امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

تشكيلات سازماني

الف- دانشكده پزشكي

1-هر برنامه دستياري رشتة .... بايد تحت سرپرستي دانشكدة پزشكي يكي از دانشگاه‌هاي علوم پزشكي كشور باشد. موارد استتثنا از اين بند توسط كميسيون برنامه ريزي و ارزشيابي به صورت موردي بررسي و براي تصويب به شوراي آموزش پزشكي و تخصصي ارايه خواهد شد. هر دانشكده پزشكي مي‌تواند يك يا چند برنامة دستياري را در اين رشتة تخصصي تحت پوشش قرار دهد.

2- ضروري است دانشكدة مذكور:

الف- برنامه (هاي) دستياري را تحت پوشش گروه آموزشي رشتة .... اجرا نمايد.

ب- هيأت علمي، امكانات و منابع مالي مورد نياز براي امور آموزشي، درماني و پژوهشي و تسهيلات رفاهي دستياران را، كه براي اخذ مجوز هر برنامة دستياري لازم مي‌باشند، تأمين نمايد.

3- لازم است مدير گروه در هر يك از برنامه(هاي) دستياري يك نفر را به پيشنهاد اعضاي هيأت علمي برنامة مذكور به عنوان مدير برنامة دستياري منصوب نمايد. فرد مذكور در برابر مدير گروه پاسخگو است. مدير گروه مي‌تواند در برنامة دستياري كه خود در آن حضور دارد،فرد ديگري را به عنوان مدير برنامة دستياري معرفي كند. مدير برنامه وظايف خود را در بخش‌هاي تحت پوشش برنامه دستياري، از طريق رييس اين بخش‌ها به انجام مي‌رساند.

4- لازم است دانشكدة پزشكي، در صورت تغيير هر يك از مديران برنامه‌‌هاي دستياري، از طريق معاونت آموزشي دانشگاه، كميتة تدوين و ارزشيابي برنامه‌هاي دستياري رشتة مربوطه را حداكثر ظرف يك ماه مطلع نمايد.

ب- مراكز آموزشي

1- برنامة دستياري مي‌تواند به طور كامل در يك يا چند مركز آموزشي اجرا شود. در صورت كافي نبودن امكانات مراكز آموزشي دانشگاهي، دانشكده پزشكي مي‌تواند با كسب موافقت شوراي آموزشي دانشگاه از امكانات مراكز دولتي و غير دولتي غير دانشگاهي استفاده نمايد.

2- لازم است در مورد هر يك از مراكز آموزشي، موافقت گروه آموزشي مربوط، شوراي آموزشي دانشكدة پزشكي و شوراي آموزشي دانشگاه در اين زمينه موجود باشد. در مورد مراكز غير دانشگاهي موافقت رسمي بالاترين مسؤول آن مركز ضروري است.

3- لازم است در مورد هر يك از مراكز موضوع بند 2 ، موارد زير مشخص باشدك

الف- عنوان و نوع مركز آموزشي ( بيمارستان، مركز تحقيقات، مركز خدماتي- درماني)

ب- مدت زمان حضور دستياران در مراكز آموزشي مزبور

پ- مسؤول آموزش دستياران در مركز آموزشي

ت- اهداف آموزشي در نظر گرفته شده براي طي دوره در آن مركز

ث- وظايف ومسؤليتهاي دستياران در مركز آموزشي

ج- در صورتي كه در مركز آموزشي مزبور، دستياران برنامه‌‌هاي دستياري ديگري نيز به طور همزمان آموزش مي‌بينند، لازم است نوع رابطة دستياران با يكديگر در ارتباط با فعاليت‌هاي آموزشي و مراقبت از بيماران دقيقاً مشخص باشد.

لازم است مواردفوق به اطلاع دستياران و اعضاي هيأت علمي مربوطه برسد.

