حفاظت و مرمت بناهای تاریخی

تعدد، تنوع و اهمیت بناها و محوطه های تاریخی و بالابردن کیفیت توان اجرایی در زمینه مرمت و حفاظت از این بناها ، بیانگر ضرورت تربیت متخصص حفاظت و مرمت بناهای تاریخی است . متخصصانی که می توانند فاصله تخصصی و اجرایی بین کارشناسان مرمت و عوامل اجرایی و کارگاهی در امور مربوط به حفظ و احیای بناها و بافت های تاریخی را پر نمایند .
فارغ التحصیلان این رشته نقش عمده ای در تهیه طرح های تعمیراتی بناها و محوطه های تاریخی ایفا می کنند و می توانند در اداره کارگاه مرمت یا اجرای طرح های مرمتی شرکت نمیند .

درس های این رشته در طول تحصیل :

  • دروس پایه :

کارگاه عکاسی پایه ، هندسه مناظر و زوایا (پرسپکتیو) ، ترسیم فنی ، آشنایی با باستان شناسی و روش های نقشه برداری آن ، آشنایی با حفاظت و مرمت آثار و روش های آن.

  • دروس اصلی :

هنر و تمدن اسلامی ، آشنایی با باستان شناسی و آثار تاریخی دوره اسلامی ایران ، آشنایی با باستان شناسی و آثار ، خطوط و خواندن کتیبه های اسلامی ، مبانی نظری مرمت و احیای ابنیه و بافت ها ، شناخت مواد و مصالح ، مدیریت امور ساختمان (تشکیلات دفتری و کارگاهی ) ، آشنایی با مرمت تزیینات وابسته به معماری .

  • دروس تخصصی:

تعمیر و نگهداری ساختمان ، برآورد ، عناصر و جزئیات ساختمان ، آشنایی با ساختار معماری سنتی ایران ، آشنایی با هنر معماری پیش از اسلام ، کارآموزی ایران ، اشنایی با معماری بومی ایران ،

دانشگاه های پذیرنده : سیستان و بلوچستان – زاهدن ، مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی ، تربیت معلم سبزوار
مقاطع تحصیلی : کاردانی
دوره ها : روزانه، شبانه
دانشگاه : دولتی
گرایشها :
* برخی از دانشگاه ها در این رشته به صورت نیمه متمرکز دانشجو می پذیرد.