چاپ
بازدید: 8114

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

حساب کاربری ریسرچ گیت ResearchGate

همان‌طور که می‌دانیم شبکه‌های اجتماعی نقش مهمی در ارتقای سطح علمی و پژوهش‌های دانشگاهی، تبادل اطلاعات و برقراری ارتباط با محققان در حوزه‌های مختلف دارند. در این میان وب‌سایت‌هایی به‌صورت اختصاصی طراحی شده‌اند تا افراد بتوانند در آن‌ها عضو شوند و به مقالات و پژوهش‌های مرتبط با حوزه تخصصی خود دسترسی پیدا کنند. برای مثال زمانی که یک محقق، بخواهد با محقق دیگری ارتباط برقرار کند و در مورد پژوهشی با هم همکاری کنند یا به‌صورت مستقیم بخواهد فایل مقاله‌ای که اخیراً چاپ کرده است را دریافت کند شبکه‌ی اجتماعی ریسرچ گیت به او کمک خواهد کرد.

ریسرچ گیت یک شبکه اجتماعی تجاری اروپایی برای به اشتراک گذاشتن مقالات، پرسش و پاسخ به سؤالات و یافتن همکاران است. ایده شبکه ریسرچ گیت زمانی شروع شد که دو محقق به این نتیجه رسیدند که همکاری با یک دوست یا همکار از آن‌سوی دنیا کار آسانی نیست. ResearchGate در سال 2008 توسط دکتر Ijad Madisch و دکتر Sören Hofmayer با همکاری دانشمند کامپیوتر Horst Fickenscher تأسیس شد و در حال حاضر بیش از 20 میلیون عضو دارد.[1]

هدف اين شبکه برقراري ارتباط بین پژوهشگران و فراهم کردن زمینه‌های همکاري بين محققان است. اکنون اين شبکه يکي از بزرگ‌ترین شبکه‌های اجتماعي علمي در دنيا است. از ويژگي بسيار مفيد اين سايت محيط دوستانه‌ی آن و کار کردن راحت در آن است. در اين شبکه امکان اشتراک توليدات علمي، ارسال پرسش و دريافت پاسخ از اعضا، جستجوي شغل و.... وجود دارد. اکنون در ريسرچ گيت، میلیون‌ها استاد و دانشجو از سراسر دنيا عضو هستند. ریسرچ گیت را در حقیقت فیسبوکی برای دانشمندان می‌دانند. هدف اصلی این شبکه اکتشاف، برقراری ارتباط و همکاری دانشمندان و محققان است. بسیاری از دانشمندان جهت تثبیت جایگاه خود به‌عنوان یک صاحب‌نظر در حوزه‌های علمی- تخصصی، از این شبکه استفاده می‌کنند.

در این وب‌سایت، ۶۸ برنده جایزه نوبل نیز عضو هستند که تحقیقات ارزشمند خود را با سایر پژوهشگران به اشتراک می‌گذارند. محققانی از بیش از ۱۹۳ کشور جهان در این وب‌سایت کنار یکدیگر هستند. بیش از 135 میلیون نسخه چاپی مقاله در دسترس عموم می‌باشد. طبق گزارش ماهانه، بیش از ۹۰ میلیون نفر از پژوهش‌های به اشتراک گذاشته شده این وب‌سایت بازدید می‌کنند. وب‌سایت ریسرچ گیت یک پلتفرم تبلیغاتی مختص به خود دارد که نام آن ResearchGate Scientific advertising می‌باشد. حدود ۷۰ درصد درآمد ریسرچ گیت از این پلتفرم تبلیغاتی در کنارGOOGLE adsense است. آخرین بروز رسانی در ریسرچ گیت این امکان را به کاربران می‌دهد که بتوانند از علایق پژوهشی یکدیگر توسط پروفایل کاربری با خبر بشوند. به وجود آمدن این وب‌سایت باعث در دسترس قرارگرفتن بیشتر مقالات چاپی شده است که باعث افزایش شاخص‌های علم‌سنجی محققان می‌شود.[1, 2]

 اگر کسی بخواهد در سایت ResearchGate عضو شود باید یک آدرس ایمیل در یک موسسه معتبر داشته باشد یا به‌صورت دستی به‌عنوان محقق منتشرشده برای ثبت‌نام در یک حساب کاربری تائید شود. کاربران این وب‌سایت می‌توانند فعالیت‌های سایر کاربران را نیز دنبال کرده و حتی با آن‌ها به بحث و گفتگو بپردازند.