4-لازم است نيروي انساني و امكانات به كار گرفته شده در هريك از مراكز آموزشي مشاركت كننده در برنامة دستياري براي تأمين اهداف آموزشي در نظر گرفته شده براي آن مركز، براساس ضوابط برنامة دستياري مربوطه كافي باشد.

5- لازم است در مورد چرخش‌هاي دستياران در گروه‌هاي آموزشي ديگر نيز موارد بند 2و 3و 4 رعايت شوند.

6- مجموع چرخش‌هاي دستياران در مراكز آموزشي غير وابسته به دانشگاه علوم پزشكي ارايه دهندة برنامة دستياري نبايد بيش از ...... ماه باشد.

ج- كاركنان برنامه

مدير برنامة دستياري و اعضاي هيأت علمي، مسؤول اجراي برنامه مي‌باشند. اين مسؤوليت‌هاي شامل امور مربوط به آموزش، نظارت، ارزيابي و ارتقاي دستياران، مراقبت از بيماران، فعاليت‌هاي دانش پژوهي، و ثبت و نگهداري مدارك مربوط به مجوز برنامه مي‌باشد.

الف- مدير برنامه دستياری

1- لازم است يك نفر از اعضاي هيأت علمي هر برنامه به عنوان مدير برنامة دستياري، زير نظر گروه آموزشي رشتة ..... مسؤوليت برنامه را بر عهده داشته باشد. اين فرد به پيشنهاد اعضاي هيأت علمي برنامه و توسط مدير گروه منصوب مي‌‌گردد.

2- دورة فعاليت مدير برنامه دو سال و انتخاب مجدد وي بلامانع مي‌باشد.

1- شرايط :

لازم است مدير برنامه:

الف- داراي دانشنامة تخصصي معتبر در ايران، در رشتة .... باشد.

ب- عضو هيأت علمي آموزشي يكي از مراكز آموزشي مشاركت كننده در برنامة دستياري باشد.

پ- از توانايي و تجربة باليني، آموزشي، پژوهشي و اجرايي لازم و مستند برخوردار باشد( تعيين معيارها بر عهدة كميتة تدوين و ارزشيابي مي‌باشد)

2- مسؤوليت ووظايف

الف- اختصاص دادن وقت كافي جهت انجام وظايف محوله وحصول اطمينان از تحقق اهداف آموزشي برنامة دستياري

ب- نظارت و سازماندهي برنامة آموزشي؛ از جمله اين موارد عبارتند از :

- مشخص كردن اهداف آموزشي براي هر يك از سال‌هاي آموزشي، چرخش‌هاي اصلي يا ديگر دوره‌‌هاي برنامة دستياري ( بر اساس اهداف آموزشي اصلي تهيه شده توسط كميتة تدوين و ارزشيابي) ضروري است متن مذكوردر اختيار كلية دستياران واعضاي هيأت علمي قرار گيرد؛

- هدايت و نظارت بر تمامي فعاليت‌هاي آموزشي در كلية مراكز آموزشي مشاركت كننده در برنامة دستياري، از جمله تنظيم جدول زمان بندي چرخش دستياران، سخنراني‌ها و كنفرانس‌هاي آموزشي مراكز آموزشي مختلف؛

- تهيه شرح وظايف و مسؤوليت‌هاي دستياران و سلسله مراتب نظارتي ايشان در فعاليت‌هاي آموزشي و پژوهشي مختلف به شكل واضح و روشن، با همكاري اعضاي هيأت علمي اين رشته. لازم است متن مذكور دراختيار كليه كاركنان برنامه قرار گيرد. ضروري است مدير برنامه و ساير اعضاي هيأت علمي بر اساس اين متن به نظارت بر عملكرد دستياران بپردازند؛

- ارزيابي دستياران و برنامة دستياري در كلية مراكز آموزشي مشاركت كننده در برنامة دستياري؛

- مشاركت در ارزيابي اعضاي هيأت علمي برنامة دستياري در كلية مراكز آموزشي مشاركت كننده در برنامة دستياري مناسب است مدير برنامه با راه اندازي كميته‌هاي مربوط كه با شركت اعضاي هيأت علمي و دستياران تشكيل مي‌شود نسبت به نظارت و سازماندهي برنامة آموزشي اقدام نمايد.

