چاپ

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

 ممکن است رفرنس نویسی در تحقیق، برای هر پژوهشگر یا دانشجو موضوعی ساده به نظر برسد و در نگاه اول آن را امری سهل و بدیهی تلقی کند. ولی باید توجه داشت که رفرنس دهی استاندارد کاری است بسیار تخصصی، که در صورت وجود مشکل در آن ممکن است سبب عدم پذیرش و ریجکت پژوهش شما شود. روش های رفرنس دهی متنوع بوده و معمولا برای ژورنال های مختلف، فرمت های متفاوتی در نظر گرفته می شود. بنابراین بهتر است  برای رفرنس نویسی از نرم افزارهای مربوط به این کار استفاده کرد. چرا که در صورت سابمیت مقاله در چندین ژورنال ممکن است نیاز باشد که شما رفرنس دهی را چندین بار تغییر دهید و این کار اگر به صورت دستی انجام شود بسیار مشکل ساز خواهد بود. تاکید زیادی بر رفرنس نویسی درست و استاندارد وجود دارد ولی اهمیت انجام آن به دلایلی است که در ذیل خواهد امد:

1. معرفی نویسندگان مقالات مورد استفاده در تحقیق و جلوگیری از پلاجریسم

2. اعتباربخشی به تحقیق

3. کمک به مخاطب برای پیدا کردن منابع مرتبط به موضوع تحقیق 

4. کمک به مخاطب برای اطلاع از جدیدترین دستاوردهای مرتبط به موضوع تحقیق

5. مشخص کردن توانمندی پژوهشگر در گردآوری متون و داده های مرتبط با موضوع تحقیق

همانطور که پیشتر بیان کردیم روش های مختلفی برای رفرنس دهی در متون علمی وجود دارد و پیش از نگارش و دسته بندی منابع باید به استانداردهای مربوط به هر کدام از آنها دقت کنیم. اما به طور کلی اطلاعاتی که در بخش رفرنس قرار میگیرد تقریبا یکسان و مشابه است. بنابراین سعی میکنیم به شما بیاموزیم که چگونه می توانید یک رفرنس دهی خوب برای مقاله خودتان انجام دهید. 

1. سعی کنید رفرنس های مرتبط به موضوع تحقیق را در زمان مطالعه مقالات و متون استخراج کنید. تمامی اطلاعات لازم که باید در رفرنس دهی آورده شود را در یک فایل تهیه کرده و ذخیره کنید. 

2. توصیه می شود برای بالا بردن دقت کار رفرنس دهی از نرم افزارهای مرتبط مثل اندنوت (EndNote) یا مندلی (Mendeley) استفاده کنید. ولی نگارش چند رفرنس به صورت دستی این امکان را به شما می دهد تا با قالب استاندارد هر روش به خوبی آشنا شوید. 

3. رفرنس نویسی را از نظر انسجام مورد بررسی قرار دهید. تمامی منابع موجود در یک مقاله باید بر اساس یک روش یا استاندارد مشخص تهیه و تدوین شده باشند. در یک متن یا مقاله، نباید یک منبع را با فرمت APA و منبع دیگر را با فرمت MLA یا Harvard رفرنس دهی کنید. 

4. از رفرنس دادن به منابعی که در متن تحقیق استفاده نکرده اید جدا خودداری کنید. برخی از نویسندگان برای افزایش سایتیشن بدون استفاده از مقاله آن را در بخش رفرنس دهی قرار می دهند و همین موضوع باعث حساسیت داوران و سردبیر ژورنال شده و ممکن است باعث ریجکت و عدم پذیرش پژوهش شما شود.

5. بررسی نهایی کار را قبل از سابمیت انجام دهید. سعی کنید تمامی عبارات اضافی، فاصله های بی مورد یا اشتباهات موجود در رفرنس ها را قبل از سابمیت شناسایی و اصلاح کنید.

روش های رفرنس دهیMendeley - اشتباهات رایج در رفرنس دهی

بازدید: 6327