ویژگی‌های برجستهResearchGate

ساخت پروفایل حرفه‌ای

با ثبت‌نام در ResearchGate، مانند بسیاری از پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی، می‌توانید یک صفحه نمایه شخصی ایجاد کنید تا بازخورد کار خود را از دیگران دریافت کنید. در این سایت هر محقق دارای مشخصات شخصی است که شبیه یک CV تحقیقاتی طراحی شده است. قسمت نمایه علایق محقق، تحصیلات، پروژه‌ها، تجربیات و جزئیات تماس و موارد دیگر را خلاصه و نشان می‌دهد. در نمایه خود می‌توانید تمام جزئیات تحقیقاتی خاص خود را ازجمله کارهای حرفه‌ای منتشرشده و منتشرنشده را نمایش دهید. این کار را می‌توان بر اساس نوع انتشار در دسته‌های خاص قرار داد، مانند مقالات، مقالات کنفرانس، فصل‌های کتاب، داده‌ها و غیره.

سعی کنید همه کارهای حرفه‌ای خود را بارگذاری کنید. بدیهی است که هر چه افراد بیشتری بتوانند به کار شما دسترسی داشته باشند، ممکن است توجه بیشتری به کار شما جلب شود. بااین‌حال، قبل از آپلود، حتماً مجوزهای کپی‌رایت را از ژورنال‌ها و ناشران بررسی کنید تا از بروز هرگونه مشکل جلوگیری کنید. بخش های اصلی یک نمایه شامل نمای کلی داشبورد مانند، سایتیشن به کار منتشرشده، اطلاعات تماس و شغل، علایق تحقیقاتی و معیارهای تأثیر انتخاب شده است. نمایه‌ها را می‌توان با افزودن اطلاعات تماس، عکس، سایتیشن به کاری که توسط ResearchGate کشف نشده و محتوای کامل مقاله برای اشتراک‌گذاری با سایر اعضا، بهبود داد. اعضای سایت می‌توانند سایر محققان و کار آن‌ها را دنبال کنند، همکاران و همکارانی مانند پرسنل آزمایشگاه را شناسایی کنند و جزئیات پروژه‌های جاری را به اشتراک بگذارند. همچنین یک فهرست انتشارات شخصی و یک کتابخانه برای مقالات، مجموعه مقالات کنفرانسی، فصل‌های کتاب و ثبت اختراع فراهم می‌کند. این کتابخانه به سایر محققان امکان می‌دهد تا بدانند مقالات موردعلاقه شما چیست و چه کسی آن‌ها را می‌خواند.

همچنین راهی سریع برای ذخیره مقالات را فراهم می‌کند. محققان در وبلاگ شخصی می توانند اخبار و ایده‌های جالب را برای مخاطبان دانشگاهی گسترده ارسال کنند. برای به‌روز بودن و در ارتباط بودن، محققان می‌توانند نمایه‌های یکدیگر را دنبال کنند تا به‌طور خودکار اخبار خود را دریافت کنند. علاوه بر این، این سرویس به کاربران اجازه می‌دهد تا مستقیماً با یکدیگر تماس بگیرند. نمودار شبکه ارتباطات، گروه‌ها، پست‌های محقق را نشان می‌دهد و روشی تعاملی برای کشف محتوا در پلتفرم ارائه می‌دهد. ResearchGate حریم خصوصی را جدی می‌گیرد و اعضا همیشه کنترل کاملی بر روی مشاهده هرگونه داده و اطلاعاتی که در نمایه خود ارائه می‌دهند دارند. برای مثال پروفایل شخصی یک محقق در زیر نشان داده شده است.[3]

