ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

انگیزه نامه یا SOP یکی از مهمترین مدارک مورد نیاز برای اپلای در دانشگاه های مختلف محسوب می شود. هیچ دانشگاهی بدون ارائه انگیزه نامه یا SOP حتی اقدام به بررسی مدارک شما نخواهد کرد. بنابراین نگارش و نوشتن یک انگیزه نامه علاوه بر تسلط بالا بر زبان انگلیسی به دقت بالایی نیز نیاز دارد. چرا که تمامی سوالات شخصی در مورد شما و انگیزه شما برای ادامه تحصیل در آن ذکر می شود و کمیته ارزیاب دانشگاه می تواند با مطالعه آن شناخت بهتری نسبت به شما به دست بیاورد. از جمله سوالاتی که باید در انگیزه نامه یا SOP به آن پاسخ دهید عبارتند از:

1. شما چه کسی هستید؟ (پیشینه آموزشی، پیشینه شغلی، پیشینه تحصیلی و پیشینه زندگی)

2. به چه علت قصد دارید در دانشگاه مورد نظر ادامه تحصیل دهید؟ (هدف، انگیزه ها، نقاط قوت دانشگاه و چشم انداز همکاری و پیشرفت در آینده)

3. چرا شما کاندید مناسبی برای پذیرش تحصیلی در دانشگاه مورد نظر قلمداد می شوید؟ (نقاط مثبت شخصی و تخصصی، توانمندی ها و مهارت ها، موفقیت ها و دستاوردهای علمی)

4. در آینده قصد دارید چه کاری را انجام بدهید؟ (اهداف، آرزوها، چشم اندازها و دیدگاه نسبت به آینده)

توجه داشته باشید که برخی دانشگاه ها با عناوین مختلف این نامه بسیار مهم را از شما درخواست می کنند. این نام ها عبارتند از: انشا اپلای (Application Essay)، سابقه شخصی (Personal Background)، اهداف تحصیلات تکمیلی (Objectives of Graduate study)، نامه پوششی (Cover Letter) و غیره که در زمان اپلای به همراه سایر مدارک مانند رزومه، توصیه نامه، مدارک تحصیلی، نمرات زبان در سایت دانشگاه آپلود می شود. انگیزه نامه نه تنها نشان دهنده اهداف تحصیلی و قابلیت های شما است بلکه توانایی شما در نگارش و میزان تسلط شما در زبان انگلیسی را به کمیته ارزیاب نشان می دهد. باید توجه داشته باشید که در دوره تحصیلات تکمیلی (ارشد و دکتری) به صورت مداوم با نگارش به زبان انگلیسی سروکار دارید و انگیزه نامه یا SOP نشان دهنده تسلط نگارشی شما است. اما در زمان نگارش انگیزه نامه یا SOP موارد زیر را به دقت رعایت کنید.

1. متن را چندین و چند بار ویرایش کنید تا تمام مشکلات گرامری و نگارشی آن برطرف شود.

2. جملات مجهول، مبهم و دو پهلو در انگیزه نامه استفاده نکنید.

3. از تکرار جملات و شعار دادن در انگیزه نامه خودداری کنید.

4. زبان نگارش را کاملا رسمی و آکادمیک قرار داده و از کلمات اصطلاحی و زبان غیررسمی اجتناب کنید.

5. به هیچ وجه از کلمات منفی استفاده نکنید، کلماتی که بار معنایی و مفهومی ناامید کننده داشته و آن را به مخاطب القا میکند. تا جای ممکن با قدرت و اعتماد به نفس بالا سخن بگویید.