه مطلب ..
رشته آماد (سیستم تامین و توزیع کالا)
بي‌شك يكي از اصلي‌ترين مأموريت‌هاي ستاد نيروهاي مسلح، برآورد، تأمين و توزيع اقلام مختلف مورد نياز براي پشتيباني يگان‌ها (در زمان جنگ و صلح) است. اين كار... ادامه مطلب ..

نشر نیوز(کتابهایی برای نیازهای 2023 به بعد)

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

عده ای معتقدند که (مخرب ارتباط ) خاموش کننده تخیل و تلف کننده وقت است ؛ چیزی که مانع از رشد شخصیت می شود و عده ای آن را یک وسیله ارتباط جمعی قوی سریع و پر گیرنده ،سرگرمی مناسب بریاوقات فراغت ، تمایل به کسب تجربه ای عمیق در مسائل مختلف و راهی برای افزایش دانش و عضویت در خانواده جهانی می دانند .سخن از تلوزیون ،اعجوبه قرن بیستم است و دیدگاه های متفاوت و متناقضی که نسبت به آن وجود دارد ؛دیدگاه هایی که هر یک از جنبه ای درست هستند . زیرا این رسانه می تواند از یک سو اعتیادی مخرب و از سوی دیگر شیوه ای نوین و فراگیر برای آموزش و اطلاع رسانی باشد .در واقع این گردانندگان و برنامه سازان ان هستند که سمت و سویش را تعیین می کنند . از همین روتربیت و اموزش برنامه سازان و متخصصان این رسانه اهمیت بسیاری دارد ؛ بویژه در کشور ما که این رسانه بسیار فراگیر است و اوقات فراغت قشر عظیمی از نیروی جوان ما را به خود اختصاص می دهد به همین دلیل هرساله دانشکده صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران از طریق آزمون سراسری عده ای از داوطلبان علاقه مند را برای تحصیل در این دانشکده گزینش می کند .گفتنی است که دانشکده صدا و سیما تا سال گذشته دانشجویان خود را در رشته تولید سیما می پذیرفت ، اما از آزمون سراسری سال 1383 دانشجویان در دو رشته جدید کغارشناسی تلویزیون و هنر های دیجیتالی و کارگردانی تلویزینو پذیرفته می شوند .

رشته کارشناسی تلویزیونی و هنر های دیجیتالی دارای دو گرایش گرافیک رایانه ای و انیمیشن رایانه ای است .

  • گرایش گرافیک رایانه ای :

گرافیک یک هنر کاربردی است که به تبلیغ ، ارائه ، اشاعه و بیان تصویری کالاهای تبلیغاتی و فرهنگی می پردازد ، دانشجوی گرافیک رایانه ای در صدا و سیما طراحی صحنه ، دکور ، لباس ، تیتراژ و موارد مشابه برای برنامه های تلویزیونی را آموزش می بیند . برای مثال اعلام وضعیت هوا در شبکه خبر به صورت گرافیکی انجام می گیرد یا زرنویس ، حاشبه و تیتراز در هربرنامه ای که وجود دارد به گرافیک رایانه ای مربوط می شود در واقع کارشناس گرافیک رایانه ای فرد خلاق و هنرمنی است که در کنار کارگردان می نشیند و ذهنیت کارگردان را پیاده می کند و در باره رنگ ، شکل و دکور نظر می دهد تا مخاطب با یک برنامه تلویزیونی ارتباط بهتری برقرار کند .

درس های این رشته در طول تحصیل :

  • دروس مشترک در هردو گرایش :

مبانی ارتباطات ، مردم شناسی و رسانه های تصویری ، آشنایی با هنر در تاریخ ، عکاسی ، تاریخ تلویزیون و فناوری رسانه های جدید ، حکمت هنر اسلامی ، ارتباطات بصری ، آشنایی با فلسفه ، تلویزیون ، زبان و ساختار ، پزوهش و نگارش در تلویزیون، قصه در ادیان، درک و بیان بصری ، مخاطب شناسی تلویزیون ، فلسفه هنر ، تاریخ انیمیشن ، طراحی ، عکاسی و هنرهای دیجیتالی ، سیر تحولات گرافیک ، مبانی سایبرمدیا ، کاربرد رایانه در فیلم و تلویزیون ، گونه شناسی برنامه های تلویزیونی ، طراحی و گرافیک ، مبانی انیمیشن دیجیتالی ، نرم افزار های گرافیکی ، مبانی گرافیک ، تدوین دیجیتالی، مبانی تبلیغات تلویزیونی ، جلوه های بصری دیجیتالی ، زیبا شناسی هنر های دیجیتالی ، تلویزیون آموزشی ، انیمیشن تعاملی

  • دروس تخصصی گرایش گرافیک رایانه ای :

کارگاه گرافیک دیجیتالی ، زورنالیسم تلویزیونی ، طراحی وب ، پروژه نهایی.

