مطالب نگارش پروپوزال ارشد و دکتری

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

EXTRACT PAPER 2فرآیند استخراج مقاله از پایان‌نامه یکی از ساده‌ترین و در عین حال مهم‌ترین کارهای پژوهشی است که یک محقق برای بهبود رزومه خود می‌تواند انجام دهد.
پژوهشگرهنگام طی فرآیند نگارش و استخراج مقاله، نسبت به اقدامات مربوط به انتخاب ژورنال و نشریه مناسب و طی مراحل اخذ پذیرش و چاپ، احتمالا مسیر پر تکنیک تری را پیش رو خواهد داشت. بدین معنا که در فرآیند استخراج و نگارش مقاله از پایان نامه نیاز نیست که تمامی بخش‌ها از جمله مقدمه، چکیده، ادبیات موضوع، روش تحقیق، فرضیات، مدلسازی و غیره از ابتدا طراحی شده و در شاکله مقاله گنجانده شوند، بلکه این محتواها از قبل وجود دارند و باید به شکل اقتباسی، این مفاهیم را به صورت منسجم در قالب یک مقاله استاندارد نگارش و تدوین کرد.
توصیه می شود که فریب سادگی ظاهری فرآیند استخراج مقاله از پایان نامه را نخورید، چرا که ممکن است بعد از صرف زمان و هزینه بسیار زیاد، مقاله استخراج و تدوین شده، کیفیت مناسبی نداشته و در نتیجه مجوز و تایید چاپ در ژورنال‌های معتبر بین‌المللی را دریافت نکند و اینک توضیحاتی که به درک بهتر مطلب کمک میکنند:
پیش‌از آنکه اقدام به استخراج و نگارش مقاله از پایان نامه کنید باید موارد زیر را به دقت مورد بررسی قرار دهید:
1. پایان نامه در تمامی بخش‌ها از کیفیت لازم برخودار باشد: پیش از اینکه اقدام به نگارش واستخراج مقاله از پایان‌نامه کنید، باید اطمینان داشته باشید که تمامی مطالب ارائه شده در فصول مختلف پایان نامه مبتنی بر استانداردهای نگارش تحقیق و استخراج شده از منابع مختلف، معتبر و به روز باشند. چنانچه در زمان مطالعه تحقیق با مطالب بدون رفرنس، رفرنس دهی اشتباه، عدم انسجام در مطالب ارائه شده، نامفهوم بودن تعاریف و جملات، همسو نبودن مطالب با موضوع و اهداف تحقیق و غیره مواجه شدید، سعی کنید قبل از استخراج مقاله این موارد را در پایان‌نامه برطرف نمایید تا کیفیت بالای مقاله ای که  استخراج خواهد شد را تضمین کنید.
EXTRACT PAPER 18
2. موضوع پلاجریسم و سرقت ادبی در پایان نامه کنترل و سامان دهی باشد: یکی از موضوعاتی که میتواند موجب به ثمر ننشستن تلاش شما شود، مساله پلاجریسم(تشابه جویی) و سرقت ادبی است. حتی اگر مقاله ای در ظاهر و محتوا از نظر انسجام و کیفیت در سطح قابل قبولی قرار داشته باشد، در صورت وجود پلاجریسم بالاتر از 8-10 درصد(درصد تشابه با سایر اسناد علمی ثبت شده)، به احتمال زیاد، مقاله از مسیر پذیرش و چاپ ژورنال خارج شده و ریجکت(رد) خواهد‌شد. بنابراین قبل از شروع استخراج مقاله از پایان‌نامه، یک بار مقاله را از نظر درصد پلاجریسم مورد بررسی قرار دهید. لازم به ذکر است بدانید که سرقت ادبی تنها شامل متن نمی‌شود و هر گونه عکس، نمودار، مدل و محتوایی که در مقاله‌ بدون ذکر منبع استفاده شود، نگارندگان مقاله در معرض ایراد اتهام به انجام سرقت ادبی خواهند بود.
