امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

در آسمان تیره شب ، چند چراغ کوچک به چشم می خورد . این چند چراغ به خلبان می گوید که به باند فرودگاه نزدیک شده است و اکنون باید با حرکاتی آکروباتیک ، خود را به سطح باند نزدیک کند و در حالی که هواپیما تکان های شدیدی می خورد ، چرخ های جلو و عقب هوا پیما را یکی پس از دیگری بر روی باند بنشاند !

این صحنه ای است که همه ما بارها در فیلمهای مستند و سینمائی و جنگ جهانی وال و دوم دیده ایم . اما هواپیماهای پیشرفته کنونی از فن اوری های جدید بهر ه می گیرند و دستگاه های ناوبری که در کابین روبروی خلبان قرار دارد ، موقعیت باند فرودگاه را نشان می دهد و می گوید که آیا هواپیما در راستای باند است یا به چپ و راست منحرف شده است ؟به همین دلیل ، امروزه یک خلبان ماهر ، فردی است که بیشترین آگاهی و مهارت را در استفاده از آلات دقیق الکترنیکی و کامپیوتری موجود در کابین دارد ؛ وسایلی که ایمنی یک پرواز ، در گروی سلامتی و دقت عمل آنها است و باز به همین دلیل ، در سازمان های هواپیمایی هر کشوری ، نصب ، راه اندازی ، نگهداری و تعمیر سیستم های الکترونیکی و کمک ناوبری موجود در هواپیما از اهمیت فوق العاده ای برخو.ردار است . وظیفه ای که بر عهده متخصصان اویونیک هواپیما می باشد .

در واقع اویونیک ، الکترنیک هواپیمایی به معنای تخصصی آن است ؛ یعنی متخصص این رشته ، اطلاعات لازم رادر زمینه و دوره های تخصصی دیگر بدست می آورد . برای مثال تعمیرو نگهداری سیستم که کمک می کند هواپیما ، مسیر باند را تشخیص داده و بر روی آن بنشیند ، در رشته تخصصی اویونیک هواپیما آموزش داده می شود .
گفتنی که دانشجویان اویونیک هواپیما ، پس از فارغ التحصیلی ، بر اساس مقررات آموزشی دانشکده هواپیمائی کشوری ، برای شرکت در آزمون و اخذ مدرک بین المللی الکتورنیک هواپیما به استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی کشوری معرفی می شوند .
توانائی های لازم :
در صنعت هواپیمائی توانمندی در دروس ریاضی و فیزیک بسیار مهم است . همچنبن دانشجویان با ید با علاقه و پشتکار بسیار ، در این صنعت فعالیت کنند ؛ یعنی نباید واحد های آزمایشگاهی و کلاس های درس را باری به هرجهت پشت سر بگذارند و هدفشان گرفتن مدرک کاردانی یا کارشناسی باشد . بلکه لازم است با انگیزه و هدف سر کلاس درس حضور داشته باشند تا بتوانند در آینده از تحصیل خود ، در سازمان هواپیمائی کشور یاری بگیرند .

موقعیت شغلی در ایرن :
ایا می دانید که 68% حوادث هوائی به هنگام برخاستن و فرود هواپیما رخ می دهد در حالی که برخاستن و فرود آمدن تنها 6% از عملیات هوائی را تشکیل می دهد .
آمار فوق بیانگر آن است که تخصص های اویونیک ، الکترونیک و مخابرات هواپیما یی در سازمان هواپیمایی هر کشوری اهمیت فوق العاده ای دارد و جذب نیروی کارآمد و توانمند در زمینه های یادشده ، یک ضرورت اجتناب ناپذیر است .
سازمان های هواپیمایی کشور ایران نیز برای تعمیر نیروی ماهر و توانمند در تخصص های مورد نیاز ، هر ساله تعدادی دانشجو در رشته های تعمیر و نگهداری هواپیما ، الکترونیک هواپیمائی ، اویونیک هواپیما و مخابرات هواپیمایی جذب می کند که تعداد قابل توجهی از این دانشجویان ، بویژه در رشته های مراقبت پرواز ، الکترونیک هواپیمائی ، اویونیک هواپیما و مخابرات هواپیمایی ، در صورت داشتن توانایی و دانش لازم ، جذب سازمان هواپیمایی کشوری می شوند .


نکته بسیار مهم این است که بسیاری از داوطلبان آزمون سراسری تصور می کنند که در صورت پذیرش در رشته های دانشکده هواپیمایی کشوری از جمله اویونیک هوا پیما ، الکتونیک هواپیمایی و مخابرات هواپیمایی و فعالیت در سازمان هواپیمایی کشور ، از درآمد بالایی برخوردار خواهند بود و از امتیازات بسیاری مثل دسترسی به بلیط رایگان برای استفاده از خطوط هوائی داخلی و خارجی کشور بهره مند می شوند درحالی که تنها شرکت های هواپیمایی ، امتیازات یاد شده را دارند و سازمان هواپیمایی کشوری ارتباطی با خطوط هوائی ندارد .

درس های این رشته در طول تحصیل :

  • دروس پایه :

ریاضی عمومی ، ریاضی کاربردی ، فیزیک

  • دروس اصلی تخصصی :

مدار الکتریکی ، الکترونیک، مدارهای منطقی ، نقشه کشی صنعتی ، برنامه نویسی کامپیوتر ، سیستم های ارتباطی هواپیما ، سیستم های کمک ناوبری هواپیما ، رادار و کاربرد آن در هواپیما ، الکتریک هواپیما ، آلات دقیق هواپیما ، سیستم های کنترل اتوماتیک ، کارگاه فن آوری و روش های جوشکاری ، زبان تخصصی هواپیما (بسیاری از درس های این رشته همراه با آزمایشگاه است).