پ- پيشنهاد و پيگيري استخدام اعضاي هيأت علمي جديد متناسب با نياز برنامة دستياري با موافقت گروه آموزشي

ت- شركت درفعاليت‌هاي آموزشي، باليني، و دانش پژوهي

ث- فراهم كردن امكانات لازم براي دستياران شركت كننده در فعاليت‌هاي دانش پژوهي

ج- حصول اطمينان از اجراي صحيح مقررات آموزشي، پژوهشي وانظباطي

چ- تهية گزارش از برنامة دستياري به درخواست كميتة تدوين و ارزشيابي، كه لازم است قبلاً به تأييد مدير گروه برسد.

ح- مطلع ساختن كميته تدوين و ارزشيابي از تغييرات عمده در برنامة دستياري، به ويژه هر گونه تغيير در تعداد اعضاي هيأت علمي، تعداد وتنوع بيماران و مراكز آموزشي، تعداد دستياران ( ناشي از تمديد دوره يا انصراف دستياران)، و هر گونه تغيير در برنامة چرخش‌هاي دستياران.

ب- اعضاي هيأت علمي

1- تعداد مورد نياز:

ضروري است به منظور آموزش و نظارت بر عملكرد دستياران، حداقل.... نفر عضو هيأت علمي واجد صلاحيت در برنامه حضور داشته باشند.

شرايط

لازم است اعضاي هيأت علمي:

الف- داراي دانشنامة تخصصي معتبر در ايران در رشتة..... يا مدارك معتبر در ايران در رشته‌‌‌هاي ديگر مرتبط ومورد نياز برنامة دستياري باشند.

ب- عضو هيأت علمي آموزشي يكي ازمراكز آموزشي مشاركت كننده در برنامه باشند.

پ – از توانايي‌هاي آموزشي،باليني و دانش پژوهي لازم برخوردار باشند.( تعيين معيارها بر عهده كميته تدوين و ارزشيابي مي‌باشد)

3 – وظايف

لازم است اعضاي هيأت علمي:

الف- در زمينه تدوين و اجراي برنامه آموزشي، نظارت بر دستياران، ارزيابي و ارتقاي ايشان، فعاليتهاي دانش پژوهي و مراقبت از بيماران، با مدير برنامة دستياري همكاري نمايند.

ب – از اهداف آموزشي برنامه پيروي كنند.

پ – مدت زمان كافي براي آموزش و نظارت بر عملكرد دستياران اختصاص دهند.

ت – در آموزش دستياران و نظارت بر عملكرد ايشان مشاركت فعال داشته باشند.

ث – در جهت ارتقاي توانايي‌هاي آموزش باليني و تدريسي خود تلاش نمايند، از جمله در برنامه‌هاي آموزشي كه توسط مراجع ذي‌ربط به اين منظور برگزار مي‌گردد ، شركت كنند.

ج – در جهت ارتقاي دانش تخصصي خود و به روز نگهداشتن آن تلاش كنند.

چ – در فعاليتهاي دانش پژوهي شركت نمايند.

( كميته تدوين و ارزشيابي در صورت صلاحديد مي‌تواند در هر يك از موارد فوق معيارهاي لازم را تعيين نمايد).

پ – ساير كاركنان برنامه دستياري

ضروري است برنامه دستياري، افراد متخصص، فني و كاركنان ديگري را ، كه براي امور اداري- اجرايي و هدايت آموزش برنامه دستياري مورد نياز است، در چارچوب ضوابط و مقررات در اختيار داشته باشد.

