نشر نیوز(کتابهایی برای نیازهای 2023 به بعد)

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

 با توجه به تعریف ارائه شده توسط موسسه ETS، سوالات موجود در آزمون GRE شامل محاسبات ریاضی، درک مطلب، جبر، هندسه، لغت شناسی و مقاله نویسی تحلیلی می شود. در حال حاضر آزمون GRE در بیش از 1000 مرکز در 160 کشور جهان بصورت مداوم برگزار شده و نتایج آن در مدت زمانی کمتر از 1 ماه به داوطلبان ارائه می شود. نمره آزمون GRE یکی از نمرات بسیار مهم برای کسب پذیرش تحصیلی از دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در سراسر جهان محسوب می شود. لازم به ذکر است این آزمون برای کسب پذیرش تحصیلی از بسیاری از مراکز علمی در آمریکا الزامی و در برخی دیگر از نقاط جهان بسته به رشته تحصیلی و دانشگاه اختیاری محسوب می شود. اما داشتن نمره GRE بالا یک مزیت رقابتی برای متقاضیان پذیرش تحصیلی محسوب شده و شانس آنها را برای دریافت بورسیه تحصیلی افزایش می دهد. این آزمون از نظر درجه سختی نسبت به آزمون های تافل و آیلتس دشوارتر بوده و آمادگی برای آن نیاز به مطالعه منابع و صرف زمان بیشتری دارد چرا که این آزمون نه تنها مهارت های زبان انگلیسی و درک مطلب شما را ارزیابی می کند بلکه شما را از نظر تسلط به مباحث ریاضی، احتمالات، هندسه و تحلیل آماری مورد سنجش قرار می دهد. اگر چه این مباحث ریاضی بسیار دشوار و پیچیده نیستند و بیشتر مشابه مفاهیم ریاضیات دبیرستان هستند، اما طراحی سوالات به گونه ای است که امکان گمراه شدن و انتخاب گزینه های نادرست وجود دارد. یکی از موضوعات بسیار جالب در آزمون GRE این است که پاسخ های شما در بخش اول آزمون میزان سختی و آسانی بخش دوم را برای شما تعیین می کند.

فرض کنید شما در بخش اول آزمون جی آر ای (GRE) عملکرد ضعیفی داشته اید و نتوانسته اید به سوالات آنگونه که می خواهید با تمرکز و دقیق پاسخ بدهید. اما نگران نباشید داوران و مسئولان برگزاری آزمون زمانی که متوجه عملکرد ضعیف شما در بخش اول شوند، بخش دوم را برای شما آسانتر در نظر می گیرند تا بتوانید جبران کنید و بالعکس اگر عملکرد شما در بخش اول آزمون قوی باشد باید برای بخش دومی بسیار سختر آمادگی داشته باشید!!. در ادامه سعی میکنید مطالب مفید و جالبی را در مورد آزمون جی آر ای (GRE) برای شما بیان کنیم تا به وسیله آن با تمامی جنبه های آزمون بیشتر آشنا شوید. 

به طور کلی آزمون GRE در دو دسته کلی عمومی (General) و موضوعی (Subject) تقسیم می شود که بیشتر شرکت کنندگان در این آزمون در GRE General شرکت کرده و نمره آن را به کالج های مختلف ارسال می کنند، اما در مواردی خاص برای رشته های زیست شناسی، شیمی، ریاضیات، فیزیک و ادبیات انگلیسی از نمره GRE Subject استفاده می شود. آزمون جی آر ای (GRE) به دو نوع کامپیوتری و کاغذی برگزار می شود، اما نوع کاغذی آن تا حدی منسوخ شده و در حال حاضر نوع کامپیوتری آن در بیشتر نقاط جهان استفاده می شود.

آزمون GRE نیز همانند بسیاری از آزمون های بین المللی دیگر در ابتدا طرفداران زیادی نداشته و مورد استقبال عموم نبوده است اما با حمایت موسسات علمی و آموزشی معتبر توانسته جایگاه خودش را در میان دانشجویان باز کند. آزمون جی آر ای (GRE) نیز پس از طراحی و معرفی در سال 1936 مورد استقبال دانشجویان قرار نگرفت اما پس از مدت کوتاهی دانشگاه هاروارد، یال (Yale)، پرینستون، کلمبیا، ویسکانسین و آیوا این آزمون را یکی از ملاک های اصلی پذیرش و بررسی پرونده دانشجویان قرار دادند. در سال 1938، اولین دانشگاهی که ارائه نمره آزمون جی آر ای (GRE) را اجباری اعلام کرد، دانشگاه ویسکانسین (Wisconsin) در امریکا بود که توجهات زیادی را به این آزمون استاندارد جلب کرد و پس از آن دانشگاه آیوا (IOWA) دومین دانشگاه حامی آزمون جی آر ای (GRE) معرفی شد.