RESEARCH GATE 1

گروه‌های بحث و گفتگو و برقراری ارتباط
اگر شما در یک بخش در آزمایشگاه یا حتی کار آزمایشگاهی چالشی دارید، بهترین راه برای رفع آن این است که از کسی بپرسید که آنجا بوده و آن را انجام داده است. اینجا جایی است که ResearchGate برجسته می‌شود. بخشی از وب‌سایت دارای بخش پرسش و پاسخ اختصاصی است که در آن می‌توانید مشکلات خود را برای نظرات کارشناسان ارسال کنید. همچنین می‌توانید کلمات کلیدی جستجو را برای سؤالات خود اعمال کنید که افرادی را که در آن زمینه تخصص دارند، هدف قرار دهید. سپس از سایر محققینی که برای آن تخصص مطابقت دارند، خواسته می‌شود تا پاسخی را پیشنهاد کنند. این یک راه بسیار سریع و کارآمد برای کمک گرفتن از دیگران است. ResearchGate هزاران گروه دانشگاهی در زمینه‌های مختلف دارد. کاربران می‌توانند به گروه‌های مختلف بپیوندند تا با محققان همفکر خود گفتگو کنند و به‌طور مشترک در یک محیط تعاملی کار کنند. محققان همچنین می‌توانند گروه‌های خود را ایجاد کنند و سایر محققان را به عضویت دعوت کنند. بنیان‌گذاران گروه می‌توانند گروه‌های عمومی را ایجاد کنند که برای همه آزاد است.

به همین ترتیب، کاربران ResearchGate می‌توانند مشاهده کنند و بپیوندند یا کاربران خصوصی می‌توانند مسائل محرمانه‌تری را به اشتراک بگذارند. هر گروه همچنین بحث میزگرد مخصوص به خود را دارد که یک روش تعاملی برای اعضا فراهم می‌کند تا بحث‌ها را رهبری کنند و از دیگران مشاوره یا پیشنهاد بخواهند. [4]

گاهی امکان دارد چند محقق تمایل داشته باشند تا به صورت خصوصی با هم روی موضوعی کار کرده و به بحث و تبادل نظر با یکدیگر بپردازند. این ویژگی از طریق امکان تشکیل یک گروه خصوصی در شبکه ریسرچ‏گیت امکان پذیر می‏گردد. محقق با ساخت یک Project، از افرادی که تمایل دارند با ایشان روی پروژه مورد نظر به صورت مشارکتی فعالیت کنند دعوت به کار می‏کند. این دعوت با فرستادن یک پیغام انجام می‏گیرد. بعد از ساخت یک گروه خصوصی افراد می‏توانند بدون محدودیت زمانی و مکانی به صورت مشارکتی روی پروژه کار کرده و به اشتراک اطلاعات با یکدیگر بپردازند. اعضای گروه می‌توانند اسناد را رمزگذاری کنند و مجموعه داده‌ها را با استفاده از ابزار اشتراک فایل منحصربه‌فرد به اشتراک بگذارند. آن‌ها می‌توانند فایل‌ها را دانلود یا به روز کنند، فایل‌هایی را که روی آن‌ها کار می‌کنند بررسی کنند و نسخه‌های قبلی هر فایل را مشاهده کنند. اعضا همچنین می‌توانند قرار ملاقات‌هایی را در گروه ایجاد و برنامه‌ریزی کنند و نظرسنجی‌های تعاملی ایجاد کنند. مدیر گروه می‌تواند به همه اعضای گروه پیام بفرستد تا همه را به‌روز نگه دارد.[5]

من شخصاً بخش پرسش و پاسخ را نیز از قبل جستجو می‌کنم تا ببینم آیا سؤالم قبلاً پرسیده شده است یا خیر. همچنین می‌توانید «دنبال کردن» سؤال را انتخاب کنید تا در صورت پست شدن پاسخ‌های بعدی در آن بخش به شما اطلاع داده شود. اگر از ResearchGate به‌درستی استفاده کنید، می‌توانید مخاطبین مفیدی را در حوزه تحقیقاتی خود به دست آورید و حتی همکاری‌های جدیدی را شروع کنید.

RESEARCH GATE 2

ResearchGate یک سرویس پیام خصوصی دارد که در آن می‌توانید پیام‌های شخصی را ارسال کنید و این زمانی مفید است که نویسنده در ResearchGate فعال باشد.

