نشر نیوز(کتابهایی برای نیازهای 2023 به بعد)

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

امتحان آیلتس (IELTS) مورد پذیرش موسسات آموزشی در استرالیا، بریتانیا، کانادا، اتحادیه اروپا، نیوزلند و بیش از 3000 موسسه آموزشی در ایالات متحده آمریکا است. آزمون آیلتس (IELTS) یکی از امتحانات معتبر و استانداردی است که اداره مهاجرت بسیاری از کشورها به عنوان یک مدرک معتبر برای اعطای حق شهروندی به افراد استفاده می کنند برای مثال داشتن مدرک آیلتس (IELTS) برای دریافت ویزا و شهروندی کشور انگلستان ضروری است و همچنین کشورهای استرالیا، نیوزلند و کانادا نیز این مدرک را به عنوان یکی از پیش نیاز های اصلی صدور ویزا و اعطای حق شهروندی قلمداد می کنند.

بر اساس آمار ارائه شده توسط موسسه برگزار کننده آزمون آیلتس (IELTS) در سال 2017 بیش از 3 میلیون نفر در بیش از 140 کشور جهان در این امتحان ثبت نام کرده بودند که به ترتیب این آمار برای سال های 2012، 2011 و 2009 معادل 2 میلیون، 1.7 میلیون و 1.4 میلیون نفر است. همین موضوع آزمون آیلتس (IELTS) را تبدیل به محبوبترین آزمون در میان متقاضیان مهاجرت و پذیرش تحصیلی کرده است.

واژه آیلتس (IELTS) مخفف کلمه International English Language Testing System به معنای سامانه جهانی ارزیابی زبان انگلیسی است که نمره آن بین 0-9 دسته بندی می شود و در ادامه سعی می کنیم توضیحات جامع و کاملی در مورد آن ارائه کنیم.

امتحان آیلتس (IELTS) نیز همانند آزمون تافل از 4 بخش اصلی تشکیل شده است. بخش اول مربوط به سنجش مهارت شنیدن یا لیسنینگ (Listening) است، بخش دوم مربوط به ارزیابی مهارت خواندن یا ریدینگ (Reading) می باشد، بخش چهارم مهارت نگارش یا رایتینگ (writing) شما را اندازه گیری می کند و در نهایت آخرین بخش مربوط به سنجش مهارت سخن گفتن یا اسپیکینگ (Speaking) می باشد.

مهارت شنیدن یا لیسنینگ (Listening): این بخش از آزمون آیلتس (IELTS) متشکل از 4 بخش است که هر بخش آن 10 سوال را در بر می گیرد. برای پاسخگویی به سوالات 40 دقیقه زمان دارید که 30 دقیقه برای انتخاب جواب های صحیح و 10 دقیقه برای انتقال آنها به برگه. بخش اول و دوم مهارت لیسنینگ در آزمون آیلتس (IELTS) به مسائل و موقعیت های روزمره اختصاص دارد.

در بخش اول معمولا دو نفر در حال مکالمه هستند برای مثال دو دانشجو در حال صحبت کردن در مورد یک اتفاق هستند و یا می خواهند یک سفر برای آخر هفته برنامه ریزی کنند. اما بخش دوم یک سخنرانی تک نفره است، برای مثال یک شخص در حال صحبت در مورد فضای سبز یک پارک است و یا در حال شرح دادن امکانات یک شهر می باشد.

اما بخش سوم و چهارم این آزمون به مسائل آموزشی و آکادمیک ارتباط پیدا می کند. بخش سوم مهارت شنیداری در آزمون آیلتس (IELTS) به مکالمه دو شخص در مورد یک موضوع دانشگاهی ارتباط پیدا میکند، برای مثال دو دانشجو در حال مکالمه در مورد واحدهای درسی دانشگاه و یا برنامه های آموزشی ترم هستند. اما آخرین بخش از این مهارت به سخنرانی یک استاد در مورد یک موضوع علمی در دانشگاه مرتبط است که معمولا مفاهیم ساده و بسیار آشنا علمی را ارائه می دهد. هر بخش از این آزمون با یک مقدمه کوتاه آغاز می شود که به شما در مورد موقعیت و اشخاص مکالمه کننده اطلاعاتی را می دهد.

به طور کلی سوالاتی که مطرح می شوند بر اساس اطلاعاتی است که در مکالمه بیان شده است و ترتیب سوالات نیز دقیقا مشابه ترتیب اطلاعات بیان شده است. شما در فرآیند آزمون به دفعات میتوانید سوالات را مرور کنید اما تنها یکبار اجازه دارید که به فایل های صوتی گوش دهید. بنابراین توصیه می شود تمام تمرکز خودتان را بر رو شنیدن فایل صوتی قرار داده و در مرحله اول به سوالات توجهی نکنید.