IV – مقررات مربوط به دستياران

الف – پذيرش دستيار

1 - انتخاب دستياران

پذيرش دستيار در هر برنامه دستياري رشته ... از طريق آزمون پذيرش دستيار، كه توسط دبيرخانه شوراي آموزش پزشكي و تخصصي و بر اساس مقررات و روشهاي مصوب برگزار مي‌شود، صورت مي‌گيرد.

2 – ظرفيت پذيرش دستيار

الف – حداكثر ظرفيت پذيرش دستيار در هر برنامه رشته.... توسط كميته تدوين و ارزشيابي تعيين و به تصويب كميسيون مي‌رسد . حداكثر ظرفيت پذيرش دستيار بر اساس تعداد و توانايي‌هاي علمي و حرفه‌اي اعضاي هيأت علمي ، تعداد و تنوع بيماران، و منابع و امكانات مراكز آموزشي مربوطه تعيين مي‌گردد.

ب – با هدف تأمين محيط بحث و گفتگو، و تباديل اطلاعات و تجربيات در بين دستياران لازم است حداقل ظرفيت پذيرش دستيار در هر يك از برنامه‌هاي دستياري رشته .... نفر باشد.

پ - تعيين و توزيع ظرفيت پذيرش دستيار رشته ... در هر سال تحصيلي توسط دبيرخانه شوراي آموزش پزشكي و تخصصي، بر اساس درخواست دانشگاه، بررسي‌هاي انجام شده در زمينه نياز كشور به متخصصان اين رشته و با نظرخواهي از كميته تدوين و ارزشيابي برنامه‌هاي دستياري اين رشته انجام مي‌شود. ضروري است ظرفيت پذيرش اعلام شده براي هر يك از برنامه‌هاي دستياري از حداكثر تعداد ظرفيت مصبو كميسيون برنامه‌ريزي و ارزشيابي براي آن برنامه تجاوز ننمايد .

ب – نظارت

1 – ضروري است كلية خدمات ارايه شده به بيماران ، تحت نظارت مناسب اعضاي هيأت علمي ( برحسب نوع خدمات ارايه شده و توانايي‌هاي دستيار) باشد.

2 – دستياران بايد امكان دسترسي سريع به پزشكان ناظر خود ( اعم از هيأت علمي يا دستياران مافوق) را داشته باشند .

پ – ساعات و شرايط كار

1 – مقتضي است ساعات كار و كشيك‌هاي موظف دستياران به نحوي تنظيم شود كه در آموزش دستياران و ارايه مراقبت و خدمات پزشكي مناسب به بيماران اختلال ايجاد ننمايد.

2 – مقتضي است تعداد كشيك موظف دستياران به نحوي تنظيم گردد كه به طور معمول از دوازده كشيك در ماه تجاوز ننمايد .

3 – ضروري است امكانات لازم براي استراحت و تغذيه دستياران در ساعات كار فراهم باشد.

ت – واگذاري تدريجي مسؤوليت به دستياران

1 – ضرروي است برنامة دستياري شرايطي فراهم كندن تا دستياران به موازات كسب تجربه و پيشرفت در دورة آموزشي، مسؤوليت بيشتري در مورد مراقبت از بيماران و ارايه خدمات پزشكي بر عهده گيرند.

2 – روند واگذاري تدريجي مسؤوليت بايد به گونه‌اي باشد كه دستياران در پايان دوره تحصيل بتوانند مستقلاً به طبابت در حيطة تخصصي رشته..... بپردازند.

ث - مقررات مربوط به حضور دستياران ديگر ( ميهمان ، رشته‌هاي ديگر ، تكميلي تخصصي و فوق‌تخصصي)

چنانچه برنامه آموزش دستياري رشتة... همراه با ساير برنامه‌هاي آموزشي ارايه شود، برنامه‌هاي مذكور نبايد تأثير سويي بر كيفيت آموزش دستياران دوره تخصصي داشته باشند.