3. فرآیند طراحی پرسشنامه در یک قالب استاندارد و یا بومی سازی شده با تحت نظر استادان فن بوده باشد: یکی از عواملی که موجب می شود نتایج تحقیق بدست آمده از کیفیت لازم برخودار نباشد، و امکان مقایسه با سایر پژوهش‌های چاپ شده را نداشته باشد، عدم وجود یک مقیاس برای سنجش نظرهای مخاطب ها است. بسیاری از پژوهشگران ترجیح می‌دهند که یک پرسش‌نامه را مبتنی بر نیاز خودشان طراحی و ارائه نمایند و لزوما از یک شکل استاندارد برای سنجش فاکتورهای تحقیق استفاده نکنند. این کار ریسک دارد و ممکن است همانند یک تیغ دو لبه عمل کرده و در صورت وجود هر گونه خطا و اشتباه، موجب ایجاد انحراف در نتایج به دست آمده از تحقیق شود. بنابراین توصیه می‌شود ترجیحا از یک پرسش‌نامه استاندارد استفاده شود تا نتایج به‌ دست آمده در یک جامعه بزرگتر از نمونه ها و اندازه گیری و سنجشهای انجام شده قابل مقایسه و بررسی باشند.
4. فرضیه ها و سوالهای تحقیق در پایان‌نامه به درستی مطرح شده باشند: قبل از شروع به استخراج و نگارش مقاله از پایان‌نامه باید از این موضوع اطمینان داشته باشید که فرضیه ها مبتنی بر ادبیات موضوع و سوالهای تحقیق و در راستای هدف و عنوان پایان‌نامه باشند. چنانچه سوالها با عنوان ارتباط لازم و مکفی ندارند، حتما باید آنها را تغییر دهید، چرا که این موارد در مقدمه مقاله استفاده خواهند شد و می‌توانند موجب ریجکت(رد) مقاله شوند. از طرف دیگر، فرضیه های تحقیق پایه و اساس مدل پایان‌نامه و ارتباط بین فاکتورهای مختلف را توصیف میکنند و چنانچه این فرضیه ها غیرعلمی و نادرست مطرح شده باشند آنگاه در سرانجام پژوهش، دستاوردهای تحقیق با ملاحظات جدی مواجه خواهند شد.
EXTRACT PAPER 1
5. یافته‌ها و نتایج تحقیق استخراج شده از داده‌های موجود و واقعی و نزدیک به دستاوردهای پژوهش‌های پیشین باشند: یکی از مسایلی که موجب ریجکت مقاله استخراج شده از پایان نامه می‌شود، تفسیر غلط و برداشت اشتباه از خروجی‌های به دست امده از داده‌ها و اطلاعات گردآوری شده است. هر گونه تفسیر و استنتاج نادرست و غیر منطقی از نتایج حاصل شده از داده‌های تحقیق، موجب سردرگمی مخاطب شده و بنا بر این داوران ژورنال در اولین گام مقاله را ریجکت(رد) خواهند کرد.
پس از بررسی موارد کلی ذکر شده در ارتباط با استخراج مقاله از پایان‌نامه، باید با توجه به یک دستورالعمل مشخص و یک الگوی ساختاری استاندارد، اقدام به استخراج و نگارش محتوا از پایان‌نامه و قرار دادن آن در بخش های مختلف تشکیل دهنده مقاله شود. باید توجه کرد که
این فرآیند به هیچ وجه شبیه کپی و پیست کردن نیست و پژوهشگر باید در برخی از قسمت‌ها برای حفظ انسجام و هماهنگی ساختاری، اقدام به اضافه یا حذف و تغییر مطالب شود. از طرف دیگر در زمان استخراج و نگارش مقاله، باید تمامی مطالب حول محور عنوان پژوهش باشند و هرگونه مطلب اضافی اصلاح گردد. در نهایت پس از اتمام فرآیند استخراج و قرار دادن مطالب مقاله  در قالب استاندارد و تایید شده ژورنال، باید بررسی نهایی از نظر وجود یا عدم وجود غلطهای املایی، مشکلات نگارشی، رفرنس دهی، کیفیت محتوایی، قابل فهم بودن جملات، انسجام متنی و غیره انجام شود تا مقاله در بهترین کیفیت ممکن در ژورنال مورد نظر سابمیت گردد.
انتخاب ژورنال - ژورنالهای معتبر - رفرنس نویسی