  • گرایش ایمیشن رایانه ای:

چند سال پیش هیئت مدیره یکی از مدارس ایالات ایندیانای امریکا مجبور شد اعلامیه هشدار دهنده ای را منتشر کند مبنی براینکه) :تین موتانت نینجا ترتلز وجود خارجی ندارد ) تا بچه ها برای پیدا کردن آن به درون دریچه فاضلاب ها نخزند . این اعلامیه بیانگر انیمشن های تلویزیونی بر روی کودکان است . البته انیمیشن تنها برای کودکان جالب نیست بلکه بزگسالان نیز به انیمیشن علاقه مند هستند . از همین رو سال میلادی گذشته پر فروش ترین فیلم سینمایی سال یک انیمیشن بود .
امروزه به دلیل افزایش سرعت کار ، دیجیتال به کمک انیمیشن آمده است و بسیاری از کارهای تبلیغاتی ، آموزشی و کارتون ها بصورت دیجیتالی است . البته انیمشن سنتی هنوز رایج است و بحث نقاشی کردن و فریم به فریم فیلمبرداری کردن که اصطلاحاً به آن نقاشی تک فریم گفته می شود ، هنوز مرسوم است و کارایی دارد ، اما انیمیشن رایانه ای در سطح بسیار وسیع تری استفاده می شود

  • دروس تخصصی گرایش انیمیشن رایانه ای:

کارگاه انیمیشن دیجیتالی ، انیمیشن دو بعدی ، موسیقی و انیمیشن ، انیمیشن سه بعدی ، نویسندگی برای انیمیشن ، پروژه نهایی

توانایی های لازم :
رشته تلویزیون وهنرهای دیجیتالی که یکی از رشته های نیمه متمرکز آزمون سراری است که از بین داوطلبان گروه آزمایشی هنر دانشجو می پذیرد . این داوطلبان پس از شرکت در آزمون سراسری باید در آزمون تخصصی دانشکده صداو سیما نیز شرکت کنند . سپس از میان نفرات برتر این دو آزمون تا چهار برابر ظرفیت رشته تلویزیون و هنر های دیجیتالی معرفی می شوند تا در مصاحبه هنری شرکت کرده و به طور مستقیم مورد ارزیابی قرار بگیرند و در نهایت از بین این چهار برابر ظرفیت ، علاقه مند ترین و آماده ترین داوطلبان پذیرفته خواهند شد . در این میان دانشجوی انیمیشن باید طراحی را به خوبی بشناسد و به قوانین حرکتی و ترکیب بندی تصاویر آشنا باشد . چون عامل اصلی ضعف انیمیشن های ایرانی طراحی ضعیف و عدم آشنایی با فیزیولوژی حرکت است همچنین دانشجوی این گرایش باید به سینما ، عکاسی و موسیقی علاقه مند بوده و اهل مسافرت و تماشای فضاهای تازه و جدید باشد . در اصل دانشجوی این گرایش مثل سایر رشته های هنری خوب ببیند و نگاهی عمیق و هنرمندانه نسبت به هرچیزی که در اطراف او وجود دارد ، داشته باشد. در کار رسانه داشتن سوادبصری نیز خیلی مهم است ؛ یعنی چشم دانشجوی این رشته باید با سواد باشد ، خوب را از بد و مطلوب را از نامطلوب و رنگ ها ، فرم ها و خطوط را از یکدیگر به خوبی تشخیص دهد . این کار به یاری زیاد دیدن و خوب دیدن حاصل می شود از همین رو سعی می شود در مصاحبه حضوری سواد بصری داوطلب را سنجیده شود ؛ کاری مهم و پیچیده که زمان زیادی را به خود اختصاص می دهد .
در مصاحبه حضوری ، داوطلبان نمونه کارهای قبلی خود اعم از طراحی ، تابلوهای نقاشی و سایر هنر های مرتبط را نیز به همراه می آورند ؛ چون هدف این است که توانمندترین و آماده ترین دانشجویان در این دانشکده پذیرفته شوند .

موقعیت شغلی در ایران :
تا چند سال پیش تمامی دانشجویان دانشکده صدا و سیما در بدو ورود به این دانشکده بورسیه صدا و سیما می شدند اما درذ حال حاضر سازمان صدا و سیما تعهدی برای استخدام و بکارگیری فارغ التحصیلان دانشکده ندارد و فقط تعهد یک جانبه گرفته می شود ، مبنی بر اینکه در صورت نیاز صدا و سیما هر فارغ التحصیل متعهد به انجام خدمت به میزان دو برابر میزان تحصیل در دانشکده خواهد بود و محل خدمت فارغ التحصیلان را نیز سازمان بر اساس نیاز مراکز خود در سطح ایران تعیین خواهد کرد .
از همین رو تنها فارغ التحصیلانی که در طی تحصیل دانشجوی موفقی بوده اند ، جذب صدا و سیما می شوند ؛ یعنی اگر دانشجویی در دوران تحصیل ،خوب درس نخواند و مهارت لازم را به دست نیاورده باشد ، نه تنها در سازمان استخدام نخواهد شد ، بلکه پس از فارغ التحصیلی ، هزینه تحصیل در این دانشکده را نیز باید بپردازد .
درباره بازار کار آزاد فارغ التحصیل انیمیشن رایانه ای باید گفت که بازار کار انیمیشن دو شاخه دارد ؛یکی شاخه هنری است ودیگر شاخه تجاری و تبلیغاتی می باشد .در شاخه هنری فارغ التحصیلان این رشته می توانند جذب مراکز هنری و آموزشی مثل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ، آموزش و پرورش و یا سازمان تبلیغات اسلامی بشوند و در شاخه تجاری و تبلیغاتی می توانند کارهای مختلفی انجام دهند که از آن جمله می توان به تهیه سی دی های تبلیغاتی برای شرکتها و کارخانه ها اشاره کرد .

دانشگاه های پذیرنده : دانشکده صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران .
مقاطع تحصیلی : کارشناسی
دوره ها : روزانه
دانشگاه : دولتی
گرایشها : انیمیشن رایانه ای ، گرافیک رایانه ای .

* این رشته به صورت غیر متمرکز دانشجو می پذیرد .