ج – آموزش به دانشجويان پزشكي و ساير دستياران

مقتضي است دستياران در آموزش دانشجويان گروه پزشكي و ساير دستياران شركت داشته باشند .

چ – ارتقاء گواهي‌نامه و دانشنامه

1 – لازم است هر يك از دستياران در طول دورة دستياري نسبت به اجراي يك پروژه تحقيقاتي به عنوان پايان‌نامه دورة تخصصي ،تحت نظارت اعضاي هيأت علمي برنامه اقدام نمايند .

2 – دستياران جهت ارتقاء و دريافت گواهي‌نامه / و يا دانشنامه تخصصي ملزم به شركت در آزمون ارتقاي سالانه و آزمون دانشنامه تخصصي كه توسط دبير خانة شوراي آموزشي پزشكي و تخصصي و براساس مقررات و روش‌هاي مصوب برگزار مي‌گردد هستند.

V – امكانات و منابع

الف – فضا و تجهيزات آموزشي

( كميتة تدوين و ارزشيابي هر رشته بر اساس شرايط و ويژگي‌هاي رشته خود اين قسمت را مشخص مي‌كند)

ب – امكانات بخش‌ها ، درمانگاه‌ها و ساير تسهيلات باليني

( كميتة تدوين و ارزشيابي هر رشته بر اساس شرايط و ويژگي‌هاي رشتة خود اين قسمت را مشخص مي‌كند.)

پ - تعداد و تنوع بيماران

( كميتة تدوين و ارزشيابي هر رشته بر اساس شرايط و ويژگي‌هاي رشتة خود اين قسمت را مشخص مي‌كند )

ت – ساير بخش‌هاي لازم

( كميتة تدوين و ارزشيابي هر رشته بر اساس شرايط و ويژگي‌هاي رشتة خود اين قسمت را مشخص مي‌كند).

ث – امكانات جانبي

1 – كتابخانه

الف – لازم است دستياران به كتابخانه دانشكده پزشكي مطابق با ضوابط مؤسسات آموزش تخصصي دسترسي داشته باشند.

ب – ضروري است دستياران در هر بيمارستان يا مجتمع بيمارستاني آموزشي به كتابخانه‌اي كه داراي كتب و مجلات تخصصي روزآمد لازم براي آموزش آنان مي‌باشد، به آساني دسترسي داشته باشند. ضروري است اين كتابخانه داراي سيستم بازيابي الكترونيك اطلاعات ( از قبيل مدلاين يا اينترنت ) باشد.

پ – ضروري است كتابخانه يا مجموعه‌اي از كتابهاي مرجع و تخصصي پزشكي لازم در كشيك‌هاي و ايام تعطيل در اختيار دستياران باشد.

2- مدارك پزشكي

الف – لازم است مراكز آموزشي مجري برنامه‌هاي دستياري داراي سيستم بايگاني براي كلية بيماران سرپايي و بستري باشند . ضروري است بايگاني بيماران بستري داراي سيستم كدبندي بر اساس يكي از سيستم‌هاي بين‌المللي باشد.

ب – لازم است سيستم بايگاني پرونده‌هاي بيماران به گونه‌اي سازمان‌دهي شود كه امكان دسترسي سريع و آسان به پرونده‌ها وجود داشته باشد.

پ – مناسب است سيستم مدارك پزشكي رايانه‌اي در مراكز آموزشي مجري برنامه‌هاي دستياري اجرا شود.

 برنامه آموزشي

الف – اهداف و طرح برنامه

1 – هر برنامة دستياري مي‌‌تواند بر اساس شرايط و امكانات آموزشي خاص خود ، علاوه بر اهداف آموزشي اصلي كه توسط كميتة تدوين و ارزشيابي برنامه‌هاي دستياري رشته .... با همكاري اعضاي هيأت علمي برنامه‌هاي دستياري مربوطه تهيه مي شود، اهداف آموزشي ديگري را در برنامه بگنجاند . اين اهداف آموزشي اضافي بايد به گونه‌اي باشد كه از نظر محتوا و اهداف آموزشي اصلي برنامه، به آموزش دستياران لطمه نزند.