این آزمون تا سال 2006 به صورت اولیه خودش برگزار میشد تا اینکه در نوامبر 2006 موسسه ETS اعلام کرد که قصد دارد تغییرات عمده ای را در ساختار این آزمون ایجاد کند. بر اساس طرح پیشنهادی موسسه ETS قرار بر این شد که زمان آزمون طولانی تر شده و در دو بخش مهارت زبانی یا وربال (Verbal) و محاسبات ریاضی یا کوانت (Quantitative) بر روی توانایی درک مطلب داوطلبان تمرکز بیشتری شود. آزمون جی آر ای (GRE) از 6 بخش کلی تشکیل شده است و منظور ما از آزمون جی آر ای بیشتر آزمون کامپیوتری آن است. اولین بخش آزمون دو سوال مربوط به ارزیابی مهارت نگارش تحلیلی (Analytic Writing) و چهار بخش بعدی شامل محاسبات منطقی یا کوانت (Quantitative Reasoning) و استدلال زبانی  یا وربال (Verbal Reasoning) است. طراحی سوالات آزمون جی آر ای به گونه ای است که به شما این اجازه را می دهد به صورت مداوم پاسخ های خودتان را بررسی کرده و به عقب برگردید و جواب هایتان را ارزیابی کنید. مدت زمان کلی آزمون جی آر ای (GRE) تقریبا 3 ساعت 45 دقیقه است که با احتساب زمان های استراحت و فرآیند ورود به جلسه ممکن است این زمان بیشتر شود. در ادامه سعی میکنیم معرفی مناسبی از ساختار و ماهیت آزمون جی آر ای (GRE) به شما ارائه نماییم. آزمون جی آر ای (GRE) دارای 6 بخش اصلی است که این بخش ها عبارتند از :