RESEARCH GATE 3

همچنین یک بخش نظرات مفید هنگام مشاهده مقالات وجود دارد. در این قسمت می‌توانید بازخورد خود را در مورد مقاله‌ای که نویسنده می‌تواند آن را مشاهده کند، ارائه دهید، بنابراین باعث ایجاد یک گفتگو می‌شود. اگر از کار کسی قدردانی می‌کنید، به او بگویید. ممکن است درنهایت یک فالوور جدید پیدا کنید.

RESEARCH GATE 4

یکی دیگر از ویژگی‌های مفید برای استفاده، بخش پروژه‌ها است.

در این قسمت می‌توانید به دنبال کنندگان خود بگویید که در حال حاضر روی چه پروژه‌هایی کار می‌کنید. و دیگران می‌توانند با پیگیری آن پروژه علاقه خود را به آن اعلام کنند. این مورد به آن‌ها اجازه می‌دهد تا زمانی که اطلاعیه‌های آینده مرتبط با آن پروژه ارسال می‌شوند، به‌روز شوند. ResearchGate همچنین یک ابزار عالی برای حفظ ارتباط است. برای مثال، اگر در یک کنفرانس با افرادی ملاقات کردید، از آن‌ها بپرسید که آیا در ResearchGate هستند یا خیر. اگر چنین است، شروع به دنبال کردن آن‌ها کنید. از طرف دیگر، اگر شخصی در حین ارائه توجه شما را جلب کرد، نام و موسسه او را بنویسید و بعداً آن‌ها را جستجو کنید. نکته مفید دیگر این است که یک پیوند به نمایه ResearchGate خود در امضای ایمیل خود اضافه کنید. این کار به‌ویژه هنگام ارسال یک ایمیل مقدماتی برای همکاران یا کارفرمایان بالقوه مفید است. آن‌ها به‌راحتی می‌توانند سوابق حرفه‌ای شما را با مشاهده نمایه ResearchGate شما مشاهده کنند.

مقالات
متأسفانه، همه ما خوش‌شانس نیستیم که به هر نسخه خطی منتشرشده دسترسی سازمانی داشته باشیم. همه‌ی ما در این شرایط بوده‌ایم که پس از بررسی مقاله‌ای را پیدا کرده‌ایم که واقعاً به آن علاقه‌مند هستیم، اما از دسترسی به آن محروم هستیم زیرا یا دسترسی آزاد نیست یا موسسه شما به آن مجله دسترسی ندارد. اگر این‌طور است، ممکن است بتوانید از طریق ResearchGate به آن دسترسی پیدا کنید. گاهی نویسندگان متن کامل دست‌نوشته خود را در نمایه ResearchGate خود آپلود می‌کنند و شما می‌توانید آن را به‌صورت PDF دانلود کنید. از طرف دیگر، اگر هنوز در ResearchGate موجود نیست، می‌توانید آن مقاله را درخواست کنید. اگر هر یک از نویسندگان یک حساب ResearchGate داشته باشد، می‌توانید با کلیک یک دکمه درخواست ارسال کنید. دیگر نیازی به نوشتن درخواست‌های ایمیل رسمی نیست!

RESEARCH GATE 5

فرصت‌های شغلی

ResearchGate بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی برای دانشمندان و محققان است که برای همکاری و تبادل دانش علمی در جهان طراحی‌شده است. در میان بسیاری از ابزارها، این پلتفرم یک مجموعه شغلی بین‌المللی را ارائه می‌دهد که در آن محققان می‌توانند فرصت‌های شغلی جدید و موقعیت‌های دکترا را پیدا کنند که همه رشته‌های علمی را پوشش می‌دهد. مجموعه شغلی ResearchGate صدها فرصت شغلی علمی و تحقیقاتی را فهرست می‌کند که شرح شغلی جامعی را ارائه می‌کند و ویژگی‌هایی را که نامزد ایده‌آل باید داشته باشد، بیان می‌کند. جستجوی کار را می‌توان بر اساس کلمه کلیدی، موقعیت، رشته و کشور فیلتر کرد. از آنجایی که ResearchGate به یک پلتفرم اجتماعی معتبر برای دانشمندان تبدیل شده است، داشتن بخش مشاغل منطقی است.

