نشر نیوز(کتابهایی برای نیازهای 2023 به بعد)

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

نگارش یک مقاله ISI هدفی است که بسیاری از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در مقطع کارشناسی، ارشد و یا دکتری به دنبال آن هستند.
چنانچه در گذشته با فرآیند نگارش مقاله آشنا شده باشید، درخواهید یافت که نوشتن هر گونه پژوهش و تحقیقی اعم از کمی یا کیفی دشوار بوده و به صرف زمان زیادی نیاز دارد. حتی اگر مقالات شما در حد یک پژوهش ساده برای سابمیت در یک ژرونال بین المللی معمولی که ایندکس ISI, ISC, SCOPUS نیست، نیز باشد قطعا زمان زیادی نیاز دارد تا به شکل یک تحقیق قابل قبول در بیاید.
این پژوهش باید در ساده‌ترین حالت یک ساختار استاندارد داشته باشد (چکیده، مقدمه، ادبیات، روش تحقیق، نتیجه گیری)، پلاجرسیم بالا نداشته باشد، محتوای آن روان و با کیفیت باشد، غلط املایی و نگارشی نداشته باشد و مواردی از این دست در آن رعایت شده باشد.
این نکات ساده که ذکر شد، برای یک مقاله ساده ژورنالی بود اما یک مقاله ISI قطعا می‌بایست فاکتورها و ویژگی‌های منحصر به فرد‌تری داشته باشد تا بتواند پذیرش گرفته و در ژورنال مورد نظر چاپ شود.
نکاتی مختصر در ارتباط با نگارش یک مقاله ISI
1. انتخاب ژورنال پیش از نگارش مقاله: یکی از استراتژی‌هایی که پیش از شروع نگارش مقاله ISI استفاده می‌شود و معمولا دانشجویان از این روش برای گرفتن پذیرش سریع‌تر استفاده می‌‌کنند، انتخاب ژورنال است. برخی از محققان پیش از سابمیت مقاله در مورد موضوع مورد نظر یا همکاری با داوران و سردبیران در یک ژورنال به توافق رسیده و در مراحل بعد شروع به نگارش و تهیه مقاله می‌کنند. انتخاب ژورنال می‌بایست با توجه به فاکتورهای مختلفی انجام پذیرد و پیش از نهایی کردن آن سعی کنید ایمپکت فاکتور، مدت زمان ریوو، فرآیند چاپ، هزینه چاپ یا سابمیت رو مورد بررسی قرار دهید.
2. پیرامون هدف تحقیق و عنوان پژوهش نگارش کنید: یکی از مشکلات عمده در نگارش مقاله ISI که به دفعات موجب ریجکت آن شده و کیفیت پژوهش را به شدت پایین می آورد، خارج از بحث نگارش کردن است. منظور از خارج از بحث نگارش کردن این است که هدف و عنوان پژوهش را فراموش کرده و عناوینی را در پژوهش پوشش دهید که در چارچوب تحقیق نمی‌باشد. محدوده تحقیق و مفاهیم اصلی تحقیق را مشخص کرده و سعی کنید میزان مرتبط بودن یا نبودن آن را بررسی نمایید. هرگونه مفاهیم غیرمرتبط، اضافه نگاری، نگارش خارج از چارچوب و موارد مشابه می‌تواند کیفیت پژوهش شما را پایین آورده و زمینه ریجکت را فراهم کند.
3. موضوع با نوآوری و کانتریبیوشن بالا انتخاب کنید: انتخاب موضوع تحقیقی که کانتریبیوشن بالایی دارد و به مسائل و موضوعات منحصر به فرد، جدید و مبتنی بر روندهای موجود در جامعه و محیط آکادمیک می‌پردازد شانس چاپ و پذیرش را بالا می‌برد. قبل از اینکه نگارش مقاله ISI را آغاز کنید باید در ژورنال‌های مختلف به دنبال موضوعات جدید و به روز و جدیدترین عنوان‌های تحقیقاتی موجود باشید. برای بالا بردن کانتریبیوشن در موضوع می‌توانید از روش‌های بررسی مقالات جدید، بررسی ترندها در ژورنال‌ها، ترکیب کردن مدل‌های موجود، ادغام مفاهیم و اضافه کردن فاکتورهای جدید به مدل‌های موجود بهره ببرید.