  1. مهارت نگارش تحلیلی (Analytic Writing): این اولین بخش از آزمون جی آر ای (GRE) است که به بررسی مهارت نگارشی، درک مطلب و استدلال منطقی شما می پردازد. این بخش دو موضوع انشا در قالب "Issue Task" و "Argument Task" به شما می دهد تا در قالب بتوانید برای هر تسک یک انشا کاملا آکادمیک تدوین کنید. نمره انشا شما در این بخش بین 0-6 تعیین شده و معمولا این نمره علاوه بر فاکتورهای تسلط لغوی و آکادمیک بر عواملی مانند منطقی بودن، قانع کننده بودن، عدم وجود مشکلات گرامری و غیره تکیه دارد. انشایی که داوطلبان مینگارند با استفاده از صفحات کیبورد کامپیوتر بوده و یک برنامه مخصوص آنالیز محتوا است که برخی از امکان های ویژه را در خود دارد. در اولین مرحله پس از اتمام انشاء شما می توانید متن را از نظر غلط املایی و گرامری بررسی کرده و به مصححان کمک بسیاری کنید. این نرم افزار طراحی شده توسط موسسه GRE تنها امکان نگارش را در اختیار داوطلبان قرار داده و شخص نمی تواند متنی را از محل دیگر کپی کرده و یا غلط های املایی خودش را مشاهده کند. متن انشاء شما توسط دو مصحح مستقل ارزیابی شده و هر کدام از آنها نمره ای بین 0 تا 6 به شما می دهند و در نهایت میانگین نمرات آنها به عنوان نمره نهایی شما در نظر گرفته خواهد شد. چنانچه نمره مصححان بیش از 1 نمره با هم تفاوت داشته باشد، مصحح دیگری به عنوان شخص سوم نمره قطعی و نهایی شما را تعیین خواهد کرد. اولین بخش از مهارت نگارش تحلیلی (Analytic Writing) با عنوان تسک موضوعی (Issue Task) شناخته می شود. 
    تسک موضوعی (Issue Task) معمولا یک سوال علمی و آکادمیک است که از شما درخواست می شود به آن پاسخ دهید. برای مثال از شما خواسته می شود به یک سوال در مورد توسعه پایدار، گرمایش زمین یا سوخت های فسیلی پاسخ دهید. این سوالات معمولا علمی بوده و پاسخ سوال شما نیز باید علمی و با استفاده از کلمات آکادمیک باشد. مدت زمان پاسخ به این تسک 30 دقیقه است و تعداد کلمات مورد نیاز آن باید بیش از 150 کلمه باشد.
    دومین بخش از مهارت نگارش تحلیلی (Analytic Writing) با عنوان تسک مباحثه ای (Argument Task) شناخته می شود که یک متن علمی 50-60 کلمه ای به داوطلب داده می شود و از وی درخواست می شود که به صورت انتقادی نظرش را در مورد آن نگارش کند. مدت زمان پاسخگویی به این بخش نیز 30 دقیقه بوده و توصیه می شود از کلمات ادبی و آکادمیک در تجزیه و تحلیل های خودتان استفاده کنید. 
  2. مهارت استدلال زبانی یا وربال (Verbal Reasoning): دومین بخش از آزمون جی آر ای (GRE) بر مهارت استدلال زبانی یا وربال تاکید دارد که در قالب آن داوطلبان به سوالات جای خالی، درک مطلب، مفهومی و معانی لغوی پاسخ می دهند. با توجه به اینکه سوالات این بخش از نظر سختی نسبت به ریدینگ های تافل و آیلتس دشوارتر هستند، نیاز است که دایره لغات انگلیسی خودتان را تقویت کنید تا بتوانید مفاهیم، کلمات و متون را به خوبی درک کنید. البته تکنیک های مختلفی وجود دارد که شما را از درک لغات دشوار و حتی یادگیری متون دشوار انگلیسی در آزمون جی آر ای (GRE) رها می کند و بدون یادگیری لغات دشوار می توانید پاسخ های صحیحی به سوالات بدهید. برای مثال توجه به نوع جمله (خبری یا سوالی) جایگاه ویرگول ها (ابتدا، وسط یا انتهای جمله) و روش حذف گزینه می تواند در پاسخ به سوالات این بخش کمک زیادی به شما بکند. نمره این بخش از آزمون بین 130-170 دسته بندی می شود و قبل از اصلاحات آزمون در سال 2011، نمره آن بین 200-800 در نظر گرفته میشد. هر بخش وربال در آزمون جی آر ای (GRE) شامل 20 سوال است که می بایست در زمان 30 دقیقه به تمامی آنها پاسخ دهید.
    هر بخش وربال شامل 6 سوال جای خالی (Text completion)، حداقل 4 سوال معادل معنایی (Sentence Equivalence) و 10 سوال ریدینگ می شود. در گذشته سوالات این بخش بیشتر بر روی دانش لغوی شما تاکید داشت اما با گذشت زمان و پس از اصلاحات سال 2011 تمرکز بر روی درک مطلب و تفکر انتقادی بیشتر شد. توجه داشته باشید که شما دو بخش وربال در آزمون جی آر ای خواهید داشت.
  3. مهارت محاسبات منطقی یا کوانت (Quantitative Reasoning): سومین و مهمترین بخش در آزمون جی آر ای (GRE) به محاسبات ریاضی، مفاهیم احتمالات، آمار و هندسه تاکید دارد. این بخش به همراه بخش مهارت نگارشی در زمان پذیرش و بررسی بورسیه تحصیلی بسیار مورد توجه هیئت ارزیاب دانشگاه است. اساتید با مقایسه این بخش از آزمون می توانند استعداد درک مطلب ریاضی، آمار و قدرت تجزیه و تحلیل ریاضی شما را مشاهده کرده و با سایر رقبا مقایسه کنند. نمره بخش کوانت نیز همانند وربال بین 130-170 بوده و شما می بایست به 20 سوال در 35 دقیقه پاسخ دهید. بخش کوانت دارای 8 سوال مقایسه ریاضی (Quantitative Comparison)، حداقل 9 سوال حل مسئله (Problem Solving) و در نهایت 3 سوال استدلال داده (Data Interpretation) دارد. توجه داشته باشید که شما باید به دو بخش کوانت در آزمون جی آر ای پاسخ دهید.

تمامی آزمون های جی آر ای (GRE) یک بخش آزمایشی یا Experimental دارند که به وسیله آن طراحی آزمون ها برای آینده مشخص شده و پاسخ به آنها هیچ امتیاز مثبت یا منفی برای داوطلب ندارد. هیچ دانشجو یا داوطلبی دقیقا نمی داند کدام بخش از این آزمون به عنوان آزمایشی مطرح می شود اما معمولا یکی از بخش های وربال و یا کوانت بنا به صلاحدید موسسه ETS انتخاب می گردد. توصیه می شود همواره بر روی تمام بخش های آزمون تمرکز داشته و هیچ بخش را با حدس و گمان آزمایشی بودن یا نبودن رها نکنید!!
در حال حاضر هزینه ثبت نام آزمون جی آر ای 205 دلار است که برای تغییر زمان آن باید حدود 50 دلار و برای درخواست ریپورت نمرات به دانشگاه 20 دلار پرداخت کنی
د.

آزمون MAT - آزمون IMAT
|آزمون GRE