در این قسمت مؤسسات می‌توانند موقعیت‌های شغلی خود را که شامل شرح شغل، اطلاعات تماس کارفرما، اطلاعات نحوه درخواست و گاهی اوقات حتی حقوق و دستمزد برای این پست است، ارسال کنند. ازآنجایی‌که ResearchGate مشاغل را بر اساس اطلاعات مرتبط با صفحه نمایه شما توصیه می‌کند، مطمئن شوید که آن را به‌روز نگه دارید و تمام بخش‌های لازم را تکمیل کنید تا در مورد مشاغل خالی مربوطه از شما خواسته شود.[6, 7] 

RESEARCH GATE 6

مناسبت‌ها

رویدادها درResearchGate اطلاعات گسترده‌ای را در مورد کنفرانس‌ها و رویدادهای علمی که در سراسر جهان برگزار می‌شود، همه در یک مکان ارائه می‌دهند. اعضا می‌توانند از طریق بحث‌ها و ویژگی‌های بازخورد با شرکت‌کنندگان یا ذینفعان ارتباط برقرار کنند و درباره جلسات و سخنرانان اطلاعات بیشتری کسب کنند. همه اعضای ResearchGate می‌توانند در عرض چند دقیقه رویدادی ایجاد کنند و کنفرانس‌ها را دنبال کنند تا مطلع شوند.

سرویس خبری

ResearchGate به کاربران امکان می‌دهد تا به‌روزرسانی‌ها، نتایج و منابع را با شبکه خود به‌طور هم‌زمان به اشتراک بگذارند و ارتباط و اطلاع را برای دانشمندان آسان‌تر می‌کند. علاوه بر اینکه به کاربران اجازه می‌دهد پیام‌ها را به اشتراک بگذارند، می‌توانند تصاویر، فایل‌ها، پست‌ها و پیوندها را نیز با کلیک یک دکمه به پیام خود ضمیمه کنند. محققان می‌توانند فید خبری خود را به شبکه‌های دیگر یا پلتفرم‌های وبلاگ‌نویسی مانند لینکدین و توییتر متصل کنند تا به مخاطبان بیشتری دست یابند و هر بار که محققان پیامی را ارسال می‌کنند، می‌توانند شبکه‌ای را که به آن ارسال می‌شود اصلاح کنند.

ویژگی‌های دیگر

یکی از ویژگی‌های متمایز، پایگاه دانش ارسال و پاسخ سؤال است که به اعضا امکان می‌دهد سؤالات مربوط به تحقیق و سایر موضوعات موردعلاقه را مطرح کنند، به آن‌ها پاسخ دهند و پیگیری کنند. همچنین یک آلتمتریک کمی اختصاصی به نام امتیاز RG وجود دارد. این امتیاز بر اساس کارهایی است که در نمایه محقق و سایر تعاملات اعضای ResearchGate با آن ظاهر می‌شود. امتیاز RG انتقادهایی را با هدف عدم شفافیت در نحوه محاسبه و آسیب‌پذیری‌هایی که منجر به تورم عمدی توسط کسانی می‌شود که به دنبال سوءاستفاده از آن هستند، برانگیخته است. یکی از ویژگی‌های اشتراک‌گذاری ResearchGate با پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی، فعالیت شدید تعامل کاربر است. این سایت اغلب ایمیل‌هایی تولید می‌کند که اعضا را تشویق می‌کند تا وارد سیستم شوند تا بر تعداد بازدیدهای جدید نمایه‌هایشان، تعداد اعضایی که تحقیقات خود را دنبال می‌کنند و سایر معیارهای تعامل نظارت کنند. درحالی‌که چنین پیام‌های اعلان را می‌توان در تنظیمات حساب اعضا مدیریت کرد، این اغوای مداوم برای گذراندن وقت در سایت جنبه‌های رسانه‌های اجتماعی را تقلید می‌کند و باعث افزایش انتقادات می‌شود؛ مانند سایر پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی، احتمال سوءاستفاده نیز نگران‌کننده است.

