چاپ

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

در زمان نگارش یک مقاله علاوه بر تقویت متون در بخش های مختلف، نیاز است که به نگارش بخش رفرنس یا منابع نیز توجه ویژه ای داشته باشیم. چنانچه رفرنس دهی ناقص یا نادرست در مقاله انجام دهیم، ممکن است مخاطب گمان کند که ما به دنبال تغییر حقایق تحقیق هستیم و یا قصد داریم مفاهیم نامرتبط را در تحقیق خودمان بگنجانیم. رفرنس دهی یا رفرنس نویسی درست می تواند اعتبار تحقیق مان را به شکل قابل ملاحظه ای افزایش داده و پذیرش آن را تضمین کند. واقعیت این است که حتی اگر دقت بالایی در تدوین و تهیه رفرنس های تحقیق داشته باشیم ممکن است همچنان اشتباهاتی را در ارتباط با فرآیند رفرنس دهی مرتکب شویم. با دانستن اشتباهات رایج در فرآیند رفرنس دهی می توانیم از وقوع آنها جلوگیری کرده و مقاله خودمان را تقویت کنیم.

اشتباهات رایج در فرنس دهی عبارتند از:

1. عدم آگاهی در مورد انواع روش های رفرنس نویسی: این موضوع برای بهترین نویسندگان نیز ممکن است اتفاق بیافتد که تفاوت این روشها را ندانند. زمانی که شما قصد دارید یک مقاله را در ژورنال مورد نظرتان سابمیت کنید باید به استانداردهای ژورنال توجه کنید که روش رفرنس دهی در آن ژورنال چگونه است. آیا از روش APA استفاده می کند یا Harvard؟ آیا مقالات چاپ شده در این ژورنال رفرنس دهی یکسانی دارند یا خیر؟ چنانچه اطلاعات خاصی در مورد رفرنس دهی در ژورنال مورد نظر پیدا نکردید می توانید تعدادی از آخرین مقالات چاپ شده را بررسی و کنترل کنید. 

2. فراموش کردن شماره صفحه در زمان رفرنس دهی: بسیاری از نویسندگان زمانی که از متن یک کتاب یا مقاله برای رفرنس نویسی استفاده می کنند فراموش می کنند که شماره صفحه آن را ذکر کنند. به یاد داشته باشید زمانی که متنی را از کتاب یا مجله ای به امانت در تحقیقتان استفاده می کنید، باید شماره صفحه آن را نیز ذکر کنید. چرا که تعداد صفحات یک کتاب به مراتب بیشتر از یک مقاله است و مخاطب نمیتواند کل کتاب را به دنبال متن مورد نظر شما بگردد. بنابراین در زمان رفرنس نویسی به این موضوع توجه کنید.

3. فراموش کردن سایتیشن: برخی از نویسندگان ممکن است متنی را در تحقیق خود قرار دهند و آن را به درستی رفرنس دهی کنند ولی در نهایت فراموش کنند منبع را در بخش نهایی تحقیق قرار دهند. این موضوع باعث می شود هماهنگی بین رفرنس های متن و بخش منابع از بین برود.

4. مشکلات اساسی در متن منابع: یکی از نواقص اصلی بخش منابع وجود فاصله های بی مورد، قرار گرفتن نادرست اطلاعات در منبع، جایگذاری نادرست ویرگول یا نقطه ویرگول و پرانتز است که میتواند ساختار آن را به کلی دچار مشکل کند. سعی کنید متن خودتان را به دقت در این زمینه بررسی و اصلاح کنید.

منابع - اعتبار سنجی رفرنس در تحقیق - APA

بازدید: 5716