4. چارچوب و ساختار استاندارد برای مقاله مشخص کنید: داشتن یک چارچوب و استاندارد مشخص برای نگارش مقاله ISI در قالب یک فایل ورد یا PDF می‌تواند انسجام بالایی به کارتان بخشیده و آن را مناسب پذیرش و چاپ سریع کند. در زمان نگارش یک مقاله ISI سعی کنید الگوی مشخصی داشته‌ باشید و تعیین کنید که در هر بخش به دنبال قرار دادن و اضافه کردن چه مفاهیمی هستید. برای انتخاب این چارچوب‌های استاندارد می‌توانید به سایت الزویر و یا امرالد مراجعه کرده و تمامی فاکتورها و استانداردهای مشخص برای هر بخش را استخراج و مطالعه کنید.
5. منابع به روز و مرتبط انتخاب کنید: انتخاب منابع و مقالات جدید میتواند به کیفیت پژوهش شما کمک بسزایی کرده و محتوای آن را به شکل قابل ملاحظه‌ای بهبود ببخشد. انتخاب منابع به روز علاوه بر منطبق کردن پروژه تحقیقاتی شما بر مسائل جدید موجود در جامعه این مزیت را دارد که کفیت کار و نتایج بدست آمده را بهبود می‌‌بخشد. برای این منظور توصیه می‌شود در زمان انتخاب مقالات و مقاله بیس برای نگارش تحقیق به زمان چاپ و به روز بودن آن توجه کنید.
6. یک بیان مسئله قوی تدوین کنید: بیان مسئله در مقاله می‌تواند توجه مخاطبان را به اهمیت موضوع جلب کرده و شانس پذیرش و چاپ را بالا ببرد. زمانی که یک مقاله از بیان مسئله قوی، متقاعد کننده، مرتبط با عنوان تحقیق و کاربردی برای مسائل جامعه برخوردار باشد می‌تواند علاوه بر چاپ سریع تضمین کننده سایتیشن بالا برای مقاله باشد. نحوه نگارش بیان مسئله باید به گونه ای باشد که در آن بر یک مشکل مهم در حوزه پژوهش اشاره کرده، راه حل ارائه نماید و کاربردهای آن برای توسعه علم و جامعه تبیین شود. وجود این فاکتورها در مقاله ISI موجب بالا بردن شانس چاپ و پذیرش است.
7. اصول و قواعد نگارش را به دقت رعایت کنید: رعایت اصول و قواعد نگارش نیازمند تسلط بالا به زبان انگلیسی است. البته می‌توانید از نرم افزارهای گرامری و تصحیح زبان نیز در این زمینه بهره ببرید ولی بخاطر داشته باشید که یک مقاله ISI باید از نظر کیفیت متنی و گرامری در سطح مناسبی قرار داشته باشد.
8. مباحث مربوط به فرضیات، سوالات، مدل و روش تحقیق را به دقت رعایت کنید: بخاطر داشته باشید که در یک مقاله ISI تمامی مباحث از جمله فرضیات، سوالات، مدل و روش تحقیق باید در انطباق و همسو با موضوع تحقیق باشند. بخاطر داشته باشید که تمامی این مراحل باید به ترتیب طی شوند تا محتوای مقاله شما از کیفیت لازم برخوردار باشد. اول سوالات، دوم فرضیات، سوم مدل و در نهایت روش تحقیق ارائه می شود.
9. پلاجریسم و قواعد ترجمه را به دقت بازنگری کنید: آخرین و مهمترین نکته رعایت حقوق کپی رایت و عدم وجود پلاجریسم است. در زمان نگارش، ترجمه، اصلاح، اضافه کردن محتوا، ویراستاری، رفع مشکلات گرامری و تمامی این مراحل موجود باید به مبحث پلاجریسم دقت ویژه ای داشته باشید.
SCOPUS -  EMRALD -  PUBMED