امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

در دنیا 120 میلیون نفرو در ایران ببش از 1 میلیون نفر به تنبلی چشم مبتلا هستند . این بیماری در صورتی که قبل از 5 سالگی تشخیص داده شده و درمان شود ، کاملاً بهبود می یابد اما عدم تشخیص و درمان به موقع آن ، می تواند منجر به ضعف شدید یک یا هردوچشم و حتی نابینایی گردد . از همین رو سازمان بهزیستی کشور به یاری مهدکودک های سراسر کشور از سال 78 طرح پیشگیری از تنبلی چشم را به اجرا درآورده است .

وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی با اطلاع از آمار گسترده تعداد افراد مبتلا به بیماری تنبلی چشم ، طرح پیشگیری از این بیماری را ارائه داد. به عبارت دیگر پایه هر طرح ، تحقیق و پژوهش پزشکی ؛ اطلاعات و آمار بهداشتی – درمانی است . به همین دلیل امروزه در کشورهای پیشرفته و در حال رشد دنیا برای جمع آوری علمی داده های بهداشتی – درمانی ، پردازش یا پروردن این داده ها و سازماندهی ، توزیع و حفاظت از آنها رشته مدیریت اطلاعات بهداشتی – درمانی مطرح شده است . رشته ای که فارغ التحصیلان آن به عنوان بازوهای توانمند ، ناب ترین اطلاعات را در اختیار سیاست گذاران و برنامه ریزان نظام بهداشتی – درمانی یک کشور قرار می دهند .

این رشته در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور ما به نام مدارک پزشکی در مقطع کاردانی دانشجو می پذیرد و فارغ التحصیلان ان می تواند به طور نا پیوسته تا مقطع دکترا نیز ادامه تحصیل دهند .

رشته مدارک پزشکی رشته ای علمی – اطلاعاتی است و قلمر بحث آن اطلاعات بهداشتی – درمانی می باشد و متخصصان آن نیز مدیران اطلاعات بهداشتی – درمانی کشور هستند ؛ یعنی یک دانشجوی مدارک پزشکی با مطالعه دروسی مانند طبقه بندی یا کد گذاری بین المللی بیماری ها ، بایگانی مدارک پزشکی ، کلیات پزشکی ، آشنایی با اصطلاحات پزشکی ، آمار و کامپیوتر خود را اماده می کند تا اطلاعات بهداشتی – درمانی را به خوبی تجزیه و تحلیل کرده و سپس برای برناه ریزی های نظام بهداشتی – درمانی در اخیار مدیر یک بیمارستان یا مدیران کلان کشور قرار دهد .

توانایی های لازم :

آمار بویژه آمار حیاتی در رشته مدارک پزشکی از اهمیت بسیاری برخوردار است به همین دلیل دانشجوی مدارک پزشکی باید در درس ریاضی و آمار قوی بوده و همچنین به زبان انگلیسی مسلط باشد .

در ضمن دانشجو باید به زیست شناسی علاقه مند باشد چون در نهایت پروند های بیماران را که در آنها اطلاعات مربوط به نوع بیماری و نحوه در مان یا پیشرفت بیماری درج شده است ، تجزیه و تحلیل می کند .

موقعیت شغلی در ایران :

در هر بیمارستان یا مرکز خدماتی – درمانی ، بخشی به نام بخش مدارک پزشکی وجود دارد که دارای 4 واحد آمار بیمارستانی ، پذیرش ، بایگانی مدارک پزشکی و واحد کدگزاری بیماری ها است و مسئول این بخش و کارکنان آن باید فارغ التحصیل رشته مدارک پزشکی باشند .

فارغ التحصیلان مدارک پزشکی درمقطع کاردانی فعالیت های مربوط به واحد های پذیرش ، آمار ، کدگذاری و ذخیره و بازیابی پرونده های پزشکی بیمارستان را انجام می دهند و کارشناسان این رشته نیز مدیریت هر یک از واحد های یاد شده یا مدیریت بخش مدارک پزشکی بیمارستان ها و مراکز بهداشتی – درمانی را بر عهده می گیرند .

درس های این رشته در طول تحصیل :

  • دروس پایه :

بهداشت محیط بیمارستان ، فیزیولوژی ، ،آشنایی با باکتری ، ویروس ، قارچ و انگل ، اخلاق و مقررات حرفه ای ، روانشناسی مقدماتی و روابط انسانی ، ریاضیات پایه ، آناتومی .

  • دروس اصلی :

کلیات پزشکی ، اصطلاحات پزشکی ، زبان اختصاصی ، اصول مدیریت بیمارستانی ، مددکاری اجتماعی ، کامپیوتر و کاربرد آن ، ماشین نویسی عملی و نظری .

  • دروس تخصصی :

کد گذاری بیماری ها ، مدارک پزشکی ، آمار حیاتی مقدماتی ، شاخص های بهداشتی و آمار بیمارستانی ، اصول و روش بایگانی ، بایگانی پزشکی ، کارآموزی در عرصه.

دانشگاه های پذیرنده : دانشگاه های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی – درمانی اردبیل ، ارومیه ، اصفهان ، اهواز ، بندر عباس ، تبریز ، زاهدان ، سمنان ، شیراز ، کاشان ، کرمان ، مازندران – ساری ، مشهد ، دانشکده پیراپزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران ، لرستان – خرم آباد .
مقاطع تحصیلی : کاردانی
دوره ها : روزانه ، شبانه
دانشگاه : دولتی
گرایشها :
* دانشکده پیرا پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران به صورت نیمه متمرکز دانشجو می پذیرد .