2 – ضروري است مدير و اعضاي هيأت علمي برنامه دستياري به اهداف آموزشي برنامه خود پاي بند باشند.

3 – ضروري است تمام اجزاي آموزشي برنامه دستياري بر اساس اهداف برنامه سازماندهي شوند.

محتواي آموزشي

( كميته تدوين و ارزشيابي هر رشته بر اساس شرايط و ويژگي‌هاي رشتة خود اين قسمت را مشخص مي‌كند)

ب – اجزاي باليني

(كميته تدوين و ارزشيابي هر رشته بر اساس شرايط و ويژگي‌هاي رشته خود اين قسمت را مشخص مي‌كند.)

پ – اجزاي تدريسي

(كميتة تدوين و ارزشيابي هر رشته بر اساس شرايط و ويژگي‌هاي رشتة خود اين قسمت را مشخص مي‌كند )

ت – تحقيقات و فعاليتهاي دانش‌پژوهي

1 – ضروري است آموزش پزشكي تخصصي در محيط پرسشگري و دانش پژوهي ارايه شود تا دستياران در چنين محيطي ضمن افزودن بر آگاهي‌هاي خود ، بر اساس پزشكي مبتني بر شواهد ، روش نقد يافته‌هاي حاصل از پژوهش‌هاي علمي را فراگرفته و عادت به پرسشگري را به عنوان يك رسالت حرفه‌اي ، در خود ايجاد نمايند.

2 – مسؤوليت ايجاد و حفظ محيط دانش پژوهي بر عهدة دانشكده پزشكي و اعضاي هيأت علمي است. ضروري است مجموعه هيأت علمي به طور گسترده در فعاليت‌هاي دانش پژوهي شركت كنند . اين فعاليتها در برگيرنده موارد زير است:

الف – شركت فعال در بحث‌ها ، راندها و كنفرانس‌هاي باليني ، به صورتي كه زمينه ارتقاي روحيه دانش پژوهي را فراهم سازد .

ب – شركت در ژورنال كلاب و كنفرانس‌هاي پژوهشي؛

پ – شركت فعال در انجمن‌هاي علمي و تخصصي ملي و بين المللي ، به خصوص به شكل ارايه مقاله در كنفرانس‌هاي مربوطه؛

ت – انتشار مقاله در مجلات معتبر؛

ث – شركت در تحقيقات، به خصوص پروژه‌هايي كه نتايج آنها قابل ارايه در همايش‌هاي علمي ملي و بين‌المللي باشند ؛

ج – اراية مشاروه به دستياران شركت كننده در پروژه‌هاي تحقيقاتي و كمك به اجراي آنها ( به طور مثال طراحي پروژه)؛ پژوهشي، مجامع علمي و تخصصي ‌، و پروژه‌هاي تحقيقاتي فعالانه شركت نمايند.

4 – ضروري است دستياران در سال اول دوره دستياري، دوره‌هاي آموزشي پژوهش را بگذرانند.

ث – ساير برنامه‌هاي دستياري لازم

( كميتة تدوين و ارزشيابي هر رشته بر اساس شرايط و ويژگي‌هاي رشتة خود اين قسمت را مشخص مي كند)

ارزيابي دروني

الف – ارزيابي دستياران

1 – ضروري است دانش نظري، مهارتها و قضاوت باليني ، و خصوصيات فردي – حرفه‌اي دستياران به طور منظم مورد ارزيابي قرار گيرد.

2 – لازم است ارزيابي دانش نظري از طريق آزمون كتبي يا شفاهي، كه در طول سال تحصيلي توسط هيأت علمي برنامه برگزار مي‌گردد، انجام شود.

