امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

آزمون آی مت (IMAT) با همکاری چندین موسسه بین المللی و داخلی از جمله وزارت آموزش ایتالیا (MIUR)، مرکز ارزیابی آزمون پذیرش کمبریج (Cambridge Assessment Admission Testing) و مرکز آزمون های پذیرش دانشگاه بریتانیا (Admission Test for universities) برگزار می شود.

با توجه به کیفیت بالای آموزشی و هزینه های پایین زندگی در کشور ایتالیا،  سالانه هزاران داوطلب در بیش از 20 کشور جهان اقدام به ثبت نام و شرکت در این آزمون می کنند. شرکت در آزمون آیمت (IMAT) مزایای بسیاری را برای دانشجویان متقاضی پذیرش تحصیلی فراهم می کند. یکی از فرصت های بسیار مناسبی که به واسطه کسب نمره قابل قبول در آزمون آیمت (IMAT) برای دانشجویان ایجاد می شود، افزایش شانس پذیرش از دانشگاه های برتر ایتالیا است.

از طرف دیگر کسب نمره قابل قبول در این آزمون می تواند شانس یافتن شغلی مناسب بعد از فارغ التحصیلی را افزایش دهد و موجبات پیشرفت شغلی را برای فارغ التحصیلان دانشگاهی فراهم کند. در نهایت کسب نمره بالا در آزمون آیمت (IMAT) شانس دانشجویان برای بدست آوردن بورسیه تحصیلی کامل (Fully Funded) را ارتقاء می دهد.

دانشجویان با کسب نمره بالا در آزمون آیمت (IMAT) می توانند توانمندی های خودشان در رشته های علوم پزشکی را به صاحبان کسب و کارها و اساتید در محیط دانشگاهی نشان دهند. بنابراین چنانچه قصد ادامه تحصیل در ایتالیا در رشته های پزشکی، دندانپزشکی، جراحی، داروسازی و غیره را دارید حتما کسب نمره بالا در آزمون آیمت (IMAT) را اولویت کار خودتان قرار دهید.

برخلاف آزمون های بین المللی مثل تافل (TOEFL) یا جی آر ای (GRE) که به صورت مداوم در طول یک سال برگزار می شوند، آزمون آیمت (IMAT) تنها در یک زمان مشخص فرآیند ثبت نام آن انجام گرفته و برگزار می شود. زمان ثبت نام این آزمون معمولا در تیرماه هر سال بوده و در شهریور ماه (سپتامبر) برگزار می شود. لازم به ذکر است زمان ثبت نام و برگزاری آزمون به هیچ عنوان تمدید نمی شود و دانشجویان می بایست در موعد مقرر اقدام به ثبت نام و شرکت در آزمون کنند.

همانطور که پیشتر بیان کردیم در حال حاضر آزمون آیمت (IMAT) جنبه بین المللی پیدا کرده و در بیش از 20 کشور جهان برگزار می شود و تعدادی از این کشورهای سرشناس عبارتند از آمریکا، کانادا، انگلستان، آلمان، برزیل، هلند، ایتالیا، مصر، قبرس، فرانسه، چین، سوییس، یونان، هنگ کنگ، اسپانیا، پاکستان، ترکیه، امارات و لهستان است. بنابراین یکی از بهترین و مناسب ترین گزینه ها برای دانشجویان ایرانی، کشور امارات متحده عربی است. چرا هزینه و زمان رفت و آمد به نسبت سایر کشورها پایین تر و مطلوب تر است.

برای اطلاع از شرایط آزمون و کسب اطلاعات می توانید به آدرس های زیر مراجعه کنید:

www.universitaly.it

www.admissionstesting.org

www.miur.gov.it

آزمون آیمت (IMAT) ممکن است 4 ساعت زمان ببرد و پس از آن شما رسید ثبت نام آزمون برای پیگیری های بعدی از جمله دریافت نمره و مشاهده نتایج را دریافت خواهید کرد. لازم به ذکر است کسب نمره عالی در آزمون آیمت (IMAT) کار بسیاری دشواری است، بنابراین بعد از اعلام نتایج نگران نباشید و تا اعلام لیست تکمیل ظرفیت های دانشگاه صبور باشید چرا که بسیاری از افرادی که در آزمون آیمت (IMAT) شرکت می کنند تا مرحله ثبت نام در دانشگاه پیش نمی روند و ممکن است جای خالی بیشتری برای شما باز شود.

سوالات آزمون آیمت (IMAT) به طور کلی در دو بخش اصلی قرار می گیرد.
بخش اول شامل استدلال منطقی و اطلاعات عمومی (Logical reasoning and General knowledge) است که 22 سوال را در بر میگیرد. سوالات این بخش بر روی چند موضوع مختلف از قبیل مهارت های عمومی در حل مسئله، فهم داده ها، تحلیل و نتیجه گیری و در نهایت اطلاعات عمومی تاکید دارد.

این بخش 12 سوال عمومی و 10 سوال استدلال منطقی را در برمیگیرد. بخش دوم آزمون دانش علمی (Science Knowledge) تمرکز دارد که مجموعا 38 سوال را در خود جای داده است. از مجموع این 38 سوال، 18 سوال مربوط به درس زیست شناسی، 12 سوال شیمی، 8 سوال ریاضی و فیزیک می باشد. مجموعا 100 دقیقه فرصت دارید که به این 60 سوال پاسخ بدهید و در نهایت نتایج آزمون بر اساس میزان پاسخ های صحیح ارائه می شود.

سیستم نمره دهی آزمون آیمت (IMAT) بدین گونه است که هر پاسخ صحیح 1.5 نمره، هر پاسخ غلط منفی 0.4 نمره و هر سوال بدون پاسخ 0 نمره خواهد داشت. نتایج بدست آمده توسط همه داوطلبان در سایت وزارت آموزش ایتالیا (MIUR) قابل بررسی و مشاهده است. توجه داشته باشید که حداکثر نمره بدست آمده در این آزمون 90 و حداقل نمره قبولی 20 می باشد.

برای ثبت نام در این آزمون می بایست 164 دلار و یا 130 به صورت آنلاین از طریق وبسایت universitaly.it پرداخت کرده و فرآیند ثبت نام خودتان را تکمیل نمایید. یکی از مهمترین روش های برای آمادگی در آزمون آیمت (IMAT) استفاده از سوالات طراحی شده در سال های قبل است که از طریق آنها می توانید با فرمت و چگونگی ساختار سوالات بیشتر آشنا شوید.

از طرف دیگر شرکت در آزمون های مجازی در وبسایت ها و شبیه سازی شده در موسسات آموزشی نیز می تواند به شما در درک بهتر ساختار سوالات کمک کند.
سایت کمکی آزمون IMAT - نمونه آزمونهای برگذار شده IMAT