مهارت خواندن یا ریدینگ (Reading): دومین بخش در امتحان آیلتس (IELTS) که به بررسی و ارزیابی مهارت شما در درک مطلب و متون زبان انگلیسی اختصاص یافته است، سه بخش دارد.

هر یک از این سه بخش شامل یک متن و چندین سوال مرتبط به آن است که ممکن است چهار گزینه ای نباشد. این سه متن در مجموع چیزی در حدود 2000-2700 کلمه دارند و 40 سوال را شامل می شوند که شما می بایست در 60 دقیقه به تمامی آنها پاسخ دهید. توجه داشته باشید که سوالات این بخش انواع مختلفی را شامل می شود از قبیل چهار گزینه ای، پنج گزینه ای، تشریحی، جای خالی، نام گذاری، خلاصه سازی و حتی انتخاب های چند گزینه ای و درک مطلب.

بنابراین برای پاسخگویی به سوالات عاملی به نام شانس دخیل نیست و برای پاسخگویی درست به سوالات می بایست حتما مفهوم متون را به درستی درک کرده باشید. شاید یکی از مزیت های آزمون آیلتس (IELTS) نسبت به تافل (TOEFL) در بخش ریدینگ همین موضوع باشد. چرا که سوالات ریدینگ تافل چهار گزینه ای هستند و شما به صورت شانسی می توانید یک گزینه را انتخاب کنید و حتی این امکان وجود دارد که جواب درست را انتخاب کرده باشید.

ولی در امتحان آیلتس (IELTS) شما باید سوالات تشریحی و جای خالی را جواب دهید و همین موضوع نیاز به درک مطلب متون زبان انگلیسی دارد. توجه داشته باشید که شما می بایست پاسخ سوالات را با دست خط خودتان بر روی برگه امتحانات نگارش کنید و به همین علت غلط های املایی و گرامری نیز امتیاز منفی برای شما به همراه دارد.

هر سه متن موجود در بخش ریدینگ از موضوعات علمی و آکادمیک انتخاب می شوند و معمولا بخشی از یک مقاله، یک مجله، روزنامه و یا کتاب هستند. متن اول از آزمون ریدینگ به موضوعات روزمره اختصاص پیدا می کند و مفاهیمی را شامل می شود که یک دانشجو یا داوطلب به طور روزمره با آنها سروکار خواهد داشت. دومین متن از آزمون ریدینگ در ارتباط با یک شغل یا دوره کارآموزی است.

برای مثال اطلاعاتی در مورد شغل کتابداری و یک شخص کتابدار ارائه می شود و شما می بایست با مطالعه متن اطلاعاتی دقیق و مناسبی را از آن بدست آورید. و در نهایت سومین و آخرین متن در مورد یک موضوع عمومی است که ارتباطی با موضوعات قبلی ندارد. این متن معمولا به صورت تصادفی از یک مقاله، روزنامه، مجله و یا کتاب انتخاب میشود و سوالاتی در مورد آن پرسیده خواهد شد.


مهارت نگارش یا رایتینگ (Writing): سومین بخش از آزمون آیلتس (IELTS) به نگارش و انشا مربوط است که در آن 2 موضوع در قالب تسک (Task) به شما داده می شود. این تسک ها در امتحان آیلتس (IELTS) آکادمیک با جنرال متفاوت است. برای مثال اولین تسک (Task1) در آزمون آیلتس (IELTS) آکادمیک از داوطلب درخواست می شود که یک شکل، نمودار، نقشه و یا تصویر را تشریح کرده و آن را بر اساس درک و دانش خودش تبیین نماید.

برای اینکه بتوانید نمره کاملی در این بخش کسب کنید باید به جزئیات توجه داشته باشید و متن شما بیش از 150 کلمه باشد. اما تسک اول در امتحان آیلتس (IELTS) جنرال از دانشجو خواسته می شود که برای یک مشکل خاص یک راه حل کلی ارائه نماید. اما تسک دوم (Task2) در آزمون آیلتس (IELTS) آکادمیک به بحث و بررسی یه موضوع یا مشکل در جامعه اختصاص داشته و از فرد خواسته می شود آن را ارزیابی کرده و برای آن راه حل ارائه دهد.