3 – ضروري است ارزيابي مهارتها و قضاوت باليني، و خصوصيات فردي – حرفه‌اي دستياران از طريق فرمهاي ارزيابي درون دانشگاهي و بر اساس مقررات و روشهاي مصوب، كه توسط دبيرخانة شوراي آموزش پزشكي و تخصصي آماده مي‌شوند ، انجام گردد.

4 – لازم است در برنامة دستياري، گزارشي از مجموعة ارزيابي هر يك از دستياران تهيه و در پرونده‌ وي نگهداري شود و نتيجة آن در هر مرحله ارزيابي به اطلاع دستيار مربوطه برسد.

ب – ارزيابي اعضاي هيأت علمي در برنامه دستياري

1 – ضروري است مدير برنامه فعاليت اعضاي هيأت علمي را در برنامه دستياري به طور منظم ( حداقل سالي يكبار ) مورد ارزيابي قرار دهد. مقتضي است ارزيابي اعضاي هيأت علمي شامل توانايي و تعهد آموزشي، حضور فيزيكي موثر ، و همچنين دانش باليني ، ارايه خدمات درماني و فعاليتهاي دانش پژوهي آنان باشد.

2 – ضروري است در ارزيابي اعضاي هيأت علمي از نظرات دستياران ، كه به صورت مكتوب و محرمانه جمع آوري مي‌گردد، نيز استفاده شود.

3 – ضروري است مدير گروه خلاصه‌اي از ارزيابي‌هاي انجام شده در مورد هر يك از اعضاي هيأت علمي را در اختيار وي قرار دهد.

پ – ارزيابي برنامه

1 – ضروري است اعضاي هيأت علمي كارآيي آموزشي برنامة دستياري خود را در اجراي ضوابط و تأمين اهداف آموزشي تعيين شده توسط كميته تدوين و ارزشيابي رشتة مربوطه به طور سيستماتيك مورد ارزيابي قرار دهند.

2 – ضروري است در ارزيابي فوق از نظرات دستياران كه به صورت مكتوب و محرمانه جمع‌آوري مي‌گردد، نيز استفاده شود.

3 – ضروري است هيأت علمي ضمن برگزاري جلسات ادواري منظم ( حداقل سالي يك بار) نسبت به بازنگري و بررسي ميزان كارآيي برنامه، و اصلاح آن در جهتت دستيابي به اهداف آموزشي اقدام نموده، پيشنهادهاي اصلاحي خود را در مورد اهداف آموزشي به كميته تدوين و ارزشيابي اعلام كند. مقتضي است حداقل يك نماينده از دستياران در اين بررسي‌ها شركت داشته باشد. ضروري است صورت جلسات و تصميمات اتخاذ شده ثبت و نگهداري شود.

4 – ضروري است مدير گروه با مشاركت اعضاي هيأت علمي نحوه استفاده از منابع موجود، نقش هر يك از مراكز آموزشي مشاركت كننده، حمايت مالي و اجرايي از برنامه، تعداد و تنوع بيماران ، عملكرد مدير برنامه و اعضاي هيأت علمي ، و كيفيت نظارت بر دستياران را ارزيابي نمايد.

5 – لازم است مدير برنامه نتايج حاصل از اين ارزيابي را از طريق مدير گروه ، به اطلاع دانشكدة پزشكي و از طريق دانشگاه علوم پزشكي به اطلاع كميتة تدوين و ارزشيابي برنامه‌هاي دستياري مربوطه برساند و براي رفع كاستي‌هاي موجود در برنامة دستياري اقدام نمايد.

ضوابط عمومي برنامه‌هاي دستياري پس از تصويب ضوابط برنامه دستياري هر يك از رشته‌هاي تخصصي در شوراي آموزش پزشكي و تخصصي و انقضاي مهلت در نظر گرفته شده، در رشته مذكور لازم‌الاجرا مي‌باشد.