چاپ
بازدید: 16751

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

هر کتاب، مقاله، محتوا، مطلب یا متنی را که قصد دارید به صورت آنلاین یا در قالب کاغذی با دیگران به اشتراک بگذارید باید قبل از در دسترس عموم قرار گرفتن، ویراستاری کنید. ویراستاری تضمین کننده این امر است که مقاله یا مطلب مورد نظر شما در بالاترین کیفیت محتوایی ممکن در دسترس عموم قرار گرفته و مخاطبان در درک و ارزیابی آن با مشکل روبرو نخواهند شد. اما فرآیند ویراستاری نیز در انواع و اشکال مختلف انجام شده و هر کدام از آنها مختص بهبود و تقویت مقاله در یک بخش منحصر به فرد است. اما به یاد داشته باشید که انواع مختلف ویراستاری که در این سرفصل بیان خواهیم کرد مرحله به مرحله و مربوط به فرآیند کلی ویراستاری است. در سرفصلهای پیشین به تفصیل در مورد ویراستاری ظاهری، ویراستاری محتوایی و ویراستاری دستوری صحبت کردیم. اما در این مطلب قصد داریم شما را با انواع ویراستاری مقالات علمی بیشتر آشنا کرده و اهمیت آن را برای شما بیان کنیم. انواع ویراستاری عبارتند از:

1. ویراستاری توسعه ای (Developmental Editing): این نوع از ویراستاری که به عنوان ویراستاری مفهومی (Conceptual Editing) نیز شناخته می شود به دنبال توسعه و اصلاح ساختاری محتوای مقاله است. اضافه کردن مفاهیم جدید و حذف مطالب نامربوط به ساختار و هدف تحقیق از فرآیندهای مربوط به ویراستاری توسعه ای است. 

2. ویراستاری ارزیابی (Evaluation Edition): این نوع ویراستاری که با عنوان آنالیز پیش نویس (Manuscript Critique) نیز شناخته می شود به دنبال بررسی کیفیت مقاله در همه جنبه های ساختاری، معانی و مفاهیم است. این نوع از ویراستاری معمولا در ابتدای مقاله و با هدف ارزیابی و تهیه یک پیش نویس از تغییرات مورد نیاز مقاله انجام می شود.

3. ویراستاری محتوایی (Content Editing): برخلاف ویراستاری توسعه ای و ارزیابی که به دنبال تغییر و اصلاح کلیات تحقیق است، در ویراستاری محتوایی هدف پژوهشگر بررسی کلمه به کلمه و تغییر متن و جملات است. هدف اصلی از ویراستاری محتوا، بهبود وضوح و شفافیت متون و قابل درک کردن آن برای مخاطب است. 

4. ویراستاری کپی (Copy editing): ویراستاری کپی با هدف اصلاح مشکلات نگارشی و گرامری اقدام به بررسی و تغییر محتوای مقاله کرده و سعی میکند پژوهش را از نظر دستوری و زبانی اصلاح نماید. معمولا مقالات نگارش شده به زبان انگلیسی به شدت به این نوع از ویراستاری احتیاج دارند. چرا که در صورت وجود مشکلات نگارشی و گرامری مقاله شما به احتمال زیاد ریجکت خواهد شد.

5. ویراستاری چک لیست (Proof reading): آخرین مرحله در فرآیند ویراستاری و مهمترین نوع ویراستاری یک مقاله ویراستاری چک لیست است. شخص ویراستار پس از انجام تمام مراحل قبلی یک پیش نویس نهایی یا چک لیست تهیه کرده و اقدام به بازنگری پیش از سابمیت مقاله میکند. به یاد داشته باشید که انواع ویراستاری به ترتیب انجام ذکر شده است. بدین معنا که ویراستاری کپی (Copy editing) پیش نیاز ویراستاری چک لیست است و ویراستاری محتوا پیش نیاز ویراستاری کپی خواهد بود.

نگارش مقاله - سابمیت مقاله انتخاب ژورنال