چاپ
بازدید: 15109

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

شاید اولین روز در شروع نگارش پایان نامه و آماده سازی آن سخترین زمان برای تصمیم گیری در مورد چگونگی انجام فرآیند تحقیقاتی باشد.
در این موارد برخی از دانشجویان به دلیل عجله و برخی به دلیل دانش کم دچار اشتباهاتی میشوند که تا زمان اتمام پایان نامه برای آنها مشکل ساز خواهد شد.
به طور کلی اشتباهات عمده ای در فرآیند نگارش پایان نامه وجود دارد که باید همواره آنها را در ذهن داشته باشید چرا که در صورت اتفاق افتادن در زمان نگارش پایان نامه می توانند کیفیت پروژه را به شکل قابل ملاحظه ای کاهش دهند.
برای اینکه به درستی بتوانید از بروز این اشتباهات جلوگیری کنید باید آنها را به درستی بشناسید. این اشتباهات عبارتند از:

1. تحقیق و پژوهش ناکافی: پیش از شروع به نگارش هر تحقیق اعم از مقاله یا پایان نامه توصیه می شود که مطالعه کافی در مورد عنوان تحقیق داشته باشید.
سعی کنید مقالات مرتبط و به روز را دانلود کرده و به دقت مفاهیم، ادبیات موضوع و روش تحقیق را مورد بررسی قرار دهید.
معمولا زمانی که مقالات زیادی مطالعه میکنید می توانید جایگاه پژوهش خودتان را مشخص کرده با دانش بیشتری به سوالات و فرضیات تحقیق پاسخ دهید.

2. انتخاب نادرست عنوان: عنوان پایان نامه مهمترین و اصلی ترین بخش از پروژه شما است. زمانی که موضوع پایان نامه را انتخاب کردید بدین معناست که حوزه و چارچوب کاری خودتان را تعیین کرده اید.
پس از تعیین موضوع تحقیق باید تمامی مفاهیم مرتبط به عنوان را انتخاب و تمامی مفاهیم اضافی و غیر مرتبط را حذف کنید.
انتخاب یک عنوان تکراری یا فاقد نوآوری می تواند پژوهش شما را به صورت منفی تحت تاثیر قرار داده و در نهایت یک خروجی بی کیفیت ایجاد کند.

3. شروع نگارش در پایان زمان تعیین شده: معمولا از زمان تصویب پروپوزال تا دفاع از پایان نامه دو ترم تحصیلی وجود دارد.
ولی بسیاری از دانشجویان این فرآیند را در لحظات آخر و با عجله انجام می دهند تا بتوانند به سرعت کارها را پیش برده و سریعا فارغ التحصیل شوند.
باتوجه به اینکه فرآیند نگارش پایان نامه یک پروسه زمانبر و تخصصی است و نیاز به مطالعه و صرف زمان زیادی دارد، بنابراین نمیتوان آن را در یک زمان محدود ارائه کرده و انتظار خروجی با کیفیت داشت.
توصیه می کنیم بلافاصله بعد از تصویب پروپوزال اقدام به مطالعه، نگارش و آماده سازی پایان نامه کنید.

4. عدم برنامه ریزی و سازماندهی: تمامی کارهای پژوهشی نیاز به برنامه ریزی و سازماندهی محتوایی دارند چرا که بتوانید به درستی مشخص نمایید میزان پیشرفت کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت شما چگونه بوده است.
تمامی اساتید از دانشجویان درخواست می کنند که یک برنامه زمانی مشخص برای شروع و تحویل هر بخش از پایان نامه مشخص کنند تا بتوانند به درستی تخمین دقیقی از زمان تکمیل و دفاع پایان نامه داشته باشند.
عدم رعایت برنامه ریزی و سازماندهی محتوایی در فرآیند نگارش پایان نامه یکی از بزرگترین اشتباهاتی است که می تواند عملکردتان را تحت تاثیر منفی قرار دهد.

5. زیاده گویی و محتوای اضافی: توصیه می شود همیشه در چارچوب و محدوده تحقیق اقدام به ارائه مفاهیم و اطلاعات کنید.
اطلاعات و مفاهیم اضافی و خارج از تحقیق نه تنها نمیتواند به کیفیت و غنای پایان نامه شما کمک کند بلکه باعث سردرگمی مخاطب و پایین آمدن کیفیت پایان نامه خواهند شد. سعی کنید تمامی مفاهیم و اطلاعات را بر اساس موضوع و کلیدواژه های پایان نامه تشریح و ارائه کنید.

6. عدم تعامل با اساتید مشاور و راهنما: برخی از دانشجویان به دلایل مختلف مانند مشغله زیاد، در دسترس نبودن اساتید، دوری از دانشگاه و عدم تسلط به موضوع تحقیق تعامل زیادی با استاد مشاور و راهنما نداشته و کار ضعیفی را تحویل می دهند.
تعامل با اساتید این امکان را برای دانشجویان فراهم می کند تا بتوانند مباحث مختلف تحقیق را مبتنی بر نظر متخصصان و به صورت منسجم پیش برده و نگارش کنند.
وقوع این اشتباه در فرآیند نگارش پایان نامه می تواند عواقب بسیار بدی را مانند رد شدن پایان نامه یا اصلاحات طولانی و زمانبر را به همراه داشته باشد.

7. پلاجریسم در پایان نامه: هر گونه استفاده از منابع بدون ذکر نام صاحب اثر به عنوان سرقت ادبی در پایان نامه قلمداد شده و برای دانشجویان مشکلساز خواهد شد.

8. عدم ویراستاری ادبی پیش از سابمیت نسخه نهایی: مهمترین کار پس از آماده سازی نسخه تکمیل شده پایان نامه انجام ویراستاری ادبی و بررسی زبان گرامری و نگارشی پایان نامه است. وجود هر گونه نقص ادبی، نگارشی و یا غلط املایی نشان دهنده کیفیت پایین پایان نامه شما خواهد بود.

پلاجریسم(ithenticate)-  رفرنس دهی - بخش‌های مختلف پایان‌نامه