بازخورد بالایی که ResearchGate به دست آورده است بدون بحث نبوده است. در طول ظهور این پلتفرم، یکی از عوامل محبوبیت آن، حجم زیاد مقالات با فرمت (PDF) بود که در بسیاری از پروفایل‌های محققین وجود داشت. این PDF های تمام متنی به‌راحتی در جستجوهای وب قابل کشف بودند و ResearchGate را به منبعی محبوب برای اشتراک‌گذاری مقاله تبدیل می‌کرد. نکته قابل‌توجه این است که درصد قابل‌توجهی از مقالاتی که در ResearchGate در دسترس بودند، نسخه‌هایی از فایل‌های PDF بودند که توسط قانون حق چاپ محافظت می‌شدند و اجازه اشتراک‌گذاری را نداشتند.

این واقعیت موردتوجه تعدادی از ناشران قرار گرفت و منجر به تلاش هماهنگ آن‌ها برای رسیدگی به این موضوع شد. در سال 2017، گروهی از ناشران، ازجمله شرکت‌های بزرگی مانند انتشارات ACS و Elsevier، سازمانی به نام ائتلاف برای اشتراک‌گذاری مسئولانه تشکیل دادند تا ResearchGate را تحت‌فشار قرار دهند تا اقداماتی را علیه توزیع مطالب محافظت‌شده با حق چاپ بر روی پلتفرم خود انجام دهد. ائتلاف از پیروی از انجمن بین‌المللی ناشران علمی، فنی و پزشکی (STM) "اصول داوطلبانه برای اشتراک مقاله در شبکه‌های همکاری‌های علمی"، سندی که پارامترهای اشتراک‌گذاری تائید شده در میان محققان را تشریح می‌کند، حمایت کرد.

ResearchGate با حذف برخی از محتوای محافظت‌شده با حق چاپ به این فشار پاسخ داد، اما موفقیت ResearchGate در ایجاد یک پایگاه کاربری بزرگ به آن پتانسیل می‌دهد تا از چالش‌های حقوقی قابل‌توجهی که با آن مواجه است جان سالم به در ببرد. موتور جستجوی ResearchGate به کاربران این امکان را می‌دهد بین هفت پایگاه داده اصلی و بیش از 1000 پایگاه داده دسترسی باز ازجمله Pubmed، ArXiv، IEEE و CiteSeer به‌طور هم‌زمان جستجو کنند. موتور جستجوی انحصاری Similar Abstract (SASE) تجزیه‌وتحلیل معنایی یک چکیده کامل را برای یافتن مقالات مرتبط انجام می‌دهد. [8, 9]

امکان جستجو بر اساس نام محقق، نام سازمان و موضوع در این سامانه وجود دارد. ریسرچ‏ گیت، موتور جستجوی معنایی خود را توسعه داده به این صورت که اجازه جستجوی همزمان در چندین بانک اطلاعاتی همچون پاب‏مد را فراهم می کند، به گونه ‏ای که امکان مشاهده چکیده و همچنین دانلود متن کامل مقالات وجود دارد.

چرا از ResearchGate استفاده کنیم؟

خواندن چالش‌ها و بحث کردن: دانشمندان می‌توانند کار یکدیگر را ببینند، در مورد تحقیقات خود در جامعه دانشگاهی بحث کنند و انجمن‌های حرفه‌ای ایجاد کنند. انجمن‌های فعال می‌توانند بستری را برای دانشمندان کم‌تجربه فراهم کنند تا از افراد باتجربه‌تر حمایت و مشاوره پیدا کنند. کاربران از درخواست کمک برای آزمایش خود، ارتباطات حرفه‌ای پایدار را کشف کرده‌اند.

ایجاد فضایی برای دیده شدن مقالات علمی: این سایت بستر مناسبی را برای نمایش تحقیقات حتی قبل از مرحله انتشار فراهم می‌کند. انجمن‌های پرسش و پاسخ و حوزه‌های نظر بدین معنی است که دانشمندان می‌توانند در نوعی بررسی و تحقیق در مورد کار دیگران شرکت کنند.

