امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

نگارش و تهیه یک پروپوزال خوب یک فرآیند زمان بر و تخصصی است که علاوه بر دانش در حوزه موضوع تحقیق به تسلط بالا نسبت به ساختار علمی تحقیق نیز نیاز دارد. پژوهشگری که اطلاعات کافی در مورد بخش ها تشکیل دهنده یک پروپوزال یا استانداردهای نگارشی آن نداشته باشد حتی در صورت داشتن تخصص بالا در حوزه تحقیق، نمیتواند پروپوزال مطلوبی را ارائه نماید. آماده سازی یک پروپوزال با کیفیت و قوی می تواند تا جای ممکن فرآیند های مرتبط به آن یعنی تاییده دانشگاه یا موسسه، آماده سازی پایان نامه یا رساله، تهیه گزارش کار پروژه و غیره را تسهیل نماید. برای این منظور در این مطلب سعی میکنیم شما را با بایدها و نبایدهای نگارش پروپوزال آشنا کنیم تا به واسطه آن بتوانید یک پروپوزال با کیفیت و قوی ارائه نمایید.

بایدهای نگارش پروپوزال:

1. یافتن گپ های تحقیقاتی: یکی از مهمترین موضوعاتی که باعث ایجاد کانتریبیوشن در پژوهش شما می شود مربوط به گپ های تحقیقاتی است. بدین وسیله می توانید موضوع پروپوزال خودتان را منحصر به فرد و کاربردی انتخاب کنید.

2. واقعی و منطبق بر نیاز جامعه: موضوع پروپوزال تان از دغدغه های روزمره سازمان و یا جامعه انتخاب کنید. موضوعاتی که در جامعه مطرح نیستند و کاربردی ندارند نمیتوانند مفید و واقع گرایانه باشند.

3. پیشبینی ریسک و هزینه ها: سعی کنید قبل از انتخاب موضوع پروپوزال با اساتید و یا متخصصان در مورد جوانب و موانع پیشرو مشورت کنید. چرا که برخی از موضوعات نیاز به زمان و هزینه زیادی برای پیاده سازی دارند. برای مثال اگر شما در یک تحقیق نیاز به جمع آوری اطلاعات از مدیران ارشد یک سازمان دارید، قطعا در زمان گردآوری داده ها ممکن است با مشکلات جدی روبرو شده و زمان زیادی را صرف آن نمایید.

4. بیان ضرورت تحقیق: توصیه می شود بیشترین زمانی که صرف نگارش پروپوزال می کنید را به بخش بیان مسئله و ضرورت تحقیق اختصاص دهید. چرا که این دو بخش از پروپوزال باعث تمایز کار شما نسبت به سایرین شده و می تواند کاربردی بودن یا نبودن آن را مشخص کند. 

5. فرضیات و سوالات: یکی دیگر از بخش های مهم پروپوزال مربوط به فرضیات و سوالات تحقیق است. سعی کنید با مطالعه منابع و مقالات، رابطه بین فاکتورهای تحقیق را به درستی کشف کرده و روابط را به درستی مورد سنجش قرار دهید. هر گونه اشتباه در این مسیر ممکن است روند تحقیق را به کلی منحرف کرده و پایان نامه شما را بی ثمر نماید. 

نبایدهای نگارش پروپوزال:

1. صرف زمان زیاد: برخی از پژوهشگران زمان بسیار زیادی را صرف نگارش متن پروپوزال میکنند. ولی نکته مهم اینجاست که باید بخش عمده نگارش پروپوزال صرف جمع آوری اطلاعات و درک درست روابط موجود در تحقیق شود. در صورت تسلط بالای شما به موضوع، فرآیند نگارش بسیار ساده و کوتاه خواهد بود. 

2. انتخاب موضوعات پیچیده: بسیاری از دانشجویان گمان می کنند که برای افزایش کانتریبیوشن در پروپوزال باید به دنبال مسائل بسیار پیچیده و بررسی روابط بین چندین فاکتور مختلف باشند. ولی به خاطر داشته باشید در هر سازمان یا جامعه ای، مشکلات ساختاری و عمده ای وجود دارد که به صورت روزمره همگان را آزار می دهد و توصیه می شود به دنبال شناسایی آنها و ارائه راه حل برای این موارد باشید. 

3. عدم وجود چارچوب: یکی دیگر از مواردی که باعث پیچیدگی و سردرگمی پژوهشگر در فرآیند نگارش پروپوزال می شود، بررسی طیف گسترده ای از مقالات است که از حوزه تحقیقاتی شما خارج بوده و باعث سردرگمی تان می شود. توصیه می شود چارچوب مشخصی برای مطالعه مقالات داشته باشید.

فرضیات و سوالات تحقیق - پیش پروپوزال - مراحل اصلی در نگارش پروپوزال