اما تسک دوم (Task2) در آزمون آیلتس جنرال به نگارش انشاء در مورد یک اتفاق یا معضل عمومی اختصاص دارد. برای مثال نظرتان را در مورد استعمال دخانیات در محل های عمومی بنویسید. مدت زمان لازم برای پاسخ به دو تسک در آزمون آیلتس 60 دقیقه است که توصیه می شود مدیریت زمان را در آنها به دقت رعایت کنید.


مهارت مکالمه یا اسپیکینگ (Speaking): آخرین بخش در امتحان آیلتس (IELTS) به مهارت اسپیکینگ اختصاص دارد که شامل 3 بخش اصلی است. بخش اول که 4-5 دقیقه زمان نیاز دارد به مقدمه و مصاحبه اختصاص داده می شود. در این بخش سوالات عمومی و شخصی در مورد زندگی، علائق، وضعیت شغلی و خانوادگی از شخص داوطلب پرسیده می شود و متقاضی باید بتواند با مکث کم و با تلفظ درست لغات خودش را معرفی کند.

در بخش دوم شخص آزمون گیرنده به شما یک موضوع می دهد و از شما درخواست می کند که 2 دقیقه در مورد آن صحبت کنید و زمان مورد نیاز برای بخش دوم 3-4 دقیقه است. و اما در آخرین بخش که زمان مورد نیاز آن 4-5 دقیقه است، یک مباحثه بین شما و امتحان گیرنده خواهد بود و سوالاتی در مورد بخش دوم از شما پرسیده می شود و شما موظف ستید به آنها پاسخ دهید.

و در نهایت نمره شما بین 0 تا 9 دسته بندی می شود.
نمره‌ دهی آزمون آیلتس (IELTS) به گونه ای است که قبولی یا رد شدن در آن وجود ندارد و شما می بایست نمره قبولی یا رد خود را بر اساس دانشگاه یا کشور مقصد تعیین کنید. برای مثال ممکن است یک موسسه آموزشی در انگلستان نمره پایین تر از 7 را برای ورود به مقاطع تحصیلی مختلف و اپلای مناسب نبیند در حالی که یک دانشگاه در نیوزلند نمره مناسب برای اپلای را 5.5 یا 6 بداند. بنابراین قبل از هر چیز بررسی پیش نیازها و نمره مورد نظر دانشگاه جزء ضروریات است.

اما شاید بیان این نکته خالی از لف نباشد که بدانید تفاوت دو نوع آزمون آیلتس (IELTS) آکادمیک و جنرال چیست و بهتر است در کدامیک شرکت کنیم. امتحان آیلتس آکادمیک (IELTS َAcademic) برای دانشجویانی مناسب است که قصد مهاجرت تحصیلی به کشورهای انگلیسی زبان و حتی غیر انگلیسی زبان را دارند. بنابراین اگر قصد ادامه تحصیل، اپلای یا کسب بورسیه را دارید سعی کنید در آزمون آیلتس آکادمیک شرکت کنید.

اما آزمون آیلتس جنرال (IELTS General) لزوما برای مهاجرت و پذیرش تحصیلی نیست و بیشتر نوعی مدرک رسمی و معتبر زبان محسوب می شود که می تواند میزان مهارت داوطلب در زبان انگلیسی را نشان دهد. همچنین شما می توانید بعد از اعلام نتایج در صورت وجود هر گونه ابهام در مورد نمره به آنها اعتراض بزنید. برای این کار لازم است به محل برگزاری آزمون مراجعه کرده و یک فرم درخواست بازبینی نمره را پر کنید.

پس از آن مبلغی در حدود 170 دلار استرالیا برای ثبت درخواست پرداخت میکنید و اگر مشخص شود که درخواست شما بجا و صحیح بوده درنهایت این مبلغ به شما بازگشت داده خواهد شد و اگر درخواست شما صحیح نباشد مبلغ عودت داده نمی شود. امتحان آیلتس نیز نیز همانند آزمون تافل در قالب یک شبکه امن ارتباطی بین دانشگاهی قابل ارسال و رهگیری است.

تمامی دانشگاه هایی که در ارتباط مستقیم با موسسه آیلتس هستند می توانند به صورت آنلاین و حتی هاردکپی به نمره آیلتس شما دسترسی داشته باشند. لازم به ذکر است می توانید از طریق وبسایت زیر تا مدت زمان معینی به کارنامه و نمراتتان به صورت آنلاین دسترسی داشته باشید. در حال حاضر هزینه ثبت نام در امتحان آیلتس چیزی در حدود 4 میلیون 600 هزار تومان است.

https://www.ieltsessentials.com/global/results