دریافت آمار تحقیقات: ResearchGate سیستم رتبه‌بندی خود (GR) را برای ارزیابی تأثیر محققان و کار آن‌ها دارد. بااین‌حال، این سیستم متریک باعث سردرگمی و حتی جنجال شده است.

برقراری ارتباط با همکاران خود: می‌توانید سایر محققان را جستجو کنید و در سراسر جهان مخاطبین ایجاد کنید، درحالی‌که آن‌ها را با آخرین تحقیقات علمی به‌روز نگه‌دارید. ResearchGate همچنین عناصر بسیاری را از سایت‌های رسانه‌های اجتماعی آشنا مانند فیس‌بوک، توییتر و لینکدین ترکیب می‌کند:

• ایجاد پروفایل

• لایک و دنبال پژوهشگران و انتشارات آن‌ها

• حمایت از مهارت‌های دیگران

• بوکمارک، نظر دادن یا ارسال نظر

• اشتراک سریع اخبار و به‌روزرسانی‌ها

از دیگر امکانات قابل‌توجه این شبکه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• ثبت‌نام رایگان و بدون محدودیت

• امکان دسترسی به میلیون‌های تحقیق و آزمایش به‌صورت رایگان

• امکان ثبت‌نام افراد بدون محدودیت در رشته و حوزه تحقیقاتی

• امکان قرار دادن نتایج خام تحقیق و یا نتایج منفی آن

• ارتباط با شبکه‌های اجتماعی دیگر نظیر فیسبوک، لینکدین، توتیتر، فرندفید و امکان لینک‌دهی به آن‌ها

• اعطای رتبه RG بر اساس میزان فعالیت فرد و همچنین تعداد مقالات و یافته‌های درج‌شده توسط او (این رتبه باعث بالا رفتن جایگاه علمی فرد می‌شود)

• امکان جستجوی بورسیه‌ها و کنفرانس‌های تحقیقاتی با توجه به حوزه تخصصی فرد

• امکان جستجو بر اساس نام محقق، حوزه تخصصی یا نام سازمان موردنظر

• امکان تائید مقالات و انتشارات یک محقق توسط محققان دیگر

• امکان به اشتراک‌گذاری استنادات مقالات توسط محققان

• امکان پیدا کردن شغل مناسب با توجه به پروفایل و رزومه محقق در بخش Jobs

رتبه RG در ریسرچ گیت چیست و معیار محاسبه آن بر چه اساس است؟ رتبه RG یکی از قابلیت‌های جذاب و کاربردی ریسرچ گیت است که در اختصاص کاربران خود قرار می‌دهند. این رتبه در حقیقت وسیله سنجش اعتبار و دانش محققان و دانشمندان موجود در این شبکه است. تحقیقات و تألیفاتی که دانشمند در این شبکه به اشتراک می‌گذارد منبعی جهت بالا رفتن رتبه و اعتبار او به‌حساب می‌آید. معیار محاسبه RG بر اساس ۴ فاکتور اصلی است که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم:[10]

• تعداد تألیفات به اشتراک‌گذاری شده

• تعداد فالوورها و دنبال کننده‌های صفحه شخصی او

• میزان پاسخ به سؤالات سایر محققان و اعضای شبکه

• میزان فعالیت‌های محقق درزمینه پرسش و پاسخ با سایر محققان

RESEARCH GATE 7

راهنمای ثبت‌نام در ریسرچ گیت

داشتن یک نمایه ResearchGate برای محقق امروزی ضروری و مهم‌تر از همه رایگان است! پس نباید هیچ بهانه‌ای برای نداشتن وجود داشته باشد. استفاده از ویژگی‌های موجود در پلتفرم شما را به‌عنوان یک دانشمند محقق برجسته می‌کند و حتی ممکن است فرصت‌های جدیدی ایجاد کند. برای ثبت‌نام در شبکه اجتماعی ریسرچ گیت باید مراحلی را انجام دهید تا بتوانید پس‌ازآن در این وب‌سایت عضو شوید. در این بخش مراحل عضویت را به‌صورت گام‌به‌گام به شما آموزش خواهیم داد.

مرحله اول وارد وب‌سایت https://www.researchgate.net شوید

مرحله دوم پس از ورود بر روی گزینه Join for free کلیک کنید. صفحه‌ای برای شما باز خواهد شد که باید نوع کاربری خود را بر اساس فعالیت پژوهشی‌تان انتخاب کنید. کاربرانی که دانشگاهی یا محقق هستند باید گزینه Academic or Student را انتخاب کنند، اگر شخصیت دولتی دارند گزینه Corporate, government, or NGO، کاربران پزشک گزینه Medical و کاربرانی که محقق نیستند گزینه Not a researcher را می‏‌توانند انتخاب کنند.

مرحله سوم نام دانشگاه یا دانشکده خود را وارد کنید

مرحله چهارم نام و نام خانوادگی و ایمیل خود را وارد کنید

مرحله پنجم لینکی در اختیار شما قرار می‌گیرد که باید از طریق آن وارد ایمیل خود شده تا کد فعال‌سازی را دریافت کنید.

RESEARCH GATE 8

نتیجه‌گیری: ResearchGate به‌عنوان یکی از جذاب‌ترین شبکه‌های اجتماعی دانشگاهی برای جامعه علمی در نظر گرفته‌شده است و محققان را پیرامون موضوعات و تخصص‌های انتخابی پیوند می‌دهد. اعضا می‌توانند پست‌های تحقیقاتی دیگران را در حوزه کاری خود پیگیری و دنبال کنند. ResearchGate حاوی اطلاعات مفیدی در مورد مجلات، مانند عوامل تأثیر، معیارها و برخی از جزئیات سیاست دسترسی آزاد است. معتقد است که دنیای علم در حال تغییر است و بانک شغلی آن به محقق کمک می‌کند تا بخشی از آن باشد. امکان ایجاد پروفایل شخصی و قرار دادن اطلاعات مربوط به وابستگی سازمانی، زمینه‌های علاقه‌مندی، مهارت‌ها و همچنین بارگذاری متن کامل تألیفات (با توجه به قوانین حق مؤلف) و پژوهش‌های منتشر نشده را فراهم می‌کند. بسیاری از منابعی که به‌صورت عادی در دسترس عموم قرار ندارد را می‌توان از نویسندگان آن منبع به‌صورت پیام خصوصی یا از پروفایل شخصی آن‌ها دریافت نمود.

به‌طور خلاصه 5 دلیل کلی وجود دارد که چرا باید در ResearchGate ثبت‌نام کنید تا به نفع خود و کارتان شود:

1. به مقالات دسترسی پیدا کنید

2. از محققان مشاوره بگیرید

3. کار خود را به رخ بکشید

4. تماس برقرار کنید

5. شغل پیدا کنید  

منابع

1. O’Brien K. ResearchGate. Journal of the Medical Library Association: JMLA 2019; 107(2):284.

2. Prieto-Gutierrez J-J. Ten years of research on ResearchGate: a scoping review using Google Scholar (2008–2017). European Science Editing 2019; 45(3):60-64.

3. Manca S. ResearchGate and Academia. edu as networked socio-technical systems for scholarly communication: A literature review. Research in Learning Technology 2018; 26.

4. Nicholas D, Clark D, Herman E. ResearchGate: reputation uncovered. Learned Publishing 2016; 29(3):173-182.

5. Thelwall M, Kousha K. ResearchGate articles: Age, discipline, audience size, and impact. Journal of the Association for information Science and technology 2017; 68(2):468-479.

6. Ovadia S. ResearchGate and Academia. edu: Academic social networks. Behavioral & social sciences librarian 2014; 33(3):165-169.

7. Van Noorden R. Publishers threaten to remove millions of papers from ResearchGate. Nature 2017; 112(241):10.1038.

8. Eidiani M. A review of the concepts of network losses. Article· January 2010.

9. Lex E. A critical look at the ResearchGate score as a measure of scientific reputation. 2015.

10. Ali MY, Wolski M, Richardson J. Strategies for using ResearchGate to improve institutional research outcomes. Library Review 2017.

 حساب کاربری Google Scholar - حساب کاربری Orcid - حساب کاربری  Scopus - شاخص اچ ایندکس (h-index)